Strandrit, gevallen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariellek93

Strandrit, gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:33

Beste bokkers,
Ik heb afgelopen zaterdag een strandrit gemaakt, wat ontzettend gaaf was. Ik zat op een enorm knap, en machtig paard. Mij werd van te voren verteld dat dit paard weleens "kleine bokjes" kan geven van blijdschap. Ik durf te zeggen dat ik aardig wat ervaring heb met rijden, ook met hele moeilijke paarden dus een paar kleine bokjes zou dus geen probleem moeten zijn.
Echter onderweg, bij de eerste galop merkte ik al dat het geen kleine bokjes waren, en hij deed het precies in elke bocht. Op het strand ging het wel heel goed en hij deed toen niks, behalve het bit vastpakken en langs de rest galopperen (lees: geen controle meer).
Op de terug weg kwamen we op een stuk waar we werden gewaarschuwd voor een scherpe bocht, en dat we die in een drafje gingen maken. Maar op het punt waar dit paard zijn maatjes niet meer zag door de bocht, ging hij er in galop achteraan en maakte hij een bok in de bocht. Hierdoor verloor ik mijn beugel, en vlak erna bokte hij nog een keer waardoor ik eraf viel. Nu zit ik thuis met een gebroken vinger, een operatie om naar uit te kijken en een gekneusde enkel.
Terug op stal vertelde ze dat ze dit paard nog maar 2 maanden hebben, en dat hij bij hun nooit bokt omdat hun weten hoe je het moet aan pakken.
Ik geef het paard geen schuld van dit alles, en ik weet dat zulke dingen kunnen gebeuren. Maar nu las ik dus op facebook dat dit een week daarvoor ook is gebeurd, bij hetzelfde paard.
Ik vind dit alles dus niet verantwoord hoe dit is gegaan en misschien nog wel een paar keer kan gebeuren.
Wat vinden jullie hiervan?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:37

Ik geloof dat dit paard niet geschikt is voor het beoogde doeleinde.
Tenzij de voorrijder op dit paard rijdt, en dus ook zijn streken kent.

Als het paard eens een keer een vreugde bok geeft kan ik mee leven, maar bij elke bocht een rotklap geven is gewoon niet leuk. Zou ik persoonlijk al helemaal klaar zijn met een buitenrit...

Heel veel beterschap TS!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:40

Ik zou contact opnemen met de betreffende manege. Zij zijn aansprakelijk:

Citaat:
Op de bezitter van een paard rust een zogenoemde risicoaansprakelijkheid voor schade die het paard toebrengt aan derden. Dat volgt uit artikel 6:179 van het Burgerlijk Wetboek. De meeste paarden die zijn ondergebracht in een manege, zijn van de manegehouder zelf. Voor die paarden is de manegehouder dus ook aansprakelijk.

http://www.hekkelman.nl/userfiles/File/ ... r_2011.pdf

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:41

Tsja, lastig iets over te zeggen. Je zegt wel de ervaring te hebben, dus waarschijnlijk had je het op een 'makkelijk' paard minder leuk gevonden. Daarnaast als jij zegt dat je goed kan rijden, ook op lastige paarden dan begrijp ik hun keus wel om jou erop te zetten. Maar ik vind dat een paard dat je meeneemt op buitenrit gewoon goed te rijden zijn, zonder in iedere bocht te bokken. Er komen toch mensen op die het paard niet goed kennen en misschien wel helemaal niet zo goed kunnen rijden als ze beweren.

Maar helaas blijven paarden onvoorspelbaar, zeker met buitenrijden. Ongelukken zitten in een klein hoekje en kunnen ernstig uitpakken. Risico van het vak dan maar? Neemt niet weg dat ik het zeer onverstandig vind dat ze een niet volledig bevestigd/controleerbaar paard mee op pad sturen, dat is ook wel de ongelukken in de hand werken.

