Wie heeft ervaring met hoefschoenen op trektocht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Wie heeft ervaring met hoefschoenen op trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-15 11:47

Hoi allemaal,

Ik vraag mij af of er iemand ervaring heeft met hoefschoenen, maar dan intensief gebruik (trektocht). Dit houdt in dagen/weken/maanden achtereen en minimaal 5-7 uur per dag rijden. Vooral in stap en ook veel over asfalt wegen.

Negatieve ervaringen die ik lees zijn vooral van een paar jaar geleden (verliezen, draaien, kapotte hoefballen, pees en schouderblessures doordat het rubber stuckt op asfalt, etc). Ik hoop dat de nieuwe generatie hoefschoenen weer zo verbeterd is dat dit niet meer zo snel gebeurd.

Ik vind vooral ervaringen van enduranceruiters/trec ruiters. Maar die rijden met name 1-3 dagen op hoog tempo. Daarom kan ik mij voorstellen dat gekneusde hoefballen, stijve schouders, belaste pezen niet snel opgemerkt worden omdat het paard na enkele dagen weer op een andere manier getraind wordt of even rust krijgt en de boel kan herstellen.

Zijn er mensen die een lange tocht hebben gemaakt met hoefschoenen? Hoe beviel dat? Welke merk hoefschoenen had je? Wat raad je aan?

Alvast heel erg bedankt voor je reactie :) ik ben erg benieuwd!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-15 13:17

En waarom niet gewoon ijzers eronder? Zeker als het weken/maanden betreft? Voor een week (of twee) kan ik me voorstellen dat je dit overweegt, maar als je serieus veel langer op pad gaat, maak je het jezelf knap heel moeilijk, simpelweg omdat je bij problemen serieus op zoek moet naar mensen die snappen waar het over gaat. Die expertise is niet op elke straathoek te vinden......

Nilda

Re: Wie heeft ervaring met hoefschoenen op trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 14:46

Hier ervaring met Cavallo hoefschoenen. Hier gebruik bij mennen en marathon wedstrijden (inclusief modder/waterbak enz). Hier erg goed ervaring mee. Zitten prettig. Blijven prima zitten. Paard heeft erg veel grip. Geen wondjes enz aan benen. Bovenkant is namelijk afgewerkt met soepel leer.

Dit merk hoefschoenen gekocht naar aanleiding van goed verhalen van iemand die met paarden dagelijks in een stad rijd met toeristen. Paarden ervaren de hoefschoenen als comfortabeler dan met ijzers. Door de hoefschoenen kunnen de hoeven veren wat met ijzers niet mogelijk is.

Als iemand beroepsmatig met paarden tevreden over dit merk hoefschoenen is moet het ook als trektocht prima te gebruiken zijn.