Trektocht 'rondje Drenthe' 2016

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marisfleur

Trektocht 'rondje Drenthe' 2016

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-15 16:51

Hoi Allemaal,

Met dit herfstige najaarsweer kijk ik maar al te graag alvast even voorruit naar het voorjaar van 2016.

In mei (2016) wil ik samen met mijn haflinger en mijn moeder een unieke trektocht maken. Ik ga ter paard en mijn moeder gaat mee op de stalen ros. In zes dagen tijd willen we een ‘rondje Drenthe’ doen.

De dag etappes komen er als volgt uit te zien:

Dag 1: Eexterzandvoort – Schoonloo +/- 20 km
Dag 2: Schoonloo – Laaghalen +/- 15 km
Dag 3: Laaghalen – Diever +/- 22 km
Dag 4: Diever – Fochteloo +/- 22 km
Dag 5: Fochteloo – Peest +/- 20 km
Dag 6: Peest – Eexterzandvoort +/- 25 km

Op de meeste plekken heb ik geschikte B&B’s gevonden met paardenstalling. Voor dag 2 heb ik helaas nog geen overnachtingsadres gevonden. Ik hoop dat er op Bokt wellicht mensen zijn die een overnachtingsplek weten in de omgeving van Laaghalen/Hooghalen. Misschien zelfs een bokker die plaats heeft voor 2 logees en een paardenlogee? :)

Samen met mijn haflinger heb ik verschillende vakanties/trektochten gemaakt. Haar conditie is goed, en gezien er een stalen ros mee gaat, zou het gemiddelde tempo niet heel hoog uitvallen.

Graag ontvang ik van jullie bijvoorbeeld tips voor mooie routes. Zelf rijd ik met de app Endomondo, misschien is het mogelijk hiermee mooie stukken route te delen? Ik ben vooral opzoek naar mooie zandpaden met een fietspad ernaast. Maar andere mooie ruiterpaden/ weggetjes etc. zijn ook van harte welkom!

De komende tijd probeer ik in dit topic mijn bedachte routes te posten!

Even een paspoortje van Fleur, de haflinger:
Naam: Fleurtje-D
Leeftijd: 8 jaar
Geslacht: Merrie
Vader: Midas-Hanja
Moeder: Floor van het Schilligepad

Afbeelding

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:40

Elke tocht is uniek. Al heb je er 100 gemaakt, de 101 brengt je weer andere verhalen en herinneringen :j

Je hebt blijkbaar goed opgelet tijdens de les. De enige opmerking van mijn kant: plan halverwege een rustdag.
Afstanden zijn realistisch. Combinatie fiets - paard vergt wellicht enige oefening, probeer samen uit wat voor jullie werkt.
Maak komende winter ook enkele kleine tochten; twee, drie dagen, en test je ideeën over bagage en verdeling.

Laaghalen heeft een SVR-camping. Gewoon bellen; beetje boer heeft wel wat weiland.
Dat zei die boer in Abcoude ook :j We waren de paarden twee dagen kwijt!

Tot slot: zorg dat je samen kunt kaartlezen en neem goede kaarten mee, zodat je ook kunt navigeren als alle electronica uitgevallen is.....
Je zult onderweg zeer zeker situaties tegenkomen die niet op voorhand voorzien hebt. Geeft niet maar zorg dat je je alternatieven kunt vinden. Echte kaarten geven een beter overzicht, als je de gevolgen van je routewijziging moet bekijken.

edit: Proest, die camping is dus te koop.....
http://www.funda.nl/koop/hooghalen/huis ... rkeweg-10/

dat verzin je niet als je 'm van Google maps plukt.....

Aan de andere kant van het dorp: http://www.devogelpoel.nl/index.html
Gewoon bellen of ze weiland hebben...... :j

Marisfleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 14:28

Bedankt Ikke voor je uitgebreide antwoord :)
Je hebt helemaal gelijk, elke trektocht is uniek en brengt mooie herinneringen met zich mee!
De combinatie fiets-paard zijn we goed mee bekend. Fleur volgt graag de fiets haha. En mijn moeder is onderhand heel wat gewend met fietsen over gras/modder bospaadjes.

