bosrit, welke paden nemen jullie?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSBSx

bosrit, welke paden nemen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-15 10:46

in een bos waar ik vaak heen ga zijn veel bulten en smalle paadjes maar ook brede paden. gisteren met mijn nichtje, haflinger en shet op stap geweest... toen hebben we de smalle paadjes genomen (wat niet echt een groot succes was) en we hebben die avond het bos ook nog even goed bekeken op de fiets en hebben maar besloten om de brede paden te gaan nemen vanmiddag. nu was mijn vraag of jullie graag op brede ruiterpaden rijden of ook wel eens smalle paadjes met hellingen etc nemen, rijden jullie stiekem ook buiten ruiterpaden? heb namelijk fantastische paden gezien in een bos ernaast maar is verboden voor paarden ;(

tamary

Re: bosrit, welke paden nemen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 10:55

Smalle paden zijn meestal voor wandelaars. Als het mooi droog weer is, dan stap ik daar nog wel eens, maar pony moet er niks stuklopen. Brede paden kunnen makkelijker onderhouden worden en zijn meestal wel toegankelijk voor paarden, daar maak ik mij dus veel minder zorgen over nattigheid en stuktrappen door pony.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:06

Ik begeef me wel eens op smalle paden maar dan altijd rustig in stap om niks kapot te maken

Over het algemeen kies ik voor de brede paden zodat we lekker tempo kunnen maken en wat conditie training kunnen doen

Ik rij nooit door de hei oid, blijf altijd op de paden zodat ik geen natuur kapot maak

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:13

Ik rijd op en door alles, zolang er een goed pad is. De kleine paadjes vind ik meestal het mooist, en zijn juist fijn voor een lekker drafje of galopje :j De brede paden ben ik snel op uitgekeken en vind ik een beetje saai. Het liefst ga ik kronkelend het bos door.
Thuis in Ede/Wageningen wil ik nog wel eens van de ruiterpaden af stappen, in Rheden op de veluwezoom probeer ik wel altijd op de ruiterpaden te blijven (ik wil nog wel eens verdwalen) en rijd ik ook netjes met een verplichte ruitervergunning. In Rheden zijn er veel mulle paden en die vermijd ik wel zo veel mogelijk.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:15

ik neem altijd gewoon de ruiterpaden, hoef ik me ook niet druk te maken over kapot rijden van de grond.
Verder laat ik het een beetje van mijn training afhangen. Voor een tölt training pak ik vaak de brede wat hardere paden bijvoorbeeld.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:21

Piekosjj schreef:
Ik rijd op en door alles, zolang er een goed pad is. De kleine paadjes vind ik meestal het mooist, en zijn juist fijn voor een lekker drafje of galopje :j De brede paden ben ik snel op uitgekeken en vind ik een beetje saai. Het liefst ga ik kronkelend het bos door.
Thuis in Ede/Wageningen wil ik nog wel eens van de ruiterpaden af stappen, in Rheden op de veluwezoom probeer ik wel altijd op de ruiterpaden te blijven (ik wil nog wel eens verdwalen) en rijd ik ook netjes met een verplichte ruitervergunning. In Rheden zijn er veel mulle paden en die vermijd ik wel zo veel mogelijk.

maar daaar vind ik het ook wel ontzettend chaotisch aangegeven...
en daar is ook een betonnen fietspad onderdeel van het ruiterpad??

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:38

Nah vind ik wel meevallen unihorses. Geloof dat bij elk begin van een ruiterpad wel een bordje staat? Het fietspad zelf is geloof ik geen ruiterpad, maar je kruist 'm wel een of twee keer als je over een v/d grote paden rijdt

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:42

Jammer genoeg hier alleen maar kleine slingerende bochtige paadjes. Eigenlijk is er nergens een stukje waar je lekker gas kan geven. Maar dat zijn dan wel de duinen. Ik neem dus altijd de smalle bochtige paadjes, goed opletten en goed sturen. Op een gegeven moment weet je echt wel waar je wel of juist niet wat harder kan. Maar echt een breed galoppad is hier helaas niet.

Overigens ga ik nooit buiten de paden, er is genoeg variatie te verzinnen in dit enorme gebied en ik vind het zonde om (vaak zeldzame en bedreigde) plantjes kapot te maken. Daarnaast ook veel te bang om in het territorium van de wilde shets te komen. Ik heb de kudde wel eens achter me aan gehad en dat is echt niet fijn.

