Buitenrijden zonder ruiterpad: lotgenoten/tips gezocht

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xxVon

Buitenrijden zonder ruiterpad: lotgenoten/tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:13

De polder!
Uitgestrekte weilanden met knotwilgjes en reigers aan de slootkant. Groepjes paarden erin, of een kudde schapen of de melkkoeien van de melkboer! Oneindig veel recreatie mogelijkheden; Idyllische wandel- en fiets paden waar je eindeloos veel kilometers kunt maken met je hond en/of fiets, kano routes tot je arme van je lijf afvallen, vissen in elke sloot mogelijk... maar! dit alles verboden voor ruiters en geen ruiterpad te bekennen.

Afbeelding

Wat blijft er dan over als je in de polder woont: autoweg met aan beide kanten een smalle berm en sloot, auto's rijden er 100 km/u (60 km/u toegestaan), want ach.. die weg is zo mooi vlak/recht en nu snijden we de file af op de snelweg verderop.

Ik zoek lotgenoten die hier ook last van hebben. Hoe pakken jullie dit aan. Hoe rijden jullie buiten in zo'n gebied? Bordjes negeren en over de fiets/wandelpaden rijden, netjes langs de weg blijven, onder de man naar het dichtstbijzijnde ruitergebied? (voor mij 18 km stappen), blijven jullie in de bak/weiland rijden?, verhuizen jullie je paard? (hoewel die van mijn nu gratis in mijn weiland staat) of pakken jullie (meerdere keren per week) de trailer als je naar het bos/heide wilt?

Het gebied waar het in mijn geval over gaat strekt van Harmelen tot Wilnis. Midden in het groene hart. Eindeloos veel ruimte om paarden te houden, maar niet veel mogelijkheden om je erf af te gaan.
Laatst bijgewerkt door xxVon op 17-03-15 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:27

Misschien eens een brief sturen naar de betreffende gemeentes met de vraag waar en hoe de ruiterpaden worden aangegeven omdat je ze niet kunt vinden en met een paard langs de provinciale weg erg gevaarlijk vind?

jolmer20

Re: Buitenrijden zonder ruiterpad: lotgenoten/tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:28

Ik ben een lotgenoot! Wij hebben plekken met echt alleen maar fietspad, en daar ga ik dan maar ook echt overheen. Over de weg vind ik soms levensgevaarlijk, aangezien ik toch in de randstad zit..

muzzy17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:35

Bij ons idem. Ik rij tegenwoordig met zweepje, auto's blijven enigzins op afstand en die school jeugd die het leuk vinden om te schreeuwen en je paard een tik op de reet te geven Laten me ook met rust. Maar verhuizen ben ik niet van plan. Mijn paard en ik staan heerlijk waar we staan. Gelukkig hebben wij op kleine afstand wel natuur gebied.dus We kunnen hier verschillende kanten op

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:38

jolmer20 schreef:
Ik ben een lotgenoot! Wij hebben plekken met echt alleen maar fietspad, en daar ga ik dan maar ook echt overheen. Over de weg vind ik soms levensgevaarlijk, aangezien ik toch in de randstad zit..

Fijn, een lotgenoot! Zijn die fietspaden dan ook verboden voor ruiters in jouw gebied?

De fietspaden waar ik wel mag rijden die liggen langs/op de weg, maar dat is dan ook niet meer dan een rood asfalt strookje op de weg

muzzy17 schreef:
Bij ons idem. Ik rij tegenwoordig met zweepje, auto's blijven enigzins op afstand en die school jeugd die het leuk vinden om te schreeuwen en je paard een tik op de reet te geven Laten me ook met rust. Maar verhuizen ben ik niet van plan. Mijn paard en ik staan heerlijk waar we staan. Gelukkig hebben wij op kleine afstand wel natuur gebied.dus We kunnen hier verschillende kanten op

Ooh, zo heb ik het gelukkig nog niet meegemaakt, de jeugd is wat netter. Maar een zweep is een goed middel om hun een pets terug te geven *\o/* Fijn dat je wel mogelijkheden op korte afstand hebt.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:44

Als je echt alleen maar over gevaarlijke wegen kan zou ik kijken voor een verhuizing.
ik rijd ook al vijf jaar Door de polder.
Maar er is altijd wel een berm of fietspad te vinden hier gelukkig

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:50

XxLMMxX schreef:
Als je echt alleen maar over gevaarlijke wegen kan zou ik kijken voor een verhuizing.
ik rijd ook al vijf jaar Door de polder.
Maar er is altijd wel een berm of fietspad te vinden hier gelukkig

Het is geen N-weg, maar een gewone polderweg (met twee rode fiets stroken aan de zijkant). Maar helaas houden weinig mensen zich aan de max. snelheid (60 km/uur)

Ik zat te denken om toch maar vaker met de trailer weg te gaan, mijn fjordje is wel makkelijk in te laden maar natuurlijk niet ideaal.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:40

Lindsey_99 schreef:
Misschien eens een brief sturen naar de betreffende gemeentes met de vraag waar en hoe de ruiterpaden worden aangegeven omdat je ze niet kunt vinden en met een paard langs de provinciale weg erg gevaarlijk vind?

