buitenrit texel zonder begleiding

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maaikekatoen

buitenrit texel zonder begleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 11:55

Hoi allemaal
Deze zomervakantie ga ik op vakantie met mijn vriendin
Ik hou zelf erg van paarden maar zij heeft nog nooit op een paard gezeten terwijl ik al 11 jaar rij.
Ik wil heel graag een lekkere strandrit maken zonder haar alleen te laten zitten voor 2 uur
Ik vroeg me dus af of het mogelijk was om een paard te huren, geen begleiding.
Ik heb een ruiterbewijs en ben dan 18 dus dan mag het toch?
dan kan ik lekker op het stand rijden terwijl mijn vriendin dan gezellig naast me fietst.
weten jullie miss of dit mogelijk is?

ElineR

Re: buitenrit texel zonder begleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:42

De meeste maneges geven niet zomaar aan onbekenden een paard mee maar er zijn maneges die dat doen.
Je vriendin mag sowieso niet op een paard aangezien jij nog niet vijf jaar je ruiterbewijs hebt. Fietsen mag dus wel.

MirelleV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:06

Maar kan je geen paard huren voor een strandrit (eventueel met begeleiding) zonder ruiterrijbewijs? Of is dat enkel voor als je een onervaren persoon wil meenemen en dan zonder begeleiding van de manege/stal...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:13

Ik neem aan dat er geen enkele stal is die een beginner alleen weg laat gaan met een vriendinnetje voor 2 uur. Het ruiterbewijs stelt geen ene *piep* voor, en dat zou voor mij als stalhouder ook zeker niet voldoende zijn.

Waarom wil je geen begeleiding mee? Die weten waar het mooi is en waar niet, waar je wel kunt komen en waar niet, waar je op moet letten op t strand, die kunnen je vriendin helpen als het eventjes niet lukt en kennen de paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:47

ElineR schreef:
De meeste maneges geven niet zomaar aan onbekenden een paard mee maar er zijn maneges die dat doen.
Je vriendin mag sowieso niet op een paard aangezien jij nog niet vijf jaar je ruiterbewijs hebt. Fietsen mag dus wel.

Waar komt die onzin toch vandaan dat iedereen allerlei rechten (of juist niet) ontleent aan het ruiterbewijs?? Het ruiterbewijs heeft geen enkele juridische status en je kunt er geen enkel recht aan ontlenen, anders dan dat het je toegang geeft tot een handjevol gebieden in NL.

Dat een individuele manege/verhuurder waarde toekent aan een ruiterbewijs is zijn eigen beslissing voor z'n eigen spul en het geeft 'm feitelijk helemaal niets!

Mijn tip: zoek een fatsoenlijke toko aldaar (zoekfunktie op Bokt helpt je prima van de wal in de sloot }:) ) en maak een gezellige, rustige rit. Je vriendin zou er verstandig aan doen om tevoren wat lessen te nemen, zit ze er niet helemaal vreemd op.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:51

Je zoekt dus:

1 paard om op te rijden voor jezelf die je zonder begeleiding mee mag nemen.

Je vriendin gaat mee op de fiets en niet te paard.

Geen idee of je op Texel een paard mee kan krijgen zonder begeleiding. Ik weet dat dit soms wel gebeurd maar waar en hoe geen idee. Ik zou het nooit doen als stalhouder maar dat is nu de discussie niet.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:58

Er zijn geen bedrijven op Texel die een paard onbegeleid verhuren.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:59

iedereen kan een paard huren, ervaring of niet. Maar er gaat altijd een ervaren begeleider, deze weet ook de leukste routes.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:03

Er zijn drie manege's op Texel, zo ver ik weet zijn er alleen ritten met begeleiding. Bij manege Kikkert is het wel mogelijk om een rit te maken als je nog nooit eerder hebt gereden. Dit is dan wel een bosrit met begeleiding. Ook de manege die ernaast zit gaat niet met beginners over het strand. Kortom mochten jullie willen paardrijden ga dan lekker in een groep. Veiliger voor jouw en voor je omgeving.

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:05

Lees ik het nou verkeerd of lezen anderen het nou fout?
Volgens wij wil TS alleen een paard voor haarzelf huren en haar vriendin die dan op de fiets mee gaat.
(Wens haar dan wel succes op het strand in al dat zand maar dat is off-topic)

Zoek anders naar stallen op Texel online op en bel ze op om het te vragen, als je het op deze manier per se wilt.

