Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:52

Die zet toch geen routes voor je uit? Of wel? Mijn man heeft een fietsnavigatie. Maar ik vind het een onding. Stopt er zomaar mee of stuurt je dezelfde weg terug. Hij is vorig weekend naar de Ardennen geweest. Toen heeft dat ding het goed gedaan. Maar ik hoor hem heel vaak vloeken....

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:53

Endomondo werkt ook in het buitenland. Kost je wel data natuurlijk.
In endomondo kun je routes tekenen (gewoon thuis op de PC). Endomondo stel je dan als 'volg route' in, en je kunt zien of je van de route afwijkt.

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 08:57

Nee die zet idd geen routes uit. Volgt je alleen waar je gaat zodat je niet kunt verdwalen..
Maar werkt idd niet altijd even goed, als je geen bereik hebt houdt het natuurlijk snel op..

Hoe doe jij routes tekenen op je pc, ibbel? Dat zou ik ook wel graag willen! :-)

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:10

Endomondo, tabblad 'routes': 'create route'

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-04-16 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:13

gps op je foon? dan heb je niet nog een apparaat bij je zeker als je op paard zit

en je foon heb je 99% van de tijd toch bij je, wel zorgen voor een extra accu maar die neemt minder ruimte in dan een losse navigatie

Yvette01
Berichten: 406
Geregistreerd: 05-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:35

Nee, niet helemaal gratis, maar voor niet veel geld:
De app van Topo GPS werkt prima voor smartphone. Kaarten zijn beschikbaar voor zowel zowel I-phone als Android.

Je kunt hem gebruiken voor wandelen, fietsen, auto/motorrijden, al wordt het niet genoemd in de handleiding, ook geschikt voor paardrijden.
Je kunt vooraf geplande paardrijroutes vanuit Ruiteren & Mennen importeren. En dat geldt natuurlijk ook voor wandelen, fietsen enz..
Offline te gebruiken.

Nou ja, hier vindt je alle info, inclusief hansleiding.
https://www.topo-gps.com/

Kosten:
App < €5,00
OSM-kaart < €5,00
Topokaart Nederland < €5,00

Voor 10 of 15 euro heb je een prima gps.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:43

Endomondo was bij mij een ramp, de helft van de tijd kon hij mij niet volgen. Voor de auto heb ik tegenwoordig de tomtom app, die werkt wel behoorlijk goed. Lopend nog niet uit geprobeerd, omdat dat soort programma's toch behoorlijk stroom vreten (ga maar na, je scherm staat de hele tijd aan). Bovendien vind ik die telefoon nogal lastig om constant vast te houden of te pakken. Als je hem alleen gebruikt om je route te registreren of in geval van nood te kijken kan dat prima, als je er echt een uitgezette route op wil volgen werkt het voor mij niet.

Voor het wandelen heb ik dan ook een garmin dakota, maar die is niet meer leverbaar. Ik geloof dat de Etrek de opvolger is. Ik vind het echt ideaal. Kan tracks downloaden, zelf tracks maken, enkel een waypoint erin zetten en me daar naar laten navigeren. Voor nederland heb ik een gedetaileerde wandelkaart, voor het buitenland gebruik ik vaak enkel de open map source.

Enige wat echt belangrijk is bij zo'n gps, is dat je er een neemt met ingebouwd kompas. Als jij draait, wil je namelijk dat het beeld mee draait (of, als je hem op 'noorden boven' gezet hebt, dat het pijltje meedraait). Heb je geen kompas, dan zal je eerst een kant op moet lopen/fietsen/rijden voordat hij weet welke kant je op gaat en of dat de goede is.

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:47

Ik heb mijn scherm echt niet continu aan staan. Op bospaden heb je tenslotte niet om de haverklap zijwegen, dus ik doe 'm even aan als ik bij een kruising ben en ik weet niet zeker waar ik heen moet (vaak heb ik de globale kaart toch wel een beetje in m'n hoofd), en verder zit de telefoon in m'n jaszak met het scherm uit. Op een rit van 2 uur lever ik ongeveer 10% batterij in, met endomondo (op iPhone6).

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:50

Jij gebruikt hem dus vooral zoals ik in mijn laatste zin, eerste alinea beschreef. Als ik wandel in onbekend gebied waar ik een uitgezette, niet gemarkeerde route volg, dan kijk ik dus bijna elk kruispunt (afhankelijk hoe ver ze uit elkaar zitten). En dat is dus het verschil waar ik met die zin op doelde.

