bitloos buitenrijden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

klaas30

bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 15:45

hallo iedereen

Ik had onlangs een discusie met een kennis van me (60 jaar)
We hadden het over het bitloos rijden op straat en op een bepaalt moment gaf hij mij als argument dat je niet verzkert bent als je bitloos op straat rijd.
Is dit werkelijk zo of is dit maar een fabel?
Was het vroeger wel zo?

Alvast bedankt

nine1987

Re: bitloos buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:47

Dat is onzin.. Echter ben ik zelf nog steeds van mening dat je met bit op buitenrit toch net iets meer te vertellen hebt.. Maar dat is weer een andere discussie..

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 15:53

Nog even bij vertellen, ik woon in belgië.
Misschien zijn de regels daar anders.
nine1987: dat dacht ik dus ook.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 15:57

België geen idee, in Nederland ben je iig gewoon verzekerd :)

Overigens vind ik het voor controle over het paard totaal geen verschil maken. Het is maar net wat jij en paard gewend zijn.
Ik heb er twee die nog nooit een bit in hebben gehad, ik denk dat ik daar bitloos toch meer over te zeggen heb, dan wanneer ze ineens een bit in de mond hebben.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 16:02

Ik rij sinds kort bitloos (hackamore) buiten en heb daar gewoon evenveel controle als met bit, ik zou het dus erg raar vinden als ik bitloos niet verzekerd zou zijn en met bit wel. Als een paard écht gaat dan gaat ie met bit ook wel.
Pluspunt van bitloos; sommige paarden pakket hun bit vast en gaan er dan vandoor, bitloos hebben ze niks om vast te pakken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:28

Als jij zonder helm op een brommer zou stappen, ben je ook gewoon verzekerd en word je geholpen in het ziekenhuis. Bovendien is een bit geen enkele garantie. De keer dat ik keihard van mijn paard klapte was met bit.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:32

Hahaha wat een rare dingen bedenken mensen toch zomaar :')

Ik rij met mijn pony altijd bitloos buiten ook op 't strand, ik heb niet eens een bithoofdstel
voor haar :n

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:35

Als je een bit gebruikt als rem, moet je het om de benen binden.

Maar het is idd een fabel hoor. Ik rijd ook bitloos, ook buiten.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:15

Ik moet zeggen, staat een beetje los van deze discussie, maargoed. Rambo (van de micklem's) heeft blijkbaar gezegd dat je niet mag buiten rijden op de sidepull :+ Misschien ook wel om de reden 'niet veilig genoeg.'

Ik vind het zelf dikke onzin. Als je dan zonder zadel rijdt, ben je dan ook niet meer verzekerd? Of het wel of niet jouw fout is ligt zoveel meer aan je rijdkunsten dan aan je optoming...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:19

Je hoeft heus niet opeens je ziekenhuisbed helemaal zelf te dokken als je bitloos rijdt := Het is inderdaad maar net wat de combinatie gewend is. Ik denk dat ponylief zich een hoedje schrikt als ik er opeens weer een bit in probeer te hangen.

Bennie_Maudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:19

Ik rijd altijd bitloos buiten, als ik de fjord met bit rijd buiten kun je dr niks meer mee. Dan gaat hij gewoon rennen en luistert hij naar niks of niemand. Zonder bit is voor mij dus veiliger en ik zou niet weten waarom je dan niet verzekerd zou zijn zonder bit.

iklammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:21

Niets van waar, je mag zelf rijden zoals je wilt als je maar controle houdt over je paard. Tuurlijk ben je gewoon verzekerd, ongeacht of je paard in bit in had of niet.

Geena01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:26

Ik rijd bitloos buiten in het bos waar je ook de straat over moet. Hij is super lief. Ik ben wel is waar 13 maar rij altijd met begeleiding. Ik denk dat het misschien iets met je ruiterbewijs heeft te maken? Volgensmij was het als je je ruiterbewijs had je wel verzekerd was of zo iets. Als het nou met of zonder bit is.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:32

Arabesk: ze zullen je misschien in belgie wel helpen maar aangezien het hier altijd verplicht is om met helm op snor-/bromfiets te gebruiken, kan dat hier wel anders liggen!

Paard dient nl hier ook apart verzekert te zijn, valt niet onder... Zoals in ned
Als fietser mag je hier niet harder dan 30 km p u rijden
En je mag bijv ook niet met hond fietsen!
ts woont ook in belgie, zou als ik hasr was toch ff informeren bij haar verzekering!
Er zijn hier andere regels nl...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:48

Mijn pony staat in België en de hele stal rijdt bitloos buiten. Ik heb ze nog nooit over onverzekerd gehoord, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik me daar ook niet mee bezig houd.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:01

Fabel. Punt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:04

Dikke onzin, want als wel zo was dan ben je zeker ook niet verzekerd wanneer je met een paard aan de hand loopt met een halster om. Want dat is namelijk ook bitloos ;)

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 15:22

haha dat dacht ik er ook van maar nu ben ik zeker.
dank u wel iedereen

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:30

Ik heb het hier inderdaad ook al een paar keer gehoord, geen idee wie het heeft uitgevonden..

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 12:03

Even voor de duidelijkheid, er zijn verschillende verzekeringen waar je mee te maken hebt. Je ziektenkostenverzekering is voor je eigen ziektenkosten, mocht je verwondingen oplopen rondom je paard. Daar zit in principe geen discussiepunt over wie betaalt, dat betaalt je verzekering en die kan eventueel die kosten verhalen bij een derde (mits die aansprakelijk is voor het ongeval).

Andere verzekering die wel een mening zou kunnen hebben over een optoming is je aansprakelijkheidsverzekering. Als jouw paard brokken maakt, ben je in de meeste gevallen ook aansprakelijk voor de kosten. Jouw aansprakelijkheidsverzekering moet die kosten betalen, dus die zal mogelijk wel eisen stellen aan jouw materiaalkeuze buiten het erf.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:51

Haha, nou, ik geloof er niet zo in dat de mensen bij de verzekering vragen gaan stellen over mijn al dan niet bitloze optoming....... Die overigens prima werkt, zo niet beter dan een optoming met bit ;).

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 22:55

Op Facebook was ik laatste ook zo'n discussie tegengekomen, daar beweerden ook meerderen dat je in België niet verzekerd bent als je bitloos buitenrijdt, voor zonder zadel rijden geldt het blijkbaar ook zeiden ze.. Ik heb toen een of andere site doorgestuurd gekregen van reglementatie en daar stond ook inderdaad in dat bitloos rijden niet onder de verzekering valt. Geen idee als er iets van waar is, maar als dit klopt dan zijn het toch mensen die niks van paarden afweten die dit hebben opgesteld 8)7

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:05

Vraag het zelf even na bij je WA verzekering.

Edit:
Het kan zeker ter sprake komen als betrokken raakt bij een ongeval waarbij jij schade maakt aan derden.