Tips voor 5-daagse Veluwe Trail

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JiJu

Tips voor 5-daagse Veluwe Trail

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 14:11

Hoihoi! :)

Over een aantal weken ga ik met mijn Haflinger merrie van tien jaar voor het eerst 5 dagen van de Veluwe Trail doen (van Vierhouten tot Renkum) en ik vroeg me af of jullie nog tips voor mij hebben. We gaan dus 5 dagtochten rijden en overnachten daarbij op de adressen die aangesloten zijn bij de Veluwe Trail.
Ik heb me al heel goed ingelezen en heb natuurlijk de routekaarten van de Veluwe Trail aangeschaft. Ook heb ik al veel gelezen over wat je vooral niet moet vergeten mee te nemen en zaken als het voorkomen van schuurplekken door zadeltassen. Ik schaf deze week een westernzadel aan (die wordt aangemeten). Mijn Engelse zadel heeft geen ringen dus dat wordt niks met bepakking en mijn andere westernzadel is helaas kapoet. Ik wil namelijk wel graag mijn bepakking meenemen en niet laten brengen, want ik wil wel echt trekken! :D

Ik heb een aantal vragen:
- Is een westernzadel niet snel te warm? Ik rij zelf altijd buiten dus heb wel ervaring met kortere ritten, maar ik weet niet of het fijn voor de paardjes is voor een langere tocht qua warmte? Waarschijnlijk wel als je genoeg rust houdt tussendoor, maar ik vind het interessant om jullie ervaringen hiermee te horen. (ik ga weg in de eerste week van juli)
- Wat voor pad raden jullie daarbij aan?
- Wat voor schoenen/laarzen zijn jullie het beste bevallen voor een trektocht?
- Welk merk zadeltassen raden jullie aan? Ik heb nu alleen een BR zadeltas voor achter het zadel, die zijn wel ruim maar weet nog niet of ik deze meeneem. Ik wil nog een banaan voor achterop, een zadeltas voor voor het zadel, een mappentas die ook voor het zadel zit en eventueel andere achtertassen aanschaffen.
- Zijn de bevestigingen van de zadeltassen zelf voldoende om ze stevig vast te maken, of kan ik ze beter ook op andere manieren vastmaken om bijvoorbeeld stuiteren te voorkomen. (ik neem natuurlijk ook een aantal soorten touw mee voor de zekerheid).

Ik hoor graag jullie verhalen, antwoorden op mijn vragen en extra tips! :)

Uiteraard overleg ik met de zadelpasser die van de week komt wat het beste westernzadel voor trektochten/endurance is. Zodra ik een nieuw zadel heb en mijn zadeltassen heb gekocht na jullie tips ga ik natuurlijk oefenritten maken met bepakking.

Veel tijd hebben we niet meer, maar dat maakt het juist avontuurlijk. Over de conditie van mijn Haf hoeven jullie je trouwens geen zorgen te maken, ze heeft een goede conditie. :)

Ik hoor het graag! :j

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:15

Vind vooral de aanschaf van je zadel erg kort dag, paard moet er misschien even aan wennen en ook een goed zadel vinden kan even duren plus eventuele levertijd enz. enz. Ook het rijden met bepakking zou ik eerst eens uitproberen en oefenen. Let vooral ook hoe je de zadeltassen indeelt waar je het grote gewicht stopt en waar de kleine dingetjes. Zou toch iets meer tijd nemen.

Arabesk

Re: Tips voor 5-daagse Veluwe Trail

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:20

Ik lees even mee. Gaan jullie van plek naar plek of rijden jullie vijf dagtochten van uit steeds een andere locatie?

Tassen? Ortliebs! inhoud 15 L elke kant en veel clipjes etc. Ik denk dat www.kramer.nl ze wel heeft

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 17:31

Thanks voor de tip, maar ik ga het echt die week doen. Bovendien rijd ik dagelijks, dus als ik woensdag een zadel heb kan ze twee weken inrijden. Ik denk dat dat ruim voldoende is. Zeker omdat het zadel echt wordt gepast door een professional (geen nieuw gemaakt zadel hoor ;) ), zodat er ook geen drukplekken zijn enz. Wanneer het zadel past, koop ik deze ook gelijk.

En zoals onderaan mijn stuk ook duidelijk staat ga ik natuurlijk oefenen met het rijden met bepakking. @mystery1980

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 17:32

Arabesk schreef:
Ik lees even mee. Gaan jullie van plek naar plek of rijden jullie vijf dagtochten van uit steeds een andere locatie?

