Ervaring en verwachting van app voor rijden in de natuur

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Paolo_v_K

Ervaring en verwachting van app voor rijden in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 13:05

Ik lees hier op het forum dat er wel apps zijn die je kunt gebruiken voor ritten in de natuur. Maar als ik het goed lees hebben die apps allemaal wel beperkingen. Er staan bijvoorbeeld geen ruiterpaden in, zijn vaak offline of alleen bruikbaar voor GPS apparatuur (en niet voor telefoon).

Ik ben met een klein onderzoekje bezig hoe een buitenrit-app eruit zou moeten zien.
• Is er behoefte aan een app voor buitenritten?
• Hoe zou je die gebruiken?

Ik hoor het graag van jullie!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:08

Denk dat veel mensen hier wel behoefde aan hebben! Ik vind het af en toe moeilijk te herkennen waar je nou wel en niet als ruiter mag komen.
Ik zou t voor me zien als een soort google maps, follow the line.

leeneliefje

Re: Ervaring en verwachting van app voor rijden in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:10

Ja! Al is 't maar om niet meer te verdwalen en je kan zien waar je al geweest bent :')
Ook zou ik 't leuk vinden als het een beetje zo'n strava idee heeft, dat je inzicht krijg in hoe snel je bent gegaan of hoe sloom. Wat er ook nog bij zou kunnen is een soort 'safety knop' dat je een aantal mensen in je omgeving ook die app laat downloaden en je via die knop kan laten weten dat je op buitenrit bent en dat je weer veilig terug bent. Zodat ze je niet hoeven te zoeken..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:12

endomondo doet bij mij prima zijn werk

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:14

leeneliefje schreef:
Ja! Al is 't maar om niet meer te verdwalen en je kan zien waar je al geweest bent :')
Ook zou ik 't leuk vinden als het een beetje zo'n strava idee heeft, dat je inzicht krijg in hoe snel je bent gegaan of hoe sloom. Wat er ook nog bij zou kunnen is een soort 'safety knop' dat je een aantal mensen in je omgeving ook die app laat downloaden en je via die knop kan laten weten dat je op buitenrit bent en dat je weer veilig terug bent. Zodat ze je niet hoeven te zoeken..

Precies!
Ken je Endomondo? Zoiets in combinatie met bestaande ruiterpaden in maps.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:16

Ik zou graag een app willen met alle ruiterpaden en een met GPS die aangeeft waar je je precies bevindt in het bos.
Zodat ik inderdaad niet kan verdwalen.
Dan durf ik ook wat meer alleen op pad. Ga nu alleen naar plekjes waar ik zeker weet dat ik niet kan verdwalen of ik ga met iemand mee haha.
En een die niet te veel stroom verbruikt. Anders sta je midden in het bos zonder telefoon en GPS :P

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:48

Janntjuh schreef:
leeneliefje schreef:

Precies!
Ken je Endomondo? Zoiets in combinatie met bestaande ruiterpaden in maps.

ja goed idee, bij ons op de veluwe zijn er wel veel officiele ruiterpaden, maar vroeger reed ik met m'n pony gewoon over landweggetjes etc. dan is 't wel lastiger om de boel duidelijk bij te houden

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:48

Paolo_v_K schreef:
Ik lees hier op het forum dat er wel apps zijn die je kunt gebruiken voor ritten in de natuur. Maar als ik het goed lees hebben die apps allemaal wel beperkingen. Er staan bijvoorbeeld geen ruiterpaden in, zijn vaak offline of alleen bruikbaar voor GPS apparatuur (en niet voor telefoon).

Ik ben met een klein onderzoekje bezig hoe een buitenrit-app eruit zou moeten zien.
• Is er behoefte aan een app voor buitenritten?
• Hoe zou je die gebruiken?

Ik hoor het graag van jullie!

Diverse apps zijn voor paardrijden prima te gebruiken om je route tijdens het rijden op te nemen en eventueel de weg terug te vinden. Dit betekend echter niet dat je op wegen en paden rijdt waar je met je paard ook daadwerkelijk mag komen.
Beter kun je daarom zo'n app gebruiken in combinatie met de Ruiteren & Mennen-routeplanner.
Op de routeplanner zijn uitsluitend routestucturen opgenomen waar paard toegestaan zijn. Officiële, in het veld bewegwijzerde ruiter-en menpaden. Maar ook ongemarkeerde trajecten, zoals veldwegen en onverharde openbaren zandpaden/wegen zijn opgenomen. Hierdoor is er een mooi netwerk van routestructuren voor ruiters en menners ontstaan.
Dus simpel vooraf met de routeplanner een route plannen, opslaan en gewoon lekker gaan rijden met je GSM, Je hoeft alleen af en toe het pijltje te checken of je nog op je route zit. (Ik raad altijd wel aan om ook een uitgeprint kaartje van de route mee te nemen, voor wanneer je telefoon je in de steek mocht laten).

