Is dit te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

booster

Is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 09:36

binnenkort willen wij een bosrit in een ander bos gaan rijden van 45/50 kilometer.
Het is ongeveer 10 kilometer heen rijden. ( verharde wegen waarvan meestal berm ) en ongeveer 25/30 kilometer ruiterpad en dan de 10 kilometer weer terug.

Wij willen 3 pauze 's inlassen waarvan 1 grotere.
2x korte pauze en 1x een langere pauze.

Van te voren willen wij eerst naar een ander bos gaan rijden waar de heenweg 11 kilometer is en dan 10 of 15 kilometer bos erbij willen pakken en dan de 11 kilometer weer terug, Een rit van 32/37 kilometer om te zien hoe ze dit gaan doen.

Momenteel zijn wij bezig met conditie ervoor op te bouwen.
Ze lopen nu per keer 10/15 kilometer per keer met een gemiddelde snelheid van 6.5 kilometer per uur in 1.5/2 uur.
Wij nemen meestal ook een heuvelgebied mee ( crossfiets gebied )
Langzaam proberen wij ons rondje in een snellere tempo te rijden zodat de conditie ook beter word.

Ik zou graag willen weten of wij op de goede weg zijn om die 2 ritten te gaan doen of dat wij beter kunnen door trainen tot ?

senta

Re: Is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 14:48

Ik denk dat je zowel de afstand als het tempo het beste nog geleidelijk verder moet opvoeren voordat je je aan zo'n lange rit waagt. Kijk eens bij het endurancetopic, daar staan ook links naar trainingsschema's om conditie te vergroten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:13

Ik zou me er niet aan wagen, dit vergt te veel van je paarden. Ik rij veel lange tochten maar zo rond de 35 km geven ze eigenlijk zelf aan dat ze het wel zat zijn. Je moet voorkomen dat je ergens op de route komt te staan met een paard wat alleen nog maar wil liggen. dus ik zou geen risico nemen en max 25 a 30 km aanhouden. Tenzij je paard hier al helemaal op getraind is. Een goede training hiervoor is een interval training. Hiervoor verwijs ik je naar het endurancetopic.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 19:35

Het is ook niet de bedoeling om morgen al de 45/50 kilometer te gaan rijden. ( wij zijn nog bezig de conditie te verhogen eerst).
Wij hebben eerder al een keer 30 kilometer gereden en dit hielden ze erg goed vol
Wel met pauzes er tussen natuurlijk.
De interval training heb ik inderdaad gezien en opgeslagen eerder en heb daar punten van gepakt in de training.
Ivm. Tijd rijden wij 2 a 3 x per week 10/15 kilometer in de bossen. Kwa tijd komen wij meestal daaraan
de ene keer korter en de andere keer langer.
De ene pony loopt op het eind net zo energie vol als op het begin.
De andere pony vind alles best en zal wel laten zien wanneer die moe is maar loopt dan niet op zijn reserve maar laat weten als die het beu is.

Wij willen daarom eerst de kortere rit rijden voor wij de lange rit gaan rijden.
Ondertussen is de bedoeling om door te trainen en de conditie meer op te bouwen door steeds meer kilometers te maken en de gemiddelde tempo omhoog te krijgen.