Hoe in te halen op ruiterpad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyma

Hoe in te halen op ruiterpad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:33

Zoals de titel al aangeeft vraag ik mij af of er nou "regels" voor zijn. Zo wilde ik vandaag een grote groep inhalen vroeg dus aan de achterste of ik er even langs kon, jaja dat kon wel. Dus ik in een drafje over de berm naar voren, maar toen begon een andere ruiter ineens "NEE, STOP, STAPPEN, NU!" Nou goed pardon hoor :+ , dus mijn vraag is hoe dan wel?

Irrica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:36

Ik heb ook altijd geleerd 'in stap', maar als je voorbij een hele groep wilt, is een klein drafje misschien wel efficiënter. Ik zou dan alleen wel vragen 'is het goed als ik in draf passeer?', zodat ze het weten dat je dat gaat doen.

NatasjavE

Re: Hoe in te halen op ruiterpad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:37

Inderdaad altijd in stap passeren. Er zijn genoeg paarden die als ze ingehaald worden er achteraan vliegen of neidig worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:38

Nogal logisch dat je even aan geeft of je in stap of draf passeert. Er zal een heethoofd tussen zitten die denkt 'ik ga toch eens fijn de groep uit, achter dat andere dravende paard aan.' Zelf ook gehad met m'n pony, ook een merrie met pit en wilde het liefst bij iedereen aansluiten. Ik weet dan ook niet beter dat er gevraagd word 'Mag ik u passeren? Mag dat ook in draf?'

JuliaKamm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:38

Ik passeer nooit in draf, omdat ik zelf een keer in draf ben gepasseerd en mijn paard toen gezellig mee ging doen en het uiteindelijk een race wedstrijd werd.

Als het echt om een grote groep gaat neem ik een andere route, en bij een kleinere groep of 1 persoon vraag ik of het goed is om in te halen, of ik rijd een stuk wat langzamer zodat er een gat ontstaat. Maar zo vaak maak ik het gelukkig niet mee :D

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:39

Altijd in stap, ook als je wandelaars passeert.... Het idee van Irrca vind ik ook wel wat, maar ik ga meestal liever een andere kant op dan datik bij zo'n groep in de buurt blijf hangen.

Indirah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:43

Zelf heb ik altijd geleerd dat je in stap moet inhalen, maar geenidee of het echt een ''regel'' is.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:43

Als het een erg grote groep is, zal de voorste de "leiding" hebben... inhalen van een grote groep is nooit makelijk.

Netjes vragen aan de achterste of je mag passeren. Die geeft het Door aan de gene voor haar, tot dat de voorste het ook weet. Tot die tijd blijf je er achter. Kan wel een tijdje duren.

Als je kan passeren doe je dat ook in stap. De gene die je in haalt zal de vaart iets kunnen minderen, maar ook ruimte moeten laten dat je er eventueel tussen past,mocht er vanaf de ander kant ook een ruiter aan komen.

Maar passeer nooit in draf of harder.

Of gewoon op afstand volgen en een ander route kiezen/volgen als die mogelijkheid er is.

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:49

Ja andere kant op wilde ik het liefst ook maar dat kon niet want er was maar een ruiterpad :+ , maar prima dan vraag ik dat de volgende keer er ook wel bij, (had er gewoon niet bij nagedacht dat dat een probleem was := ) maar het was een hele grote groep dus in stap had gok ik minstens 10 minuten geduurd :7 of die hele groep zou eerst in moeten voegen (reden naast elkaar) en zou moeten stoppen, maar goed dat maakte ze geen aanstalten toe dus ik vond een arbeidsdrafje wat efficiënter. :D

Edit: op afstand volgen was ook niet echt een optie, als ik met mijn vp achter andere paarden aanloop dan gaat ze alleen maar harder om bij ze te komen. :7, bovendien liepen ze heel langzaam en mijn vp van nature vrij vlot
Laatst bijgewerkt door Nyma op 03-05-15 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:51

Als ik met mijn Fjord iemand in stap in moet halen... ben ik wel even bezig.
Haar stap is niet al te snel en de meeste paarden stappen (veel) sneller dan zij.
Dan kom ik er dus nooit voorbij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 16:54

Officieel passeer je in stap, maar mijn pony stapt niet zo heel vlot. Als er een groep voor mij stapt waar ik graag voorbij wil, vraag ik dus of ik kan passeren en doe dat dan in een sukkeldrafje. Anders kom ik amper voorbij en dat is ook niet handig, dan duurt het passeren te lang en worden de paarden vaak ook onrustig.

