Dagtochten in Brabant

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Napie

Dagtochten in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 17:20

Ik zoek uitgezette dagtochten in Brabant geschikt voor mennen. Ik bedoel dan routes die je zo zonder kaart kan volgen en die onderweg zijn uitgezet met bordjes of paaltjes. Wie weet iets?

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:56

Hallo Napie,

Met de ruiteren&mennen-routeplanner kun je zelf je (dag)tocht samenstellen. Voor jou zouden de in het veld gemarkeerde knooppuntroutes zeker geschikt zijn.
Vooraf thuis van genummerd knooppuntnummer naar genummerd knooppuntnummer je route plannen, waarbij je zelf de afstand kunt bepalen. Maak bv. een route voor 's ochtends en een voor na de rustpauze. Kaartje uitprinten en tijden je rit gewoon de nummers volgen.

Bij de Maashorst, Deurne, Cranendonck, Leende en verder op de grens met Limburg en België zijn al
veel gemarkeerde knooppuntroutes. En er komen er in de n abije toekomst nog veel bij.
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... =656#stap4

Veel plezier.

Napie

Re: Dagtochten in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:13

Om eerlijk te zijn snap ik weinig van de werking van de site. Met gps is het wel handig maar om zo mee de natuur in te trekken niet

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:12

Gewoon de kaarten uitprinten opvouwen en in je BH stoppen :D.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:21

Arabesk schreef:
Gewoon de kaarten uitprinten opvouwen en in je BH stoppen :D.

Wel met plastic hoesje anders zijn ze niet meer te lezen na wat zweten of een regenbui :')

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 22:21

_O-

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 08:23

@Napie,

indien je geen GPS gebruikt, is het een kwestie van een route plannen en tijdens je rit kaart lezen.
Voordeel van de routeplanner is dat je weet dat je paard welkom is op de aangegeven wegen en paden.
Met behulp van het grote scherm en eventuele satellietbeeld kun je vooraf je route plannen en afstemmen op het aantal kilometers die je wilt gaan rijden. Ga je een grote rit maken, deel deze dan op in meerdere kaarten.
En dan uitprinten, meenemen en i.d.d. wel droog opbergen :j .

Napie, snap je de werking van knooppuntroutes wel/niet?

.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 14:01

Ik zoek dus routes waarbij je geen kaart hoef te lezen maar puur bordjes moet volgen. Beetje het idee van veluwetrail. Kaart kan ik al mennend nauwelijks volgen. Ik zie slecht waar ik ben en moet elk kruispunt op de kaart kijken met een onrustige pony

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 14:21

Napie schreef:
Ik zoek dus routes waarbij je geen kaart hoef te lezen maar puur bordjes moet volgen. Beetje het idee van veluwetrail. Kaart kan ik al mennend nauwelijks volgen. Ik zie slecht waar ik ben en moet elk kruispunt op de kaart kijken met een onrustige pony

Dan zijn genummerde ruiter-en men knooppuntroutes zeker ideaal voor u. Deze routes zijn in het veld gemarkeerd, waardoor u gewoon de route van knooppunt naar knooppunt hoeft te volgen. Zoals ik al eerder heb geschreven zijn er reeds meerdere van dit soort gemarkeerde routestructuren te vinden in Nederland, België en Duitsland.

In Noord-Brabant liggen er knooppunt-routes in Maashorst, Deurne, Cranendonck, Leende en verder op de grens met Limburg en België. In de nabije toekomst worden er nog meer aangelegd.

Zoals gezegd, plan je je route thuis. De knooppunten staan op het uitgeprinte kaartje. Handig is om deze nummers op een armbandje te schrijven of gewoon op je hand, dan hoef je niet op de kaart te zoeken.

Mocht e.e.a. nog niet duidelijk zijn, neem dan gerust even telefonisch contact op met Ruiteren & Mennen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 16:48

Oke...ik ga er eens een studie van maken

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 18:48

In Brabant liggen ook knooppuntroutes in de staatsbossen van St. Anthonis en op de Stippelberg (De Mortel/De Rips/Bakel)

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 22:02

In de pannenhoef omgeving Etten Leur/achtmaal heb je een aangegeven ruiterroute/menroute van ongeveer 15km. Mooi rondje en goede parkeerplaats voor trailer. Deze route is evt uit te bereiden naar de Buissche Heide al staan hier geen routebordjes meer!

Verder ken ik enkel de taxandriaroute welke aangegeven staat met bordjes in de omgeving van Breda... Inderdaad je route van te voren plannen!