Navigatie voor tijdens bosritten, met spraakbegeleiding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PlienR

Navigatie voor tijdens bosritten, met spraakbegeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-16 21:11

Hoi hoi,
ik ben op zoek naar een navigatiesysteem of navigatie-horloge waarop ik mijn eigen (bos)routes (gpx bestanden) kan importeren.
Ik zou de route graag met spraakbegeleiding kunnen rijden, omdat ik niet steeds iets in mijn handen wil hebben..
Ik heb zelf nog niet een app, navigatiesysteem oid kunnen vinden die handig is om te gebruiken op het paard, met spraakbegeleiding.
Hebben jullie suggesties en ervaringen hiermee?
Bedankt alvast! :D

PlienR

Re: Navigatie voor tijdens bosritten, met spraakbegeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 23:39

Niemand? :=

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 02:01

Runtastic :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:04

Ik betwijfel of dat bestaat, tenzij je alleen over bestaande (onverharde) wegen rijdt.
Alle Tomtom-achtige appjes die 'over 100 meter rechtsaf slaan, nú rechtsaf slaan' roepen doen dat alleen op basis van een wegennet die ze matchen met waar jij bent mbv GPS. Bospaadjes en ruiterpaden staan daar niet in.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 07:14

Maar je kunt inderdaad zelf routes maken op je pc en deze downloaden naar een navigatiesysteem, dus dan ben je niet afhankelijk van het vaste wegennetwerk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 08:54

Maar als dat navigatiesysteem geen wegen ziet, roept het dan nog steeds: sla hier rechtsaf? Dat denk ik eigenlijk niet... Ons autonavigatiesysteem geeft bv op ons eigen erf aan "off road" en gaat pas aanwijzingen geven als we op een 'echte' weg zijn aanbeland.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:02

Ik heb zelf een sporthorloge waarin je routes kan importeren, je ziet jezelf als een pijltje en - als het goed is :)) - rijd je over een lijntje heen. De routes hoeven niet perse over wegen te gaan dus dat is fijn. Spraak zit er uiteraard niet in, maargoed zo veel moeite lijkt het imo niet om even je pols om te draaien om te zien of je nog op je lijntje zit :D Ik heb een Suunto Ambit 2S maar de meeste betere GPS sporthorloges hebben deze functie.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:03

Ik had laatst een navigatie mee en daar was een (kersverse) ruiterroute in gezet over paden die pas het laatste half jaar zijn gemaakt in het betreffende bos. En dat ging gewoon goed. Ding praatte alleen niet

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:09

Ja, maar dat is nou net de vraag. Endomondo doet ook alles wat je vraagt, al ga je dwars door het bos, het zegt alleen niet waar je af moet slaan, dus je moet op je telefoon kijken of je nog op je route bent.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:14

Ibbel schreef:
Ja, maar dat is nou net de vraag. Endomondo doet ook alles wat je vraagt, al ga je dwars door het bos, het zegt alleen niet waar je af moet slaan, dus je moet op je telefoon kijken of je nog op je route bent.

Ding piepte als er een opdracht was wat richting betreft

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:31

Dat klinkt al handig genoeg lijkt me.
Ik check gewoon ieder kruispunt even, werkt ook prima. En meestal heb ik de kaart ook wel aardig in m'n hoofd, en hoef ik ook niet ieder kruispunt te kijken of ik nog goed rij.

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 09:44

Bedankt voor de reacties!
Ik heb inderdaad zelf ook al apps gevonden voor op mijn telefoon die de route aangeven, maar dan moet ik dus steeds met mijn telefoon in mn hand rijden. En aangezien mijn paardje nog wel eens schrikt van niets haha... vandaar dat het me handig leek om een met spraakbegeleiding te hebben.
Misschien toch eens naar zo'n horloge kijken, dan kan ik uiteraard gewoon kijken onder het rijden zonder een hand los te hebben! :)
Laatst bijgewerkt door PlienR op 09-07-16 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 09:45

Piekosjj schreef:
Ik heb zelf een sporthorloge waarin je routes kan importeren, je ziet jezelf als een pijltje en - als het goed is :)) - rijd je over een lijntje heen. De routes hoeven niet perse over wegen te gaan dus dat is fijn. Spraak zit er uiteraard niet in, maargoed zo veel moeite lijkt het imo niet om even je pols om te draaien om te zien of je nog op je lijntje zit :D Ik heb een Suunto Ambit 2S maar de meeste betere GPS sporthorloges hebben deze functie.

Bedankt! Ik zal er eens naar kijken!

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:53

Nog simpeler is dan waarschijnlijk om naar een polsband te kijken waar je je telefoon in kunt schuiven. Die loopt dan over je onderarm (in de lengte). Heb je je handen vrij en kun je toch je app gebruiken op je telefoon

MoOtJuHhJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 09:53

Ik weet niet of het ook voor bosroutes werkt, maar met Tyre kun je zelf routes maken voor een TomTom/Garmin/ect. Deze zijn dus met spraak.

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 10:22

assie schreef:
Nog simpeler is dan waarschijnlijk om naar een polsband te kijken waar je je telefoon in kunt schuiven. Die loopt dan over je onderarm (in de lengte). Heb je je handen vrij en kun je toch je app gebruiken op je telefoon

Oh ja dat is inderdaad ook een goede optie! Ben alleen zo bang dat de batterij op de terugweg leeg is en ik dus niet meer weet hoe ik terug moet haha :P

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 10:22

MoOtJuHh schreef:
Ik weet niet of het ook voor bosroutes werkt, maar met Tyre kun je zelf routes maken voor een TomTom/Garmin/ect. Deze zijn dus met spraak.

Bedankt! Ik zal eens kijken of dat kan..

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 10:32

Ik vind het een briljant plan en zat er laatst ook over na te denken. Misschien moeten we een crowdfunding starten om zoiets te laten ontwikkelen :D

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 10:48

har166 schreef:
Ik vind het een briljant plan en zat er laatst ook over na te denken. Misschien moeten we een crowdfunding starten om zoiets te laten ontwikkelen :D

Ja haha ik doe mee! :P

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 12:04

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 13:32

Een Garmin Forerunner zou je ook nog eens naar kunnen kijken, die navigeert op basis van kompas en draag je rond je pols als een horloge.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 14:13

PlienR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 15:13

Yvette01 schreef:
Er bestaat inderdaad al zo'n app. In onze vraagbaak staat e.e.a. beschreven.

http://www.ruiterenenmennen.nl/vraagbaak.php?nav=64

Bij de zoekmodule van de vraagbaak even GPS intikken.

Daar heb ik inderdaad al gekeken maar de spraakbegeleiding doet het daarbij ook niet.. Misschien toch beter om een horloge aan te schaffen..

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:03

PlienR schreef:
Yvette01 schreef:
Er bestaat inderdaad al zo'n app. In onze vraagbaak staat e.e.a. beschreven.

http://www.ruiterenenmennen.nl/vraagbaak.php?nav=64

Bij de zoekmodule van de vraagbaak even GPS intikken.

Daar heb ik inderdaad al gekeken maar de spraakbegeleiding doet het daarbij ook niet.. Misschien toch beter om een horloge aan te schaffen..

Misschien heb je niet de juiste instelling geselecteerd bij Run-gps. Bij mij doet hij het wel, en Bokker Tobbes rijdt naar eigen zeggen al minimaal 7 jaar met deze app en is daar zeer tevreden over.

Misschien toch nog eens goed de handleiding doornemen.

Sprekende horloges zijn er tot nu toe niet en de meeste zijn niet ontworpen als navigatieapparaat, maar meer ter ondersteuning om sporters van bepaalde informatie te voorzien tijdens het sporten.
Zover als ik weet heeft van alle horloges, alleen de Garmin Epix de mogelijkheid om kaarten te laden. Het scherm van een horloge is daarnaast wel erg klein om goed mee te kunnen navigeren.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 17:10

Voor zover ik begreep, heeft zowel de garmin etrex als de garmin Oregon als de Garmin montana afslag-tot-afslag navigatie. Ik weet alleen niet of ze praten, of dat ze het met een piepje doen. De dakota (niet meer leverbaar) werkt met een piepje, zodra ik iets moet piept hij (als ik tenminste een route er in heb staan, en geen track).
De etrex en montana komen met goede kaarten, maar anders is er altijd de wandelkaart. Die heb ik op mijn dakota en voldoet uitstekend.

Ik weet niet waar je woont, maar ga anders eens bij een waypointwinkel kijken. Die mensen weten waar ze het over hebben, de meeste apparaten hebben ze werkend in de winkel liggen en ze kunnen je goed adviseren: http://www.gps.nl/contact.html#winkels