Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 09:43

Volgend jaar ben ik afgestudeerd voor Paraveterinair, daarna ga ik eerst een jaar werken om genoeg geld te sparen, want ik ben van plan om over ca. 2 jaar een trektocht te ondernemen van Nederland naar Zwitserland (Solothurn).

Omdat ik nog veel niet weet over regelementen, waar je mag rijden etc. heb ik nu 2 jaar de tijd om alles grondig door te spitten en te onderzoeken.

Een paar van mijn vragen zijn onder andere;

Is een ruiterbewijs verplicht in Duitsland? (Van Zwitserland weet ik het al), waar mag je rijden en waar moet je eerst een bewijs kopen om daar te mogen rijden? Wat zijn mooie/leuke gedeeltes om te gaan rijden? Zijn er nog meer regelementen omtrent het rijden in Duitsland? Heeft iemand nog een paar overige tips voor de trektocht?

Ik ga zo ie zo van te voren al beginnen met het trainen van het paard, verzekeringen regelen, paspoorten en vaccinaties, berekenen van het hoeveelheid voer dat ik mee moet nemen etc. zodat ik dat alvast in orde en op een rijtje heb voor vertrek.

Het betreffende paard (eigenlijk pony) is een Merens.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:14

Één paard maar?

fjord_brucht

Berichten: 699
Geregistreerd: 31-12-04
Woonplaats: maarssen

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:18

Wat ontzettend gaaf om te gaan doen!!1

In delen van duitsland heb je volgens mij wel vergunning nodig om te mogen rijden

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:20

Kuggur schreef:
Één paard maar?


Ja dat klopt, ik neem zo min mogelijk eigen spullen mee (die gaan in de auto mee naar Zwitserland) en onderweg in Duitsland kom ik ook langs mijn broer waar ik ook kan stoppen en spullen aanvullen die ik heb verbruikt (zoals voedsel, zodat ik niet veel in 1x hoef mee te nemen).

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 15:23

fjord_brucht schreef:
Wat ontzettend gaaf om te gaan doen!!1

In delen van duitsland heb je volgens mij wel vergunning nodig om te mogen rijden


Ontzettend gaaf en een leuke uitdaging

En ja, dat klopt, een reitplakkette (of zo iets). Die schaf ik natuurlijk van te voren aan (weet alleen niet of dit al voldoende is).
Maar ik las ook ergens dat ze een gezondheidsverklaring nodig hebben en dit maar 10 dagen geld en daarna moet je die verlengen. Ik vraag me af of dit ook moet als je op doorreis bent of dat het helemaal niet (of wel) verplicht is...

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:26

Seizu_sha schreef:
Kuggur schreef:
Één paard maar?


Ja dat klopt, ik neem zo min mogelijk eigen spullen mee (die gaan in de auto mee naar Zwitserland) en onderweg in Duitsland kom ik ook langs mijn broer waar ik ook kan stoppen en spullen aanvullen die ik heb verbruikt (zoals voedsel, zodat ik niet veel in 1x hoef mee te nemen).

Zelfs op die manier zou ik persoonlijk met tenminste twee paarden onderweg willen zijn. Ik bedoelde nl geen pakpaard, maar een extra rijpaard.

Fivaldi

Berichten: 140
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:48

WAUW! Heel toevallig staat dit, over 2 jaar ook op mijn planning!!

Ik ben over 1 jaar afgestudeerd (product ontwerper), daarna wacht ik nog een jaar tot mijn 2e paard oud genoeg is (nu 3, minimaal 5 vind ik wel een vereiste) om met mijn 2 paarden door Europa te trekken. (de ander is dan 9)

Ik zat ook te denken richting te Alpen te gaan, maar de Pyreneeen spreken mij ook aan... Aan de andere kant, Oost Europa wil ik ook graag ontdekken, want ik denk dat Oost Europa paardvriendelijk is, als in; je mag overal rijden. Ik ben dus nog helemaal niet uit over de route, maar dat komt wel.
Overigens weet ik ook nog niet hoelang ik op pad wil blijven, misschien onbepaalde tijd, als ik er zat van ben, rij ik weer huiswaarts.

