Is dit een aantrekkelijk idee?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ruiterpaden

Is dit een aantrekkelijk idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 01:07

Hoi,

Wij zijn een gezin en wonen buiten, in Brabant. Tegenover ons ligt een groot bosperceel met uitgezette ruiterpaden en om de hoek één van de meest gerenommeerde maneges op springgebied met elke donderdag oefenspringen. Je kunt daar sowieso (bijna) elke dag gaan oefenen: elke week wisselend opgesteld parcours.
Interessant voor de recreatieve zowel als professionele ruiter (er zitten er veel in onze buurt).

Wij wonen zelf rustig en hebben de plaats om een stal op te trekken met vier boxen +wasplaats, zadelkamer etc etc. Daarnaast zouden we dan een chalet willen plaatsen zodat ruiter altijd dicht bij paarden is. We willen een verlichte buitenbak aanleggen, maar die is niet geschikt voor dressuurproeven of een parcours te springen (te klein). Het is de bedoeling dat de paarden even hun benen kunnen strekken of de hele dag buiten staan, dat ligt dan aan de eigenaar. We hebben weidegang, een grotere bak is dan ook mogelijk, maar die is in principe voor eigen gebruik.

Ruim plaats voor tweepaardstrailer, en een goeie chauffeur kan ook nog wel de draai in/uit maken met een vrachtwagen.

Boxen worden door ons schoongemaakt, wij voeren uitsluitend top-hooi, paarden komen wat ons betreft op krullen te staan. Het chalet wordt niet heel groot maar met comfortabele bedden, ingerichte keuken, douche/wc en een goede tv met dvd-speler. Chalet wordt ook door ons schoongemaakt.

Je zit bij ons niet in een dorp. Wij kunnen zorgen voor boodschappen, verse broodjes etc, dat is geen moeite. Op relatief kleine afstand gelegen van leuke plaatsen om lekker te eten, te stappen, bios, winkelen en ook o.a. een erg leuk pretpark. Cameratoezicht mogelijk vanuit chalet op boxen. Ons perceel wordt sowieso beveiligd en is geheel omheind.

We richten ons op springruiters/ recreanten. In het chalet is plaats voor 4 personen (bv gezin met twee kinderen of 4 volwassenen. Of gewoon twee mensen). De manege verhuurt bij gebleken vaardigheden ook paarden/pony's.

Onze vraag is: bestaat er belangstelling voor ons plan??

Prijsindicaties: weekend bij bezetting twee personen/ twee paarden of pony's ca €250
Lang weekend: (incl de donderdag -wedstrijddag-) ca €350
Week: (overleg met manege indien je wilt oefenen) ca €750
Kinderen: (dus geen extra stalbezetting) gratis.
Waarborgsom: (terugbetaling na controle) €500

Bij langer verblijf maken we vanzelfsprekend een prijsafspraak. Dit kan interessant zijn voor aankomend talent. Wij kunnen evt. bemiddelen bij lessen door topruiters in de buurt. Dit is enkel van toepassing voor ervaren springruiters.

We willen dit gaan ondernemen omdat we "iets" met de grond willen doen, vanwege onze eigen betrokkenheid in de sport (momenteel niet actief), en om mensen de gelegenheid te bieden lekker ontspannen vakantie te houden ofwel serieus met de sport bezig te zijn. Prijzen zijn indicatief, we willen er iets aan overhouden maar het wordt beslist niet onze hoofdbron van inkomsten.

Duke

Re: Is dit een aantrekkelijk idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 09:58

Ik begrijp dat dit dus voor vakantie met je paard is? En de prijzen zijn inclusief stalling en weidegang paard en huur chalet? Dan vind ik het geen gekke prijzen. Aantrekkelijk zelfs. Ik ben voornamelijk recreatieruiter voor mij is de springmanege niet aantrekkelijk, maar wel het buiten rijden. Ik zou wel eerst even kijken naar hoe groot het ruiterrijgebied is. Ikzelf doe wel regelmatig dit soort weekendjes, maar ik ga dan wel ergens heen waar ik minstens 30 km aan ruiterpaden voor de deur heb. Voor juist springruiters die graag naar de springstal gaan voor instructie en/of oefenspringen kan ik me voorstellen dat jullie accommodatie ook aantrekkelijk is, maar zouden die er niet voor kiezen om een box te huren op die stal zelf? Als dat mogelijk is.

