Idee voor een trektocht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Idee voor een trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 14:43

Het lijkt mij super leuk om een keer een trektocht te maken met mijn paarden.
Ik zie af en toe zoiets langskomen op bokt en hou dit subforum ook altijd in de gaten, en ik dacht; waarom zou ik zelf niet eens gaan?

Ik woon redelijk in de buurt van wat bos, maar ook wel tussen veel grote wegen. Toch wil ik graag vanaf huis vertrekken, zonder eerst met de trailer te hoeven. Ik heb een aantal trainingspaardjes op een weiland een stuk verderop staan, dus daar wil ik dan de route ook langs laten lopen. Zowel omdat het handig is dat ik dan nog even zelf kan voeren/checken of alles goed gaat etc. als dat het een makkelijke/goedkope slaapplek is :)

Ik heb een soort opzetje van de route uitgezet. Die gaat langs Wierden, Nijverdal, Hellendoorn, Haarle, Markelo, Goor, (Ambt)Delden en Azelo. Totaal ongeveer 165 km, wat ik hoop te redden met 6 overnachtingen (2x op het weiland van mijn trainingspaardjes, 1x bij K&K pleats in Ambt Delden, en 3 nog nader te zoeken plekken --> rond de Holterberg, rond Nijverdal en rond het Twentekanaal bij Delden zou het beste in deze route passen, dus als iemand nog tips heeft in die omgeving of bokkers die wel een slaapplekje willen verhuren voor een nachtje, hoor ik dat graag ;)).
Dit is de route hoe ik hem nu heb: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1596349

Ik ben er nog niet over uit of ik alleen wil gaan of met iemand anders. Alleen is ook maar zo alleen. Maar anders moet ik nog iemand vinden die dit ook een leuk idee vindt en mee zou willen. Ik heb eventueel wel twee geschikte paarden.. Ik dacht zelf een beetje aan de periode rond de herfstvakantie. Dat is mooi na alle vliegen, maar nog niet heel koud.

Maar ik ben er eigenlijk dus nog niet over uit :+ Dus alle tips en (overnachtings)ideeën zijn welkom :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 14:47

De eerste tip: besluit wel of niet te gaan. Ik zou het wel doen en inderdaad herfstvakantie is een fijne periode.

_suus19_

Re: Idee voor een trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 15:16

Haha ja dat is inderdaad stap 1, maar het hangt ook een beetje van de rest af. Het moet natuurlijk wel mogelijk zijn en ik moet overnachtingsplekken kunnen vinden.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:34

Misschien kun je voor je gaat even een rondje rijden met de auto naar de punten waar je ongeveer wilt overnachten? Als daar een stal is oid en er zijn mensen, kun je meteen vragen of je daar misschien mag overnachten.
Als je zo maar een klein stukje wei nodig hebt voor 1 nacht, mag je denk ik bij de meesten wel gratis staan.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:37

Wanneer wil je ongeveer gaan? Ik heb mijn paardje in Zenderen staan (dicht bij Azelo) en heb hem altijd in Ambt Delden gestald gehad, dus kan wellicht wel eens balletje opgooien

K&K plaats is echt super, wij zijn daar 4 jaar geleden geweest, van Zenderen naar K&K, twee dagen daar in omgeving gereden (super mooi) en toen weer terug!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 15:48

Ja dat aanbellen ben ik dan weer net iets te angsthaas voor, maar misschien zou ik dat inderdaad gewoon moeten doen :+

Leuk dat K&K goed bevallen is. Ik vond dat via ruiterenenmennen.nl.
Ik heb nog geen preciese datums. Rond half oktober denk ik, maar ik zit verder nergens aan vast dus het maakt niet zoveel uit.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:56

Het stuk bij ijpeloo is een beetje een heen en weertje, is dat niet anders te rijden. Het is natuurlijk een trektocht maar als het overzicht zie vind ik het meer een soort van uitgebreid rondje. Neemt niet weg dat je kei veel plezier zult hebben onderweg.
Ik ben ook bezig met een trektochtje, maar dan van Den Bosch naar Averlo, gek genoeg zijn dat ongeveer net zoveel kilometers

