Merrie enorm heet & gespannen in het bos, wat te doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Merrie enorm heet & gespannen in het bos, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 18:23

Hoi allemaal!

Ik ben sinds september 2015 in het bezit van een superlieve KWPN merrie, Bobbi :D Het is een mega lichtvoetig paardje met veel energie, maar in de bak prima te rijden. Wanneer we gaan trainen is er niks aan de hand, ze is super ontspannen en zowat op je pinken te rijden, helemaal niet rennerig of iets in die richting. Met mijn vorige paardje reed ik eigenlijk alleen maar recreatief, en hoewel ik van plan ben met Bobbi te gaan starten neem ik haar ook graag mee het bos in.

Echter is ze sinds het begin zo vreselijk gespannen en heet in het bos. Ons bos is ook niet echt een bos, veel fietsers, mensen met honden en wegen. Wat er gebeurt bij haar is dat ze heel erg gaat knarsetanden, dribbelen en eigenlijk constant hard wil. Ze is wel altijd heel goed te houden! Ik rijd gewoon met een dubbelgebroken watertrens en ze blijft wel vrij licht in je hand. Er zijn stukken dat het echter goed gaat, deze zijn vooral in stap en dan kan ik haar gewoon lekker lang laten, maar zodra ik aan ga draven spant ze haar onderhals aan en begint het knarsen en dribbelen weer. Buiten het feit dat ik het niet fijn vind lijkt het me voor haar ook niet goed.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, eerst dacht ik dat het aan de drukte in het bos lag, maar ik ben dit weekend op de utrechtse heuvelrug wezen rijden en helaas was het daar hetzelfde verhaal. Ze doet het alleen en met andere paarden, of deze paarden nu ook druk zijn of juist heel rustig. Ik rijd al met een martingaal maar dit maakt minimaal verschil. Zadel etc. ligt goed, ze is bij de osteo geweest dus dat zit allemaal gewoon in orde. Haar dressuurmatig bezig houden maakt weinig verschil, ze blijft dribbelen en vreselijk aanspannen. Ik ben dus een beetje radeloos wat ik nog kan proberen -O- Zat zelf te denken om een keertje met thiedemann proberen te rijden, maar ik vraag me af of jullie misschien betere ideeën hebben?

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want zo is in het bos rijden voor ons allebei geen leuke ervaring terwijl het juist heerlijk hoort te zijn voor de afwisseling!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:10

Heel veel buiten gaan rijden. Ik heb er ook zo één, rijd nu echt als het maar even kan 2x per week ritjes van 15-20 km (met 10-12 km/u) en heel langzaam beginnen de stukken ontspanning langer te worden.
En wat uiteraard veel kan helpen is samen met een ander rijden, ook al lijkt dat geen verschil te maken.

En rijd maar rustig hele stukken op tempo. Madam wil liever dribbelen dan stappen? Dan gewoon 15 km/u in draf, hupsakee. Laat maar werken.

Boetjewoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:22

Tja die van mij doet dit ook, en na 8 jaar lang heel veel buitenrijden doet ze het nog steeds. Ik ben nu echter wel op een punt dat ik er hélemaal gek van wordt dus ik lees even mee. Helaas niet echt tips. Behalve dan lekker aan het werk zetten. Wat ik altijd doe als ze zo dramt is gewoon hele lange stukken gaan draven, dan wordt het meestal wel wat beter.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:24

Schijnbaar vindt ze het niet leuk, dus waarom een paard dat blijven aandoen keer op keer?
Zo te horen zit er geen verbetering in, zelfs niet met andere paarden.
Sommige paarden zijn nu eenmaal bakpaarden en andere bospaarden :P

Mijn paard kan niet alleen naar het bos (flipt ie compleet),
met andere paarden gaat het beter, maar dan is hij ook gespannen in het bos.
Aan het werk zetten draven/galop helpt niet, hij wordt nog niet moe, alleen maar heter/sneller.

Op concour buiten (grote terreinen) vind hij wel leuk en bakwerk ook,
dus ik neem hem niet meer mee naar het bos! (staat altijd wel een ander paard welke bos wel leuk/fijn vindt)
Rondje om de stal/weilanden vindt hij wel leuk, dus dat doen we wel na het bakwerk :)

Dees

Re: Merrie enorm heet & gespannen in het bos, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:26

Sommigen worden daarin nooit beter, sommigen knappen op naarmate ze meer ervaring krijgen.
Wellicht is het verstandig om met deze eerst niet solo te gaan maar altijd in combinatie met een andere ruiter op een ervaren en stabiel buitenrittenpaard.

