Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:05

http://www.greendistance.nl/biothane-tu ... el-messing

Dit is bv zon hoofdstel. Je hebt op die site ook vanalles anders, bv rijbroeken, allemaal bedacht en ontworpen voor langere ritten.

Je zou ook eens een endurance trainings schema kunnen bekijken/volgen. Ook al ga je geen endurance wedstrijd lopen creëer je zo met je paard wel een basisconditie geschikt voor lange ritten.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:13

bekijk hoe en welke bagage je mee moet nemen, en verpak die ook water dicht dat is mijn ervaring. :j

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 11:37

Goede tips weer :D danku! Er gaat een wereld voor me open haha.
Waar vind ik zulke trainingsschema's?

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 11:54

Google endurance trainingsschema, dan krijg je een pdf bestandje te zien :) dat is wel een fijne!

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 12:05

Op www.pendurance.nl staan ook trainingschema's dacht ik.

goedhard, greendistance, outdoorruitersport en countrymill verkopen heel veel spullen voor endurance. Outdoorruitersport ook voor de trec. Waarschijnlijk kun je daar de meeste spullen halen ook voor bepakking enz. En de eigenaar rijdt zelf wk trec dus ze kan je waarschijnlijk ook wel helpen met de bepakking en belangrijke spullen die mee moeten!

manon_goldy
Berichten: 775
Geregistreerd: 02-04-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:05

Renee_S schreef:
http://www.greendistance.nl/biothane-tu ... el-messing

Dit is bv zon hoofdstel. Je hebt op die site ook vanalles anders, bv rijbroeken, allemaal bedacht en ontworpen voor langere ritten.

Je zou ook eens een endurance trainings schema kunnen bekijken/volgen. Ook al ga je geen endurance wedstrijd lopen creëer je zo met je paard wel een basisconditie geschikt voor lange ritten.

Epplejeck heeft ook dat soort hoofdstellen maar dan ongeveer 2x zo goedkoop (ook goede kwaliteit)

faunty

Berichten: 1792
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:09

Het halster hoofdstel van ej heeft bij ons al vaker dienst gedaan op lange dagtochten .

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:31

De kwaliteit van marylot en zilco is toch wel heel anders...

ik ben ontzettend blij,met mijn marylot hoofdstel, wordt al 4 jaar lang intensief gebruikt en is nog steeds mooi sterk en soepel..

Marveld
Berichten: 59
Geregistreerd: 12-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 14:01

Ik sluit me aan bij Tammie wat betreft het aantal kilometers. Ik heb vorige jaar de een trektocht van een week ( helemaal het einde, in mei gaan we weer) over de Veluwe gereden en omdat mijn dochter van 12 meeging en het de eerste keer was dat ik zoiets deed heb ik toen de afstanden bewust op een kilometer of twintig gehouden om eens te proberen.

Om er meteen achter te komen dat dat echt een prima afstand is als het ook nog een beetje vakantie wil blijven {:} en dat dit jaar de afstanden daarom niet langer gaan worden. Rustig slapen tot een uur of acht, rustig opstaan en ontbijten, op het gemak je opzadelen en pas rond een uur of tien rustig af. Aangezien je het meeste toch stapt ( stukje draven en galopperen gaat heus wel met bepakking maar geen kilometers) en je onderweg natuurlijk een picknickje houd ben je dan zo rond twee uur/ half drie op bestemming. Mooi zat. Af en toe moet je toch ook je boodschappen weer wat aanvullen en daar heb ik zo geen zin meer als ik al acht uur op een paard zou heb gezeten.Verder heb je dan nog tijd om een beetje rondkijken en boekje lezen. Op 1 B en B ook lekker voor de buis gehangen. Ook een dag met alleen maar regen gehad en als je dan maar vier uur hoeft te rijden blijft dat ook nog leuk. Bovendien houd niemand je tegen om als je op plek van bestemming bent en je hebt nog energie over daar in de buurt nog een extra rondje zonder bepakking te maken.

Maar goed zo zie ik het. Wat ik onmisbaar vond was mijn GPS maar ik heb dan ook totaal geen richting gevoel. Bij het oversteken van snelwegen heb ik de veluwetrail gevolgd ( dan weet je dat het daar kan) maar voor de rest eigen route. Ook mijn kleine leesboekjes vond ik onmisbaar (dwarsliggers hetenz, in ieder boekwinkel).

Marith_Ov

Berichten: 2553
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Hardenberg

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 15:11

Ik heb voor volgend jaar deze zadeltassen aangeschaft: http://ortlieb-tassen.nl/ortlieb-paarde ... assen.html . Ze kosten wel wat, maar zijn erg groot en kunnen aan elk zadel bevestigd worden en het voordeel is dat je ze over je zitting/lepel hangt. Aan de kant die tegen het paard hang ga ik lamsvel maken, zodat dit comfotabel is voor het paard. Ook heb ik aan de voorzijde 2 kleine tassen met bidons. Doe géén rugzak om, die fout heb ik gemaakt en het is zeer oncomfortabel, je krijgt echt last van je nek, schouders en rug.

