20 km te paard haalbaar??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vera_siep

20 km te paard haalbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:11

Hoi, ik woon in Sommelsdijk en heb een vriendin met een paard die in Ouddorp woont. Nu heb ik altijd al eens met mijn paard naar haar toe willen rijden. Alleen..... dat is 20 km. :\ Ik vraag me af of dit niet te zwaar zal zijn. Siep is net 20, heeft een dressuur carrière achter de rug en heeft een voor zijn leeftijd uitstekende conditie. Ik maak wel eens buitenritten van 3 uur waarbij ik ook veel galoppeer. Maar toch.... Hij is en blijft een paardje van 20. Ik denk dat als ik de hele tijd stap het me sowieso lukt. Maar dan ben ik wel 6 uur onderweg. Zou af en toe draven erg zijn? En in wat voor tempo kan ik het beste rijden? Bijv: 6o min rijden, 2o min rust. 60 min rijden, 2o min rust etc. Ik hoor het graag :j
Gr Vera

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: 20 km te paard haalbaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:12

Mijn omaatje van 20 haalt dat zonder enig probleem. Op een buitenrit van 3 uur kom je denk ik al aardig in de richting van 20 km, afhankelijk van je tempo. Wij rijden 14 km in 2 uur.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:13

Als jij buiten ritten maakt van 3 uur en veel gellopeerd dan maak je volgens mij meer dan 20 km. Dus met veel stappen moet het makkelijk kunnen, lijkt mij.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:13

Als je wel eens 3 uur buiten rijd, zit je ook al aardig rond de 20 km hoor..... en je kan altijd na 10 km rust inlassen. Vooral afwisselen in tempo en niet te hard van start gaan.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:14

Het enige is natuurlijk dat je ook weer terug moet...

vuurneon

Een buitenrit van 3 uur is toch ook al snel tegen de 20 km met die tempowisselingen? Als de conditie goed is, is 20 km prima te doen maar je moet ook weer terug he?

Chasey

Dat moet inderdaad te doen zijn. Maar wel gewoon rustig aan doen. Maar dat is afhankelijk van de conditie van je paard hoeveel je kan draven.
En tussen door een keer pauzeren en lekker de tijd voor uittrekken!

ambre

Download ff zo'n hardloopapp zoals bv runkeeper.
Dan kun je eens kijken hoeveel km je maakt bij een gewone buitenrit.

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:17

Oke bedant allemaal! Ik blijf dan een paar nachtjes bij die vriendin slapen, dus de terugweg is dan niet gelijk weer dezelfde dag :) Ik zal eens kijken hoe lang een normale buitenrit van mij is voor het idee :j

Steef159

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:18

Na 3 uur zit je indardaat wel bij 20 km. Zelf doe ik ongeveer 2 uur over 20 km, soms wat langer als we op het gemakje doen. Mischien eens een ritje maken met endomondo ( app) aan zo kun je zien hoever je normaal rijd.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:18

ambre schreef:
Download ff zo'n hardloopapp zoals bv runkeeper.
Dan kun je eens kijken hoeveel km je maakt bij een gewone buitenrit.

Inderdaad! En als je het niet op een benauwde/bloed hete dag doet en gewoon goed naar hem luisterd,
denk ik dat het moet lukken hoor! :) Al zou ik niet dezelfde dag weer terug gaan,
dan is het wel erg veel voor als hij dat niet gewend is.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:19

20 heen en 20 terug is 40 he!?
20 zou als hij in goede conditie is niet zo'n probleem moeten zijn, maar hou wel rekening met de ondergrond waar je overheen moet, is dat een ondergrond die hij gewend is?
Het is geen snelheids wedstrijd dus je kan het rustig aan doen toch?

Zie al dat je daar paar dagen blijft dan is het inderdaad 20 km. :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:19

Download anders eens de app endomondo!
Dat is een kei leuke app en dan kun je ook afstand en tijd (en nog veeeel meer) bijhouden.

Kun je meteen zien wat voor afstanden je normaal rijd :)

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:20

Ik reed met mijn pony van 28 nog ritten van een kleine 40 km, waar daarin veel galopstukken tussen zaten. Het is dus zeker mogelijk :j En netzoals de anderen zeggen, zoals je nu rijd zit je waarschijnlijk al rond de 20km ja. Bedenk wel wat je wilt gaan doen als je uiteindelijk bij je vriendin bent. Daar nog samen met haar rijden en dan weer terug, of wil je je paard daar stallen, een dag later met haar gaan rijden en evt nog een dag later weer naar huis?