Denk je ook aan vergunningen en verzekeringen? Je wil niet dat er iets gebeurt en je blijkt niet goed verzekerd te zijn. Dan ben je nog niet klaar.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:18

Waarborg, eigenlijk nooit van gehoord bij een vakantieplek.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:22

Ja, die opmerking was ik vergeten. 500 euro waarborg vind ik niet realistisch. 50 euro wel. Dat kom ik wel vaker tegen met vakantiewoningen. Dat is niet zo heel gek.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:30

750 euro is dat per persoon?
En waarborgsom a 500 zou ik nooit betalen
En hoeveel km's aan routerpaden heb je daar?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 10:33

Silly1972 schreef:
750 euro is dat per persoon?
En waarborgsom a 500 zou ik nooit betalen
En hoeveel km's aan routerpaden heb je daar?

Ik mag aannemen dat dat de huur van alles bij elkaar is, en niet per persoon. Als het per persoon is, is het te duur.

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 13:06

Het bos is 130 ha groot, heb er zelf heel veel gereden maar ik zou niet kunnen zeggen hoeveel km's er aan paden is uitgezet.
De prijzen zijn voor het hele gezelschap per periode, dat had ik erbij moeten zetten!
De waarborgsom is iets om over na te denken. Bedankt voor die tip.
De ruiters in de buurt hebben enkel mensen voor langere tijd intern.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 13:15

De prijzen op zich zijn niet hoog en wat mij betreft zou ik dat ook willen/kunnen betalen voor een weekend weg. De borg vind ik veel te hoog, wij betalen voor iets gelijkwaardigs aan het strand maximaal 150 euro borg.
Ik zou wel nagaan wanneer jouw klanten vrij gebruik van de springbak kunnen maken bij de manege. Vaak zijn halve/hele dagdelen verhuurd aan de springruiters uit de regio. Ik zou ook informeren bij de betreffende springmanege of je lid moet worden van hun vereniging om te mogen starten op donderdag. Ik weet dat het wel moet met de onderlinge dressuurwedstrijden. Zit jij in mijn regio? De omgeving klinkt namelijk bekend :-)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 14:18

Ruiterpaden schreef:
Het bos is 130 ha groot, heb er zelf heel veel gereden maar ik zou niet kunnen zeggen hoeveel km's er aan paden is uitgezet.
De prijzen zijn voor het hele gezelschap per periode, dat had ik erbij moeten zetten!
De waarborgsom is iets om over na te denken. Bedankt voor die tip.
De ruiters in de buurt hebben enkel mensen voor langere tijd intern.

dus 750 voor 4 personen en 4 paarden dan?

Borg heb nooit hoeven betalen

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 15:27

Ja Amies (Amice? ;) we zitten in de buurt! Leuk!
We overwegen ook om het voor vast te gaan verhuren. De manege ken je wel, loopt allemaal gemakkelijk, ik zou vooraf ook kunnen reserveren voor het oefenen doordeweeks. Maar denk dat we ons óf op echt vakantiegangers óf op professionals moeten gaan richten als ik de reacties lees. Inschrijven wedstrijd kan nog op dag zelf weet ik uit eigen ervaring ;-). En vakantiegangers kunnen ook goeie ruiters zijn natuurlijk. Dat is in principe zelfs het uitgangspunt: lekker er tussenuit met je beestje(s).
We willen eigenlijk alleen een beetje fatsoenlijke mensen hebben, daarom moeten we het zelf ook degelijk aanpakken.
En nee Silly, twee boxen voor verhuur, we willen het integreren in ons eigen gebeuren. Maar plaats om te verblijven is voor voor 4 personen (niet iedereen rijdt immers).
Borg is heel normaal om te vragen: als gasten hun hielen hebben gelicht en er is een dvd-speler verdwenen dan kunnen wij een nieuwe aanschaffen. Geldt ook voor schade etc. Je ziet dit m.n. bij kleinschalige verblijven. Grote parken hebben hele andere manieren van werken + omzet