Het lijkt me leuk om jouw voorbereidingen te volgen, misschien dat we wat handige tips hebben om uit te wisselen.

Hoe ga jij overnachten? Neem je een tent mee, of stippel je zo je route uit dat je langs overnachtingsplekken komt?

Heb je al nagedacht over beslaan of hoefschoenen?
Wat voor zadel ga je gebruiken?


Een handige site met tips is http://www.thelongridersguild.com/LRG.htm

Een tip van mij is: Rij je paard op een touwhalster. Dat scheelt een hoop gedoe met hoofdstel, bit etc. Ook een touw zonder metaal(haak) is handig. touw-knopen zijn vele malen steviger dan metaal, en tijdens zo'n tocht wil je dat zo min mogelijk vervangen of gerepareerd moet worden.
Laatst bijgewerkt door Fivaldi op 05-08-16 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Minimus

Berichten: 1759
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:51

Fivaldi schreef:
*knip*

Het lijkt me leuk om jouw voorbereidingen te volgen, misschien dat we wat handige tips hebben om uit te wisselen.

Hoe ga jij overnachten? Neem je een tent mee, of stippel je zo je route uit dat je langs overnachtingsplekken komt?

Heb je al nagedacht over beslaan of hoefschoenen?
Wat voor zadel ga je gebruiken?


Een handige site met tips is http://www.thelongridersguild.com

Een tip van mij is: Rij je paard op een touwhalster. Dat scheelt een hoop gedoe met hoofdstel, bit etc. Ook een touw zonder metaal(haak) is handig. touw-knopen zijn vele malen steviger dan metaal, en tijdens zo'n tocht wil je dat zo min mogelijk vervangen of gerepareerd moet worden.


De website is een beetje vaag, ik kom uit op een site voor zonnebrillen.. Mij lijkt dit ook een gaaf idee, zelf zou ik voor hoefschoenen gaan. Dit omdat mijn paard geen ijzers verdraagt.

Edit: http://www.thelongridersguild.com/lrg.htm

En misschien een idee om een bekapcursus te volgen zodat je de hoeven een beetje zelf kunt bijhouden van je paard of hier en daar de stand te corrigeren onderweg :)

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:30

In Duitsland is net als in Nederland en België een ruiterbewijs niet verplicht.

Veel van je vragen worden beantwoord in onze rubriek 4. Toeristische informatie : Regels voor het rijden in Duitsland. Hierbij de link http://www.ruiterenenmennen.nl/C100-Reg ... sland.html

Op onze ruiter-en menrouteplanner worden ook steeds meer routes in Duitsland ingetekend. De komende 2 jaar zal er zeker nog veel bijkomen. Wellicht is het voor je een handig middel om delen van je route te kunnen plannen. http://www.ruiterenenmennen.nl/stap3.ph ... n&regio=13

Verder is het voor je vast wel inspirerend, leuk en leerzaam om de blogs Solotrektocht over de Veluwe van Carolien Staal en Buck en Route van Paul van Rooijen te lezen. Staan ook in diezelfde rubiek 4. Toeristische informatie.

Op onze fb-pagina kun je ook de ontwikkelingen volgen i.v.m. de NVWA-controles op recreatieve ruiters in het grensgebied met Duitsland.

Veel succes plezier met je voorbereidingen.

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 20:34

Minimus schreef:
Fivaldi schreef:
*knip*

Het lijkt me leuk om jouw voorbereidingen te volgen, misschien dat we wat handige tips hebben om uit te wisselen.

Hoe ga jij overnachten? Neem je een tent mee, of stippel je zo je route uit dat je langs overnachtingsplekken komt?

Heb je al nagedacht over beslaan of hoefschoenen?
Wat voor zadel ga je gebruiken?


Een handige site met tips is http://www.thelongridersguild.com

Een tip van mij is: Rij je paard op een touwhalster. Dat scheelt een hoop gedoe met hoofdstel, bit etc. Ook een touw zonder metaal(haak) is handig. touw-knopen zijn vele malen steviger dan metaal, en tijdens zo'n tocht wil je dat zo min mogelijk vervangen of gerepareerd moet worden.