Edit; ik zie net dat je van plan bent om daar te overnachten met je paardje. Hartstikke leuk! Komt helemaal goed zou ik zeggen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:22

Stappen doe je ong 6km per uur dus als je alleen stapt zit je in 3 uur al op 18km, dus met die ritten van jou van 3 uur zit je al ruim boven de 20 km.
Alleen is die 20km alleen heen of is het heen en terug want 40km gaat toch miss wat veel worden.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:23

idd met endomondo kun je alles timen :-) werd al door xMyrth gezegd :-).Ook mee eens dat je al snel aan de 20 km zit. Als je 's ochtends vertrekt, paard ergens kan laten grazen paar uur en dan 's avonds weer terug bijvoorbeeld, is dat al helemaal veilig of misschien kun je nachtje overblijven met paard :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:27

Waarom worden paarden vanaf 20 jaar zo snel "afgeschreven"? Ik rij op een haflinger van 21jaar, hij is nog heel actief ondanks dat hij jarenlang heeft stil gestaan. De fjord van 35 jaar nemen we ook nog geregeld op wandeling en werd tot vorig jaar nog bereden.

Kijk wat je paard aankan. En je kan het tempo zelf bepalen.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:29

Nou dat moet makkelijk kunnen met een paard met een goede basis conditie en zeker als ze niet dezelfde dag weer terug moet ik heb laatst een kleine marathon gereden met een c pony daarvan was het weg traject ongeveer 10 km achter elkaar draven km stap en dan nog het traject met hinderissen in en dat is dan ook nog een aantal km dit in ander half uur . Daarbij is het ook nog 6,5 km een en 6,5 km terug dus das bij elkaar al gauw 30 km of meer en dat ging prima dus gewoon doen met lekker weer .

En idd zo als in het bericht hier boven vind ik een paard van 20 mooi op leeftijd maar nog niet op hebben we op de manege meerdere en deze gaan ook gewoon nog mee op een lange of strand rit en dit zijn zeker niet geen dooie paardjes.

Paarddopette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 20:36

Ja hoor, als je paard een goede conditie heeft kan dit makkelijk. Pas was een kennisje in een dag van Stellendam naar Ouddorp gereden, zelfs nog op het strand gereden, en weer terug. In de vakantie ga ik dit waarschijnlijk met mijn Shetlander ook doen. Dan kan hij gelukkig wel een nachtje blijven slapen in Ouddorp. Inderdaad zoals hierboven wordt gezegd, goed luisteren naar je paard, vooral op een warme dag.

Verder, jij kent je paard het best. Voelt dit goed, gewoon doen ;) .

vera_siep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 20:38

Die app lijkt me heel handig! Zal ik zeker downloaden :j En MaricoGraphy: Ik "schrijf mijn paard helemaal niet af" Ik ben maar 14 jaar en heb mijn paard nog maar 2 jaar.... Ik weet niet wat verstandig is. Ik heb met mijn paard 4-jarige paarden voorbij geracet. In mijn ogen is hij perfect. Alleen wil ik gewoon even zeker weten dat ik niet aan iets begin waarvan ik niet zeker weet of het wel verstandig is. En dan moet er wel vermeld worden dat Siep 20 jaar is. Bedankt voor jullie reacties allemaal!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:19

Ik heb zondag met mijn 27jarige pony een rit gemaakt van 21 km.

Hij is kwa conditie nog niet helemaal topfit, want we zijn nog maar net weer helemaal alles aan het doen na revalidatie na een blessure. We hebben er nu net geen 3 uur over gedaan.

Vorig jaar reden we dergelijke ritten vaker, 2 jaar terug ook nog een 25 km Enjoy the Ride gereden.

Als je paard dus nog gewoon in goede doen is, is 20 km zeker wel haalbaar.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 22:27

Juist goed dat je er over na denkt en rekening probeert te houden met je paard en niet alleen aan je eigen plezier denkt :j

Wat de anderen ook al zeggen denk ik dat je met je gewone ritten ook al gauw aan 20 km zit en als je gewoon tussendoor stapt moet het vast goed komen. Als ik een bosrit maak van 12 km doe ik er meestal een uur en kwartier over als ik veel draaf, gebruik ook de Endomondo app, heel leuk!

Nou veel plezier gewenst tijdens je rit en bij je vriendin! :)

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:59

Waar sta je in Sommelsdijk? Kan ik met je mee rijden. :P

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:11

Makkelijk...! Gezien je er ook blijft slapen dus je terugreis een andere dag is.

Mijn pony is 22 met goede conditie, over 20 km doe ik rond de 3 uur. Ik hou ook alles bij in de endomundo app, geeft een mooi beeld en je kan je routes nalezen en zo nieuwe routes bedenken voor een volgende rit :j

Veel plezier!

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:24

Jahoor, ik heb gister nog een ritje van Ruim 15km gereden in 2uurtjes.
En van KAMERIK naar Baambrugge ook 15km, eigenlijk alleen maar gestapt, 3uurtjes. Daarna wel blijven slapen daar en volgende dag weer terug
Laatst bijgewerkt door eldora1 op 18-06-15 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt