Tips voor een stoerder paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindar1985

Tips voor een stoerder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 09:10

Ik rijd heel veel buiten met mijn paard (bijna altijd als het licht is, op mn les na). Dus hij is al heel veel gewend, omdat hij heel veel heeft gezien.
Als ik (of mijn bijrijder) in mijn eentje met hem rij is er vrij weinig aan de hand, behalve als er iets nieuws gebeurt of als hij langs iets engs heen moet, dan gaat hij soms stok stijf stil staan, en is er geen beweging in te krijgen ( bijvoorbeeld als hij door een grote plas moet, over een bruggetje, over de snelweg, of een hoop afval die in het bos gedumpt is).
Ook als ik met een ander paard gaat rijden is hij echt een volger. Hij is er bijna niet langs te krijgen. (vooral bij merries en stalgenoten, bij vreemde paarden en ruinen is dit minder)

Ik denk zelf eigenlijk dat ik moet werken aan wederzijds vertrouwen.
Het vertrouwen dat is er deels wel, want als ik er af stap of op de fiets voor m rijdt gaat hij overal langs, maar als ik er op zit, durft hij er soms niet langs.

Dus mijn vraag, hoe krijg ik een stoerder paard?

Iemand oefeningen en tips?

Ayasha
Blogger

Re: Tips voor een stoerder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 09:26

wederzijds vertrouwen is één ding, sommige paarden zijn ook gewoon geboren volgers en geen leiders... :) Meer dan hem zo veel mogelijk leren kennen kan je niet doen, de rest is aard van het beestje. :)

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:53

Niets doen! De volgende keet dat er een plas ligt of een fiets tegen een boom staat laat je je benen hangen, hou je slechts minimaal contact op de teugel en hou je je mond. Laat het paard zelf kijken en denken. Kan soms even duren maar uiteindelijk gaan ze overal langs en bouwt enorm veel zelfvertrouwen voor het paard.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:12

Natalie36 schreef:
Niets doen! De volgende keet dat er een plas ligt of een fiets tegen een boom staat laat je je benen hangen, hou je slechts minimaal contact op de teugel en hou je je mond. Laat het paard zelf kijken en denken. Kan soms even duren maar uiteindelijk gaan ze overal langs en bouwt enorm veel zelfvertrouwen voor het paard.

Ik ben het ermee eens dat je je paard de kans moet geven om te kijken, maar niks doen is wel erg weinig. Mijn paard is redelijk bomproof maar als hij toch iets engs ziet durft hij soms wel zijn angst te gaan ontwijken. Dan gaat ie bewust de andere kant opkijken. Dat moet ik hem wel een beetje pushen om die angst te confronteren.

TS, als je paard stof stijf stil gaat staan, heeft ie dan de neiging om zijn hals te laten zaken en erop af te gaan of niet? Als dat wel zo is laat je hem maar doen, dan probeert hij zelf zijn angst te overwinnen. En anders zal je hem letterlijk en figuurlijk een duwtje moeten geven. Als het niet lukt stap je af, je leidt hem ernaartoe, stapt op en probeert opnieuw. En zelf blijf je rustig, alsof er helemaal niks engs te zien is. Daarnaast zou je in de piste wat schriktraining kunnen doen met paraplu's, vlaggetjes en dergelijke.

Misschien wordt je paard wel nooit helemaal bomproof maar ik ben er van overtuigd dat als je vaak oefent en het rustig aanpakt dat je paard zeker stoerder kan worden. :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:19

Je schrijft het alsof hij als enige wat te leren heeft, maar waar ben je zelf in dit verhaal? Paarden spiegelen natuurlijk enorm, dus het is heel goed mogelijk dat hij op jou reageert :) Ga eens na hoe je erop zit, hoe je je voelt, wat je denkt etc en ga daar eens in variëren en kijk wat het effect is.. Kun je samen op ontdekkingstocht :) Succes!

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 08:53

@ corelli, volgens mij zet ik in mijn openingspost dat we moeten werken aan wederzijds vertrouwen... Dus geef daar duidelijk aan dat het niet alleen mijn paard is..

Ik ben absoluut niet angstig als ik op m zit, want ik weet dat hij nooit iets raars zou doen, hij is een echte ' freezer' dus niets om bang voor te zijn :)
Maar ik vraag me wel af hoe ik hem vertrouwen kan geven.
Soms lukt het wel om hem ergens langs te krijgen als ik in mijn hoofd heel boos, en vastberaden wordt: ' @&€)#%^*, je gaat er nu gewoon langs'
Maar dit helpt niet altijd, en ik zou het graag op een wat vriendelijkere en relaxtere manier oplossen...

@ayasha, ja dat het geen geboren leider is ben ik wel achter, maar we hebben de afgelopen 5 jaar al grote stappen gemaakt ( eerst ging meneer voor geen goud het erf af) maar ben dus op zoek naar oefeningen etc. om m dan maar te trainen als leider :)

@katyatje mijn paard is niet echt een onderzoeker, dus laat zn kop niet zakken. Als ie iets echt heel eng vindt gaat zn hoofd steeds hoger en hoger terwijl hij freezed, en probeert hij om te keren, 'please mogen we nu terug naar huis?'. Alles wel heel vriendelijk en rustig overigens...