De website is een beetje vaag, ik kom uit op een site voor zonnebrillen.. Mij lijkt dit ook een gaaf idee, zelf zou ik voor hoefschoenen gaan. Dit omdat mijn paard geen ijzers verdraagt.

Edit: http://www.thelongridersguild.com/lrg.htm

En misschien een idee om een bekapcursus te volgen zodat je de hoeven een beetje zelf kunt bijhouden van je paard of hier en daar de stand te corrigeren onderweg :)


Bekappen heeft niet veel zin met hoefijzers denk ik. En als je geen ijzers neemt, dan slijten de hoeven te veel waardoor je ook niet veel meer kan bekappen. (Een schoen neem ik niet, ik denk dat dit een beetje onpraktisch is, ik zorg er gewoon voor dat het paard een week van te voren goed beslagen is, zodat de ijzers een tijd lang mee kunnen gaan).
Daarentegen heb ik wel kennis van de anatomie en bewegingstelsel en ziektes van het paard d.m.v. mijn studie dus dat moet goed komen ;)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 20:41

Je weet ook dat je in Zwitserland doorgaans een borgsom voor je paard moet achterlaten bij de douane ivm BTW?
Voor een paard van +1.60 rekenen ze een waarde van 10.000 frank en een bepaald percentage die de BTW dekt moet je dan borg afgeven.

In bepaalde gebieden rond Basel en ook in de Jura bijv. moet je betalen om er te mogen rijden.

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 20:49

Fivaldi schreef:
WAUW! Heel toevallig staat dit, over 2 jaar ook op mijn planning!!

Ik ben over 1 jaar afgestudeerd (product ontwerper), daarna wacht ik nog een jaar tot mijn 2e paard oud genoeg is (nu 3, minimaal 5 vind ik wel een vereiste) om met mijn 2 paarden door Europa te trekken. (de ander is dan 9)

Ik zat ook te denken richting te Alpen te gaan, maar de Pyreneeen spreken mij ook aan... Aan de andere kant, Oost Europa wil ik ook graag ontdekken, want ik denk dat Oost Europa paardvriendelijk is, als in; je mag overal rijden. Ik ben dus nog helemaal niet uit over de route, maar dat komt wel.
Overigens weet ik ook nog niet hoelang ik op pad wil blijven, misschien onbepaalde tijd, als ik er zat van ben, rij ik weer huiswaarts.

Het lijkt me leuk om jouw voorbereidingen te volgen, misschien dat we wat handige tips hebben om uit te wisselen.

Hoe ga jij overnachten? Neem je een tent mee, of stippel je zo je route uit dat je langs overnachtingsplekken komt?

Heb je al nagedacht over beslaan of hoefschoenen?
Wat voor zadel ga je gebruiken?


Een handige site met tips is http://www.thelongridersguild.com/LRG.htm

Een tip van mij is: Rij je paard op een touwhalster. Dat scheelt een hoop gedoe met hoofdstel, bit etc. Ook een touw zonder metaal(haak) is handig. touw-knopen zijn vele malen steviger dan metaal, en tijdens zo'n tocht wil je dat zo min mogelijk vervangen of gerepareerd moet worden.


Wat leuk dat je dat ook wilt gaan doen!!

Ik heb al hier en daar wat ideeën genoteerd, maar dit veranderd ook weer steeds;

-ik neem een kleine tent en slaapzak mee
-slaapkleding en regenkleding
-ik zorg voor krachtvoer voor het paard, gras kan hij eten waar we langsrijden vaak, waardpor hooi eigenlijk niet mee hoeft
-ik zorg voor een mini kookstelletje en wat proviant, maar niet te veel. Onderweg kan je altijd in een dorp wat kopen
-kom ik in de buurt van boerderijen etc. Vraag ik om een slaapplaats en/of regel die alvast voor de reis (ben je helaas wel gebonden aan die route ivm de slaapplek)
-ik hou regelmatig pauzes (om de 3 uur) zodat het paard kan rusten en grazen
-ik neem minstens 4 liter water mee en vul de flessen aan in het eerstvolgende dorp
-veerust meenemen ivm de vliegen en andere vervelende insecten
-tot slot mag een routekaart niet ontbreken en evt. Een paarden zakmes.