We hebben er voor gekozen te overnachten in B&B's, zodat we niet zoveel spullen mee hoeven te nemen. Voordat we vertrekken maak ik eerst een rondje met de auto om bij alle B&B's alvast voer voor Fleur te brengen, scheelt heel veel gewicht haha.

Thanks voor de tips van de camping's. Maar wij gaan dus niet een tentje meenemen etc. Maar het is misschien wel een idee om Fleur daar te stallen/ in de wei te plaatsen. En bijvoorbeeld zelf een stukje verder op in een B&B te gaan overnachten. Ik ga daar eens naar kijken!

Je puntje wat betreft kaarten, helemaal gelijk! afhankelijk van apparatuur is niet handig, lege accu's, geen bereik, we kennen het allemaal! Ik print daarom ook de kaarten met route's uit en volgen ze vanaf papier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 14:40

Het is mijn ervaring dat als je onderweg een of twee serieuze graaspauzes neemt en zorgt voor goed weiland op je overnachtingsplekken, dat brok meenemen niet nodig is. Dat hangt natuurlijk wel een beetje van de tijd van het jaar af en zeker in een toeristisch gebied als waar jij rond gaat rijden: hoeveel paarden gingen je voor (en vraten het weiland kaal).

Tipje voor uitgeprinte kaarten: print ze niet uit met inktjet; dat is voor geen meter watervast! Een druppel water en je kaart is onbruikbaar. Laserprints zijn wel watervast, maar uiteindelijk kan er niks op tegen een goede, grote kaart met veel overzicht.
Oplossing: neem deelprints van het gebied wat je rijdt en stop de grote kaarten in je bagage. Gaat het dan onderweg serieus mis, dan heb je de grote kaart achter de hand, maar ben je er niet constant mee in de weer :D

Marisfleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-15 15:56

Ze krijgt bij haar pensionstalling ook altijd in de ochtend en avond brok. Terwijl ze de hele dag op de wei loopt te grazen :)
Dus ik denk dat ze de brok wel goed kan gebruiken als we elke dag rijden.

Klopt ! misschien ga ik de kaarten ook wel plastificeren, zodat ze beter bestand zijn tegen het weer. Want de meeste geprinte kaartjes zien er bij mij na een uur al niet meer uit :P
De originele kaart gaat uiteraard mee in de fietstas!

Als goed is komen de bestelde fietstassen deze week binnen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 20:57

Marisfleur schreef:
Ze krijgt bij haar pensionstalling ook altijd in de ochtend en avond brok. Terwijl ze de hele dag op de wei loopt te grazen :)
Dus ik denk dat ze de brok wel goed kan gebruiken als we elke dag rijden.

Klopt ! misschien ga ik de kaarten ook wel plastificeren, zodat ze beter bestand zijn tegen het weer. Want de meeste geprinte kaartjes zien er bij mij na een uur al niet meer uit :P
De originele kaart gaat uiteraard mee in de fietstas!

Als goed is komen de bestelde fietstassen deze week binnen :)

Maar hoe is het weiland? Ik ben ook weleens ergens terecht gekomen dat de paarden nauwelijks hoefden te bukken om bij het gras te komen. Dan hebben ze echt geen brok meer nodig. Maar ik ben ook weleens ergens terecht gekomen waar ze een reis van grasspriet naar grasspriet moesten ondernemen. Die stalhouder leverde overigens ruim voldoende hooi, dus dat was verder geen probleem.

Leer hiervan: kijk naar je paard, kijk naar het weiland en kijk naar hoe je paardje zich houdt.
Punt kan ook nog zijn dat er eten staat voor tien maar dat de paarden niet op hun gemak zijn en nauwelijks eten. Daar valt niet tegenaan te voeren, dan zul je iets anders moeten bedenken, bijvoorbeeld een langere graaspauze onderweg.

Laat je echter niet tegenhouden door deze verhalen; het hoort er gewoon bij. Blijf opletten, blijf kijken naar je paard en heb oog voor wat ze nodig heeft. Komt vanzelf goed :j

Tot slot nog een kleine waarschuwing: als dit de eerste keer is dat je echt op reis gaat (meerdere dagen) houdt er dan rekening mee dat je paard over de gehele lijn wat zal afvallen. Dat geeft verder niks, zolang ze genoeg te eten krijgt. Ook een paard moet leren hiermee om te gaan en de enige manier om dat te leren is het te doen. Vooral veel doen, dus :D