Tassen? Ortliebs! inhoud 15 L elke kant en veel clipjes etc. Ik denk dat http://www.kramer.nl ze wel heeft

Hoihoi! Ja, we gaan van plek naar plek rijden. Ik rij dus gedeeltes van de dagtochten om uiteindelijk in Renkum te komen.

Thanks, ga ik daar even naar kijken! :)

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:32

Ortlieb zijn inderdaad de beste tassen. Prijzig maar ze gaan een leven lang mee.

Houd wat betreft rijtijden rekening met het feit dat je soms best moet zoeken naar de goede route.
Ik heb enkele jaren terug de hele veluwetrail gereden en we waren gemiddeld 1, 5 uur en 5km per dag kwijt met zoeken en omrijden.

Ik rijd altijd met wandelschoenen en korfbeugels omdat dat ook fijn loopt naast je paard.

Alvast veel plezier, de veluwe is prachtig.

Is je paard bekend met bruggen over de snelweg, daar zijn er wel een paar van....

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 19:35

Als alternatief voor ortliebs kun je nog denken aan Stowaway tassen(iets betaalbaarder). Oa bij http://www.goedhard.nl en outdoorruitersport te koop (zij zit ook op bokt)

Ook ik vind de tijd tussen aanmeten en een trektocht gaan maken met je nieuwe zadel kort dag, maar daar heb je nu niet zo veel meer aan.

Goed oppassen voor drukplekken iig. Ik snap dat je tijd hebt om gewoon met het zadel te gaan rijden, maar wat je nu niet kan testen is het lange termijn effect van veel in dit nieuwe zadel zitten (en hoe de rug van je paard daar op reageert).

Dus meer een tip voor je volgende trektocht dan...

Oh, je had ook nog een vraag over schoenen. Hier zijn bergschoenen favoriet voor lange ritten, maar ook daarvoor geldt: goed inlopen! En evt beugels met korfjes vanwege het vaak ontbreken van een goede hak(doorschieten in beugel).

maudjip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 20:12

Stowaway tassen idd. Ik heb ze ook aangeschaft voor de Veluwe trail. Wij hebben ook vijf dagen getrokken van adres naar adres, bagage mee. De tassen zijn goed te bevestigen en klapperen niet. Galopperen ging er ook prima mee. Wij waren heel minimaal in bagage, ik had voor de hele week 7 kg bagage. Ik had mountainhorse schoenen aan (met chaps) en dat waren dan ook gelijk de schoenen voor heel de week. Het enige wat ik extra mee had waren slippers.
Misschien ook een goeie tip; ik had zo'n drinkgordel ( uit de hardloopsport) vijf kleine flesjes om je middel, ideaal geen geklots van drinken in je zadeltassen.
Verder had ik een afritsbroek mee uit de wandelsport, die zijn licht van gewicht drogen snel, kort en
lang in 1.
Ik had minimaal aan kleding mee, en een reis-tubetje wasmiddel. Op het overnachtingsadres waste ik dan soms wat kleren in de wastafel (alles sneldrogend) en de volgende dag was het droog. De rijbroek die ik aan had was ook de enige die ik bij me had, endurancebroek van Goedhart, om de dag wassen 's-avonds en smorgens was ie weer droog.
Er bestaan ook van die compacte reishanddoekjes, ideaal, nemen niet veel plek in. Toen gekocht bij de Xenos volgens mij, kun je je helemaal mee afdrogen na het douchen.
Wat ook erg handig was; zo'n bodywarmer/hesje met heel veel zakjes, vaak te koop bij Boerenbond of Welkoop, kan je ook nog een hele hoop in kwijt en het gewicht is mooi verdeeld, vele malen beter dan een rugzak(je) of heuptas.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips. En idd ik reed ook een paar keer proef met alle bagage, dan weet je hoe of wat.
Veel plezier met de voorbereidingen, dat alleen al is heel leuk!

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 07:13

Bedankt voor de tips so far! :)
Een afritsbroek is inderdaad een goed idee. Bergschoenen heb ik nog liggen, dus daar een paar keer mee proef rijden.
De reden dat ik overigens zo laat toch nog een ander zadel neem is omdat ik eerst een engels zadel zou lenen met ringen die ook goed ligt op mijn Haflinger (al vaker geleend), maar dat kon niet meer doorgaan wegens eigen gebruik. Dus besloot ik dan toch maar nu het westernzadel aan te schaffen wat ik eigenlijk pas na de zomer wilde gaan kopen. Zodoende ;)

Kortbeugels inderdaad slim, zijn die er ook gewoon voor westernzadels? Nog nooit mee gereden namelijk.