Eenmaal gepasseerd blijf ik ook niet stappen, maar geef aan dat ik weer ga draven, anders hoef je ook niet zo nodig te passeren he.
Ik kijk dan uiteraard wel een of meerdere keren om of alles goed gaat en zal er niet in volle galop van door sjezen, maar ik blijf niet stappen.

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 16:57

Nou ja Marije, dat deed ik dus ook :o Maar niemand weet dus of er "officiële regels" voor zijn? Zoals verkeersregels?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:07

Er zijn geen wettelijk vastgelegde bindende 'verkeersregels' hieromtrent.
De ruiteretiquette (vrijwillig zo in het kader van het ruiterbewijs afgesproken) zegt "inhalen in stap", maar in de praktijk werkt dat natuurlijk niet. Als jij een ander achterop rijdt is dat omdat je harder rijdt, dus bijvoorbeeld draaft terwijl de ander stapt. Anders kun je er niet zo goed in stap achter blijven hangen. Een groep ruiters in stap inhalen gaat gewoon niet lukken.
Wat ik doe is op afstand aanroepen terwijl ik nog draaf, dan zien ze waarom ik erlangs wil, en in rustige draf voorbij als het OK is. Zo niet, dan ga ik in stap over en vraag of de ruiter(s) even willen halthouden zodat ik er in stap langs kan. Andere optie is er niet echt.
Omgekeerd roep ik ook als ik achterop gereden wordt door aanspanningen in draf terwijl ik stap "kom maar door" als ik zie dat ze aanstalten maken om in stap over te gaan. Mijn paard kan er wel tegen, en zo'n rammelkar in stap achter je aan is bovendien volgens mij enger dan desnoods even in een zijpad stil gaan staan.

Dus wat mij betreft zijn de regels: gezond verstand gebruiken en elkaar zo min mogelijk hinderen. En snel inhalen is wat mij betreft minder hinderlijk dan tergend langzaam met 0.1 km/u verschil in stap gaan inhalen.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:34

Precies wat ibbel zegt..

ik roep hier vaak even aan en vraag dan of ik in draf mag passeren. In de endurance wedstrijden passeer ik zelfs regelmatig in galop maar de meeste paarden zijn daar meer gewend.

ook wel eens gehad dat iemand op de wedstrijd route reed en evraagd of ik mocht passeren in draf, mocht niet dus rustig gaan stappen of ik dan zo kon passeren als ze stil wilden staan? Nou eigenlijk wilden ze liever dat ik helemaal niet passeerde. Uhm tsja ik had een,wedstrijd op snelheid dus ik wilde er wel graag langs als ze de rest van het pad gingen stappen.... Nou toen mocht het eindelijk, gelijk maar op gewezen dat de wedstrijd route langs het pad kwam en dat er nog veel meer achterop zouden komen.... dus on dan met je jonge paar daar te blijven rijden was dan niet zo praktisch ... :o

edit wat leestekens toegevoegd
Laatst bijgewerkt door kim345 op 03-05-15 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 17:38

Tsja, dat je een lastig paard hebt met een handleiding vindt ik prima, maar om anderen dan überhaupt niet te laten passeren....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 17:39

Precies. Daar leert je lastige paard-met-handleiding ook niet veel van, tenslotte :+

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:07

Dan moet je met dat lastige paard met handleiding wel snel zorgen dat je de ander niet meer in de weg rijdt, dus ergens af te slaan, oid.