Bedankt voor de tip! Ik ga er zeker naar kijken voor die touwhalsters (vind ze zelf ook erg leuk).
Qua zadel denk ik dat ik het huidige dressuurzadel van het paard misschien ga gebruiken, daar deze vrij goed past. Maar misschien koop ik er een die wat comfortabeler zit voor mij en het paard, maar dat moet ik nog even bekijken.

Het paard (eigenlijk een pony want het is een Merens) is nog nooit beslagen geweest, ik ga eerst kijken hoe die het doet op ijzers en als dit goed gaat gebruik ik gewoon hoefijzers die een week van te voren zijn geplaatst i.v.m. het slijten ervan. Hoefschoenen lijken me een beetje onpraktisch.

Ook laat ik het paard vlak voor vertrek nog even nakijken door een dierenarts om er zeker van te zijn dat het dier niks mankeert voor vertrek.

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 20:53

Sizzle schreef:
Je weet ook dat je in Zwitserland doorgaans een borgsom voor je paard moet achterlaten bij de douane ivm BTW?
Voor een paard van +1.60 rekenen ze een waarde van 10.000 frank en een bepaald percentage die de BTW dekt moet je dan borg afgeven.

In bepaalde gebieden rond Basel en ook in de Jura bijv. moet je betalen om er te mogen rijden.


Douane? Volgens mij hoeft dat niet als je op doorreis bent omdat je niet langs een douane komt. Verder kom ikzelf niet bij Basel en de Jura, ik moet namelijk in Solothurn-Nennigkoffen zijn. Ben daar op dit moment nu, dus ik ga even navragen over het douane princippe, ik meld wel wat hun (de mensen waar ik nu ben) erover zeggen, of dat moet of niet en waarom etc. Maar bedankt voor de waarschuwing, kan ik dat alvast na-checken! ;)
(Hier hebben ze trouwens ook gewoon een paard van duitsland geïmporteerd zonder te hoeven betalen, misschien geld het alleen voor vliegtuigverkeer met paard?)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:02

Als ze niet betaald hebben hebben ze gesmokkeld ;)
Er nag ook maar een beperkt aandat paarden per jaar ingevoerd worden.

Zwitserland is geen EU en daarom BTW plichtig. Je mag er echt niet zomaar in zonder vergunning.
Bovendien heb je meldplicht bij de overheid van het verblijf van iedere paardachtige. Bij de duane moet je rekening houden met openingstijden. Kom je na 5-en dan zijn de kleine dicht. En doorgaans moet je via dezelfde grensovergang het land weer verlaten als je binnengekomen bent (ivm met je borg).

Ik heb inmiddels al meerdere paarden geimporteerd en woon naast Solothurn.
Ook heb ik een tijdlang mijn paarden in FR gehad. Dan moest ik dus ook een douane dokument voor ieder paard om over de grens te rijden.
De Fransen doen minder moeilijk dan de Duitsers. Die willen bij terugkeer nog wel eens moeilijk doen over evt waardevermeerdering (dus btw nabetalen).

Hoe wil je door Zwitserland rijden?
Via het Schwarzwald is het bijna niet te doen om de grens overvte rijden ivm beperkte (drukke) grensovergangen.
Via BL of evt Jura is het minst stressvol en rij Kanton SO in.


Denk erom dat heel veel rijwegen bedekt zijn met vennijnig scherpe kiezel.