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:36

waarborg vind ik veelste hoog. Dat bedrag zou ik tussen de 50 en 200 euro zetten, waarbij 200 al flink hoog is! Wees realistisch in wat er kapot of beschadigd kan raken. Een dvd-speler is nog geen 75 euro en ik vermoed tegenwoordig zelfs nog goedkoper. En beschadigen kan altijd. Als bij mij de dvd-speler kapot zou gaan vind ik het niet terecht dat ik dat van mijn waarborg af gaat. Dat is het risico van een ruimte verhuren. Zo zijn er ook van die mensen die pietluttig een glas van nog geen euro nieuw in gaan houden als die is gevallen. Waar zijn we mee bezig. Waarborg is een garantie dat mensen fatsoenlijk met de spullen omgaan, niet een knijpfles om alles wat door slijtage of gewoon per ongeluk stuk gaat maar te vergoeden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:44

Is er buiten het paardengedoe ook iets voor kinderen te doen in de buurt, bv zwembad etc?

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 15:52

Voor mij is dit zeker een aantrekkelijk idee! Leuk!
Welke omgeving?

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:35

Sammie lezen is een kunst. De dvd-speler is een voorbeeld. Het gaat om diefstal en grove vernielingen, voor dat laatste ben je overigens verzekerd aangezien schade aan goederen van derden onder je WA valt. We gaan echt geen glazen tellen of zakken brok of verzin het maar. Wij zijn Brabanders hè!
Er is bij ons van alles voor de kinderen te doen, m.n. in seizoen april-oktober. Dagvullend, ook fijn voor ouders! Daarnaast hebben we zelf allerlei speeltoestellen, die eigenlijk voor privé-gebruik zijn maar daar zullen we niet moeilijk over doen.
Als we wei inleveren, kunnen we daar ook iets leuks maken. Super pretpark op ca. 20 min rijden.
Het is hier heel rustig en je waant je in Verweggistan maar schijn bedriegt. Dat is het fijne aan deze plek.
We zijn nog in de oriëntatiefase, dus hoe meer vragen en opmerkingen hoe liever. Bedankt!!

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 16:38

Sorry Anoukloves, we zitten in de omgeving van Deurne buitengebied, vergeten te antwoorden

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 16:40

Waarborg is heel normaal hoor, betaal je zelfs in verschillende vakantieparken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:07

Ja lezen is idd een kunst... Dvd speler was nl idd een voorbeeld. Als ook de rest.. Het komt allemaal voor.. Wat ook een kunst is... Blijkbaar... Is gewoon vriendelijk reageren en open staan voor allerlei reacties... Ben je zomaar potentiële klanten kwijt.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:13

klinkt allemaal heel goed.
Aanvullend over de borg:
wij beheren huisjes en appartementen en voor de kleinere accommodaties, t/m 5 personen, rekenen we daar 50 euro voor. De grotere appartementen, 8 en 10 pers, 250 euro. Daar komen vaak groepen en daar wordt dan wel eens wat onzorgvuldiger omgesprongen met de spullen dan wenselijk is. Maar de laatste 9 jaar hebben we 2x borg ingehouden. Voor gesneuveld klein spul (glazen, borden, kopjes etc.) rekenen wij niets. Maar als er grotere dingen stuk zijn, dan wel. Denk daarbij aan de glasplaat in de koelkast, tv die omgevallen is e.d.

Prijzen qua huur heb ik geen mening over, dat is net hoe de prijzen bij jullie in de buurt liggen.