@katyatje en nathalie36 ik ga beide methodes eens proberen.. Met een plas heb ik t al zo vaak geprobeerd om m er gewoon voor te zetten, maar hij blijft of echt gewoon een half uur staan ( en dan ben ik t vaak wel zat) of hij vindt toch wel een manier om er langs te komen en er niet door heen te gaan ( ookal had ie woensdag een goede (of eigenlijk gekke) dag en ben ik dwars door een paar plassen gegalopperd, door m goed opgesloten te houden, (niet eens achter zn maatje aan!)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 09:03

Natalie36 schreef:

Ja zo doe ik het ook.
Ik gebruik wel mijn stem van: nou, toe maar, niks aan de hand.
En dit kent ze nu al zo goed, dat ze na even kijken en nadenken er toch altijd zelf langs gaat.
Soms wel in een drafje maar dat mag van mij.
En als we er langs zijn, beloon ik haar en dan is ze meteen weer ontspannen.

Misschien werkt dit niet bij elk paard, maar dit is een manier die bij mij goed werkt.
Ik heb mijn paard al jaren, in het begin kon ze wel een paar minuten wachten totdat ze langs iets engs durfde, die tijd gaf ik haar dan ook, elke stapje naar voren riep ik: goed zo, wat dapper! :D
Maar nu is het hoogstens 30 seconden, ze leren gewoon dat ze je kunnen vertrouwen.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 11:32

Kom anders eens kijken in het clicker topic. Hippologic vertelde daar over hoe ze haar paard met clicker traint op buite rit om stoerder te zijn.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 12:36

Belonen doe ik dus absoluut niet, dat is voor het paard toch een bevestiging dat er iets engs was. Of je moet een vrachtwagenchauffeur hebben die 10 meter bij je paard vandaan de klep gaat laten zakken ofzo maar dan mag paardlief ook gerust flippen.
Verder kan ik hem door de avondvierdaagse , brandweeroefeningen en langs de kermis rijden.
En ja ook ik heb welleens een half uur stil gestaan voor wegwerkzaamheden maar het principe is echt we gaan naar voren of we doen niets. Gelukkig heeft mijn paard een hekel aan stilstaan dus ik win uiteindelijk altijd

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:10

Je beloont zodra hij ontspant, je beloont dus niet tijdens de angst. Maar daar kan hippologic je vast meer over vertellen

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:23

Ik heb ook zo'n 'freezer'. Super cool paardje, loopt langs de meest vreemde zaken (festivalterreinen zijn geen enkel probleem), maar een onderdoorgang bij en snelweg of een bruggetje over.... 8)7
Paardje slaat dan compleet op slot, er zit geen vooruit meer in. Laten wachten en kijken helpt terug naar huis soms wel, op de heenweg toch wat minder... :P
Hij is ook echt een volger, heel onderdanig naar andere dieren, dus met z'n vriendje loopt hij overal keurig achteraan.
Enige dat wel echt helpt, is afstappen en met hem meelopen. Dat doe ik bij een bepaald viaduct nu al 3(!) jaar, en afgelopen week ging meneer voor het eerst helemaal zelf door! *\%/* Wel in draf aangereden, dus hem iets meer "macho" laten zijn, en hij aarzelde iets, maar met heel licht kuit wel doorgedraafd!!
Hem daarna helemaal sufgeknuffeld, en je voelde hem groeien van trots :D

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 08:15

@ Nathalie36, van zo'n vrachtwagen klep, hoe dichtbij ook zal mn paardje nooit schrikken, hij is gewend aan al het groot verkeer laatst waren ze aan het bimen kappen in het bos en plofte er 30 meter naast ons een boom neer. Meneer stopte even en toen de boom lag liep hij gewoon weer door. Dus hij is al heel stoer, maar in een vreemd bos zijn het zijn meer bruggetjes, andere paarden of ineens een eng bankje ofzo waar we dan heel lang voor kunnen stil staan ( achteruit gaat ie er trouwens wel langs)

@ graffi86, onze paardjes zijn volgens mij precies het zelfde. Alles wat jij verteld komt me zoooooo bekend voor!

Ben ook opzoek naar tips om mijn paard niet zo te laten plakken aan zn rijmaatje. Dat is ook n groot probleem, vooral mn bijrijder wordt daar helemaal gek van!

@raamzicht ik beloon mijn paard ook, heb bix in mn zak, en als hij helemaal alleen over het viaduct bij de A1 is gegaan, krijgt hij van mij echt wel een bixje ( wel als ie weer rustig is, want anders lukt dat niet eens hahaha.. Dan ben ik zooooo trots op m, en sinds ik dat doe gaat het langs enge dingen gaan al een stuk beter

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 12:44

@Lindar1985 Ik twijfelde eerst al of dit niet toevallig mijn topic was, die ik ooit nog wilde openen _O-

Denk dat we er gewoon maar mee moeten leren leven

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-15 12:33

Natalie36 schreef:

En wat nu als je een paard hebt die in paniek raakt? Ik ben vaak genoeg met mijn paard de greppel in gevallen dus ik stap nu liever af.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-15 13:07

Hihi, die van mij raakt niet in paniek