Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
en al snapt hij geen snars van wat ik zeg...ik praat lekker toch zodat mijn ademhaling gelijk blijt en hij daar niet op reageren kan
ellepel schreef:Nou, mijn pony kan best vaak schrikken.
ligt er aan wat er is, kijk een witte streep op de weg is ook raar, dus als hij dan wat twijfelt geef ik hem de tijd.
dan negeer ik dus.
maar merk ik aan hem dat hij iets echt eng is,dan stel ik hem gerust,en vertel hem hoe knap hij is als hij er toch langs durften al snapt hij geen snars van wat ik zeg...ik praat lekker toch zodat mijn ademhaling gelijk blijt en hij daar niet op reageren kan
![]()
Boos worden doe ik nooit,werkt niet,word het probleem ook alleen maar erger van
Seltje schreef:Dan doorrijden in de andere richting, mijn ruin moet ik echt bezig houden, is het eng, dan gaan we er voorbij in travers met het gezicht weg van het enge, draait hij om, kan hij er ook in achteruit voorbij, en draaien we daarna terug om. Loopt hij ervan weg, goed, maar dan ga je lopen in het tempo dat ik wil, en de richting dat ik wil.
Mijn merrie daartegenover zet ik eventjes stil, laat kijken wat er aan de hand is, en kan daarna gewoon rustig verder rijden. Totaal ander karakter dus.
AmoorM schreef:En als je niet door kunt rijden omdat je paard dus elke keer omdraait en achteruit loopt?
ik doe meestal mijn handen naar voren, niks met mn benen/handen/zit doen, wachten totdat ze uit zichzelf stilstaat en dan (als het kan) even laten stilstaan zodat ze kan kijken, dan er vanaf opzij dichterbij lopen. Er recht op af vindt ze te spannend
maar ze mag niét uitwijken! (Dus niet omdraaien). gerpiegorp schreef:Ligt eraan wat de situatie is. Als het bijv. pion is die langs de weg staat, dan laat ik mn pony (die vaak wat zekerheid van de ruiter nodig heeft) even kijken, zeg dingen als 'ruuustig, is niet eng' etc. En daarna probeer ik haar erlangs te laten lopen. En geef haar een beloning als ze er langsloopt.
Maar dat is alleen bij haar hoor, mn andere pony bijvoorbeeld die kan ik er wel direct na het schrikmoment erlangs rijden, dus stilstaan e.d. is dan niet nodig.AmoorM schreef:En als je niet door kunt rijden omdat je paard dus elke keer omdraait en achteruit loopt?
Die heb ik ook!ik doe meestal mijn handen naar voren, niks met mn benen/handen/zit doen, wachten totdat ze uit zichzelf stilstaat en dan (als het kan) even laten stilstaan zodat ze kan kijken, dan er vanaf opzij dichterbij lopen. Er recht op af vindt ze te spannend
maar ze mag niét uitwijken! (Dus niet omdraaien).
SuperAssie schreef:Mijn paard heeft ook een tijdje gehad dat hij 'schrok' voor niets. Dat werd echt levensgevaarlijk, top op het punt dat hij letterlijk langs de grote weg(we moeten er wel langs om in een ander gebied te komen) omdraaide en de vrachtauto die op dat moment naast/achter ons reed ons nog net kon ontwijken.
Toen ben ik met knikkende knieeën afgestapt en heb mezelf gezworen de eerste maanden geen stap meer buiten de bak te zetten tot ik hem volledig onder controle had.
En dat is gelukt. Nu dus ook veel minder gemiep en gedoe. Hij loopt overal door als ik dat zeg en enge dingen zijn veel sneller opgelost nu.
Dus ook dat kun je 'trainen'.
Feit is wel dat hij veel easier is als er een ander paard bij is(of dat nu een oude bok of een jong stuiterend groentje is).
Hoe ik ervoor zorg dat hij aan het werk komt?
Doorrijden. Been eraan, teugel kort en gas erop. Beter in draf erlangs dat hij geen tijd heeft om te denken dan langzaam stappen oid.
Hij blaast ook makkelijk stoom af in een galopje. Dus net na iets engs even snel een kort galopje en hij is weer oke.
net lekker aan het draven en bats boem vol op de rem en rechtsom keert gegaan. Ik haar weer omgedraaid en gewoon even 'aangepakt' mijn pony stelt zich tot nu toe altijd aan dus negeer haar en rijd gewoon verder claudiadvx schreef:Ik men dan. Gister schrok mijn pony van schapennet lekker aan het draven en bats boem vol op de rem en rechtsom keert gegaan. Ik haar weer omgedraaid en gewoon even 'aangepakt' mijn pony stelt zich tot nu toe altijd aan dus negeer haar en rijd gewoon verder
. Ik voel wat het beste is op dat moment. Soms is dat 1 en soms 2. 

), het is een soort aanspanning dat hij krijgt. Dan moedig ik hem aan door hem een beetje been te geven en wat praten en dan vertrouwd hij erop dat het echt veilig is. En vaak als hij er langs is of er voor staat en aanraakt zie je hem ook echt denken: 'was dat nou echt zo eng?' Als hij echt niet wilt stap ik er af en leid hem aan de hand mee. Met hem is dat wel te doen, hij loopt dan ook netjes achter me aan en zelfs als hij het heel spannend vind rukt hij zich niet los, maar zoekt steun bij mij.
) en we stonden op de brug, paard ook gelijk weer rustig.