Om hier even op terug te komen. Ik heb een bericht gestuurd naar recreatie midden nederland met de vraag waar ik welkom was met mijn paard en dit was het antwoord:

Dat u geen ruiterroutes en ruiterpaden in het westen van provincie Utrecht kunt vinden, komt omdat ze nooit zijn aangelegd.

Hoofdoorzaak is dat het veengebied niet geschikt is voor gebruik door paarden. De venige ondergrond is te elastisch voor paarden, terwijl rijden op verharde wegen juist weer te hard zijn.

Uit een aantal onderzoeken, waaronder enkele in verleg met de regioconsulent van de KNHS, blijkt steeds weer dat het gebied niet geschikt is. Aparte ruiterpaden aanleggen in de berm van wegen is ontzettend duur (te duur voor Mijdrecht in een proefproject: In galop door de Polder geheten). Aan de andere kant geven gemeenten in het gebied geen toestemming voor de aanleg van deze voorziening.

De recreatieschappen hebben degelijk onderzoek gedaan, wederom in nauw overleg met de KNHS, naar de mogelijkheid van medegebruik door ruiters van fietspaden van de schappen. Conclusie was, dat de paden te smal zijn voor gemengd gebruik. De KNHS gaat er van uit dat gemengd gebruik van fietspaden door fietsers en wandelaars enerzijds en ruiters anderzijds ongewenst is. Zij gaat uit van gescheiden voorzieningen (met liefst een heggetje o.i.d. tussen ruiterpad en overige paden).

Conclusie is dan, helaas voor de ruiters, ook telkens weer dat de wegen, paden en terreinen in het gebied niet geschikt zijn voor paarden.

Dus (nogmaals de vraag), wie woont er nog meer in het westen van Utrecht en hoe lossen jullie dit op. Misschien kunnen we samen een keer met de trailer naar een bos/hei

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 11:56

Ik woon ten westen van Utrecht en ik sta nu sinds juni vorig jaar met mijn paard op een stal waar vrijwel geen uitrijmogelijkmogelijkheden zijn. Voordat ik er kwam te staan zag ik het wat rooskleuriger in. Gewoon stappen langs de weg en als je eenmaal gewend bent kun je die routes wat uitbreiden. Gelukkig heb ik een paard dat zeer verkeersmak is, dus geen probleem, dacht ik.

In praktijk bleek het toch flink tegen te vallen. De wegen waar ik over moet zijn rustig, maar juist daarom rijden automobilisten daar veel te hard. Een deel mindert vaart als ze je moeten passeren, maar een deel rijdt ook met dezelfde vaart gewoon voorbij. Ik vind het niet veilig meer. Af en toe ga ik nog wel eens aan de hand wandelen, maar dan kan ik wat breder gaan lopen (ik half op de weg, paard aan de kant van de berm) dus dan minderen ze over het algemeen wel vaart.

Ik vind het erg jammer van de uitrijmogelijkmogelijkheden. Al denk ik wel dat het erg per stal verschilt. Kilometerslange paden om ritten te maken zijn er helaas niet, maar plekken waar je fijner buiten kunt rijden dan op de stal waar ik sta, zijn er wel. Probleem is alleen dat het dan misschien weer te ver van huis is of dat je op andere vlakken moet 'inleveren'.

Ik heb helaas geen idee of hier iets mee te doen valt. Ik ben bang dat je je erbij neer moet leggen dat de omgeving hier gewoon niet ideaal is om lange ritten te maken. Gelukkig ga ik zelf binnenkort terugverhuizen naar Noord-Holland en heb ik er bewust voor gekozen dat mijn paard bij bos/duin/strand komt te staan, omdat mijn paard en ik daar veel meer plezier uit halen dan enkel in de bak/op het eigen terrein te rijden.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 12:18

RiannaB schreef:
Ik woon ten westen van Utrecht en ik sta nu sinds juni vorig jaar met mijn paard op een stal waar vrijwel geen uitrijmogelijkmogelijkheden zijn. Voordat ik er kwam te staan zag ik het wat rooskleuriger in. Gewoon stappen langs de weg en als je eenmaal gewend bent kun je die routes wat uitbreiden. Gelukkig heb ik een paard dat zeer verkeersmak is, dus geen probleem, dacht ik.