NoaHD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:45

Ik rij zowel op kronkelige als brede bospaden. Wij hebben hier een groot aantal ruiterpaden, verschillende routes etc, dus meestal volg ik die. Maar af en toe zijn die kleine bospaadjes ook erg leuk :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 11:48

Jette schreef:
Jammer genoeg hier alleen maar kleine slingerende bochtige paadjes. Eigenlijk is er nergens een stukje waar je lekker gas kan geven. Maar dat zijn dan wel de duinen. Ik neem dus altijd de smalle bochtige paadjes, goed opletten en goed sturen. Op een gegeven moment weet je echt wel waar je wel of juist niet wat harder kan. Maar echt een breed galoppad is hier helaas niet.

Overigens ga ik nooit buiten de paden, er is genoeg variatie te verzinnen in dit enorme gebied en ik vind het zonde om (vaak zeldzame en bedreigde) plantjes kapot te maken. Daarnaast ook veel te bang om in het territorium van de wilde shets te komen. Ik heb de kudde wel eens achter me aan gehad en dat is echt niet fijn.

Sorry, ik moest even lachen en hier wil ik het fijne van weten...

Een boosaardige kudde wilde shets?
In mijn hoofd is het vast grappiger dan in het echt haha, maar ik had nog nooit gehoord van wilde shets

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:00

Hier in de bossen zijn de ruiterpaden heel smal, overhangen met laaghangende takken en heel erg bulterig. Die neem ik dus eigenlijk nooit en pak het brede pad erlangs. Hier kan je alles, lekker stappen of flink gas geven en bovendien is het veel overzichtelijk.

Moet ook zeggen dat ik vaak de hele smalle mountainbike paden neem. Is een keer wat anders en vind het leuk om dan weer flink te stijgen en af te dalen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:24

De smallere kronkelpaadjes pak ik als ik voor het 'toeristische' rondje ga. Blijf dan lekker stappen en alleen drag op de paden die ik echt goed ken, en waar ik goed door de bomen heen kan kijken voor eventuele tegenliggers. Niet dat ik het niet leuk zou vinden om door de bochten te sjeezen, maar ik rijd in een gebied waar vrij veel ruiters en wandelaars komen (die ook erg graag op de ruiterpaden lopen...), en vind het echt niet verstandig om harder te gaan als ik geen goed overzicht heb. Moet er niet aan denken dat ik iemand omver rijd.
Als ik een beetje door wil rijden pak ik de menroute en af en toe de duinen (ben niet zo'n fan van het klapzand waar ik doorheen moet om op de betere stukken te komen), met lange stukken rechtuit waar ik gas kan geven, en ruim de tijd heb om gas terug te nemen voor de bochten. Wandelpaden pak ik alleen als ik een stukje af wil snijden, uitsluitend in stap en gewoon niet als het druk is.

De mountainbike paden pak ik nooit, vind ik ronduit asociaal. Je kan mekaar niet effe passeren, en is ook nog is levensgevaarlijk als je paard er kuilen in trapt of een mooie hoop stront achterlaat. Als je als mountainbiker een stevige vaart hebt en je ziet zoiets niet aankomen kan je echt heel lelijk vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:27

Ik ga (na ja, ging) op alle paden waarop niet specifiek stond dat het verboden was voor ruiters. Al geef ik eerlijk toe dat ik op smalle paden alleen maar in stap ging, paardlief ziet zijweggetjes naar huis sneller als zijn baas :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:30

Geen betere training voor je paard dan in een beschaafd handgelopje slingerpaadjes bergop/bergaf rijden. Maar wel alleen ruiterpaden. Andere paadjes zijn domweg verboden gebied voor paarden, en daar zou je dus niet eens moeten willen rijden.
Overigens zijn in NL in alle bossen alle paden verboden voor paarden, ténzij gemarkeerd als ruiterpad. Openbare (onverharde) wegen zijn wel toegankelijk, tenzij anders aangegeven.

Hier op het Kootwijkerzand zijn de bredere paden vaak (ook) menroutes en soms uitsluitend menroutes - maw, daar mag je officieel dus ook niet onder het zadel komen.
En als iedereen zich daar nou eens aan zou houden, zouden de bossen misschien ook toegankelijk blijven voor ruiters....

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:29

Het is alleen zo jammer dat de ruiterpaden hier in de omgeving zo megaslecht onderhouden worden. Het is me de afgelopen tijd al een keer of drie gebeurd dat ik vol in de ankers moest omdat er ineens op een rare plek een diepe (vierkante!!) kuil middenin een ruiterpad zat. Lekker om je paard zijn pezen af te scheuren...

