Strandrit Rockanje

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Strandrit Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 09:53

Over anderhalve week ga ik met een vriendin met onze eigen paarden een strandrit in Rockanje maken! We hebben er enorm veel zin in en zijn al druk bezig met de voorbereidingen. We hebben wel eens eerder een strandrit gemaakt, maar toen was een de route uitgezet (Enjoy the Ride). Nu gaan we voor het eerst een ongeorganiseerde strandrit doen!

Van een hele aardige bokker heb ik een (ruiter)route gekregen die we willen gaan rijden: http://www.afstandmeten.nl/index.php?id ... S6OEV8dveE
Bij punt 11 op de kaart beginnen we ongeveer. Is het nog de moeite waard om bijv. door te rijden richting Oostvoorne of Hellevoetsluis?

Graag willen we halverwege ergens pauze houden (hapje & drankje). Nu vroeg ik me af waar we dit het beste kunnen doen (en waar natuurlijk ook paarden welkom zijn!). Kunnen jullie ons daar bij helpen? :)

Ik las op deze website http://www.kustgids.nl/rockanje_strand/index.html dat een jaarvergunning in de duinen verplicht is, maar volgens mij is dat niet meer zo, toch?

Zijn er verder nog dingen waar we aan moeten denken? Alvast heel erg bedankt :D

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:58

leuk dat jullie gaan

Als je wil kan je bij punt 5 naar 3 ook gewoon over stand blijven rijden (is geen seizoen dus badstrand is gewoon toegangkelijk terrein) of je wilt meer door de duinen dan kan je de ruiterpaden gebruiken

Ergens ene hapje eten is lastig onderweg. Er zijn niet als op de Veluwe/drunese duinen lokaties waar je je paard kan aanbinden en zelf ergens kan zitten en bestellen.
Denk dat je zelf dan het best een zadeltas met een broodje mee kan nemen en de paarden op strand aan een paal binden (staan er genoeg)

Vergunning is inderdaad niet nodig. Dat is al zeer verouderde informatie.

Wat bedoelen jullie met doorrijden, meer de polder in of juist dorp?

Em_

Re: Strandrit Rockanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:03

Hé, aardige bokker :D

Jammer dat ergens een hapje eten lastig wordt. In Wassenaar (waar ik vorig jaar heb gereden) had je bijvoorbeeld een restaurant waar je je paarden in stands kon zetten.
Aan een paal binden vind ik een beetje tricky, dan wordt het maar een broodje onderweg, denk ik!

Gelukkig is de vergunning niet nodig!

Met doorrijden bedoel ik nog een extra stuk strand pakken en dan via de duinen (denk ik?) een rondje maken. Dus niet via het dorp, maar misschien kan dat niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:06

Je hebt bij rockanje een hotel/restaurant waar je de paarden wel vast kan zetten..

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:14

je kan dit rondje eraan plakken
Je rijdt dan langs het oostvoornse meer, je kan lekker langs de waterrand blijven lopen maar er zijn niet echt paden voor paarden. Dus je moet soms even zoeken naar de route

http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1491215.

op dit plaatje bij de blauwe cirkel zou je kunnen eten al weet ik niet hoe de kwaliteit is van de stands weet wel dat ze er nog zijn maar ben er zelf al jaren niet meer geweest

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 04-03-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:16

Beloven schreef:
Je hebt bij rockanje een hotel/restaurant waar je de paarden wel vast kan zetten..

Dit zou dan zijn bij het badhotel Rockanje, alleen hebben hun het terrein 3 jaar terug laten opknappen en ik zou daar niet kunnen zeggen waar het is.

Vroeger was dat daar al op een locatie waar ik mijn paard niet neer zou zetten ivm er geen toezicht op kunnen houden

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 10:37

Bedankt voor de tips! Jammer dat het geen paden voor paarden zijn, ik denk dat we het dan toch maar niet doen.

Ik kwam met het zoeken naar een restaurant Strandpaviljoen Badlust, Restaurant 't Golfie en Paviljoen de Meidoorn tegen, zou dat misschien nog wat zijn?

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:45

Met je vraag kan ik je niet helpen, maar ik wil je alleen veel plezier wensen! Ik zie de rit wel in Endomondo verschijnen denk ik ;)

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:14

Hii,

Wat leuk dat je een een rit bij Rockanje komt doen. Vroeger heb ik 10 jaar een paardje gehad wat vlakbij nr 11 op jou kaart stond en daarmee reed ik vooral rond in Oostvoorne en rondom het Osostvoornse meer. Nu staan me paarden vlakbij nr 4, dus rij ik vooral Rockanje e.d. :D

Het rondje rondom het Oostvoornse meer wat Butengeweun aangeeft is zeker leuk rijden, je kan daar langs de hele noordoever heerlijk door het water rijden. Enkel het stuk langs de N218 is over het fietspad, waar flink (groot) verkeer langs rijd, waardoor het niet echt fijn rijden is. Vroeger kon je dit stuk afsnijden over een dijk, dat was een geweldig stuk, nu kan je vanaf 1 kant wel de dijk op, maar aan de andere kant moet je door hekjes van een stukje natuurgebied (wat verboden is en ik dus op een weekenddag zou afraden ;) ).

Overigens zit je met dat rondje eraan vast, ruim over de 30km heen.