Wel ontzettend naar wat er gebeurd is! Veel sterkte!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:41

Misschien voor de betreffende stal beter om dit paard op zijn minst eerst een poosje door de begeleiders te laten rijden...

Als het waar is wat er op FB gezegd wordt; dan mogen ze zich daar toch wel eens achter de oren krabben. Bij een tweede keer is er geen sprake meer van toeval.
En dan hadden ze ook niet moeten zeggen dat het paard 'slechts af en toe een klein vreugdebokje' geeft...

Mariellek93

Re: Strandrit, gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 17:51

Ik heb een geluk dat het alleen maar mijn vinger is, het had veel erger kunnen aflopen. Maar vind het een eng idee dat er dalijk nog meer mensen op gaan en dat er wel iets ergs gebeurd. Ik ben voor de rest goed verzekerd, maar vind dit alles een onverantwoord iets

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:53

Beterschap ts. Ik vind ook dat dit paard onvoldoende is afgericht om onbekenden mee op buitenrit te laten gaan. Misschien heeft hij ook wel een slecht passend zadel, daar kunnen ze ook van gaan bokken.Maar strandritten kunnen toch al flink wild zijn, je mag nog van geluk spreken want het had veel slechter kunnen aflopen.

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 17:57

Ah wat vervelend! Ik denk inderdaad dat je er weinig aan kan doen; ze hebben je gewaarschuwd en jij ging akkoord...
Van de andere kant is het gewoon onveilig om met zo'n gedrag van een paard naar buiten te gaan. Laat staan om er een wildvreemde op te zetten.
Heb je tussendoor niet kunnen ruilen met de leiding? Tijdens een van mijn strandritten is dit ook eens gebeurd. Weliswaar bij een andere ruiter, toen hebben ze geruild en was het probleem opgelost. Ik ben nu wel heel benieuwd bij welke manege dit gebeurd is!

Beterschap!

Mariellek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 18:24

Ja toen ik gevallen was zag ik meteen dat mijn vinger gebroken was dus hebben toen geruild. En het klopt wel wat je zegt, ik ben akkoord gegaan. Maar ben wel akkoord gegaam met de "kleine vreugde bokjes in galop die je amper voelt door het lekkere zadel".

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:33

Ik zou het zeker nog een keer (schriftelijk) melden dat dit geen vreugdebokjes zijn en wat de gevolgen zijn. Je bent als staleigenaar toch verantwoordelijk voor de dieren en de mensen die je mee op een rit stuurt.

Zou je mij per pb de naam van de manege willen geven. Ik ga ook vaak ergens anders rijden maar dan kan ik deze manege skippen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:42

Ik vind het schandalig, eerlijk gezegd!

Het zijn geen kleine vreugdebokjes en het is eerder fout gegaan en dan toch het dier inzetten voor de buitenritten en dat vind ik niet kunnen, want er rijden mensen erop die het dier niet kennen en dus niet weten wat ie kan verwachten.

Waarom zat de begeleider er dan niet zelf op, vraag ik me af, dan kan ie het mooi zelf gaan ervaren en het dier leren kennen zodat ie kan bepalen of ie er geschikt voor is of niet.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 18:43

Wat ontzettend naar voor je ts! Ik heb op een manege gewerkt en daar hadden we dus ook absoluut geen paarden met streken. Ieder paard kan schrikken maar een bokkend paard is niet geschikt voor klanten. Daarnaast kan iedere ruiter liegen over zijn ervaring of zichzelf anders inschatten. Wij hadden geregeld mensen die zeiden veel ervaring te hebben en stonden vervolgens hun chaps verkeerd om aan te doen of wisten niet hoe je een hoofdstel in doet. Iedere klant moet een plezierige en veilige rit hebben, ongeacht de ervaring.