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:13

Als trektocht met een goed verhaal, of een leuk doel wordt wel wat hulp aangeboden.
En lokale regels kun je niet allemaal weten, en sorry kan je altijd nog zeggen hoor.
Als je er netjes uitziet kan je vaak wel terecht bij mensen.
Ik zou wel regelmatig gaan oefenen vooraf,
Bv hoe hou je je paard bij je snachts ?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:16

Mocht je gewoon illegaal willen doen dan kan ik je ook wel voorzien van een lijstje grensovergangen waar doorgaans niemand is. Maar dan is via Duitsland geen goed idee, dan moet je via Frankrijk komen.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 05-08-16 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 21:21

Leuk dat je met een merens gaat. Hebben wij ook dit ras. Ze zijn oer en oer sterk, zeer sober dus. Met jouw gras plannen moet dan ook wel lukken onderweg. Of om de 3 uur een goed plan is om te laten grazen, weet ik niet. LIjkt me wel. 's nachts staat hij toch op het gras. Misschien als het om het voer gaat dat je beter uit bent met mineralen, vitamine korrels meenemen. Zou ik me goed in verdiepen want voer meenemen voor je paard dan heb je wel heel erg veel nodig. Misschien onderweg van te vore punten regelen waar je voer al staat zodat je iedere keer niet zo erg veel hoeft mee te nemen. Er zijn vast mensen die met sobere paarden dit gedaan hebben en ervaring hebben en je kunnen vertellen wat je het beste kunt doen.

Als het om je ijzers gaat moet je het zwaarste ijzer soort nemen wat er bestaat. Wij hadden nieuwe ijzers gedaan vlak voordat we naar Frankrijk vertrokken zodat we hierop ons gemak naar een smid konden zoeken. Na twee weken := waren de ijzers ram versleten, want waren veels te zacht voor de harde kiezel wegen die je hier hebt.
Als het om de ijzers gaat zou ik ruim van te voren met een goede smid overleggen. Daarbij ook de vraag mee nemen hoelang van te voren je jouw paard op ijzers gaat zetten en of je dit zo vlak voor zo'n lange reis kunt doen of toch beter is om al paar weken of maanden van te voren dit te laten doen. Wel heel verstandig om je paard op ijzers te gaan zetten anders gaat het hem niet worden.

Hoe oud is je merens? Enne je oom heeft twee merens. Is het geen idee om dit avontuur met zijn twee merens te gaan doen en dat je dus een vriendin mee neemt?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:12

Als ik naar jouw paklijst kijk, kom ik al zo aan minimaal 12kg gewicht, dat is naast jouw gewicht teveel voor je rijpaard. 4L water is meer dan jij nodig hebt en te weinig om voor je pony wat uit te maken. 1L en een waterfilter ( bv : https://www.hettykat.nl/survivalkit/spo ... ilter.html ) kom je dan beter mee uit de voeten. 1 paard kan meer aan jouw gaan plakken wat betekent dat ze makkelijker bij je blijft als je ergens buiten kampeert, maar kan ook dat ze dan juist foetsie gaat om veilige kudde te zoeken. Leer je paard gekluisterd staan, zodat ze kan grazen terwijl jij tent, etc. op zet. Reispaddock is zwaar en vastzetten geeft weinig toegang tot gras (groeit nl niet zo goed onder bomen). Oefen dit ook van te voren, sommigen galopperen er vrolijk de wei mee rond, terwijl anderen elke zoveel passen het vergeten en struikelen.

Leer zelf beslaan, want op zo'n afstand is een goede smid essentieel en niet zomaar te vinden onderweg. Hoefschoenen is wel degelijk optie (mits de zolen makkelijk te vervangen zijn), want op die harde ondergronden slijten je ijzers in 2-4 weken op. Dan krijg je makkelijk brokkelhoeven omdat de nagelgaten erg dicht bij elkaar zitten en kans dat je ijzers niet blijven zitten.

Dressuurzadel is geen afstandszadel en bepakking er op meenemen is ook niet zo simpel. Kies een zadel dat niet te zwaar is, een groot draagvlak op je paard heeft en rij er zeker 6 maanden mee voordat je echt op stap gaat. Zadel moet zich vormen naar je paard en dat kan niet tijdens de rit (recept voor drukkingen). Train lang genoeg van te voren al, ook om paard redelijk in 1 model te krijgen, zorg wel voor mogelijkheden om wat dikkere onderlegger te gebruiken, want afvallen zal je pony vrijwel zeker op zo'n lange rit.