Om je paard ergens vast te zetten is inderdaad lastig. Bij Hotel van Marion in Oostvoorne zijn er inderdaad stands.. maar ze staan dan volledig uit het zicht, dus of je dat echt wilt.. Dat is de plek die Butengeweun heeft omcirkeld op haar plaatje.

De Meidoorn, ligt als je bij nr 10 een klein stukje naar links gaat, overigens zou ik daar gaan parkeren als je vanaf die kant wilt beginnen. Mocht die Parkeer plaats erg druk zijn, je hebt nog een rustigere parkeerplaats op de kruising Berkenrijspad en Berkenrijsweg, vanaf hier kan je direct het ruiterpad op bij het Grenspad en vanaf daar slingert het ruiterpad zo langs de Meidoorn, door naar punt 10. Dit is een leuk stukje.
Bij de Meidoorn kan je niet je paarden vastzetten, maar wel vlakbij de deur ze even vasthouden en dat de ander binnen wat haalt. Echt ideaal is het niet, maar het kan altijd ;) Alleen als je je route vanaf die kant rijd, is het niet echt een handige timing zo aan het begin..

Dan heb je bij Rockanje 1e en 2e slag nog de nodige strandpaviljoens óp het strand zelf (Havanna, Badlust, View, Verzo). Deze kom je alleen langs als je van nr 2 direct naar nr 5 gaat over het strand en dus niet het stukje ruiterpad neemt van nr 3 & 4.. Overigens zou ik dat ruiterpad juist nemen, want dat is echt een leuk stukje! En het strand is op dat gedeelte toch altijd wat drukker.

Tussen nr 15 en nr 3 loopt echt nog een super leuk stuk ruiterpad, alleen is dit in jou geval denk ik niet echt nuttig..

Ik zou als ik jou was kijken of je bij nr 21 bij 'Boelies' terecht kunt met je paarden. Dit is lekker op de helft van je rit. Het is een restaurantje wat op de Parkeerplaats ligt, je paarden er vastbinden gaat volgens mij niet, maar je hebt daar zeker wel genoeg ruimte om even te pauzeren en evt wat te halen. Ik weet alleen niet hoe en wat met de openingstijden. En op een mooie zondag is het er wel flink druk, maar dan is het overal behoorlijk druk langs de kust ;)

Al laatste zou ik op de dag zelf kijken wat betreft de windrichting en het eb/vloed verhaal. Als je toch kan kiezen, zou ik lekker met windje mee op het strand rijden en wind tegen binnenlangs. En eb is het meest ideaals, dan heb je een mega breed stuk hard zand. :j

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 14:02

Wauw, bedankt voor je uitgebreide reactie! Super fijn om zo ervaringen van anderen mee te krijgen :)

Dat rondje rondom het Oostvoornse meer klinkt erg leuk, maar dan wordt de rit wel behoorlijk lang. Onze paarden kunnen 30 km prima aan (doen we vaker), maar omdat het een onbekend terrein is en we geen helden zijn in kaart lezen en onbekende routes rijden, twijfel ik nog een beetje! :+ Ik ga het in ieder geval bespreken met m'n vriendin.

We parkeren bij punt 11, omdat daar familie van m'n vriendin woont en daar ruimte is om de paarden op een veldje neer te zetten na de rit. Dan kunnen zij (en wij zelf haha) nog even uitrusten voordat ze de trailer op gaan.

Dat stuk over het strand gaan we zeker pakken! Goeie tip ;)

Ik heb Boelies opgezocht en ziet er goed uit. Ligt ook mooi op de helft van de route, dus lijkt me een goeie plek om te pauzeren. Ik zal eens contact met ze opnemen!

De getijden heb ik al gecheckt, we gaan eind van de ochtend/begin van de middag rijden en dan wordt het eb. Het liefst pakken we denk ik op de heenweg het strand en de terugweg binnenlangs, maar om de wind in de gaten te houden is wel een goeie.

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:27

Ah ja dat is dan natuurlijk helemaal super fijn zeg!

Opzich moet de route goed te doen zijn om te kunnen vinden, je kan niet heel erg fout gaan.
Enkel als je van nr 5 naar nr 4 het ruiterpad op wilt, moet je even goed opletten waar dit ruiterpad begint vanaf het strand. Dat is via een aardige helling omhoog, zo'n halve kilometer vóór de strandpaviljoens.

Zo te horen komt het helemaal goed en wens ik jullie vooral veel plezier!! :D

Jess_vH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 14:21

Golfie zal niet gaan wat betreft eten en paarden. Dan kom je op het gedeelte waar je niet mag wezen vanaf 1 april. Het ruiterpad de duinen en bos is is er al voor.
Ik denk lekker een rugzakje mee, onderweg heb je wel leuke plekken waar je even kunt bivakeren. Zeker met een lekker zonnetje.

Ik sta er ook vlakbij met mijn paard. Heerlijk rijden daar hoor, doe het regelmatig

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 11:03

Je had mooi weer!!! Dat wordt foto's showen!

Leuk om de rit in Endomondo te zien :D . Moet je 'm alleen nog wel wegschrijven on "paardrijden ;)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:47

Het was een super leuke rit! Jullie tips kwamen goed van pas. We hebben het rondje uiteindelijk toch iets anders gedaan.
Mamajolijn, hij staat volgens mij goed toch?
Afbeelding

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:00

heen en terug lekker over strand getourd, het was heerlijk weer voor de rit.