Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Sparkles schreef:Ik spreek mensen er altijd op aan dat het gevaarlijk kan zijn als ze hun hond niet bij zich kunnen houden bij een paard in de buurt, maar sommige mensen reageren nogal laconiek. Wat doen jullie in zo'n geval en wat zijn jullie ervaringen?
)
) en dat ze daardoor haar hond niet te pakken kreeg.
BrittS schreef:Het enige waar mijn paard bang voor is, zijn boze, op hem af rennende honden. Waarschijnlijk iets van trauma, want voor de rest is hij echt bomproof. Lieve, vrolijke honden maken hem ook niet bang. Als ik een hond zie op buitenrit zet ik mijn paard stil en observeer het gedrag van de hond. Vaak ziet de eigenaar mij dan ook en heeft tijd om de hond indien nodig vast te maken. Gelukkig maar één keer een probleem gehad met zo'n boze hond, deze meneer kwam achter een heuvel vandaag, al bellend en liet zijn honden fijn achter mijn paard aan rennen, die daardoor lichtelijk op hol er vandoor ging.
linoleum schreef:Ik heb hetzelfde als Beloven zegt. Heb er weinig ervaring mee. Wel regelmatig loslopende honden, maar nooit echt dat ze om me heen blijven springen en rennen. Paard reageert totaal niet op honden, scheelt een boel. Als er wel een hond op me af komt die wat feller is, dan ga ik stilstaan. Kan de eigenaar zijn hond pakken. Heb nog nooit iets er van hoeven zeggen.
) Ik ga of stappen of stilstaan 
elenaMM77 schreef:Sparkles schreef:Ik spreek mensen er altijd op aan dat het gevaarlijk kan zijn als ze hun hond niet bij zich kunnen houden bij een paard in de buurt, maar sommige mensen reageren nogal laconiek. Wat doen jullie in zo'n geval en wat zijn jullie ervaringen?
ik denk ook dat het er aan ligt op welke wijze je het ter sprake brengt.
je moet niet vergeten dat het hebben van een paard nog altijd een beetje een status symbool is, en dat de paardensport altijd nog een beetje elitair aandoet..
als jij dan als jan met de pet je hond aan het uitlaten bent in het bos en hij loopt lekker los.. dan kan het best zijn dat ook het braafste hondje een keertje wegschiet onder apèl..
iedere hondeneigenaar weet prima dat een paardenhoef hard aan kan komen en een beetje bos wandelaar weet ook prima dat een paard goed kan schrikken..
en dan komt er zo'n meid aan, hoog te paard, met een dure rijbroek (want paardrijkleding is over het algemeen gewoon duur), duur rijjasje (in de ogen van iemand die niets met paarden heeft is je hele outfit nogal een uitgave)... over duidelijk dus iemand die het goed genoeg heeft om zo'n luxe hobby te houden.. Vanuit de hoogte eventjes vertellen dat je je hond niet onder controle hebt of wat je moet doen..
vooral als diegene nog eens je vader of moeder had kunnen zijn, is dat natuurlijk zeer onprettig..
zie het als dat je paard een keer goed verschiet en je hebt even een paar honderd meter slechte controle.. en iemand staat er naar te kijken en schud zijn hoofd en zegt dat je eigenlijk maar niet zou moeten paardrijden, want een paard dat onder je verschiet kan levensgevaarlijk zijn.. Een verschietend paard waar je de controle over verliest, kan een gevaarlijke situatie opleveren.. dat weten we allemaal, wat denkt diegene dan wel niet ons een beetje de les te lezen![]()
9/10 hondenhouders weten het prima, dus het gaan vertellen is een beetje tegen de haren in strijken.. soms zul je een vriendelijk knikje en een dankje krijgen (waarbij ze er het mijne van denken), meestal zul je een een wat neutrale knikje krijgen met een opgehaald schoudertje erbij, en soms krijg je een grote mond terug. en heeeeeeeel af en toe zul je die hondeneigenaar treffen die het echt niet weet.. maar goed, hoe groot is die kans nu eigenlijk dat je iets staat te vertellen dat de eigenaar van zo'n hond niet al weet.. hij wandelt er vast niet voor het eerst.![]()
als een hond echt rond je heen staat te stuiteren, of het paard lastig valt.. dan kun je gewoon verzoeken hem even aan te lijnen, omdat je dit een beetje gevaarlijk vind, je weet immers niet wat je paard zal doen (zo houdt je het bij jezelf.. de reactie van het paard kan gevaarlijk zijn. daarmee zet je verder niet hem of zijn hond te kakken)