Geen idee of er stallen zijn die dat doen, maar zou het gewoon proberen!

Je hebt inderdaad helemaal geen rechten meer als een ander met een ruiterbewijs. Je moet hem alleen hebben om in bepaalde gebieden te mogen rijden.

(waar ik op kamp ga denken ze ook altijd dat minstens 1 iemand in de groep een ruiterbewijs moet hebben, maar dat is echt de grootste onzin ever in dat gebied waar we zitten. Maarja, wat zij willen! O:) )

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:07

Ik heb ooit wel eens gehoord (kun je in ieder geval navragen) dat er ook ritten worden georganiseerd waarbij een paard&wagen mee gaat voor de spullen in de pauze/lunch. Misschien kan je vriendin dan op de wagen mee en jij met de groep?

Chantaliiejj

De manege's die ik ken op texel laten niet zomaar iemand zonder begeleiding het strand op .. :=
En waarom zonder begeleiding als het met begeleiding net zo leuk kan zijn ?

De Jan plezier en manege kikkert, hebben alle bij erg leuke paarden waar je strand & Bos rit mee kan doen!

Happie

Oeps inderdaad, verkeerd gelezen. Wel blijf ik bij mijn verhaal dat het niet mogelijk is om een paard te huren en alleen een strandrit te maken. Daarnaast is naast een groep paarden fietsen en niet handig maar ook niet te doen over het zand en de duinen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:15

Happie schreef:
Oeps inderdaad, verkeerd gelezen. Wel blijf ik bij mijn verhaal dat het niet mogelijk is om een paard te huren en alleen een strandrit te maken. Daarnaast is naast een groep paarden fietsen en niet handig maar ook niet te doen over het zand en de duinen.

Dat is wel te doen met de fiets, heel goed zelfs maar dan is die fiets meer waard dan het paard wat ernaast loopt.........
Een echt goede (en dus met degelijk materiaal gebouwde) ATB zal een groep paarden uitstekend bij kunnen houden in de duinen. Voorwaarde is wel dat er een getrainde persoon op zit }:)

saabineex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:18

Volgens mij zijn er inderdaad geen maneges die dat doen, ik zou gewoon met begeleiding gaan, dat kan net zo leuk zijn:) Fietsen op het strand lijkt me lastig :') :')

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:23

@Ikke phoeff dat is dan flink doortrappen :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:25

Happie schreef:
@Ikke phoeff dat is dan flink doortrappen :D

:j :j

Krijg ik opeens een banner over fietsvakanties in Noorwegen :D onder het topic.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 07:17

Een paard bij een manege huren zonder begeleiding is op texel echt onmogelijk. Zoals er in dit topic genoemd is zou je kunnen rondbellen naar stallen.. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat je zomaar een paard in je eentje meekrijgt..

stephanie_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:36

Ik zag dat iemand iets zei over een paard & wagen. Ik heb van de zomer bij jan plezier gereden op Texel (grote aanrader) en daar doen ze ook dagelijks ritten met de huifkar. Niet zonder begeleiding, maar misschien wel leuk om samen te doen! Weet eigenlijk niet of ze rijden in combinatie met de huifkar, maar misschien is er wel wat mogelijk.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:44

IK heb 2 maanden stage gelopen op manege elzenhof. Daar laten ze zeker geen onervaren iemand het strand op gaan. je moet minimaal 5 jaar (weer niet meer zeker) rij-ervaring hebben wil je een strandrit maken. Het is daar wel mogelijk een bosrit te maken, maar er is altijd begeleiding bij. Zover ik weet doet manege kikkert het zelfde. Misschien kun je dan beter met de jan plezier een huifkar tocht maken, is ook heel leuk en kom je ook over het strand en door de duinen.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 21:46

Manege Kikkert geeft ook geen paarden mee. Buitenritten gaan allemaal onder begeleiding van deskundige mensen.

marleenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:51

voor een mooie rit voor jezelf (dus niet voor je onervaren vriendin) kijk eens op www.paardenstallingtexel.nl. De hele rit meefietsen zal niet gaan maar op bepaalde plekken met haar afspreken en haar daarnaartoe laten fietsen / foto's laten kan natuurlijk wel.