Je cherche une place pour la nuit, met huifkar naar Fr

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Je cherche une place pour la nuit, met huifkar naar Fr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 22:13

Je cherche une place pour la nuit; est-ce que vous savez un endroit pour mon cheval et ma charette?

Omdat ziek zijn op kerstavond je vrij veel tijd geeft om eens een bokt topic aan te maken, hoopte ik hier eens het een en ander bij elkaar te zetten en advies/ervaringen van bokkers te vragen.
Het plan, iets wat al menig jaar heel erg hoog op mijn lijstje staat, is om met de huifkar naar Frankrijk te rijden. Nu mocht het dat ik deze zomer 3 maanden vrij heb, en mijn beste vriendin dit ook heel graag wil doen. Zij heeft ook nog eens meer men ervaring dus t begint vrij goed te klinken allemaal. Dus na lang erover nadenken en praten hebben we besloten om het aankomende zomer dan maar echt te doen. We hebben gewone kampeervakanties met de auto al overleefd dus hopelijk komt dit even goed.

Na het lezen van deze blogs: http://www.stalmeier.eu/paarden/huifkar/
is het enthousiasme alleen nog maar toegenomen en heb voorgenomen om mijn kerstvakantie te besteden met het inlezen en nadenken over de zomer ;)

We hebben een opknaphuifkar gevonden, waar we het een en ander aan moeten doen maar kwam erachter dat mijn vader bereid is om te helpen/te toezien. Als dat gedaan is van het voorjaar kan het pas echt beginnen met toewerken aan het Frankrijk plan. Heb het komende jaar ook nog Franse les op mijn uni, dus als het een beetje mee zit heb ik mijn Frans ook goed genoeg opgespijkerd

Het idee is dat we zo'n 20km per dag maken (je rijdt namelijk altijd nog wel wat om) en dan om de zoveel dagen een rustdag, en of met 1 paard en handpaard te gaan of met alleen 1 paard. 1 paard lijkt mee handiger qua spullen meenemen, kosten en gemak van ergens kunnen staan. 2 paarden verdeeld de last een beetje en geeft te optie om ook af en toe onder het zadel een klein ritje te maken. Als we met 2 paarden gaan is het tweede paard mijn oude merrietje.. Die is op zich wel topgezond en in goede conditie, maar dan moet ik wel ook echt weer met haar gaan opbouwen. En een huifkar trekken heeft zij nog nooit gedaan, wel sulkies en andere wagens maar al minstens 6 jaar niet meer dus het is niet helemaal ideaal. Qua route dachten we aan bv. van zuid-zeeland naar boulogne- sur mer te rijden, dus redelijk langs de kust.
Wellicht zo iets, https://www.google.nl/maps/dir/Boulogne ... 987962!3e1

maar dan over geschikte paden uiteraard. Ik denk dat we van te voren een paar plekken reserveren/uitstippen waar we gegarandeerd voer, hoefsmid en DA kunnen vinden en wij kunnen douchen en boodschappen doen, en verder op zoek gaan naar campings/boerderijen as we go.

Behalve een goede, waterdichte huifkar en een getraind paard denk ik dat we nodig hebben:
Voor ons:
-Matrasjes om op te slapen
- Slaapzakken, warm en waterdicht
- Waterzak die overdag water lauw maakt en 's avonds mee kan douchen
- Pitje op gas
- campeer set met pannen, borden, bestek etc.
- Regen/wind dichte kleding, truien, veel sokken, bikini's etc
- 6 paar handschoennen pp ;)
- Dekentje voor op de bok
- Klein tentje
- Basic dingen als: zaklampen, lucifers, emmer voor afwas
- EHBO set, lichtgevende vestjes
- GPS
- Externe oplader, nokia mobiel die een week meegaat, boeken
- Ingeblikt eten & jerrycans voor water
- woordenboek

Voor t peerd
- Hooi en brok (wat bijgevuld moet worden want er zal niet genoeg plek zijn voor genoeg voer)
voer gaat in waterdichte tonnen
- Tuig (uiteraard)
- Regendeken, vliegendeken
- Borstelset, vet voor het tuig
- Mes
- emmers om uit te drinken
- halster, touwen en longeerlijn (altijd handig)
- Slot voor om het huifkarwiel
- Zadeltassen

Geregeld/uitgezocht moet worden: Inentingen, paspoort en geschikte routes..
Mis ik essentiële of gewoon handige dingen nu? Hebben mensen hier ervaring mee?