Ruiterpaden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 17:35

Sammie, ik bedoelde je niet aan te vallen, we hebben elkaar denk ik niet helemaal goed begrepen. Neem me niet kwalijk als je het als onaardig ervaren hebt, ik wil graag voor iedereen meteen dingen helder weergeven.
De borg, dat komt wel goed. We zijn geloof ik niet de moeilijkste mensen en vinden het leuk als anderen het naar hun zin hebben.
Bedankt Texelse voor je tip. Dit is denk ik zoals wij er zelf ook zo'n beetje tegenaan kijken.
We zijn ons nu vooral aan het verdiepen in hoe we het het beste kunnen aanpakken, zodat het voor iedereen leuk is bij ons te verblijven. Misschien zelfs ook zonder paarden, daar wordt de prijs dan weer op aangepast natuurlijk.
Je hebt echt privacy en geen camping gevoel, dat is ons streven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:37

Waarborg kun je ook zien als reserveringskosten. Op het moment dat mensen boeken, of laat je meteen de totale som betalen? De accomodatie klinkt goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:38

Klinkt als een aantrekkelijk plan.
De borg is wellicht te heroverwegen, maar de gewone huur lijkt heel realistisch.
Wat misschien te overwegen is: iets bieden wat in de (verre) omgeving niet te vinden is. Dat hoeft niet groots of indrukwekkend te zijn, maar vooral afwijkend en leuk.

Als je aan zo'n groot bosgebied zit, rijst toch de vraag: hoe zit het met de vliegende steekbeesten?

Texelse heeft wel gelijk qua prijzen: kijk wat er in de omgeving geboden wordt en hoe zich dat verhoudt tot jullie plan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:43

Jeetje, dat zijn beste prijzen! Ik ken gelegenheden waar je paard voor 15 euro per dag staat. Voor een chalet (5 personen) op een gemiddeld terrein betaal je ongeveer 60 tot 65 euro per weekend en ongeveer 80 euro voor een midweek per chalet. De combi chalet/paard is zeker heel erg leuk bedacht (heb dit zelf ook wel eens overwogen om te gaan doen, mocht ik ooit een fijne plek vinden om te wonen) en daar zal ook zeker interesse voor zijn, maar ik denk dat je je prijzen dan wel flink wat toegankelijker moet maken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:46

Geef mij die adressen eens? :D

Ik ga meestal naar de Veluwe en daar betaal je ook 300-350 p.p.p.w. incl paard (op basis van 2 pers) en dat zijn dan nog de goedkopere

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 17:48

Ik vind de prijs op zich redelijk voor het hoogseizoen, maar die borg!?! Dat alleen al zou me tegen houden. Ik ben een aantal keer met paard op vakantie geweest, maar nooit borg hoeven betalen. Bovendien vind ik €500,- echt bizar. Hooguit €50,- meer ook niet.
Je kunt ook een rondje doen als de gasten de sleutel in komen leveren. Je gaat nu al uit van het ergste scenario, terwijl dat volgens mij niet veel voor zal komen.
Overigens heb ik op geen enkele vakantie borg betaald voor m'n kamer (en ik heb aardig wat gezien).

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 18:00

Silly1972 schreef:
Geef mij die adressen eens? :D

Ik ga meestal naar de Veluwe en daar betaal je ook 300-350 p.p.p.w. incl paard (op basis van 2 pers) en dat zijn dan nog de goedkopere

Ik heb alleen even gekeken op Internet voor de gemiddelde prijzen van chalethuur.
Voor dagprijzen voor stalling heb ik mijn informatie van een staleigenaar uit Brabant met wedstrijdpaarden (ik wilde mijn eigen paard ooit meenemen naar Brabant als ik daar een weekendje in de caravan van mijn ouders zou logeren. Op 500 meter afstand lag een super fijne manege/wedstrijdstal, waar ik haar dan kon stallen voor dat bedrag per dag en van alle faciliteiten gebruik mocht maken).
Als ik die twee met elkaar combineer, dan kom ik op een veel lager bedrag uit.

Maar 750 euro voor een week, dat is ongeveer 3 keer een maand stalling voor mij. Vandaar dat ik het nogal een behoorlijk bedrag vind.