Maar goed, ze zijn er die het nooit leren en dan is het veiliger om het maar gewoon los te laten en niet meer te doen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 20:01

listiglistje schreef:
Schijnbaar vindt ze het niet leuk, dus waarom een paard dat blijven aandoen keer op keer?
Zo te horen zit er geen verbetering in, zelfs niet met andere paarden.
Sommige paarden zijn nu eenmaal bakpaarden en andere bospaarden :P

Mijn paard kan niet alleen naar het bos (flipt ie compleet),
met andere paarden gaat het beter, maar dan is hij ook gespannen in het bos.
Aan het werk zetten draven/galop helpt niet, hij wordt nog niet moe, alleen maar heter/sneller.

Op concour buiten (grote terreinen) vind hij wel leuk en bakwerk ook,
dus ik neem hem niet meer mee naar het bos! (staat altijd wel een ander paard welke bos wel leuk/fijn vindt)
Rondje om de stal/weilanden vindt hij wel leuk, dus dat doen we wel na het bakwerk :)

Niet leuk is het zeker niet, ze is echt verschrikkelijk blij juist hahaha... Oortjes constant naar voren alleen ze wil gewoon veel harder dan dat ik wil..

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 20:08

Ibbel schreef:
Heel veel buiten gaan rijden. Ik heb er ook zo één, rijd nu echt als het maar even kan 2x per week ritjes van 15-20 km (met 10-12 km/u) en heel langzaam beginnen de stukken ontspanning langer te worden.
En wat uiteraard veel kan helpen is samen met een ander rijden, ook al lijkt dat geen verschil te maken.

En rijd maar rustig hele stukken op tempo. Madam wil liever dribbelen dan stappen? Dan gewoon 15 km/u in draf, hupsakee. Laat maar werken.

Dit is wel iets wat me logisch klinkt, maar moet mezelf er wel echt even toe zetten dan. Het buitenrijden is zon gedoe nu en sowieso is ons bos echt verschrikkelijk poedersuiker hahaha :') maar ik kan hier wel iets mee! Thanks

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:09

Je zult dit gewoon door moeten zetten. Rijd op het moment ook een paard wat tot vorig jaar niet erg leuk was om mee buiten te rijden. En deze winter is ineens de knop bij haar omgegaan. En kunnen we normaal op buitenrit. Rijd nu ongeveer 4 jaar op dit paard.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:15

Ik denk dat het inderdaad overenthousiasme en spannend is. Veel blijven doen en hopelijk wordt het gewoner voor haar en laat maar lopen, niet ongecontroleerd natuurlijk maar de energie moet ergens heen en misschien komt ze vanzelf wat terug als ze de spanning zo kwijt kan. Al zijn er ook wel paarden die altijd spanning blijven houden.

Mijn merrie kan zich ook de hele rit lang op blijven vreten in draf en galop. Momenteel staakt ze de eerste halve km, om vervolgens de km daarna alles dood en dood eng te vinden en daarna is alles prachtig, zolang madam t tempo mag bepalen (wat overigens niet mag en dus weer voor de spanning zorgt) Ik blijf gewoon gaan en hopelijk stabiliseert t zich weer wat. Ze kan heel relaxed zijn buiten, maar dat komt de laatste tijd niet zo vaak voor helaas.

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:29

Mijn paard vond ook alles spannend buiten en zodra we bij "bossig" gebied kwamen deed ze het zelfde als wat jij hier omschrijft, al was ze dan niet licht in de mond, ik had constant druk op de teugels anders ging ze gewoon rennen. Ze wou graag vond het leuk maar ook spannend.
Ik denk dat je het beste het regelmatig kan doen, oefenen oefenen oefenen en toch je paard te "leren" dat ook buiten jij de gene bent die het tempo bepaald. En anders maar kijken als je bij een open stuk bent haar even flink aan het werk zetten ofzo :) Succes ermee, komt vast goed :-)

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:37

Waarschijnlijk zul je zelf ook meer gespannen zijn waardoor je ook haar gedrag weer beinvloedt. Als het bos niet zo ver van de stal vandaan is, kun je ook beginnen met een kort stapritje na het trainen in de bak. En als ze dit goed oppakt, langzaamaan langer uitbouwen. Of eerst goed longeren voordat je naar buiten gaat. Het hangt natuurlijk ook altijd samen met het bloed dat je paard voert, bepaalde rassen zijn van zichzelf al veel heter en buiten heeft ze veel meer mogelijkheden om geprikkeld te worden. Denk wel dat het beter gaat naarmate je haar langer hebt en je haar beter gaat leren kennen. Succes!