Heb het zelf helaas een keer meegemaakt toen ik een jaar of 14/15 was. Toen ging ik op buitenrit bij een manege bij het Amsterdamse bos en tijdens de rit ging de pony bokken en vielen ik en een vriendinnetje beiden van onze pony. De begeleiding zei toen dat ik op de manege niet mocht vertellen dat hij gebokt had maar gestruikeld was. Ik heb gewoon verteld wat er daadwerkelijk gebeurd was en ben er nooit meer gaan rijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 12:49

sterkte, heel vervelend dat dit gebeurd is.

Daarbij vind ik dit een paard die niet gebruikt / ingezet moet worden voor een ruiter waarvan zij niet weten hoe de persoon rijd.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 06:52

Sorry hoor maar ik vind niet dat je met een die nog Naar 2 maanden op stal is al een buitenrit moet gaan maken. Bij ons dien ze dat in iedergeval niet.

Xjes_lise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 06:53

Oja en nog beterschap met he vinger en enkel :(:)

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 07:14

De manege is idd aansprakelijk. De bordjes die je vaak op de manege ziet hangen zijn niet rechtsgeldig. ( die van wij zijn niet aansprakelijk etc)
Ik zou het iig aanmelden bij mijn verzekering. Misschien niet erns zo zeer voor een schadevergoeding maar meer dat hun weten dat ze toch echt zelf aansprakelijk zijn en dat ze niet zomaar iedereen op dit soort paarden laten rijden. Al is het maar ter voorkoming van... Straks staat er binnenkort weer een bericht op fb van iemand die van dit paard is afgevallen..

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 07:49

Dikke pech daar zit je dan.....je hebt er vast iets van geleerd voor een volgende keer!
Zeker als er bekend is dat dit paard bokt is het onverantwoord om hem mee op pad te nemen!
Aansprakelijk zijn ze wel maar meestal hangt er een eigen risico bordje, en het was vooraf aangegeven dat hij bokt.... waarschijnlijk kun je er naar fluiten en is het een maas in de wet maar ik zou ze wel proberen aan te pakken!

Ik kan je enkel beterschap wensen! :(:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:19

En daarom zeg ik dus altijd dat ik niet zo goed kan rijden en een braaf paard wil. Anders lacht zo'n manege zich rot, jij je nek breken om andermans paard manieren bij te brengen en je betaalt er nog voor ook. Beterschap ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 08:27

Maak even schermafdrukken van wat je aan andere dingen gevonden hebt op internet, en bewaar deze even. Goede kans dat er wat verzekeringsmaatschappijen met elkaar willen spreken hierover ;)

Mariellek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 10:33

Ja ik heb alles bewaard inderdaad. Zou er inderdaad wat mee moeten doen, niet voor mezelf maar voor een ander die er dalijk op gaat.
Ik had niet tegen hun gezegd dat ik goed kan rijden, daar werd ook niet naar gevraagd. Ik heb er ook zeker van geleerd, hoop dat hun er ook wat mee gaan doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 12:03

Ik zeg inderdaad ook altijd dat ik niet goed kan rijden, wel stap draf galop maar meer ook niet. Dat ik meer kan hoeven hun niet te weten ;)
Ik vind vreemde paarden sowieso al spannend, laat staan in een vreemde omgeving. Nee doe mij maar een braaf paard, ook vreugdebokjes zit ik niet op te wachten..

Heel veel sterkte TS, ik hoop dat je goed gaat herstellen, maar ik zou het er zelf niet bij laten zitten.. Is toch ook wel een ziekenhuisrekening die je gaat krijgen (eigen risico)..

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 22:02

Ik hoop dat je snel weer hersteld bent.
Ik kan hier heel kort over zijn,wij doen ook buitenritten met onze tinkers en als ik nog niet zeker ben van een paard,gaat ie absoluut niet mee!
Het moet voor zowel mens als dier een leuke ervaring zijn.
Natuurlijk komen vreugdebokjes voor,maar daardoor lig je er niet af.
ik vind het echt heel erg jammer voor je dat dit gebeurd is.