Die bodywarmer is een hele goede tip! Thanks! Weer wat extra ruimte :) Verder wil ik mijn bagage echt zo minimaal mogelijk houden. Inderdaad gewoon de schoenen waarmee ik ga rijden en slippers, max twee broeken enzovoort.

Hebben jullie gekampeerd trouwens of hebben jullie de hoteladressen gebruikt als overnachtingsplek?

:D

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 07:23

Zilandra schreef:
Ortlieb zijn inderdaad de beste tassen. Prijzig maar ze gaan een leven lang mee.

Houd wat betreft rijtijden rekening met het feit dat je soms best moet zoeken naar de goede route.
Ik heb enkele jaren terug de hele veluwetrail gereden en we waren gemiddeld 1, 5 uur en 5km per dag kwijt met zoeken en omrijden.

Ik rijd altijd met wandelschoenen en korfbeugels omdat dat ook fijn loopt naast je paard.

Alvast veel plezier, de veluwe is prachtig.

Is je paard bekend met bruggen over de snelweg, daar zijn er wel een paar van....

Ah oke dankje, goed om rekening mee te houden inderdaad! (de tijd voor het omrijden enz)
Ook bedankt voor het melden van de bruggen! Gelukkig is ze goed verkeersmak en hebben we hier zelf ook een aantal van die bruggen, gelukkig geen probleem :) Ze vindt een grassprietje vaak enger... :j :')

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 07:32

Wat warmte van het zadel betreft, een westernzadel of een trekking of endurance zadel op westernbasis is niet warmer dan een Engels maar heeft wel een groter dragend oppervlak wat bij lange ritten een voordeel is. Als pad is wolvilt het meest ideaal. Het ademt en voert goed zweet af. Zie ook het tack topic bij Western hier op Bokt. Daar vind je ook veel over de pasvorm van western zadels die nog veel nauwer komt dan bij engelse zadels.

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 07:48

senta schreef:
Wat warmte van het zadel betreft, een westernzadel of een trekking of endurance zadel op westernbasis is niet warmer dan een Engels maar heeft wel een groter dragend oppervlak wat bij lange ritten een voordeel is. Als pad is wolvilt het meest ideaal. Het ademt en voert goed zweet af. Zie ook het tack topic bij Western hier op Bokt. Daar vind je ook veel over de pasvorm van western zadels die nog veel nauwer komt dan bij engelse zadels.

Oke, dankjewel! Ik heb een aantal pads, maar nog geen wolvilt. Ga ik daar even naar kijken!
Wat betreft pasvorm van westernzadels, I know. Daarom koop ik ook niet zomaar een tweedehands zadel op marktplaats of een goedkoper merkloos zadel op internet. Ik laat iemand van een westernwinkel komen om de rug van m'n paard te meten met speciale apparatuur, om vervolgens te kijken welk zadel geschikt is. Niks belangrijkers dan dat het tuig goed past! :j /3

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:49

Let je er een beetje op dat een trektocht iets anders is dan 5x een dagtocht achter elkaar rijden (dat gaat je ook niet lukken, trouwens).

Op zich is Vierhouten - renkum goed te doen in vijf dagen, kortste route is grofweg 45km. Er is dus wel enige ruimte tot het uithangen van de toerist.

Een zadel in twee weken inrijden voor een trektocht is echter een schriftelijke garantie op ellende onderweg; bij dus die garantie. Je bent intussen vaak genoeg gewaarschuwd.

Tot slot: de Veluwetrail is een mooie handleiding, maar als je een beetje kaartleest, zul je merken dat er mooiere opties zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:37

Zilandra schreef:
Ik rijd altijd met wandelschoenen en korfbeugels omdat dat ook fijn loopt naast je paard..

Ariats, zonder meer de fijnste schoenen. Die hoef je niet in te lopen.

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 14:08

ikke schreef:
Let je er een beetje op dat een trektocht iets anders is dan 5x een dagtocht achter elkaar rijden (dat gaat je ook niet lukken, trouwens).