Elke 3 uur stoppen kan, elk uur 10min grazen ook. Lange stukken draven (30-45 min. x2-3) en 1-2 flinke graaspauzes zijn optie afhankelijk van het terrein. Uur er naast lopen en weer uur rijden werkt ook. Regelmatig wat eten helpt ook lijf aanpassen aan veranderingen in grassoorten en dus voedingswaardes.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:22

Nog een kleine tip: gezondheidscertificaat wordt zelden gecontrolleerd, maar als ze controlleren dan moet het opgemaakt zijn in land van herkomst.
Dat kun je dus niet nog even snel ter plekke doen behalve als je zo goed in het Duits kan liegen dat je vlakbij woont, echter wil de douane vaak dan ook een stalcontract zien in zo'n geval en de regionale ambtsdierenarts zal niet perse willen meewerken.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Trektocht van Nederland naar Zwitserland (Solothurn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:40

Voor wie naar de Pyreneeën wil : op dit moment zijn vrijwiligers bezig met het opzetten van de Route d'Artagnan, van Lupiac naar Maastricht. Met iets van drie varianten, en dan met adressen van hoefsmeden, dierenartsen etc, onderweg.

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:55

Sizzle schreef:
Als ze niet betaald hebben hebben ze gesmokkeld ;)
Er nag ook maar een beperkt aandat paarden per jaar ingevoerd worden.

Zwitserland is geen EU en daarom BTW plichtig. Je mag er echt niet zomaar in zonder vergunning.
Bovendien heb je meldplicht bij de overheid van het verblijf van iedere paardachtige. Bij de duane moet je rekening houden met openingstijden. Kom je na 5-en dan zijn de kleine dicht. En doorgaans moet je via dezelfde grensovergang het land weer verlaten als je binnengekomen bent (ivm met je borg).

Ik heb inmiddels al meerdere paarden geimporteerd en woon naast Solothurn.
Ook heb ik een tijdlang mijn paarden in FR gehad. Dan moest ik dus ook een douane dokument voor ieder paard om over de grens te rijden.
De Fransen doen minder moeilijk dan de Duitsers. Die willen bij terugkeer nog wel eens moeilijk doen over evt waardevermeerdering (dus btw nabetalen).

Hoe wil je door Zwitserland rijden?
Via het Schwarzwald is het bijna niet te doen om de grens overvte rijden ivm beperkte (drukke) grensovergangen.
Via BL of evt Jura is het minst stressvol en rij Kanton SO in.


Denk erom dat heel veel rijwegen bedekt zijn met vennijnig scherpe kiezel.


Het plan bij mij is niet om in Zwitserland te blijven. Ik ga na een paar weken/maand(en) weer terug dus echt daar behouden doe ik niet. Ik ga kijken hoe het precies ermee zit, alles moet namelijk wel van te voren geregeld zijn.

Bedankt voor de route tip, ik ga dat nog even goed uitzoeken.
En dat met kiezels heb ik al gemerkt hier, ik zal er extra op letten.

Sizzle schreef:
Nog een kleine tip: gezondheidscertificaat wordt zelden gecontrolleerd, maar als ze controlleren dan moet het opgemaakt zijn in land van herkomst.
Dat kun je dus niet nog even snel ter plekke doen behalve als je zo goed in het Duits kan liegen dat je vlakbij woont, echter wil de douane vaak dan ook een stalcontract zien in zo'n geval en de regionale ambtsdierenarts zal niet perse willen meewerken.


Maar die is maar 10 dagen geldig, moet ik die dan iedere dag verlengen? Of is een normale gezondheidscheck van je dierenarts voldoende (die ik zo ie zo van te voren laat uitvoeren)?

tamary schreef:
Als ik naar jouw paklijst kijk, kom ik al zo aan minimaal 12kg gewicht, dat is naast jouw gewicht teveel voor je rijpaard. 4L water is meer dan jij nodig hebt en te weinig om voor je pony wat uit te maken. 1L en een waterfilter ( bv : https://www.hettykat.nl/survivalkit/spo ... ilter.html ) kom je dan beter mee uit de voeten. 1 paard kan meer aan jouw gaan plakken wat betekent dat ze makkelijker bij je blijft als je ergens buiten kampeert, maar kan ook dat ze dan juist foetsie gaat om veilige kudde te zoeken. Leer je paard gekluisterd staan, zodat ze kan grazen terwijl jij tent, etc. op zet. Reispaddock is zwaar en vastzetten geeft weinig toegang tot gras (groeit nl niet zo goed onder bomen). Oefen dit ook van te voren, sommigen galopperen er vrolijk de wei mee rond, terwijl anderen elke zoveel passen het vergeten en struikelen.

Leer zelf beslaan, want op zo'n afstand is een goede smid essentieel en niet zomaar te vinden onderweg. Hoefschoenen is wel degelijk optie (mits de zolen makkelijk te vervangen zijn), want op die harde ondergronden slijten je ijzers in 2-4 weken op. Dan krijg je makkelijk brokkelhoeven omdat de nagelgaten erg dicht bij elkaar zitten en kans dat je ijzers niet blijven zitten.

Dressuurzadel is geen afstandszadel en bepakking er op meenemen is ook niet zo simpel. Kies een zadel dat niet te zwaar is, een groot draagvlak op je paard heeft en rij er zeker 6 maanden mee voordat je echt op stap gaat. Zadel moet zich vormen naar je paard en dat kan niet tijdens de rit (recept voor drukkingen). Train lang genoeg van te voren al, ook om paard redelijk in 1 model te krijgen, zorg wel voor mogelijkheden om wat dikkere onderlegger te gebruiken, want afvallen zal je pony vrijwel zeker op zo'n lange rit.

Elke 3 uur stoppen kan, elk uur 10min grazen ook. Lange stukken draven (30-45 min. x2-3) en 1-2 flinke graaspauzes zijn optie afhankelijk van het terrein. Uur er naast lopen en weer uur rijden werkt ook. Regelmatig wat eten helpt ook lijf aanpassen aan veranderingen in grassoorten en dus voedingswaardes.


Bedankt voor de tips! Daar kan ik zeker wat mee! :)
Ik ga me zoiezo veel inlezen over licht bepakken zodat ik zo min mogelijk mee hoef te nemen, en dat water is inderdaad teveel om zo mee te nemen achterafgezien.

Ik ga in iedergeval betijds opzoek naar een goed zadel en zal jouw tip met grazen zeker toepassen.

pien_2010 schreef:
Leuk dat je met een merens gaat. Hebben wij ook dit ras. Ze zijn oer en oer sterk, zeer sober dus. Met jouw gras plannen moet dan ook wel lukken onderweg. Of om de 3 uur een goed plan is om te laten grazen, weet ik niet. LIjkt me wel. 's nachts staat hij toch op het gras. Misschien als het om het voer gaat dat je beter uit bent met mineralen, vitamine korrels meenemen. Zou ik me goed in verdiepen want voer meenemen voor je paard dan heb je wel heel erg veel nodig. Misschien onderweg van te vore punten regelen waar je voer al staat zodat je iedere keer niet zo erg veel hoeft mee te nemen. Er zijn vast mensen die met sobere paarden dit gedaan hebben en ervaring hebben en je kunnen vertellen wat je het beste kunt doen.

Als het om je ijzers gaat moet je het zwaarste ijzer soort nemen wat er bestaat. Wij hadden nieuwe ijzers gedaan vlak voordat we naar Frankrijk vertrokken zodat we hierop ons gemak naar een smid konden zoeken. Na twee weken := waren de ijzers ram versleten, want waren veels te zacht voor de harde kiezel wegen die je hier hebt.
Als het om de ijzers gaat zou ik ruim van te voren met een goede smid overleggen. Daarbij ook de vraag mee nemen hoelang van te voren je jouw paard op ijzers gaat zetten en of je dit zo vlak voor zo'n lange reis kunt doen of toch beter is om al paar weken of maanden van te voren dit te laten doen. Wel heel verstandig om je paard op ijzers te gaan zetten anders gaat het hem niet worden.