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 16:00

Het is ook gewoon een uitgebreid rondje idd :j Ik geef het de naam trektocht omdat ik wel elke nacht ergens anders wil slapen en daarheen wil trekken. Maar noem het hoe je wilt.
Ik wil niet echt ergens 'naartoe' rijden, omdat ik geen zin heb om me dan weer op te laten halen met de trailer etc. Kom ook twee keer langs Herike, omdat daar het weiland is waar ik twee keer wil overnachten. Ik wil het gewoon een beetje leuk en praktisch houden :P
Stuk bij Ypelo kan niet anders. Dat is het eerste stuk vanaf mijn huis en moet ik altijd dubbel hetzelfde rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:04

_suus19_ schreef:
Het is ook gewoon een uitgebreid rondje idd :j Ik geef het de naam trektocht omdat ik wel elke nacht ergens anders wil slapen en daarheen wil trekken. Maar noem het hoe je wilt.
Ik wil niet echt ergens 'naartoe' rijden, omdat ik geen zin heb om me dan weer op te laten halen met de trailer etc. Kom ook twee keer langs Herike, omdat daar het weiland is waar ik twee keer wil overnachten. Ik wil het gewoon een beetje leuk en praktisch houden :P
Stuk bij Ypelo kan niet anders. Dat is het eerste stuk vanaf mijn huis en moet ik altijd dubbel hetzelfde rijden.

Precies. Je bent meerdere dagen onderweg dus is het een trektocht :j moeilijker is het niet.

Ik vind 165km in 7 dagen een tikkie optimistisch. Dat is 24km per dag zonder rust tussenin. Ik zou er een dag bij pakken; kun je onderweg een rustdag nemen of iets minder km plannen, zodat je toch een pauzedag hebt.
Voor de rest: vooral wel gaan! Die angsthaas gaat vanzelf op de loop, ga je merken en die ervaring heb je mooi meegenomen :D

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:48

Ik lees mee :) Ik wil ook graag een trektocht gaan maken met mijn paardje! Ben er alleen nog niet helemaal uit waar en met wie haha

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:53

Elegance_ schreef:
Ik lees mee :) Ik wil ook graag een trektocht gaan maken met mijn paardje! Ben er alleen nog niet helemaal uit waar en met wie haha

Je woont aan de rand van de Veluwe. Simpel: je rijdt de Veluwe op tot hoe ver je wil gaan en dan via de andere kant weer terug. De Veluwe is zo dicht bevolkt met overnachtingsmogelijkheden dat je er elke dag minstens drie voorbij rijdt waar je ook had kunnen overnachten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 11:35

Klopt, ik ben zelf van plan om richting Otterlo/ kootwijkerbroek te rijden nog kijken waar ik precies ga overnachten waar het ook niet te duur is. Wil het lekker simpel houden, hoef geen luxe :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:21

Elegance_ schreef:

Wat voor paard heb je ook weer? Wellicht compatibel met eentje van mij? :D

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:30

Ik heb een Fjord, maar wel 1 die van tempo houd haha, ze heeft eigenlijk altijd wel de gang erin :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 21:16

Ah, ik heb een e-pony op leeftijd die een nogal extreem tempo heeft en een kleine wpn-er die ook heel aardig (maar normaler tempo) uit de voeten kan. Wie weet is er een match van te maken ;)
(allebei merrie)

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:16

In Markelo (daar woon ik) is een super B&B voor paardenmensen: 't Kokshoes. Echt een aanrader.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 21:19

Ken je de site http://www.paardrijdentwente.nl?

Daar kun je ruiterroutes uitzoeken op een groot deel van jouw route (ik kan de link niet openen op de IPhone). Dat is fijn rijden van knooppunt naar knooppunt en veelal over zandwegen en ruiterpaden.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:13

Bedankt voor de tips! Ik ga de site bekijken :)

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:35

Halo -suus19;

Aan een rijmaatje voor je trektocht kan ik je niet helpen. Wel aan een betrouwbare routeplanner voor ruiters en menners. Als je je route maakt met behulp van deze routeplanner, dan weet je ook dat je
over wegen en paden gaat waar je met je paard mag rijden. Dus geen last van boze boswachters en kans op bekeuringen.
Er staan knooppuntroutes, maar ook in het veld anders gemarkeerde en ongemarkeerde routes op. Je kunt ermee uit de hoeven in alle provincies van Nederland, maar ook over de grenzen bij onze Zuider-en Oosterburen.