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 20:41

Om haar van het dribbelen af te krijgen moet je haar voorwaarts neerwaarts en meer op lengte rijden met neusje richting grond. Als ze dat in de bak goed doet het proberen vast te houden als je naar buiten rijdt zodat ze goed de hand wil volgen Een paard wat de hand wil volgen en op lengte wil komen dribbelt niet meer, Kan wel zijn dat ze heel ruim en snel gaat stappen maar dan loopt ze in ieder geval met ruggebruik en zijn de kilometers die je rijdt niet ook nog eens slecht voor haar rug.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-16 23:57

Naranga schreef:
Ik denk dat het inderdaad overenthousiasme en spannend is. Veel blijven doen en hopelijk wordt het gewoner voor haar en laat maar lopen, niet ongecontroleerd natuurlijk maar de energie moet ergens heen en misschien komt ze vanzelf wat terug als ze de spanning zo kwijt kan. Al zijn er ook wel paarden die altijd spanning blijven houden.

Mijn merrie kan zich ook de hele rit lang op blijven vreten in draf en galop. Momenteel staakt ze de eerste halve km, om vervolgens de km daarna alles dood en dood eng te vinden en daarna is alles prachtig, zolang madam t tempo mag bepalen (wat overigens niet mag en dus weer voor de spanning zorgt) Ik blijf gewoon gaan en hopelijk stabiliseert t zich weer wat. Ze kan heel relaxed zijn buiten, maar dat komt de laatste tijd niet zo vaak voor helaas.

Dit komt inderdaad bekend voor, als ze zelf het tempo mag bepalen is er niks aan de hand alleen gaat ze dan veel en veel te hard en dat vind ik onzin haha, inhouden gaat ze meteen kort lopen en opkroppen.

Dottie0991 schreef:
Mijn paard vond ook alles spannend buiten en zodra we bij "bossig" gebied kwamen deed ze het zelfde als wat jij hier omschrijft, al was ze dan niet licht in de mond, ik had constant druk op de teugels anders ging ze gewoon rennen. Ze wou graag vond het leuk maar ook spannend.
Ik denk dat je het beste het regelmatig kan doen, oefenen oefenen oefenen en toch je paard te "leren" dat ook buiten jij de gene bent die het tempo bepaald. En anders maar kijken als je bij een open stuk bent haar even flink aan het werk zetten ofzo :) Succes ermee, komt vast goed :-)

Regelmatig doen zal ik inderdaad maar moeten proberen, zodat het wat gewoner wordt voor haar. Ze geeft helaas echt niet snel op, maar ik ga het proberen!

yelli schreef:
Waarschijnlijk zul je zelf ook meer gespannen zijn waardoor je ook haar gedrag weer beinvloedt. Als het bos niet zo ver van de stal vandaan is, kun je ook beginnen met een kort stapritje na het trainen in de bak. En als ze dit goed oppakt, langzaamaan langer uitbouwen. Of eerst goed longeren voordat je naar buiten gaat. Het hangt natuurlijk ook altijd samen met het bloed dat je paard voert, bepaalde rassen zijn van zichzelf al veel heter en buiten heeft ze veel meer mogelijkheden om geprikkeld te worden. Denk wel dat het beter gaat naarmate je haar langer hebt en je haar beter gaat leren kennen. Succes!

Ik ben zelf helemaal niet gespannen, dat is het gekke -O- Mijn oude paardje was ook een hypertje buiten dus ben het wat dat betreft gewend, en vind het ook helemaal niet eng. Uitstappen na het bakwerk doen we vaak en is voor haar ook weer niet echt een probleem. Het komt echt zodra je wat langer onderweg bent.

Rizette schreef:
Om haar van het dribbelen af te krijgen moet je haar voorwaarts neerwaarts en meer op lengte rijden met neusje richting grond. Als ze dat in de bak goed doet het proberen vast te houden als je naar buiten rijdt zodat ze goed de hand wil volgen Een paard wat de hand wil volgen en op lengte wil komen dribbelt niet meer, Kan wel zijn dat ze heel ruim en snel gaat stappen maar dan loopt ze in ieder geval met ruggebruik en zijn de kilometers die je rijdt niet ook nog eens slecht voor haar rug.

Dat klinkt inderdaad heel logisch! Het enige is dat zij om te zakken en ontspannen ruimte nodig heeft en zodra ik die geef ze het tempo overneemt... In stap gaat dit vaak nog, maar in draf schiet ze dan gewoon weg. Zou het kunnen helpen om een thiedemann eens te proberen? Zodat ze in ieder geval niet dr hoofd zo achterlijk omhoog kan gooien en dribbelen? Ik wil dat als het helpt sowieso ook weer afbouwen, maar dan kan ik nu het bos in ieder geval in zonder dat het ons eigenlijk alleen maar achteruit helpt hahah

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:06

Ja ik denk dat een Tiedeman kan helpen als je maar wel lengte durft te geven en toch voorwaarts blijft denken zodat je voldoende halslengte houdt en niet terug hoeft te werken met je handen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:07

Verder kan een goede instructeur je leren haar onder je te rijden zonder dat je met een korte teugel rijdt.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 00:15

Het kan zijn (hoeft absoluut niet zo te zijn) dat je paard een bepaald iets in het bos eng vind en daardoor heel veel spanning opbouwt. Mijn paard waar ik al jaren mee buitenrijd bleek na verhuizing naar een nieuw gebied bang te zijn voor extreme hoogteverschillen. De kunst is om uit te vinden wat de trigger is.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 01:01

xDeena_ schreef:
Er zijn stukken dat het echter goed gaat, deze zijn vooral in stap en dan kan ik haar gewoon lekker lang laten, maar zodra ik aan ga draven spant ze haar onderhals aan en begint het knarsen en dribbelen weer.

Ze geeft het netjes aan. Gewoon (alle) tijd nemen, rustig aan blijven doen, stappen en ontspanning belonen. De rest komt vanzelf.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 09:51

Rizette schreef:
Verder kan een goede instructeur je leren haar onder je te rijden zonder dat je met een korte teugel rijdt.

Dat snap ik maar is niet nodig, ik heb wekelijks les van een goede instructrice en ik kan haar ook onder mij rijden met langere teugels, alleen loopt zij buiten door mij heen dan. In de bak gaat dit prima.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:04

Buiten kun je precies hetzelfde doen door heel traag aan te draven, voel je in de overgang dat ze het roer overneemt door sneller te gaan meteen terug naar bijna stap/schijnovergang en daarna probeer je e opnieuw. Met een lange teugel hoef je niet altijd je teugels helemaal weer op te pakken als je je handen breed/uit elkaar haalt heb je ook weer contact. Het gaat om heel voorzichtig wegdraven en geen pas te snel maar heel rustig bij je houden en met zoveel mogelijk lengte er in en en rustige/trage hulpen.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:19

Het lijkt mij dat als een paard gaat knarsen, het wil aangeven dat dit niet iets is wat ze leuk vind.
Ze geeft duidelijk aan dat ze het ergens niet mee eens is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:11

Dressuurmatig gaan werken buiten met je paard, echt lekker aan het werk zetten. Overgangen rijden op de lange paden, zijgangen als ze die beheerst. Dan krijg je de focus meer bij jou en kan je de spanning omzetten in werklust.

Thiedeman lijkt me niet de oplossing, maar wel iedere keer voordat je aandraaft paard wat ronder maken zodat ze goed over de rug blijft & weer gaan stappen als je het kwijt bent en dan weer herhalen. Vaak vinden ze alles spannender in een snellere gang omdat ze dan minder kunnen zien wat er allemaal is.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:16

Kan je niet eens confidence EQ geven? Hoor daar wel goede verhalen over en dat zou me fijner lijken dan een thiedeman al heb ik ook wel eens een eerste periode met thiedeman buiten gereden met een paard hoor.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:24

Klinkt voor mij meer dat ze graag heel hard wil... Dat is of omdat ze bang is of omdat ze het super leuk vind. Stel voor gewoon heel vaak korte ritjes te doen en die dan uitbreiden. Ga ook bijvoorbeeld na het rijden in de bak uitdraven buiten...

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-16 14:01

Na het rijden een rondje ga ik zeker zo vaak mogelijk meepakken zodat het wat gewoner wordt voor haar! Ik heb wel eens gelezen dat het knarsen ook door de stress kan zijn, niet perse boos of oneens met iets. En als ze het dan ergens mee oneens zou zijn is het waarschijnlijk dat ik haar inhoud, want dat ze het niet leuk vind is echt niet het probleem! Ik ga haar inderdaad lekker in stap aan t werk zetten en aandraven als dit goed gaat, terug naar stap als dit weer mis gaat. Bedankt voor die tips!

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 14:09

Ik herken dit heel erg met mijn merrie.

Kilometers maken :)
Magnesium kan ook nog helpen.