Hoe oud is je merens? Enne je oom heeft twee merens. Is het geen idee om dit avontuur met zijn twee merens te gaan doen en dat je dus een vriendin mee neemt?


Bedankt voor de tips!
Ja ze zijn oersterk inderdaad, ik ga ook die vitaminekorrels overwegen, want minder bepakking is wel zo goed ;)

Ik ga het inderdaad met een smidt overleggen, ik wil inderdaad niet dat de ijzers het begeven kort na vertrek.

En de Merens waar ik mee ga is een ruind van ca. 8 jaar. De andere is zijn moeder van 14. Ik denk niet dat ik beide mee mag nemen omdat m'n oom ook nog wel eens de koets wil gebruiken en daarvoor dus minimaal 1 paard voor nodig heeft, maar ik kan het altijd vragen. Het zou wel leuk zijn inderdaad en ze zijn beide gezond en top-fit.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-16 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:14

Ik zou eerst een trektocht maken zonder een paard. Gewoon een stukje pieterpad o.i.d. Dan leer je om met onverwachte dingen om te gaan. En je doet veel ervaringing op. Als dat goed bevallen is, met een paard op stap b.v de veluwetrail of van groningen naar de veluwe. Je hebt twee jaar dan kun je dat wel inplannen.

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:16

Yvette01 schreef:
In Duitsland is net als in Nederland en België een ruiterbewijs niet verplicht.

Veel van je vragen worden beantwoord in onze rubriek 4. Toeristische informatie : Regels voor het rijden in Duitsland. Hierbij de link http://www.ruiterenenmennen.nl/C100-Reg ... sland.html

Op onze ruiter-en menrouteplanner worden ook steeds meer routes in Duitsland ingetekend. De komende 2 jaar zal er zeker nog veel bijkomen. Wellicht is het voor je een handig middel om delen van je route te kunnen plannen. http://www.ruiterenenmennen.nl/stap3.ph ... n&regio=13

Verder is het voor je vast wel inspirerend, leuk en leerzaam om de blogs Solotrektocht over de Veluwe van Carolien Staal en Buck en Route van Paul van Rooijen te lezen. Staan ook in diezelfde rubiek 4. Toeristische informatie.

Op onze fb-pagina kun je ook de ontwikkelingen volgen i.v.m. de NVWA-controles op recreatieve ruiters in het grensgebied met Duitsland.

Veel succes plezier met je voorbereidingen.


Bedankt voor de nuttigd links! Ik zal ze zeker eens gaan doorspitten! :)

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:20

Rossfechten schreef:
Als trektocht met een goed verhaal, of een leuk doel wordt wel wat hulp aangeboden.
En lokale regels kun je niet allemaal weten, en sorry kan je altijd nog zeggen hoor.
Als je er netjes uitziet kan je vaak wel terecht bij mensen.
Ik zou wel regelmatig gaan oefenen vooraf,
Bv hoe hou je je paard bij je snachts ?


Dat ga ik ook zeker doen, vandaar dat ik ook 2 jaar van tevoren alles voorbereid en vraag. Dan weet ik zeker dat ik dingen goed geregeld heb ;)

Seizu_sha
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:23

yarrah schreef:
Ik zou eerst een trektocht maken zonder een paard. Gewoon een stukje pieterpad o.i.d. Dan leer je om met onverwachte dingen om te gaan. En je doet veel ervaringing op. Als dat goed bevallen is, met een paard op stap b.v de veluwetrail of van groningen naar de veluwe. Je hebt twee jaar dan kun je dat wel inplannen.


Dat is inderdaad verstandig en leuk om te doen. Ik ga eens kijken wat ik zoal kan ondernemen, hier in Zwitserland heb ik al eens een paar kleine trektochgen gedaan en ik ga er nog zeker een paar extra doen om te kijken hoe langere tochten me bevallen :)