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:35

Ik pas op drukke dagen op met de smalle paadjes met mijn aanspanning, bij een tegemoetkomende aanspanning kom je namelijk in de problemen omdat je elkaar niet kunt passeren. Verder wijk ik eigenlijk nooit van de ruiterroute af.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:37

de kleine slingerende heuvelachtige paadjes zijn meestal mountainbike paden overigens.. de wandelpaden zijn vaak ietsjes vlakker en ietsjes breder..

ik rijdt in principe ook op alles.. vooral de mountainbike paden zijn uitstekend geschikt om zeer rustig open af te gaan, goed voor de spieren.. af en toe in een drafje erover om pony lief ook een lolletje te geven..

de mountainbike paden neem ik overigens alleen overdag doordeweeks, andere tijden zijn er gewoon fietsers + plus ik zing (lees bler) of klep tegen mijn pony, zodat het duidelijk is dat ik daar rijd en niet onverwacht vanuit een onzichtbaar bochtje onverhoopt iemand aan komt fietsen die ook vrij was.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:39

Welke ruiterpaden? Die zijn er nauwelijks meer in mijn stukje Limburg (en aangrenzend Duitsland...) Dus rijd ik in de berm, op het fietspad, op de stoep en op de landweggetjes...

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 18:45

AngeliqueB schreef:
Welke ruiterpaden? Die zijn er nauwelijks meer in mijn stukje Limburg (en aangrenzend Duitsland...) Dus rijd ik in de berm, op het fietspad, op de stoep en op de landweggetjes...

mag ik vragen waar in limburg ? ken namelijk best veel bossen waar je kan rijden in limburg

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 06:45

Ibbel schreef:
Hier op het Kootwijkerzand zijn de bredere paden vaak (ook) menroutes en soms uitsluitend menroutes - maw, daar mag je officieel dus ook niet onder het zadel komen.
En als iedereen zich daar nou eens aan zou houden, zouden de bossen misschien ook toegankelijk blijven voor ruiters....

Naar aanleiding van je bewering over menpaden bij Kootwijkerzand, welke niet toegankelijk zouden zijn
voor ruiters, heb ik navraag gedaan bij de streekmanager van Ruiteren & Mennen te Kootwijk.
Hieronder zijn antwoord:

Beste Yvette,

In het overleg tussen Staatsbosbeheer en gebruikers van de ruiter- en menpaden is naar voren gekomen dat alle paden geschikt moeten zijn als men- en ruiterpad.
Dus wordt zoveel mogelijk de breedte van 2,5 meter plus aangehouden bij het onderhoud van de paden.
Er zijn bij Kootwijk een drietal stukken die enkel geschikt zijn als ruiterpad, omdat het pad bestaat uit zeer rul zand en dan ook niet geschikt is voor menwagens. Maar dit staat duidelijk aangeven op de kaarten van SBB en op de site van ruiterenenmennen.nl.

Er wordt op Kootwijk dus geen onderscheid gemaakt tussen ruiter- en menpaden, behoudens de drie uitzonderingen. In de praktijk levert het geen problemen op als ruiters en menners gezamenlijk gebruik maken van dezelfde paden en respect hebben voor elkaar.
Het gebied rond Kootwijk is gratis, biedt een gevarieerde natuur met brede paden en is ondermeer toegankelijk via de P-Veluw parkeerplaatsen in Kootwijk, Stroe en Harskamp. Het gebied is ook voorzien van bewegwijzering met genummerde knooppunten. Op de site van ruiterenenmennen.nl ( Gelderland, Kootwijk) kunnen prachtige tochten op de routes rond Kootwijk uitgezocht worden om te gaan rijden zonder te verdwalen.

Met vriendelijke groet,
Jaap van den Ende

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:05

Ibbel schreef:
Overigens zijn in NL in alle bossen alle paden verboden voor paarden, ténzij gemarkeerd als ruiterpad. Openbare (onverharde) wegen zijn wel toegankelijk, tenzij anders aangegeven.

Beste Ibbel,

Voor alle bossen in Nederland geldt; Paden zijn openbaar, tenzij ander aangegeven. Dit geldt dus ook voor paardenrijden.
Er zijn dus ook boswachterijen waar je haast onbeperkt mag rondrijden met je paard.

Rijden op paden waar je niet mag komen, resulteert in een negatieve houding van gebiedseigenaren tegenover de paardrijders. Hierdoor worden gebieden voor paarden minder of zelfs niet meer toegankelijk voor paarden.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 07:10

unihorses schreef:

Dat lijkt misschien zo, maar parallel aan dat fietspad loopt een dubbele rij bomen. Daartussen ligt een strook begroeiing bovenop kuitdiepe blubber, en dát is het eigenlijke ruiterpad.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-15 11:07

oomens schreef:
unihorses schreef:

Dat lijkt misschien zo, maar parallel aan dat fietspad loopt een dubbele rij bomen. Daartussen ligt een strook begroeiing bovenop kuitdiepe blubber, en dát is het eigenlijke ruiterpad.

Dat dacht ik dus al maar die is helemaal begroeit en noet toegankelijk...