Momenteel worden door teamleden van R&M diverse apps uitvoerig getest.
Uiteraard zijn Bokkers die ervaring hebben met GPS-apps en hun ervaringen met ons willen delen, van harte welkom.
De testervaringen zullen op termijn kenbaar gemaakt worden op onze website.
Daarnaast wordt gewerkt aan het ontwikkelen van een eigen speciale R&M-app.
De routeplanner wordt momenteel nog steeds verder uitgebreid, ook in België en Duitsland en op termijn ook verder Europa in.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 00:17

Endomondo voldoet prima idd :j

Als ik écht uitgebreider zou willen dan koop ik wel een gps. Blijft de batterij van je telefoon ook leven.
Tot die tijd voldoet een kaart ook prima. :D

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 01:51

Ruiteren en mennen is een prima initiatief, alleen ben ik bij mij in de buurt al een paar wegen tegen gekomen die er op aangegeven staan maar waar ik absoluut NIET met mijn paard terecht wil komen, hoe betrouwbaar hij ook is. Laat staan met een aanspanning.
Bijvoorbeeld: Westerhorn, Eelde: het oostelijke stuk is erg smal (auto's hebben moeite elkaar te passeren en voor een vrachtwagen moet een tegenligger een van de weinige opritten op), druk, hele smalle steil aflopende berm en bomen pal langs de weg. Bij problemen kun je daar geen kant op. Het is wel een van de weinige doorgangsroutes, ook voor ruiterroutes.

KarinX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 16:55

endomondo idd. is echt super

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:00

DonCamillo schreef:
Ruiteren en mennen is een prima initiatief, alleen ben ik bij mij in de buurt al een paar wegen tegen gekomen die er op aangegeven staan maar waar ik absoluut NIET met mijn paard terecht wil komen, hoe betrouwbaar hij ook is. Laat staan met een aanspanning.
Bijvoorbeeld: Westerhorn, Eelde: het oostelijke stuk is erg smal (auto's hebben moeite elkaar te passeren en voor een vrachtwagen moet een tegenligger een van de weinige opritten op), druk, hele smalle steil aflopende berm en bomen pal langs de weg. Bij problemen kun je daar geen kant op. Het is wel een van de weinige doorgangsroutes, ook voor ruiterroutes.

"DonCamillo"
Westerhorn is zoals u het beschrijft, geen traject waar je graag met je paard graag wilt komen. Toch heb ik begrepen dat het behoort tot een officiële ruiterroute. Om die reden heb ik er nu een waarschuwingsteken geplaatst, met tekst. Indien het traject niet behoort tot een officiële route, of weet u een betere doorgaande verbinding, laat u het dan even weten?

Alvast bedankt voor uw medewerking. Ruiteren & Mennen is er voor iedereen, maar we kunnen het niet alleen.

Bokkers, zijn er nog van dit soort knelpunten? Neem gerust contact met ons op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 07:04

SportsTracker werkt voor mij helemaal prima!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 08:12

Yvette01 schreef:
alleen.

Bokkers, zijn er nog van dit soort knelpunten? Neem gerust contact met ons op.

Hoi Yvette,

Hartstikke fijn dat je dit allemaal zo snel oppakt. Bij ons in Paarlo (omgeving Herkenbosch) ligt er ook zo eentje. Dat is een officiële ruiterroute die over de fietsbrug over de Roer gaat. Maar ik durf daar met mijn trekpaard echt niet over, ik geloof nooit dat de brug het houd. Daarnaast is hij echt retesmal en lang en zou er nooit een fietser of ander paard kunnen passeren als je erover gaat.
Betreft route tussen 57 en 58, is aangegeven als ongeschikt voor menners ivm de brug.

http://www.ontdekroerdalen.nl/plaat.php?fileid=21513&f=f543014a3b62e488d51f2b11caffb9229ce262a8e5710e3258ec3eb1d9d56ff47cbc91cad503e583a30e97296e6757c93838b1c6f4a358baff947eb654832907

Buiten dat zou ik heel graag een functie zien waar ik kan aangeven dat ik bv alleen maar onverharde paden wil rijden. Of juist niet langs drukke doorgaande wegen ect.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 09:32

AbbyBlues,

Dank je. Ik heb op de routeplanner een extra vermelding/waarschuwing bij de brug geplaatst.