Dirk

Berichten: 73
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 09:52

Ik haak nog even in op de openingspost. Je kunt op de garmin 305 wel degelijk routes inladen, maar dan wel als tcx bestand. Omdat de 305 geen topo achtergrond heeft zie je alleen een lijntje die je moet volgen en geen onderliggende paden. Toch moet ik zeggen dat dat heel erg goed werkt.
Ik begreep alleen dat er geen echte opvolger is van de 305, dus ook ik ben zoekende naar een goede vervangende gps.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:28

Met de garmin etrex venture geen ervaringen??

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:39

de venture heeft geen kompas voor zover ik kan zien. Verder is hij niet routable, je kan wel routes laden, maar hij berekend niet de weg naar een waypoint. Hij zou niet mijn keuze zijn, voornamelijk vanwege het kompas. Garmin op zich heb ik wel goede ervaringen mee.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 10:59

De venture is echt wel verouderd. Je kunt er geen routes op inladen, is niet meer compatibel met de huidige pc's.
Ik heb de eTrex 30. Geen touch screen, want dat is niet handig als je met handschoentjes rijdt.
Verder maak ik hem gewoon vast met een clip aan mijn zadeldak of bokriempje.
Wel met een extra keycord als borg.

Ik vind het het ideaal! Veeeel beter dan je smartphone! Ik heb zelf een iPhone 6+. Ten eerste heb je slechte dekking, want hij maakt maar gebruik van een paar satellieten, terwijl de eTrex van 24 gps satellieten gebruik maakt, plus een aantal Russische glonass satellieten. Hij werkt dus veel nauwkeuriger, en vrijwel overal dekking.
Het
Hij werkt op gewone pennlites, dus dat is ook super handig.
Waar ik vroeger altijd de weg kwijt raakte, zoals in de drunense duinen, vind ik nu feilloos mijn weg!




Afbeelding

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:02

Trouwens erg leuk dat dit topic weer opleeft :)

Mijn paard is helaas geblesseerd, dus ik kan voorlopig nog niet rijden. Maar ik heb vorig jaar echt heerlijke bosritten gemaakt in voor mij onbekende gebieden.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 11:09

Lalidan schreef:
de venture heeft geen kompas voor zover ik kan zien. Verder is hij niet routable, je kan wel routes laden, maar hij berekend niet de weg naar een waypoint. Hij zou niet mijn keuze zijn, voornamelijk vanwege het kompas. Garmin op zich heb ik wel goede ervaringen mee.



Dank je die gaat over.

Heb je voor mij een tip om eentje tweede hands te zoeken.
Ik wil wel nieuw uiteindelijk als het bevalt. Maar ik weet echt niet welke nou goed is.

Ik zag ook een advertentie met een mio 305 nieuw in doos voor 119 euro dat is ook niet duur.
Die gaf aan er twee te hebben. Maar als het een ding is die in de kast blijft liggen vind ik het wel duur.

Het zou voor de vakanties wel noodzakelijk zijn dat hij routekaarten kan laden, anders dan gebruik ik hem daar niet dan fiets ik de veiligste ''niet te ver routes'' dat is jammer omdat we bijvoorbeeld naar Loch ness gaan en dat is natuurlijk prachtig fiets gebied. In Nederland verdwaal ik niet zo snel maar mogelijk dat ik daarmee toch eens een andere route kies ;)

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:42

Garmin is een stuk beter dan mio...

speurneusc

Berichten: 5387
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 19:59

ehh kleine tip, je navigatie niet aan je zadel vast maken, als je eraf kukelt kan je a nooit meer je weg vinden en b niet vertellen waar ze je kunnen vinden mocht je hulp nodig hebben..

Dabo

Berichten: 11130
Geregistreerd: 25-03-04
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:24

Ibbel schreef:
Endomondo, tabblad 'routes': 'create route'

[ [url=m/JT3UCA.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/ha1YQx.jpg]Afbeelding[/url] ]
Super, dankjewel! Het is gelukt. Morgen mijn 1e testrondje rijden haha

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Berichten: 18001
Geregistreerd: 17-05-06
Woonplaats: TellentotdatPOEF-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:31

waxmeltsenzo schreef:
Dank je die gaat over.

Heb je voor mij een tip om eentje tweede hands te zoeken.
Ik wil wel nieuw uiteindelijk als het bevalt. Maar ik weet echt niet welke nou goed is.

Ik zag ook een advertentie met een mio 305 nieuw in doos voor 119 euro dat is ook niet duur.
Die gaf aan er twee te hebben. Maar als het een ding is die in de kast blijft liggen vind ik het wel duur.

Het zou voor de vakanties wel noodzakelijk zijn dat hij routekaarten kan laden, anders dan gebruik ik hem daar niet dan fiets ik de veiligste ''niet te ver routes'' dat is jammer omdat we bijvoorbeeld naar Loch ness gaan en dat is natuurlijk prachtig fiets gebied. In Nederland verdwaal ik niet zo snel maar mogelijk dat ik daarmee toch eens een andere route kies ;)


Kijk eens op http://www.gps.nl/, daar kan je over heel veel modellen informatie vinden. Mio zou ik persoonlijk ook niet doen, maar misschien is dat intussen verbeterd. Mijn moeder had er één om te fietsen, maar hij beviel haar niet. Toen ik de garmin dakota 20 kocht, heeft zij er ook een gekocht en die bevalt echt stukken beter. Ik zou dus sowieso naar een garmin kijken.

Als je inderdaad met handschoentjes rijd is touchscreen niet handig, hoewel die van mij dmv druk werkt en dus met dunne handschoenen ook te bedienen is.

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 21:59

Hmz ik ga me er beter in verdiepen, en dan toch voor een nieuwe dat zal een garmin of een mio zijn ik las wel zowel positieve als negatieve ervaringen de nieuwe mio's doen niet onder volgens kenners voor de garmin. Maar ik ben geen kenner en weet niet eens of het iets is.
Tot die tijd hoop ik dat ik toch een gps app kan downloaden voor de mobiel. Denk dat ik het voor in het buitenland niet vertrouw met de mobiel, in nl is het eigenlijk niet nodig, maar kan ik wel kijken of ik het uberhoubt wat vind om vanaf een schermpje zo te werken zeg maar. En dan dus een route te bedenken en vooral te vertrouwen dat ik ergens kom. Een ding in nl kom ik iig altijd weer thuis ;)

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:18

Ik heb van Sygic een app gedownload en een daar de kaarten van Europa voor 20 euro bij gekocht.
Deze is handig voor als je ergens wilt fietsen of wandelen en geen specifieke route wilt volgen ''route kaarten zijn ook toe te voegen'' Maar heb voor fietsroutes de gratis app van fiets.nl gevonden en ga straks een route fietsen.

Enigste nadeel vind ik dat de batterij dan snel leeg gaat van de mobiel. Maar wel prettig dat deze apps offline te gebruiken zijn Sygic volledig en fiets.nl die kaarten downloaden en offline laden.

Voor 20 euro kan ik nu dus uittesten of het wat is ;) en de mobiel heb je toch altijd wel mee.

SjonnieZ

Berichten: 2354
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:17

een leken vraag. kosten apps met daarop routes, zoals endomondo of gpessies veel ruimte op een iPhone. ik ben aan het kijken voor die nieuwe iphone en deze heb in 16 en 64 gb. de vraag is dus als ik dergelijke apps wil gebruiken. wat heb ik dan nodig.
ik gebruik verder niet feel apps, fb, whap, word-feud en ns en anwb. Muziek en video gebruik ik niet op mijn telefoon

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Welk GPS systeem voor buitenritten? (Navigatie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 22:29

FB gebruikt veel die heb ik er af geknikkerd.
Sygic zelf neemt niet veel ruimte in beslag maar bijvoorbeeld de kaart van Engeland neemt 475 nog wat in beslag, nederland iets meer dan 100 dus het ligt er aan. De fiets app neemt veel minder ruimte in beslag omdat je per rit een route zelf kunt aanmaken en daarna weg knikkeren ;)

Hafje81
Berichten: 222
Geregistreerd: 28-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 11:23

Gisteren heb ik me de Garmin edge touring aangeschaft. Eigenlijk een fietsgps, maar deze geeft een signaal als ik een afslag moet hebben en kan ik op mijn pols bevestigen. Zijn er mensen met ervaringen met deze gps?

BeFunny

Berichten: 10606
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:33

Ik had wat pech met mijn fiets en ook wat andere oliebol. Maar de fiets is er weer en mijn gps op de mobiel vond ik heel fijn thuis. Maar eenmaal buiten op een punt na 17 km fietsen wilde ik hem gaan gebruiken om via bospaadjes terug te fietsen, echter in het grens gebied ging dat niet, en om de Belgische kaart op te halen moest ik verbinden met WiFi, dat werkte dus niet. Ik wacht nu op de teasi one 2 die ik gekocht heb.
Vrij uitgebreid navigatie systeem met gratis te uploaden kaarten dus veel belovend.
De mio zat in mijn hoofd maar was relatief duur en de Garmin e 20 of 30 zouden dan beter zijn of Garmin edge etc maar deze en de teasi pro spraken mij ook aan en due zijn een heel stuk goedkoper.