Want het is natuurlijk onzin dat iemand anders 'maar een andere route moet kiezen' omdat jij daar toevallig met je lastige paard op hun route begeeft en wanneer zij passeren het fout loopt.

Dat je even een handiger plek voor passeren wil opzoeken, dat kan ik me voorstellen, als je bv net op een heel smal stuk van het pad rijdt, of er verderop een zijweggetje is. Maar je zult ook met een lastig paard in de openbare ruimte mee moeten werken aan een vloeiende doorstroming van overige recreanten/verkeer, etc.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:09

Het was op een heel breed zandpad, hadden makkelijk 2 auto's kunnen passeren.

ik mocht passeren in de bocht, moest dus wel een stuk achter ze aanstappen maargoed, ik was allang blij dat ik erlangs mocht :+
paard van hen begon inderdaad toen al te stuiteren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:11

Tja als iemand passeert in draf en het dan raar vind dat dat niet zo gewaardeert wordt.. Ik vind passeren in draf heus geen punt maar geef het in ieder gevan aan dat je voorbij komt in draf (ipv in stap) dan heeft de ruiter van een moeilijk/druktemakend paard of pony ook de tijd om hierop te anticiperen. 'T ruiterpadd is voor iedereen en dan is even duidelijk aangeven hoe en waar je voorbij komt wel zo netjes ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 18:14

Wat hier al gezegd is, vragen, in principe in stap, maar soms vinden ze het ook prima in drafje.
Andere optie bij grote groep is dat groep even halt houdt.

En inderdaad in de endurance komen ze je ook voorbij, maar doorgaans roepen die je ook aan en tja, als je endurance mee rijdt weet je dat het snelheids wedstrijd is dat je paard daar tegen moet kunnen.
Onderweg wel eens recreërende ruiters tegen gekomen als je die vraagt en uitlegt is het meestal ook oke.
Ook een keer mountain bikers.. op het ruiterpad, toen ook even uitgelegd dat er die dag wedstrijd was en dat er nog veel meer paarden aankwamen, vonden ze wel handige info, zijn toen vertrokken naar ander stuk bos.
Gewoon met mensen overleggen werkt vaak nog het best. (oke niet bij iedereen.. helaas)

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:20

Nee ik had inderdaad niet gedacht dat het zo'n probleem zou zijn Rachelle :) excuses, blijkbaar wel. Maar nogmaals prima, dan zeg ik dat volgende keer van tevoren. :') Ging er gewoon van uit dat zij wisten dat ik een drafje bedoelde. :D
Verder vroeg ik me dus af wat dan bij grote groepen de norm is, is het dan de bedoeling dat die groep eerst halthoudt, aan de kant gaat, langzamer gaat of met hetzelfde tempo doorgaat? Misschien iemand die zelf in grote groepen meerijdt/begeleidt kan uitleggen?
Laatst bijgewerkt door Nyma op 03-05-15 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:23

Nou als het een grote groep is en je hebt niet echt een groot paard, dan ben je lang bezig in stap :D
Drafje moet kunnen.. Mensen moeten hun paard onder controle houden kom op nou... Wel even zeggen is sociaal.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:29

saskiakefie schreef:
Drafje moet kunnen.. Mensen moeten hun paard onder controle houden kom op nou... Wel even zeggen is sociaal.

Er van uitgaande dat het ervaren ruiters en paarden zijn.

Maar wat nu als die grote groep een manege is met in het midden van de groep enkele relatief onervaren ruiters?

Of iemand die met een jong paard voor het eerst naar buiten gaat?

huckellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 20:34

Als ik moet inhalen omdat mijn pony harder stapt dan mijn voorganger vraag ik altijd even of ik kan passeren en dat doe ik dan in een rustig drafje. In stap iemand inhalen lijkt me wel lastig als het een hele grote groep is..

Nyma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-15 20:36

Maar goed zelfs al wilde er eentje met me mee, was het maar een rustig drafje hoor. ;)