Ja, dat weet ik. Ik volg de Veluwe Trail lijn en maak daarbij mijn eigen routes over delen van de dagtochten om van overnachtingsadres naar overnachtingsadres te rijden ;)

Over het zadel hoef ik eigenlijk ook niks meer te horen. Een aantal jaar terug werden twee/drie weken voordat ik voor 4 dagen naar het strand ging met mijn paard onze zadels gestolen. Toen zat ik zonder en heb ik van een vriendin een aantal zadels laten passen op mijn Haf om te lenen, waar eentje goed van lag. Al die dagen geen enkel probleem gehad, het zadel lag prima en zelfs na die lange afstanden geen probleem. Het belangrijkste is dat het zadel goed ligt, als dat zo is mogen er geen problemen ontstaan. Het westernzadel wat ik koop is tweedehands (maar ik laat het dus wel passen, geen zorgen) en dus geen stijf ding meer. En mocht het toch niet goed gaan ben ik snugger genoeg om terug naar huis te gaan en niet de rug van mijn paard kapot te maken. ;)

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:04

Hier mijn ervaring oer deze mooie tocht.
Ga niet te lang stil staan bij je zadel, maar laat je zadelmaker gewoon ringen aan je zadel maken.

Mijn voorbereiding was qwa bepakking, wegen wegen en nog eens wegen. Niet te veel maar wel wat je nodig heb.
Elke keer kwam er een kg bij, ik had een bruine BR tas met twee grote zijtassen en op zijn rug zat ook een tas. Vuilniszakken mee voor het geval dat het gaat regenen, kan je ze over de tassen heen doen.
Omdat de tassen groter waren dan mijn zadeldek, heb ik een fleece deken gekocht deze dubbel gevouwen en dicht genaaid. Twee lussen eraan om aan mijn zadel te bevestigen, zo dat schuurt niet op zijn rug. Ja het is wel een uitdaging om alles weer op de juiste plaats terug te krijgen de volgende ochtend hahhaaha. Maar zou het zo weer over doen.
Wij hebben er 10 dagen voor uit getrokken van otterlo naar arnhem, ik dacht hoenderloo, emst, daarna zouden we naar uddel gaan via vierhouten. na uddel een rustdag en dan naar kootwijkerbroek en terug naar otterlo.
We hadden in emst een rustdag ingezet.
Voor de paarden en ook voor ons hahhaha.
Die van mijn vriendin stond hoefbevang en is dus direct gestopt, hier had ze al eerder last van. We waren juist blij dat ze er toen vanaf was en we de trail wel konden gaan doen.
Ben alleen verder gegaan, niet via vierhouten maar direct naar uddel. Dus dwars over steken.
Ik heb Koorwijkerbroek achter me gelaten en vanuit Uddel naar Otterlo gereden.
We hebben het heel leuk gehad, en gastvrij ontvangen bij elke B&B.

Ik hoop dat je er een leuke rit van gaat maken, neem je ook een fietskaart mee?
Bij welke adressen ga je overnachten?
Heel veel en heeel veel plezier met deze rit.

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:55

ohhh het wordt vast heel leuk. Zelf ben ik ook in volle voorbereiding, ik vertrek zaterdag.
Ik neem een unster mee om de zadeltassen te wegen en de bagage gelijk te verdelen. Alles bij elkaar heb ik in de grote zadeltassen aan elke kant 3,5 kg. Daar komt mijn slaapzak nog bij en de lunch/water voor overdag in de tassen aan de voorkant. Ik was best trots om mijn hele hebben en houden mee te nemen in 7 kg :-) Oke, na een dag of drie kan ik geen restaurant meer in maar ala, that's part of the fun.

Ik hoop dat je heel veel plezier gaat hebben, komt vast goed.

Iemand gaf mij vandaag nog de tip om de militaire gebieden op de kaart even goed te bekijken, dan sta je niet ineens voor verrassingen als blijkt dat je ergens niet in kan (ik rijd Zuid-Veluwe)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:10

Zilandra schreef:
ohhh het wordt vast heel leuk. Zelf ben ik ook in volle voorbereiding, ik vertrek zaterdag.
Ik neem een unster mee om de zadeltassen te wegen en de bagage gelijk te verdelen. Alles bij elkaar heb ik in de grote zadeltassen aan elke kant 3,5 kg. Daar komt mijn slaapzak nog bij en de lunch/water voor overdag in de tassen aan de voorkant. Ik was best trots om mijn hele hebben en houden mee te nemen in 7 kg :-) Oke, na een dag of drie kan ik geen restaurant meer in maar ala, that's part of the fun.

Ik hoop dat je heel veel plezier gaat hebben, komt vast goed.

Iemand gaf mij vandaag nog de tip om de militaire gebieden op de kaart even goed te bekijken, dan sta je niet ineens voor verrassingen als blijkt dat je ergens niet in kan (ik rijd Zuid-Veluwe)

Op de zuid-Veluwe heb je twee "problemen" namelijk militair terrein Harskamp en hun buren, nationaal park de Hooge Veluwe.