En idd wat Marveld zegt, ik heb ook altijd GPS bij me en op mijn telefoon zit Google maps, en deze hebben we ook echt wel eens nodig gehad. En mijn vriend heeft er voor gezorgd dat hij mijn telefoon kan traceren, zodat hij bij nood percies weet waar we uithangen.

Ook moet je als je je paard op ijzers hebt staan, deze een week voor de tocht opnieuw laten bekappen en beslaan, hier hebben we afgelopen jaar ontzettend veel ellende van gehad, omdat mijn mederuiter dacht dat het beslag het wel hield tot na de tocht, niet dus. Wat was ik blij dat mijn paard zulke ritten blootsvoets aan kan. We zijn zo'n beetje van smid naar smid gereden, om uiteindelijk toch het ijzer kwijt te raken en dat was wel erg jammer.

Succes in ieder geval. Het is echt heel erg leuk om te doen. Als me weer wat te binnenschiet dan post ik het hier wel weer.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:29

Begin eerst eens met een weekendje heen-en-terug naar een adresje niet te ver weg, zeg 15 a 20 km van huis. Dat geeft je een beeld van hoe je paard reageert op trektocht, hoe het zit met bagage en al dat soort zaken.

demug
Berichten: 169
Geregistreerd: 20-12-13
Woonplaats: westen van nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:05

Allereerst, ga nooit met een net aangepast zadel op reis. Dat geeft problemen.
Verder zou ik zeggen, probeer het gewoon eens uit om bijv 5 dagen achter elkaar 25/30km per dag terijden, kijk hoe je paard en jij het volhouden. Gaat alles goed nog een keer maar dan met alle uitrusting die je mee wil nemen.
Mss is 20 km voor jou en je paard meer dan genoeg maar mss kom je wel achter dat 40 voor jullie nog een lachertjes is, aldoende leert men.
Houd er ook rekening mee dat je in de zomer bijna nergens op het strand mag komen overdag,het zou zonde zijn om daar na 150km en zadel pijn pas achter tekomen :)

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 22:13

Goede tips weer, dankjulliewel!
Het strand is inderdaad vaak van 10.00-18.00 niet toegestaan voor ruiters. Maar daarvoor of daarna kan ik wel gaan rijden :)

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:21

BAStable schreef:
Goede tips weer, dankjulliewel!
Het strand is inderdaad vaak van 10.00-18.00 niet toegestaan voor ruiters. Maar daarvoor of daarna kan ik wel gaan rijden :)


als je echt handige tips Wilt ook qua materiaal moet je even bokker Gilbey een berichtje sturen! Ze heeft veel ervaring met zadeltassen en bepakking enz.

demug
Berichten: 169
Geregistreerd: 20-12-13
Woonplaats: westen van nederland

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:38

Veel stranden zijn volgens mij verboden tussen 9 en21 uur, ff opletten dus welk strand je kiest

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:50

Leuk ik ben ook bezig met het bedenken hoe ik een trektocht wil aanpakken. Morgen ga ik gewoon even een paar uur rondrijden hier in de buurt met een tracker. Zo kan ik zien wat voor ons een comfortabele afstand is.

Al moet ik zeggen dat we op ponykamp +- 25km per dag afleggen, dit is zonder bagage. Ik vind dit erg goed te doen. Misschien dat het wel anders is als je er alleen voor staat.

De tips van een een aantal dagen achter elkaar gaan rijden vind ik erg slim, en zorg er voor dat je bepakking stevig is. Niets is erger dan terug te moeten komen in tempo omdat je uitrusting faalt.

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 22:58

Bedenk dat je met een trektocht ook tijd kwijt bent aan kaartlezen/route bepalen, daarom moet je wat terughoudend zijn met je afstanden. Je rijdt echt een keer verkeerd en als je pech hebt kost het je kilometers extra. Geen probleem als je een niet te grote afstand te rijden hebt, maar als je forsere afstanden plant, zijn dat ook flinke tegenvallers.

demug
Berichten: 169
Geregistreerd: 20-12-13
Woonplaats: westen van nederland

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:16

Mss nog en handige tip als je uit stil dorpje komt. Hier in het westen kan het iets drukker zijn dan je gewent bent. Zorg dus dat je paard ook druk verkeer en gekke dingen gewent is, je ontkomt er niet aan dat je wel eens een iets drukker stadje door zal moeten. Houd er ook rekening mee, dat het zou kunnen voorkomen dat je mss een groot deel over de weg moet. Train dus niet alleen in het gras en bospaadjes, die hebben we hier in het westen, een heel stuk minder nl.
Neem ook een kopie van het paspoort van je paard mee als je op andere stallen wilt overnachten, vaak willen ze weten of hij geënt is.

ikke

Berichten: 37608
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:35

Wat is dat toch dat iedereen altijd maar van die monster-afstanden af wil leggen??? Waarom al dat gejakker? Waarom moet dat allemaal zo snel??
Als je ergens snel wil zijn, pak je een snelle auto, desnoods een vliegtuig maar geen paard! Kom op zeg!

