Problemen met uitstappen tijdens buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

Problemen met uitstappen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 16:48

Hoi!

Na vandaag weer met een compleet bezweet paard te zijn thuisgekomen, toch maar eens bokt om hulp vragen.
Mijn lieve paardje heeft een flink dikke vacht en staat lekker 24/7 buiten. Dat gaat allemaal prima, en in de bak kan ik haar redelijk goed droogstappen. Op buitenrit lukt dat alleen niet. Ze heeft eigenlijk meer wilskracht dan conditie en heeft nog wel eens de neiging zichzelf voorbij te lopen. Als we op buitenrit dus richting huis gaan, denkt ze alleen nog maar "naar-huis-naar-huis-naar-huis!!!!". Ze loopt dan op een flink tempo door en maakt zich ook helemaal wat druk.

Het is niet dat ik haar niet kan houden, als ik wil dat ze stilstaat doet ze dat ook meteen, maar als ik probeer haar wat rustiger te laten lopen, kropt ze zich alleen nog maar meer op. Door dat drukke gedoe gaat ze juist op het laatste stuk nog flink zweten en ook al stap ik het laatste half uur, dan komt ze alsnog drijfnat op stal terug.

Hebben jullie misschien nog tips hoe ik dit kan oplossen? Want zelf weet ik het even niet meer...

Azmay

Re: Problemen met uitstappen tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:51

Gewoon thuis nog even (aan de hand) stappen?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:52

In de bak uitstappen?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 16:55

Als ze zich zo druk maakt op de terugweg... in de bak nog uitstappen aan de hand of erop.

Misschien als ze aan de hand veel rustiger is kan het ook om op buitenrit naast haar te gaan lopen zodat ze zich minder druk maakt en dus niet gaat zweten op de terugweg... maar dan moet ze wel goed op je vertrouwen en netjes gehoorzaam zijn aan de hand.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 17:12

De bak hebben we niet bij de wei, dus dat is niet zo handig. Maar anders moet ik er het laatste stuk maar naast lopen, kijken hoe het dan gaat. Zou ze dan rustiger zijn?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:15

Dat moet je zelf inschatten... als ze steun aan jou heeft kan het zijn dat ze rustiger is... maar het kan ook dat het niet uitmaakt of dat ze zich nog drukker maakt...
Als je de bak niet bij de wei hebt... hoe doe je het dan vanaf de bak naar de wei? Maakt ze zich dan niet druk?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:17

Echte dribbelkonten krijg je niet rustig. Je kunt ze aan de hand uitstappen, maar meestal dribbelen ze dan vrolijk verder. Ik heb zo'n hele echte dribbelkont gehad, en ik heb alle trucjes uitgeprobeerd. Tot haar dood (op haar 22e) is ze het blijven doen.

Gewoon de rust bewaren en naar huis dribbelen, thuis op de wei aan de hand uitstappen.

Sirocco12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:28

Ik herken dit gedrag ook inderdaad, en helaas hielpen trucjes ook niet bij madame zenuwpees. Dus ik stapte altijd nog uit aan de hand als we bij stal waren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:30

Een rustig drafje? Misschien ontspant ze zich dan beter.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:31

Ik zou zeker aan de hand eens proberen. Mijn paardje is echt een druktemaker op buitenrit en als hij erg zweet dan stap ik hem aan de hand uit. Werkt voor ons super.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:34

Op het moment dat ze gaat versnellen kun je even omdraaien en een meeter of twintige weer de andere kant op rijden. Keer en probeer opnieuw. Het begin is even lastig maar meestal hebben paarden best snel in de gaten dat als zij rustig blijven het wel huiswaards gaat.

Persoonlijk zou ik er nooit naast gaan lopen. Dan vermijd je het probleem en los je niets op.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 17:35

Is het niet zo dat dan pas de nattigheid naar buiten komt? Een paard met een wintervacht zweet, weten we allemaal, bij werk. Maar het toont niet zo snel en als het toont is ze nat. Het kan verder niet echt kwaad. Let op haar/zijn ademhaling, die moet rustig zijn. Geen open neusgaten. Als je het laatste half uur rustig stapt , dan is er niets aan de hand. Kunnen de spieren op hun gemak afkoelen en dat ze nat is , is bijzaak. Dat is de buitenkant, niet de huid meer.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-15 18:26

Thanks voor de tips allemaal! Een stukje terugstappen als ze te druk wordt kan ik ook wel proberen, al vrees ik wat dat ze daar misschien juist nog drukker van wordt. Maar ik probeer het gewoon maar.

En anders geloof ik dat ik me er inderdaad toch gewoon maar bij neer moet leggen en in de wei nog even met dr aan de hand stappen.

Pipo, dankje, dat stelt me wel iets gerust. Toch vind ik het gewoon geen fijn idee haar 's middags nog nat op de wei te zetten, wanneer het alweer kouder begint te worden... Maar misschien valt het ook wel mee, dat zou kunnen.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 19:15

Idd wat Pipo zegt. Als ze maar op adem is, dat is het belangrijkste. En ws is ze op haar huid niet meer nat, alleen haar vacht. En het feit dat het zo goed geisoleerd is (en lekker fris buiten) droogt dat dus niet zo makkelijk. Alleen maar een goed teken dus! Ws zal ze ook als eerste gaan rollen als je haar weer in de wei zet? Idealer kun je het niet hebben, dus geen zorgen!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 22:30

Citaat:
Thanks voor de tips allemaal! Een stukje terugstappen als ze te druk wordt kan ik ook wel proberen, al vrees ik wat dat ze daar misschien juist nog drukker van wordt. Maar ik probeer het gewoon maar.

Daar wordt ze ook druk van, maar je draait pas weer om als ze rustig is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:41

Dat werkt echt niet bij dribbelaars :n. Ik weet niet wat voor een paardje je hebt TS, maar de hete paardjes blijven gewoon weer dribbelen zodra je omkeert. Ik heb 19 jaar de tijd gehad om alle dingen te proberen met mijn pony. Iedere buitenrit opnieuw, en dat zijn er erg veel geweest in die 19 jaar.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 02:03

Niet een antwoord tegen het zweten, maar wel tegen het dribbelen.

Zet hem aan het werk als je terug komt en hij is zo heet. Maak buiten rijden de comfortabele plek en stal oncomfortabel zodat hij leert zich niet zo op te fokken om naar stal te gaan.
Dus in plaats van hem voer geven of terug in de wei te zetten en hem te belonen voor zn gedrag, zet je hem aan het werk (gewoon dressuurmatig rijden oid). Hij zal na een aantal keren al wel door hebben dat het niet zo veel zin heeft om naar huis te rennen.
Werkt echt super :)

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-15 07:50

Utixo, ik heb een kruising waar in elk geval fries en tinker in zit. Niet echt een paardje waar je dribbelen bij zou verwachten, maar met rijden heeft ze sowieso altijd enorm veel energie. Goed om te horen dat ik in elk geval dus niet de enige ben die dit heeft.

Eileen, bedoel je dressuur doen nog na de buitenrit? Ik snap het idee wel, en opzich zou het denk ik wel werken. Maar om dr na twee uur in het bos nog weer aan het werk te zetten thuis...

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 07:55

Mijn paard doet hetzelfde dus ik stap haar vaak de laatste 10 of 15 minuten van de buitenrit aan de hand uit.

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 08:07

Mijn paard staat ook 24/7, als ze erg bezweet is en ze is niet rustig ga ik er al de laatste km naast lopen, of eerder als ze druk is. Dit doe ik ook als tranning voor de endurance wedstrijden, maak dan ook al zadel losser, bit uit, en klips los om zo rust in haar te krijgen ook i.v.m. Hartslag voor wedstrijden onder de 60 te krijgen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:49

vroeger had een stalgenootje ook een paard dat graag naar huis wilde. Wij hebben dit opgelost door voorbij de stal te lopen en iets verder keren en dan pas naar stal te gaan. Zodat richting stal/huis ook niet altijd inhield terug te gaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:54

happypaardje schreef:
Utixo, ik heb een kruising waar in elk geval fries en tinker in zit. Niet echt een paardje waar je dribbelen bij zou verwachten, maar met rijden heeft ze sowieso altijd enorm veel energie. Goed om te horen dat ik in elk geval dus niet de enige ben die dit heeft.

Eileen, bedoel je dressuur doen nog na de buitenrit? Ik snap het idee wel, en opzich zou het denk ik wel werken. Maar om dr na twee uur in het bos nog weer aan het werk te zetten thuis...

Je moet het gewoon zien als tijdelijke training als lange termijn oplossing voor een probleem.

Dus de komende tijd ga je niet twee uur, maar een uur het bos en en gaat daarna nog even trainen. Hoeft ook niet intensief, maar paardlief moet leren dat thuiskomen niet meteen ontspanning en eten betekend.

Pas als het straks weer beter gaat ga je weer langer het bos in, en maak je de extra "zie je wel dat thuiskomen niet wilt zeggen dat er relaxt wordt" trainingen korter en korter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 12:56

Eileen_ schreef:
Niet een antwoord tegen het zweten, maar wel tegen het dribbelen.

Zet hem aan het werk als je terug komt en hij is zo heet. Maak buiten rijden de comfortabele plek en stal oncomfortabel zodat hij leert zich niet zo op te fokken om naar stal te gaan.
Dus in plaats van hem voer geven of terug in de wei te zetten en hem te belonen voor zn gedrag, zet je hem aan het werk (gewoon dressuurmatig rijden oid). Hij zal na een aantal keren al wel door hebben dat het niet zo veel zin heeft om naar huis te rennen.
Werkt echt super :)

Absoluut niet mee eens.

1 Ik vraag me af of een paard de koppeling legt tussen dribbelen en rotwerk doen. Daar zit veel te veel tijd tussen. Het is geen trailer laden waarbij het dier bij elke voet op de laadklep rust en beloning krijgt, en de beloning heel snel volgt op de onprettige situatie.

2 Mocht het werken, wat ik betwijfel, dan suggereer je dat werk niet leuk is.En creëer je dus de situatie dat ze niet naar huis willen omdat het daar niet leuk is. En de situatie dat werk " dressuur" dus nooit leuk is.
Daar creëer je problemen mee in plaats van dat je ze oplost.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:32

Dat "rotwerk" zoals jij de dressuuroefeningen zo subtiel noemt is ook geen straf voor het dribbelen, dus die koppeling hoeft helemaal niet gemaakt te worden.

Het is puur het idee dat bij paardlief gewekt wordt dat terug thuis komen niet direct ontspanning en eten is.
Dus je probeert de 'wens om thuis te komen' gewoon wat af te vlakken.

Lijkt me zeker het proberen waard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 13:39

Ik heb er hier twee die op het moment ook in stap al gaan zweten. Totaal geen gedribbel, maar gewoon dikke vacht, hoge temperaturen, is genoeg om ze aan het zweten te krijgen. Zelfs nu op de wei terwijl ze staan te grazen zweten ze soms..
Ik doe na het afzadelen de vacht even goed opwrijven (niet droogwrijven dus, maar met een pluk stro/hooi tegen de haren in wrijven zodat de vacht rechtop gaat staan, een laagje lucht er tussenin komt, en die zorgt er voor dat ze niet te snel afkoelen en dat het zweet snel wordt afgevoerd en droogt) en met koud weer of een koude wind even een zweetdeken op. Werkt prima zo :)