De beste dromen zijn gedeelde dromen <3
Laatst bijgewerkt door Sidera op 25-12-14 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Re: Je cherche une place pour la nuit, met huifkar naar Fr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:25

je kunt paaltjes meenemen met wat lint...kun je een kleine paddock maken eventueel.Van die lichte prikpaaltjes.Frankrijk kan vrij warm zijn...misschien als je in het noorden blijft wat minder.
Ik woon in het zuidwesten,hier is het soms bloedheet.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 23:51

Dat is inderdaad een hele goede tip Geerke!

Al hoop ik altijd maar wel dat ze achter die draadjes blijven staan

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:57

Mariska is met de huifkar in Nederland op vakantie geweest. Zij heeft ook een huifkar helemaal opgeknapt daar is ook een topic van, kun je gelijk zien wat handig is of niet. Mariska28

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:03

wat betreft achter draadje blijven staan, je hebt gemakkelijk zo'n kleine generatortje waar je dan gebruik van kunt maken zodat je stroom op je draadje kunt zetten ;)
ik heb er ook eentje voor mijn weitje op wedstrijd ofzo, volgens mij toen 80,- bij de welcoop, is wel al paar jaar terug haha..
maar neem hem altijd mee als ik draad + paaltjes meeneem met de koets! :)

Tevens neem ik ook altijd voor de zekerheid coolgel mee, mocht je paardje wat krijgen kun je op zijn minst heel gemakkelijk koelen. want vaak heb je toch niet vaker per dag koud water voor handen..
basis dingetjes qua medicatie voor je paard ( aloë vera zalf ofzo) is altijd wel handig, mocht je paard een wondje oplopen ofzo :)

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 13:36

Ik ga haar topic maar eens proberen te vinden.

En coolingsgel lijkt me een goed idee, ik denk ook dat ik leemklei meeneem tegen eventuele dikke benen

P.s. Dingen als betadine zitten eigenlijk standaard in mijn poets set.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:25

Leg even contact met Licorne op Bokt. Zij is onder de man naar zuid Frankrijk gereden en kan je ongetwijfeld van tips voorzien wat betreft reizen.

Neem vooral de tijd om het paard goed op conditie te brengen.
Bagage neem je niet mee, tenzij je het echt niet kunt missen. Onderweg kun je je kleding ook wassen, het is echt niet nodig om voor drie maanden schone kleding mee te nemen, ook geen onderbroeken en sokken.

Zorg dat je kaart kunt lezen!!!! Alle moderne elektronica ten spijt, dat spul laat je meestal op cruciale momenten in de steek.
Dat kun je deels voorkomen door een goed electrisch net aan boord, gevoed uit uit een goede accu en opgeladen middels zonnepanelen en netaansluiting.

Tot slot: reispaarden slapen buiten, in een weiland of toch minstens in een ruime paddock.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:35

ikke schreef:
Leg even contact met Licorne op Bokt. Zij is onder de man naar zuid Frankrijk gereden en kan je ongetwijfeld van tips voorzien wat betreft reizen.

Dat lijkt me heel erg vermoeiend.... _O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:21

:')

Is het misschien een idee om vier goed passende hoefschoenen mee te nemen?In geval van ijzer verliezen of losraken en niet meteen een smid kunnen vinden?En wat gereedschap om een loshangend ijzer eraf te halen...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 15:31

Vooral niet te veel van te voren willen bedenken! Conditie doen ze onderweg wel op als je gewoon rustig vertrekt. Voer groeit overal en inderdaad met prikpaaltjes is dat heel makkelijk. Toen wij te paard trokken, moesten we ze nog aan een touw zetten. Verder word je onderweg zeer creatief! Alles kun je oplossen onderweg, als je er de tijd voor neemt. Dat lukt je niet wanneer je een doel of een deadline hebt. Vooral geen elektronisch spul meenemen; dat beperkt je in je eigen oplossend vermogen en maakt dat je niet helemaal en het daar en nu kunt zijn. Dat is tenminste mijn ervaring.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 17:26

Romantisch, en een beetje naief ben ik bang.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 20:15

Dacht het niet, heb het namelijk zo gedaan en niet alleen gedroomd!

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:42

Goede tips!
Ik vind het moeilijk omdat inderdaad zo min mogelijk bagage het beste is, maar je wil toch op het een en ander voorbereid zijn. De hoefschoenen en prikpaaltjes klinken als een goed idee.

en Kuggur, misschien heb je wel helemaal gelijk, en hebben we spijt als ik 39 muggebeten heb en is 's avonds stro in mn slaapzak vind maar aan de andere kant... Ga meer spijt hebben als ik 40 ben, ik zit vastgeroest in mn leven en nooit mn wat gewaagdere ideeën heb uitgevoerd.

Het ergste wat er kan gebeuren is dat het een fiasco wordt en in Belgie moeten omkeren/worden opgehaald met een trailer. Valt best wel mee.
Ok, aller grootste risico is dat ik een vriendschap verlies of dat we met huifkar en al verongelukken maar allebei die kansen beschouw ik als verwaarloosbaar

Wat denken jullie over voer alleen? Tis nogal zwaar om mee te nemen, maar een hardwerkende pony heeft misschien wel echt wat meer nodig dan een aantal uur grazen op een dag. Ik dacht aan misschien 1 zak meenemen en dan onderweg steeds vervangen?
Misschien b.n.i. geen hooi meenemen en gewoon genoeg laten grazen in de middag uren en in de nacht?

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 23:51

ik zou ook meerdere halsters + touwen meenemen en evt een longeerlijn wil je je paard even rustig laten grazen..hoevenkrabber en extra klipjes voor als het tuig het begeeft zijn ook geen overbodige luxe...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:09

Wij lieten ze (uiteraard) de hele nacht grazen en hadden 2 keer een stop met grazen onderweg. Ze kwamen flink aan gelukkig , ondanks het werk wat ze deden. (het waren in Turkije gekochte dieren, we kochten ze erg mager) Geen voer meenemen dus, hooguit een kleine nood voorraad. Verder los je het onderweg wel op.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:22

Wij hebben dit nu al een paar keer gedaan in Nederland, maar dan korter (10 dagen).
Ik hou niet van verassingen, en heb alle ritten en overnachtingen geregeld van te voren..

Dit jaar hadden wij de fietsen mee, en als je de mogelijkheid hebt, kan ik je dat ten zeerste aanraden. Zo kun je "even" boodschappen doen, in dorpen die te ver zijn om even heen te lopen, of niet op de route liggen. Brokken hadden wij niet mee, de dames hielden het prima vol op gewoon gras :-)

Mijn topics:
Verbouwing van de kar: [AR-ITP] Hobbyproject... Huifkar opknapper gekocht

De vakantie van 2014: Mariska_28 @ [BRT] Volg onze huifkarvakantie door drenthe 2014

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:41

josien_m_ schreef:
Wij lieten ze (uiteraard) de hele nacht grazen en hadden 2 keer een stop met grazen onderweg. Ze kwamen flink aan gelukkig , ondanks het werk wat ze deden. (het waren in Turkije gekochte dieren, we kochten ze erg mager) Geen voer meenemen dus, hooguit een kleine nood voorraad. Verder los je het onderweg wel op.

Dat inderdaad. In dit deel van Europa is op elke straathoek voldoende te krijgen om de boel gezond te houden. Je kunt een noodrandsoentje van een kilo, of zo, meenemen maar besef terdege dat de houdbaarheid beperkt is onder reisomstandigheden!

isawessels00 schreef:
ik zou ook meerdere halsters + touwen meenemen en evt een longeerlijn wil je je paard even rustig laten grazen..hoevenkrabber en extra klipjes voor als het tuig het begeeft zijn ook geen overbodige luxe...

Ik zou om te beginnen geen honkietonktie-zooi gebruiken en daarnaast zorgen dat je met goed opgevoedde paarden werkt! Kom je verder mee dan met drie reservetuigen van 100 euro op je wagen!

Over fietsen: overweeg goede vouwfietsen met het oog op de ruimte. Bijvoorbeeld: http://brompton.com/ niet goedkoop maar bijna hufterproof. De helft van alle vouwfietsen die op de trein worden meegenomen, is een Brompton. Dat heeft een reden.

Bespreken van overnachtingen: dat kan op kortere ritten in NL maar dat gaat niet werken op lange tochten omdat je niet weet wat je tegen gaat komen. Zorg dus eventueel wel voor een goede adressenlijst maar ga geen week vooruit plannen, dat gaat je opbreken.

Kuggur schreef:

Nee, kwestie van goed nadenken, een paar kote testtochten maken en gaan. Ik zie niet in waarom het met drie bereden paarden wel kan maar met een aanspanning niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:51

Wij hebben een aantal jaar terug in Noord Frankrijk gereden met de koets met de menclub.............dat viel wel even tegen voor onze paarden: die zijn bergen / heuvels lopen helemaal niet gewend en trekken van een koets heuvel op en tegen houden heuvel af, dat viel de meeste paarden zwaar.
Zeker als je met huifkar rijdt en veel gewicht bij je heb..............ik zie het mijn paard niet doen.

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:59

Voor slaapzakken kan je het beste duurdere slaapzakken nemen die weer en temperatuurbestendig zijn. Deze zijn een stuk duurder maar wel zo comfortabel, militairen hebben deze ook dacht ik dus wellicht dat je ze van een ex-militair kan kopen/lenen? Nieuwt zijn ze in de 200 als ik het me goed kan herinneren.