Je overnachting bij K&K-peats kun je op je geplande route opnemen. Als adres in Nijverdal zou je bijvoorbeeld terecht kunnen in Vakantievilla de Heuvelrug.
Helaas hebben in Overijssel, anders dan in bv. Gelderland en Drenthe, eigenaren van B&B's, campings, bonscafeetjes, etc zich nog niet massaal als POI op de routeplanner-kaart gezet. Het zoeken naar goede overnachtings-of middagstops, waar jij met je paard welkom bent is daardoor wel wat lastiger, dan in de andere grote paardenprovincies.

http://www.ruiterenenmennen.nl/stap3.ph ... en&regio=9

Veel plezier en voorpret bij het voorbereiden en natuurlijk ook op de tocht zelf.
Laatst bijgewerkt door Yvette01 op 19-08-15 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:57

Je zou ook even kunnen bellen met Dorine en Rob, van Stichting Hippisch Toerisme Nederland, die kunnen je van enorm veel praktische informatie voorzien, zeker over dat gebied, ze kennen daar iedere vierkante meter zo'n beetje. Over routes, eventuele knelpunten, pauze- en verblijfplaatsen etc. Een telefoontje kost bijna niets, alleen een beetje tijd.
Kijk ook maar eens op de website: http://www.hippisch-toerisme.nl/
Tel. 0523 681 984

In ieder geval alvast veel plezier gewenst!

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:30

Ik vergat nog te zeggen dat je de met de routeplanner gemaakte routes kan opslaan in je eigen account, maar deze ook kunt downloaden voor GPS of uitprinten als kaart. Gebruik en registratie van de planner zijn geheel gratis.
Mijn advies is wel om altijd in onbekend gebied, ook als je met GPS gaat rijden, altijd een papieren kaart mee te nemen.
Zoals gezegd kun je die uitprinten via R&M, maar natuurlijk ook bestellen bij Dorine van Stichting Hippisch Toerisme Nederland.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:26

Yvette01 schreef:
Ik vergat nog te zeggen dat je de met de routeplanner gemaakte routes kan opslaan in je eigen account, maar deze ook kunt downloaden voor GPS of uitprinten als kaart. Gebruik en registratie van de planner zijn geheel gratis.
Mijn advies is wel om altijd in onbekend gebied, ook als je met GPS gaat rijden, altijd een papieren kaart mee te nemen.
Zoals gezegd kun je die uitprinten via R&M, maar natuurlijk ook bestellen bij Dorine van Stichting Hippisch Toerisme Nederland.

Hi Yvette, zit het hele netwerk van Twente ook al in ruiterenenmennen?

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 11:29

Zilandra schreef:
Yvette01 schreef:

Hi Yvette, zit het hele netwerk van Twente ook al in ruiterenenmennen?

Hallo Zilandra,

Alle ons bekende, al dan niet gemarkeerde ruiter-en menroutes in Overijssel, staan ingetekend op de routeplanner. Dit zijn onder meer plaatselijke routes, maar ook trajecten van knooppuntroutes aangeleverd door ruiters en/of menners. Ook vele routes van Stichting Hippisch Toerisme Nederland, door hun aan ons verstrekt, staan erop.
Of daarmee het gehele netwerk in Twente erop staat, durf ik niet met zekerheid te zeggen, omdat er
misschien nog nieuwe routes in aanleg zijn. Ook zijn er in Overijssel nog veel "witte plekken"op de kaart, waarvan ik hoop dat met name plaatselijke ruiters en menners, hun kennis over routes in hun omgeving, met ons willen delen.

Ruiteren & Mennen wilt zich echter niet laten beïnvloeden of weerhouden door grensen, of dit nu gemeentelijke, provinciale, streek-of landsgrenzen zijn. Daardoor sluiten vele routes op de planner op elkaar aan, ook over de voornoemde grenzen heen. De R&M-routeplanner gaat daarmee dan ook verder dan die van bv. Routebureau's Twente.
Onze routeplanner beschikt inmiddels over een totaal van +/- 24.500km in kaart gebrachte ruiter/menroutes in Nederland, België en Duitsland en wordt dagelijks nog aangevuld.