Voor TS geldt wellicht ook het aandachtsgebied rondom landgoed het Loo bij Apeldoorn. Daar zijn ook de nodige gebieden afgesloten voor publiek.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:18

ikke schreef:
Zilandra schreef:

Op de zuid-Veluwe heb je twee "problemen" namelijk militair terrein Harskamp en hun buren, nationaal park de Hooge Veluwe.

Voor TS geldt wellicht ook het aandachtsgebied rondom landgoed het Loo bij Apeldoorn. Daar zijn ook de nodige gebieden afgesloten voor publiek.

De streekmanager van Ruiteren&Mennen in Kootwijk e.o. heeft de beste en veiligste verbindingen bij de Harskamp en NP de Hoge Veluwe in kaart gebracht en deze staan nu ook ingetekend op de ruiter-en menrouteplanner.
http://www.ruiterenenmennen.nl/stap4.ph ... s=86#stap4

Nog even voor de duidelijkheid, op alle blauwe lijnen op de R&M-routeplanner zijn paarden welkom. Zolang je daarop blijft, hoeft je je geen zorgen te maken over boze boswachters en bekeuringen.

Jiju, als je je routes vooraf uitstippelt kun je ze uitprinten, maar je kunt ze ook downloaden en rijden met gps. Rijden met gps heeft als voordeel, dat je niet de hele tijd op de kaart hoeft te kijken of je goed zit. Je moet enkel in de gaten houden of je het pijltje op je gps nog volgt. Neem wel altijd ook een goede kaart mee van het gebied waar gaat rijden.

Veel plezier met je voor voorbereidingen en natuurlijk de tocht zelf.

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 09:39

Yvette01 schreef:
Jiju, als je je routes vooraf uitstippelt kun je ze uitprinten, maar je kunt ze ook downloaden en rijden met gps. Rijden met gps heeft als voordeel, dat je niet de hele tijd op de kaart hoeft te kijken of je goed zit. Je moet enkel in de gaten houden of je het pijltje op je gps nog volgt. Neem wel altijd ook een goede kaart mee van het gebied waar gaat rijden.

[/quote]

Slim inderdaad! Gps is een stuk handiger dan dat gedoe met al die kaarten. Dankjewel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:18

JiJu schreef:
Yvette01 schreef:

Slim inderdaad! Gps is een stuk handiger dan dat gedoe met al die kaarten. Dankjewel!

Nadeel van GPS is gebrek aan overzicht. Dat overzicht is soms wel wenselijk.......

Zilandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 19:17

ik heb inderdaad de routes via ruiterenenmennen gepland, deze site is enorm verbeterd. Echt heel leuk. Verder goede kaarten mee.

Yvette01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:52

Slim inderdaad! Gps is een stuk handiger dan dat gedoe met al die kaarten. Dankjewel![/quote]

Nadeel van GPS is gebrek aan overzicht. Dat overzicht is soms wel wenselijk.......[/quote]

@Ikke
Zoals ik al aangaf: Neem altijd een goede kaart mee als je in vreemd gebied gaat rijden (geldt trouwens ook in de auto). Als onverwacht een traject afgesloten is, of als de GPS-apparatuur het begeeft heb je een goede kaart hard nodig. Daarnaast is het natuurlijk ook altijd leuk om aan het einde van de dag nog eens terug te blikken op de kaart.
Volgens mij heeft JiJu al kaarten van de Veluwetrail besteld. Zo niet kan ze zich hierover alsnog uitgebreid laten informeren door Stichting Hippisch Toerisme.

http://www.hippisch-toerisme.nl/

.

JiJu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 21:04

Yvette01 schreef:

Nadeel van GPS is gebrek aan overzicht. Dat overzicht is soms wel wenselijk.......[/quote]

@Ikke
Zoals ik al aangaf: Neem altijd een goede kaart mee als je in vreemd gebied gaat rijden (geldt trouwens ook in de auto). Als onverwacht een traject afgesloten is, of als de GPS-apparatuur het begeeft heb je een goede kaart hard nodig. Daarnaast is het natuurlijk ook altijd leuk om aan het einde van de dag nog eens terug te blikken op de kaart.
Volgens mij heeft JiJu al kaarten van de Veluwetrail besteld. Zo niet kan ze zich hierover alsnog uitgebreid laten informeren door Stichting Hippisch Toerisme.

http://www.hippisch-toerisme.nl/

.[/quote]

Thanks, ik heb inderdaad alle kaarten van de Veluwe Trail plus een overzichtskaart van het gebied zelf. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:42

Nederlanders die in Frankrijk de anwb bellen omdat hun Tom Tom uitgevallen is. "we staan bij het dorpje Sortie denk ik dat is het bord wat we net zagen "