De nachten zijn erg koud. Heb zelf ook een keer in de zomer een nacht in Frankrijk doorgebracht. Was niet echt een pretje.

josien_m_ schreef:

Dat weet ik nog niet zo goed. In Frankrijk is het een stuk minder dichtbevolkt als in Nederland/Vlaanderen ... :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:26

Van de vitaminekorrel van jepaardgezondenfit.nl heb je niet zoveel nodig, dat zou je mee kunnen nemen. Aan dat en een aantal prikpaaltjes om een paddock mee te maken heb je genoeg. :j

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 10:57

josien_m_ schreef:

Dat weet ik nog niet zo goed. In Frankrijk is het een stuk minder dichtbevolkt als in Nederland/Vlaanderen ... :=[/quote]

Hihi, we waren in Turkije, dat is nog minder dicht bevolkt. We kwamen soms een hele dag geen dorpje tegen en kregen onderweg een half brood van een man. Ach, volgende dag loopt het weer anders.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 11:16

xEmily schreef:
Voor slaapzakken kan je het beste duurdere slaapzakken nemen die weer en temperatuurbestendig zijn. Deze zijn een stuk duurder maar wel zo comfortabel, militairen hebben deze ook dacht ik dus wellicht dat je ze van een ex-militair kan kopen/lenen? Nieuwt zijn ze in de 200 als ik het me goed kan herinneren.

De nachten zijn erg koud. Heb zelf ook een keer in de zomer een nacht in Frankrijk doorgebracht. Was niet echt een pretje.

josien_m_ schreef:

Dat weet ik nog niet zo goed. In Frankrijk is het een stuk minder dichtbevolkt als in Nederland/Vlaanderen ... :=

Joh, er kan veel meer dan de meesten denken door gewoon vriendelijk en beleeft lokale mensen aan te spreken en om informatie te vragen. Het maakt niet uit of dat nu gaat om een goed restaurant in een GB-uithoek of een weilandje in Frankrijk.........

Ik kom al 15 jaar totaal onvoorbereid in GB en ik heb nog nooit onder de sterrenhemel geslapen. Daarintegen heb ik onderdak gehad in toko's die niemand hier ooit gevonden zou hebben, simpelweg door lokaal te vragen naar de beste opties.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:39

ikke schreef:
Kuggur schreef:

Nee, kwestie van goed nadenken, een paar kote testtochten maken en gaan. Ik zie niet in waarom het met drie bereden paarden wel kan maar met een aanspanning niet.

Uit zijn verband gerukte quote; waar jij je commentaar op levert kom niet in de buurt van de betekenis van mijn uitspraak (die een antwoord was op de opmerking van een eerdere poster geen electrische apparaten mee te nemen).
Ik beweer nergens dat je niet met een huifkar moet gaan trekken (integendeel, als je op de weg blijft imo veel praktischer dan met drie rijpaarden).

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 21:01

Bedankt voor de topics Mariska_28! Jouw huifkar is wel echt huge zeg!
Jouw topic van het opknappen maakt me echt helemaal enthousiast naar het opknappen van ons projectje
Mijn moeder kwam ook al met het idee van vouwfietsen, had zelf echter in gedachten om mijn skates mee te nemen. Die rijden super fijn en nemen ook niet zoveel plek in beslag. Met fiets kan je wel op iets meer terreinen rijden dus daar denk ik nog eventjes over na.

Ik ga zo eens je verslag van de reizen lezen.

Fijn om jullie ervaringen te horen, dan nemen we toch maar geen voer mee. Minder gewicht is natuurlijk wel enorm fijn inderdaad. Wellicht dat we anders van die pavo zomerkoeken meenemen voor de zware trekdagen.

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 14:21

Sidera schreef:
Fijn om jullie ervaringen te horen, dan nemen we toch maar geen voer mee. Minder gewicht is natuurlijk wel enorm fijn inderdaad. Wellicht dat we anders van die pavo zomerkoeken meenemen voor de zware trekdagen.

Die koeken zijn juist bedoeld voor paarden die weinig doen of zuinig lopen en in principecalleen ruwvoer nodig hebben. Met die koeken of bv de Balancer brokjes zorg je ervoor dat de paarden genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen maar qua calorien doet het weinig. Die zou je kunnen gebruiken als je je zorgen maakt over de dagelijkse kwaliteit van het gras/hooi maar andersheb je er niet veel aan. Op een zware dag neemt juist doe behoefte aan calorieen toe, niet zozeer de behoefte aan vitaminen en mineralen. Dus als je al wat extra mee wilt nemen voor zware dagen zou ik kijken naar een energetisch hoogwaardig krachtvoer.