bang op buitenrit

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_ANKY

bang op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 18:53

Hai, ik heb sinds een half jaar een eigen pony. En met mijn verzorgpony reed ik al wel buitenritjes en met mijn shet ook. Ik vind het erg leuk. Alleen mijn pony kijkt overal van op en schrikt heel snel. Ik durf dan minder goed. Ik ben bang om op buitenrit te gaan. Eerst vond ik veel meer eng maar dat gaat steeds beter. Waar ik nog last van heb is dat ik niet goed op buitenrit durf. En binnenkort krijg ik een startkaart en ga ik concoursjes rijden. Nu het indoorseizoen is afgelopen... Buiten ben ik ook bang dat hij van vanalles zal schrikken en dat ik de controle verlies.
Groetjes meisje 14 jaar

Nico_letteJarig

Re: bang op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 18:56

Aii, misschien kun je vragen of iemand anders een keertje met hem/haar op buitenrit gaat(Een verder gevorderd iemand die vaker met zulke dingen te maken heeft gehad) en hem rustig probeert te houden etc. En, zelf in een buitenbak gaan rijden, eerst misschien aan de longe(Niemand erop) En later iemand erop aan de longe..?
Ik heb hier totaal geen verstand van dus ik hoop dat het je helpt :)

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:07

Of iemand op de fiets of lopend mee. Eerst hele kleine stukjes naar buiten om te wennen en dit steeds wat langer maken zolang jij je veilig en vertrouwd voelt...en je pony ook natuurlijk.

Of een ouder paard mee met meer ervaring welke heel rustig is...dat helpt vaak ook wel

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:09

Misschien eens kijken of je schriktraining kan doen? Als hij zo snel schrikt lijkt me dit wel een oplossing :)

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:24

Ik denk dat je pony op jou reageert
als jij gespannen bent voelt hij dat , en zal zich afvragen wat er aan de hand is waardoor je pony zelf ook gespannen word .
Is het een mogelijkheid om samen met iemand op buitenrit te gaan ? Of iemand mee op de fiets ?

Is hij ook schrikkerig als je buiten met hem wandelt ?
Laatst bijgewerkt door XxSultanxX op 27-03-15 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:25

Je moet voor je pony doen alsof je echt nergens bang voor bent en nergens voor schrikt. Jouw pony voelt het wanneer jij iets spannend vind en dan vind je pony het ook eng. Dus wat er ook gebeurt, honden, knallen, auto's, plassen noem maar op, jij vind niks spannend.
Door dat jij doet alsof je niks spannend vind zal je pony ook kalmeren. Zij vind dat jij de baas bent en als jij het al eng vind dan moeten er volgens haar wel echt monsters aankomen. En als je pony kalmeert dan wordt jij ook zekerder waardoor je uiteindelijk niet meer hoeft te doen alsof omdat het echt niet meer spannend is.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 19:28

misschien kan je eens een schriktraining doen en anders dat iemand mee loopt of op de fiets

Eva_ANKY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 19:15

Er gaat altijd iemand mee op de fiets. En ik rij hem eerst ook altijd even in de bak voor ik op buitenrit ga. Het is vooral dat ik bang ben. Ik ga dan ook met tegenzin op buitenrit.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:29

Ik vond het ook altijd spannend om naar buiten te gaan. Het heeft dan ook een half jaar geduurd voor ik zelf met de pony mijn eerste rit heb gemaakt. Hiervoor is de eigenaresse wel met de pony naar buiten geweest.
Ik heb het uitgebouwd, de eerste keren na het rijden in de bak via de weg terug naar stal (ipv over het erf, boerderij heeft 2 opritten) en daarna een rondje stappen door het grote weiland, stukje fietspad meepakken..
Daarna met een ander paard voor het eerst naar de heide geweest en een paar weken geleden pas voor het eerst helemaal alleen naar de heide geweest. (om vanaf daar samen met een ander paard verder te rijden) Dit terwijl ik de pony nu 1,5 jaar rijd. Vertrouwen moet groeien. En nog ga ik niet alleen rijden op de heide omdat de pony meer kijkerig en schrikkerig is als ze alleen is. Plus samen ben je veiliger en het is natuurlijk gezelliger!