In praktijk bleek het toch flink tegen te vallen. De wegen waar ik over moet zijn rustig, maar juist daarom rijden automobilisten daar veel te hard. Een deel mindert vaart als ze je moeten passeren, maar een deel rijdt ook met dezelfde vaart gewoon voorbij. Ik vind het niet veilig meer. Af en toe ga ik nog wel eens aan de hand wandelen, maar dan kan ik wat breder gaan lopen (ik half op de weg, paard aan de kant van de berm) dus dan minderen ze over het algemeen wel vaart.

Ik vind het erg jammer van de uitrijmogelijkmogelijkheden. Al denk ik wel dat het erg per stal verschilt. Kilometerslange paden om ritten te maken zijn er helaas niet, maar plekken waar je fijner buiten kunt rijden dan op de stal waar ik sta, zijn er wel. Probleem is alleen dat het dan misschien weer te ver van huis is of dat je op andere vlakken moet 'inleveren'.

Ik heb helaas geen idee of hier iets mee te doen valt. Ik ben bang dat je je erbij neer moet leggen dat de omgeving hier gewoon niet ideaal is om lange ritten te maken. Gelukkig ga ik zelf binnenkort terugverhuizen naar Noord-Holland en heb ik er bewust voor gekozen dat mijn paard bij bos/duin/strand komt te staan, omdat mijn paard en ik daar veel meer plezier uit halen dan enkel in de bak/op het eigen terrein te rijden.

Je zegt dat er plekken zijn waar je fijner buiten kan rijden dan direct aan de stal waar je staat. Welke plekken zijn dat? Dan kan ik uitzoeken of dat nog te lopen is voor mij. Welke stal sta je precies (als je dat wilt delen)?

Ik weet dat er bij mij wel fijnere plekken zijn om buiten te rijden (bijvoorbeeld de bosdijk) maar dit is verboden voor ruiters dus je loopt altijd de kans om terug te komen met een fikse boete.

Wat fijn dat je met plezier uitkijkt naar je nieuwe plek <3 .

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:21

Ik heb een stel hoefschoenen aangeschaft en rij nu gewoon over de asfaltwegen in de polder. In alle gangen. Dat gaat eigenlijk ook best leuk, je kunt lekker doorrijden op deze manier.

En in het weekend pakken we vaak de trailer om naar een natuurgebied met lange ruiterpaden te gaan.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:22

Waar woon je?
Hier bij Bleskensgraaf ook enkel wat polderweggetjes..bermpjes..knotwilgen..

Heb gelukkig een fijn paard die enorm verkeersmak is...

En zijn pootjes trekken t wel..rij veel in de bermen.

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:30

xxVon schreef:
Je zegt dat er plekken zijn waar je fijner buiten kan rijden dan direct aan de stal waar je staat. Welke plekken zijn dat? Dan kan ik uitzoeken of dat nog te lopen is voor mij. Welke stal sta je precies (als je dat wilt delen)?

Ik weet dat er bij mij wel fijnere plekken zijn om buiten te rijden (bijvoorbeeld de bosdijk) maar dit is verboden voor ruiters dus je loopt altijd de kans om terug te komen met een fikse boete.

Wat fijn dat je met plezier uitkijkt naar je nieuwe plek <3 .

Niet dat dat nou hele speciale plekken zijn voor buitenritten hoor. Ik bedoel vooral dat het op sommige plekken net wat veiliger is of dat je een stukje kunt rijden over een fietspad bijv. ipv pal langs de weg, of dat er een klein parkje ligt waar je doorheen mag of een klein meertje oid.
Ik stuur je even een pb.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:37

Ik woon niet bij je in de buurt, maar hier in het noorden zijn ook geen ruiterpaden. Iedereen rijdt hier langs de weg of over paden langs akkers. Dus heb geen tip voor je over de locatie. Wel had ik ook altijd een dressuurzweep mee, waar ik aan het einde om en om rode en witte tape had geplakt. Die zweep een beetje breed uitsteken werkt vaak wel voor afstand en afremmen. Ook had ik altijd een oranje hesje aan, niet echt charmant, maar volgens mij heeft het wel een beetje een afschrikkend effect.

Wat een knullig antwoord heb je gekregen zeg..

