Naar Zwitserland met de auto en trailer, doenbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyIris

Naar Zwitserland met de auto en trailer, doenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 12:55

Hallo!

Mijn ouders, broer en zus gaan deze zomer naar Sankt Moritz. Mijn broer en zus gaan er naartoe als hoogtestage voor hun sport (Altetiek). Nu vroegen mijn ouders of ik mee wou gaan...
Maar ik heb geen zin om me daar 10 dagen te vervelen. Maar ik vind het er wel énorm mooi, dus ik wil er wel nog eens terug naartoe!

Ik heb een bijrijdpaard en de eigenaresse is een goede vriendin van me.
Dus ik vroeg me af of het praktisch mogelijk is om als vakantie met de auto en trailer met 2 paarden tot daar te rijden, daar de paarden te stallen (ik heb gezien dat er wel enkele stallingen zijn) en wandelingen te doen daar in de bossen?
Iemand die zoiets al heeft gedaan? Hoe vaak hebben de paarden rustpauze nodig en hoe lang? Beter de reis opdelen in 2 dagen of 1 dag, of is het niet echt doenbaar?

Als dit niet mogelijk is, is er ook nog de optie dat ik in Sankt Moritz zelf iets zoek om te gaan paardrijden :)

lotje5lotje

Re: Naar Zwitserland met de auto en trailer, doenbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 12:58

Je moet je paarden in en uitvoeren omdat CH geen EU is.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 13:19

Oh juist! Was ik weer helemaal vergeten natuurlijk...

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 18:57

Voor de papieren kan van de zaak kan ik niet helpen. Verder denk ik dat een dag wel te doen is met de nodige rustpauzes tussenin. Heb ooit zelfs gehoord van transportteur die van hongarije tot brussel in een trek doorreed maar gevolg was wel dat paarden in brussel zowat van camion vielen. Hangt er bv ook vanaf hoe warm het die dag is enzo. Als er net een hittegolf heerst zal je vaker moeten stoppen dan op een dag met normale temperaturen. Verder hangt het er ook wel wat vanaf wat de paarden al dan niet gewend zijn.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:07

Ik zou het niet doen omdat je maar 10 dagen gaat. Als het nu de veluwe was ok, maar ik zou niet voor een paar dagende paarden half Europa doorslepen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:11

juniper schreef:
Ik zou het niet doen omdat je maar 10 dagen gaat. Als het nu de veluwe was ok, maar ik zou niet voor een paar dagende paarden half Europa doorslepen.

Zelfde gedachte, laat de paarden maar lekker staan waar ze nu ook staan, is de moeite niet voor maar 10 daagjes.

Ga eens lekker genieten van het land zelf en omgeving, maak er wat leuks van.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:17

Ik zou het ook niet doen... Moest het nu voor twee weken of een maand zijn zou ik het zelf wel overwegen. Maar voor 10 dagen? Nee... Net als met het vliegtuig naar Australië reizen voor een paar dagen. Is ook een beetje gek. Is wel een erg extreem voorbeeld maar toch.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:30

Hoeveel km's is het juist?

Alles rond de 1000km is perfect te doen in 1 rit. Hebben wij al meermaals gedaan.
Als het paarden zijn die trailerritten gewend zijn, dan hebben ze er weinig last van.
Paarden hebben geen tijdsbesef, dus of ze nu 2 uur of 10uur op de trailer staan..

Als je onderweg kan overnachten is dat altijd fijn natuurlijk. De rit met trailer is veel vermoeiender en langer dan met gewoon auto natuurlijk., voor de chauffeur bedoel ik dan.

Je zal wel de benodigde papieren in orde moeten brengen natuurlijk, incl gezondheidscertificaten.

Wij hebben al voor minder dagen, meer km's gedaan. Laat paard wel altijd minstens 24uur met rust als ze aankomen. Zorg dat ze kunnen bewegen, dus niet op stal.
Als je daar een leuk plekje vindt en goede uitrijmogelijkheden hebt, dan zou ik niet weten waarom je geen 2 paarden zou meenemen. :D

Edit; ik zie dat je in BE woont.
Bel even met FAVV, daar verbinden ze je dan wel door naar de juiste dienst ivm papieren en controles voor EU -> NIET EU en weer terug.
Mensen zijn altijd erg behulpzaam

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:35

Ik zou het paard mooi thuis laten. De invoer en uitvoer (omdat Zwitserland geen EU is) is echt niet grappig te noemen. Ken zelfs meerdere Zuidduitsers die om die reden de paarden in Dld laten. Je schijnt daar ook als privepersoon met paard heel lastig door de douane te komen. Kan alleen maar op bepaalde tijden en de douane daar valt over elk stukje papier wat niet in orde is.

Op zich is de afstand niet zon punt, maar het feit dat je de EU uitgaat wel.

TomDm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:26

Heb hier trouwens geen idee van maar kan best dat paard dan eerst quarentaine in moet :s Dit is voor sommige landen allesinds toch zo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:32

De papieren zijn echt niet zo ingewikkeld, maar je moet een vrij grote som geld als borg achter laten en zit met dierenartsverklaringen plus een hoop geregel. Daarnaast moet je voor stalling voor twee weken zo ongeveer 400 euro per paard rekenen (en dan heb je nog geen binnenbak) :P
Ik zou ze mooi thuis laten.

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:50

We gaan het waarschijnlijk niet doen, vooral met heel dat papierwerk en geld, dat zie ik niet zitten ;)
Als we inderdaad eens voor een langere periode gaan, kunnen we ze wel eens meenemen (Bedankt Kirr voor die informatie! Zal zeker nog wel eens van pas komen!)