Tip: gratis dauwtrappen in NP Hoge Veluwe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smotz

Tip: gratis dauwtrappen in NP Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 10:30

Ik kon me van vorig jaar nog herinneren dat met Hemelvaart je gratis toegang had in de ochtend.
En het staat nu weer op de website: https://www.hogeveluwe.nl/nl/nieuws/201 ... -08-00-uur.

Hemelvaart: gratis entree tussen 06.00 en 08.00 uur
Donderdag 07 mei 2015
Op Hemelvaartsdag, donderdag 14 mei aanstaande, kunnen bezoekers van Het Nationale Park De Hoge Veluwe gratis dauwtrappen op een tijdstip dat het Park normaal gesproken nog gesloten is. Tussen 6 en 8 uur in de ochtend betalen wandelaars, fietsers en ruiters geen entree. Auto’s zijn vanaf 8 uur weer welkom.

Dauwtrappen
Dauwtrappen is een eeuwenoud gebruik, waarbij men vroeger al om 3 uur 's nachts opstond om zingend en op blote voeten op het gras te dansen, vandaar de term dauwtrappen. Men geloofde in de helende werking van de dauw op het gras. Nog altijd trekken duizenden Nederlanders er ieder jaar op Hemelvaartsdag op uit om te gaan dauwtrappen, of het nu te voet, te fiets, of zelfs te paard is.

De poorten van De Hoge Veluwe worden in mei normaal gesproken pas om 8 uur geopend. Op Hemelvaartsdag wordt een uitzondering gemaakt om dauwtrappers de gelegenheid te geven het Park te zien ontwaken. Uiteraard kunnen bezoekers op eigen gelegenheid Park intrekken, maar er zijn ook wandelexcursies met natuurgidsen. Om 6 uur vertrekt vanaf iedere ingang van het Park (Hoenderloo, Otterlo, Schaarsbergen) een excursie. Onderweg vertelt de gids van alles over de geschiedenis en de natuur van het Park.

Praktische informatie
De gratis toegang geldt alleen voor wandelaars, fietsers en ruiters van 6 tot 8. Om de rust te waarborgen mogen auto’s pas vanaf 8 uur naar binnen. Vanaf 8 uur gelden normale entreeprijzen (€ 8,80 voor volwassenen, € 4,40 voor kinderen van 6 t/m 12 jaar, gratis voor kinderen t/m 5 jaar). De wandelexcursies duren van 6 tot 9 uur. Deelname kost € 3. Reserveren via www.hogeveluwe.nl.

D4J

Re: Tip: gratis dauwtrappen in NP Hoge Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 13:17

Maar waar laat je dan je auto en trailer als auto's pas vanaf 8 uur naar binnen mogen?

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 17:47

Parkeerplaats zit voor de entree van het park. Je betaalt 3 euro voor het parkeren (nu dus ook). Je kan extra betalen en met de auto het park in naar het restaurant. Maar auto en trailer parkeer je normaal ook voor de entree van het park.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 18:04

Bedankt voor de tip! Ik ga daar in de buurt volgende week een midweekje op vakantie.
Dit is wel erg leuk om dan te doen :)

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-15 19:53

Als je daar toch bent zou ik dit zeker doen! Het is schitterend daar.
Ze hebben een knooppuntensysteem, kaartje krijg je normaal bij het kopen van je kaartje bij de entree, dus nu ook denk ik. Je mag vrij rijden, maar het volgen van de knooppunten is wel zo makkelijk.
http://img580.imageshack.us/img580/3595/7s6q.jpg
Bij de Koperen Kop kan je paard water drinken en net ten noorden van knooppunt 10 kan je leuk pauze houden (geen water, grasveldje en bankje).

D4J

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:07

Ik wist dat niet van het parkeren, ben er dan ook nog nooit geweest. Nu is het wel heel aantrekkelijk om een keer het park in te gaan. Bedankt voor de tip!

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-15 20:13

Thnx voor de tip! Ik ben vanaf volgende week woensdag een paar dagen in Otterlo en dit zou erg leuk zijn!

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 07:53

Dit is echt een aanrader!

Vorig jaar was ik om half 7 al in het park, echt super die rust zo s'ochtends vroeg.
Ook ontzettend veel wild gezien, groepen Elderherten, zwijnen en jonkies, heel gaaf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 09:30

Marcato schreef:
Thnx voor de tip! Ik ben vanaf volgende week woensdag een paar dagen in Otterlo en dit zou erg leuk zijn!

Oh? Pak 'm beet: je zit op de Mossel?

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-15 17:28

ikke schreef:
Marcato schreef:

Oh? Pak 'm beet: je zit op de Mossel?

Nee dat niet! Zit op de Zanding. Ieder voor- en najaar gaan we daar paar dagen heen.

Hoop wat mooie platen te kunnen schieten tijdens die ochtend!