Over een aantal weken ga ik met mijn Haflinger merrie van tien jaar voor het eerst 5 dagen van de Veluwe Trail doen (van Vierhouten tot Renkum) en ik vroeg me af of jullie nog tips voor mij hebben. We gaan dus 5 dagtochten rijden en overnachten daarbij op de adressen die aangesloten zijn bij de Veluwe Trail.
Ik heb me al heel goed ingelezen en heb natuurlijk de routekaarten van de Veluwe Trail aangeschaft. Ook heb ik al veel gelezen over wat je vooral niet moet vergeten mee te nemen en zaken als het voorkomen van schuurplekken door zadeltassen. Ik schaf deze week een westernzadel aan (die wordt aangemeten). Mijn Engelse zadel heeft geen ringen dus dat wordt niks met bepakking en mijn andere westernzadel is helaas kapoet. Ik wil namelijk wel graag mijn bepakking meenemen en niet laten brengen, want ik wil wel echt trekken!
Ik heb een aantal vragen:
- Is een westernzadel niet snel te warm? Ik rij zelf altijd buiten dus heb wel ervaring met kortere ritten, maar ik weet niet of het fijn voor de paardjes is voor een langere tocht qua warmte? Waarschijnlijk wel als je genoeg rust houdt tussendoor, maar ik vind het interessant om jullie ervaringen hiermee te horen. (ik ga weg in de eerste week van juli)
- Wat voor pad raden jullie daarbij aan?
- Wat voor schoenen/laarzen zijn jullie het beste bevallen voor een trektocht?
- Welk merk zadeltassen raden jullie aan? Ik heb nu alleen een BR zadeltas voor achter het zadel, die zijn wel ruim maar weet nog niet of ik deze meeneem. Ik wil nog een banaan voor achterop, een zadeltas voor voor het zadel, een mappentas die ook voor het zadel zit en eventueel andere achtertassen aanschaffen.
- Zijn de bevestigingen van de zadeltassen zelf voldoende om ze stevig vast te maken, of kan ik ze beter ook op andere manieren vastmaken om bijvoorbeeld stuiteren te voorkomen. (ik neem natuurlijk ook een aantal soorten touw mee voor de zekerheid).
Ik hoor graag jullie verhalen, antwoorden op mijn vragen en extra tips!

Uiteraard overleg ik met de zadelpasser die van de week komt wat het beste westernzadel voor trektochten/endurance is. Zodra ik een nieuw zadel heb en mijn zadeltassen heb gekocht na jullie tips ga ik natuurlijk oefenritten maken met bepakking.
Veel tijd hebben we niet meer, maar dat maakt het juist avontuurlijk. Over de conditie van mijn Haf hoeven jullie je trouwens geen zorgen te maken, ze heeft een goede conditie.
Ik hoor het graag!
), zodat er ook geen drukplekken zijn enz. Wanneer het zadel past, koop ik deze ook gelijk.