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:41

Wij hebben 1 ruiterroute in de hele gemeente. Dus laat staan een ruiterpad. Buitenrijden is voor mij dus alleen mogelijk om illegaal te doen in kleine bosjes of langs de weg. Anders moet ik al de trailer pakken en naar die ene ruiterroute rijden en dat gaat bij mij ook niet zomaar zonder E rijbewijs.

Heb gelukkig nog geen bordjes gezien waarop staat ruiters verboden, maar vind het toch wel echt te gek voor woorden dat je op veel plekken niet eens meer normaal naar buiten kan.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:45

Ook hier zijn geen ruiterroutes en ik moet 3 km langs de weg (sluiproute) om in het bos te komen.

Ik rij gewoon over de bospaden, nooit iemand die moeilijk doet.

De route er naar toe, paard is goed verkeersmak maar de weg is smal en ze rijden hard. Kan niet overal i de berm. Mijn schoonvader/eigenaar paard/ ervaren menner heeft me verteld dat ik niet zo aan de kant moet vliegen voor die aso-rijders. Wat langer op de weg blijven stappen zodat ze remmen en dan aan de kant gaan en vriendelijk hand opsteken. Dat werkt prima. Paard heeft wel ijzers.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:56

Het gaat niet om moeilijk doen...
Het gaat erom dat paarden de natuur vernielen op plekken die ongeschikt zijn..

Ik vind dat je je in een bos aan die regels hoort te houden.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:57

Snap ik Jollie maar er zijn hier in de omgeving geen ruiterpaden in het bos. Het zijn paden waar je ook met auto overheen kan/mag dus denk niet dat we ze vernielen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 12:58

friesam schreef:
Snap ik Jollie maar er zijn hier in de omgeving geen ruiterpaden in het bos. Het zijn paden waar je ook met auto overheen kan/mag dus denk niet dat we ze vernielen.

Een auto laat een heel ander spoor/profiel achter dan een hoef.

Er zal een reden zijn waarom het niet mag.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 13:14

Jolliegirl schreef:
friesam schreef:

Een auto laat een heel ander spoor/profiel achter dan een hoef.

Er zal een reden zijn waarom het niet mag.

Als ruiter ben je toch gewoon bestuurder, dus waar een auto mag komen mag je ook als ruiter komen (als er geen 'verbod voor ruiters' bord staat.
Het fijne aan een ruiterpad is dat daar geen auto's mogen komen ;)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 13:18

Hier ook nergens ruiterpaden. Overal wandelroutes (knooppunten) en staatsbosbeheer paden in het bos maar daar mag je met je paard niet op :n. Ook overal mountainbike routes. Daar gaan wij wel overheen (staat nergens dat het niet mag) maar het is natuurlijk super smal en in het bos kan je geen kant op als je mtbers tegen komt :n.

Dauth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 00:56

Ikzelf ga eigenlijk gewoon op de fietspaden dan rijden, ik heb wel eens een agent gehad die mij daarover waarschuwde, maar ik heb vriendelijk geantwoord dat ze dan maar ruiterpaden moeten aanleggen. Aangezien ik in een gebied woon met veeeel paarden

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 01:02

Polder.. hier ook geen ruiterpaden, gelukkig heerlijke randstadpaarden onder mijn achterste.
Wubwub @ [RIJ-ITP] Urban trail, hoe hou ik mijn paard blij?

Maar blijf het eeuwig zonde vinden dat je hier nergens lekker kan rijden en helaas hebben ze 2 jaar terug of zo overal steentjes en split in de bermen gegooid, leuk voor de auto's, maar nu kan ik er met mijn paarden niet meer in.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 16:06

Hier nog een lotgenoot, alleen maar polder, gelukkig wel ook rustige weggetjes, waar zelden een auto langs komt. En een klein bosje waar je eigenlijk niet in mag met een paard (in 5 min galop ben je er ook weer uit). Ik rij ook gewoon op/naast het fietspad, de drukkere provinciale wegen zijn geen optie. En op het industrieterrein is ook vrij rustig, vooral op zondag (dan is het hier sowieso erg rustig). Het rijden blijft dus beperkt tot asfalt en berm waar dat mogelijk is.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:47

Lotgenoot hier! Ik rijd over het algemeen gewoon een groot rondje, en dan zie ik wel waar ik langs rijd. Het enige bos hier in de omgeving mag je te paard niet komen. Een enkel zandpaadje en daar houd het wel mee op. Nu is paardlief door de jaren heen goed verkeersmak geworden, dus ik heb er niet zo heel veel moeite mee. Als hij lekker op conditie is dan trekken we er wel een eind op uit naar de mooiere gebieden.