Waarom denk je dat een endurancewedstrijd maar een dag is? Een trektocht is iets anders dan drie endurancewedstrijden achter elkaar.

Het gaat niet alleen om het rijden maar vooral ook om de tijd die je nodig hebt voordat je vertrekt en nadat je aangekomen bent. Dat kost je zomaar 2 uur 's morgens en 2 uur 's avonds.

Stel dat je om 10.00 vertrekt (Dan had je dus rond 7.30 naast je bed moeten staan) en om 16.00 aan wilt komen. Dat je een uur pauze neemt onderweg en een uur kwijt raakt aan weg zoeken/vragen, opletten, kleine stopjes, boodschappen e.d. dan het je nog 4 uur effectieve reistijd. als je 7km/h gemiddeld haalt (dan rijdt je best wel heel flink door!!) dan haal je theoretisch 28km en dat is dan pure theorie want elke scheet die er mis gaat onderweg, maakt dat je veel later aankomt.

Als je dan om 16.00 daadwerkelijk aankomt en je gemeld hebt, ga je je paard afzadelen, bagage wegleggen, je paard verzorgen, weiland en/of box controleren, eerste voerbeurtje, kijken of alles goed gaat. Vervolgens je slaapplaats in orde maken, je tuigage nakijken (en repareren?). Daarna ga je je eten verzorgen (of uit eten, kost evenveel of zelfs meer tijd) je paard controleren en voeren. Jezelf verzorgen en naar bed. Je wilt dan eigenlijk wel rond 22.00 op je bed liggen want anders sta je de volgende dag niet fris om 07.30 naast je bed, zeker de derde dag niet!!

Ik wordt al moe bij het schrijven, laat staan dat ik het zou willen doen.......

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:40

Voor je overgaat op aanschaf van een nieuw hoofdstel, het is hier in frankrijk heel gewoon om met je halster onder of over je hoofdstel te rijden. Ook tijdens langere tochten. Het touw knoop je dan met een speciale knoop om de hals.

Verder zou ik inderdaad niet te grote afstanden af willen leggen per dag. Liever lekker relaxed kunnen rijden en 's middags tijd over hebben voor een drankje in het zonnetje op je overnachtingsplaats dan door moeten jakkeren omdat je het anders niet red. Je paardje gaat je daar ook dankbaar voor zijn.
Tijdens mijn trektochten in Frankrijk werd er ook gerust 1,5 uur uitgetrokken voor de lunch. Een mooi punt voor ruiter en paard om even bij te tanken en de spieren wat rust te gunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:45

Haha ikke, geweldig omschreven _/-\o_

Hier liggen de plannen voor een trektocht al klaar. Dag 1 gaat zo'n 22 km zijn, dag 2 zal 18 km zijn. Bekende routes, rond de middag eetgelegenheid op een bekende pauzeplek en overnachting in een B&B die we enkel nog niet vanbinnen gezien hebben. En dat lijkt me ruim uitdaging zat :') Maar ik ben ook wel een watje en weet nog niet hoe ponylief zich gaat ontwikkelen dus dat speelt ook mee om het op veilig te houden natuurlijk ;)

Verdr vind ik dit wel een interessant topic trouwens, blijf zeker volgen :)

BAStable

Berichten: 851
Geregistreerd: 26-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-14 23:52

Uhh.. dat mag wel op een andere toon, ikke. Ik vraag om hulp, aangezien ik geen ervaring heb. Alle hulp is welkom, maar graag niet zo aangebrand. Btw: ik wordt?? Ehh dat is nog steeds zonder dt..

Anyways, slimme tip om meer stedelijk te gaan rijden. Nu kijkt ze van vrachtwagens/tractoren niet bepaald op. Misschien ben ik wel te optimistisch geweest met 30 km. Ik wil wel het beste voor mijn paard dus 20 km aanhouden is wellicht beter :) ik wil niks overhaasten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:57

Ach, zo erg heeft ikke het toch niet gezegd? Ik zie er zelfs een humoristische toon in, maar heb misschien een raar gevoel voor humor :+ Feit blijft dat heel vaak mensen die vaak buitenrijden het idee van een trektocht krijgen en dan meteen een week of 2 weken willen rondtrekken inclusief bepakking want dat lijkt zo super. Maar in de praktijk is het vaak heel anders dan in theorie gedacht en het wil niet zeggen omdat je 4u per keer een rit doet dat je meteen zo'n tocht zou moeten ondernemen, want er komt zoveel meer bij kijken dan bij een enkele buitenrit (of wedstrijd, want ook dat is heel anders).

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Re: Trektoch met eigen paard, hoe te beginnen etc.?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:07

Ik vind het ook aardig fel hoor, er worden hier om tips gevraagd. Desalniettemin is het goed om te beseffen waar je aan begint.

kim345

Berichten: 3294
Geregistreerd: 27-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 00:08

ikke schreef:
Wat is dat toch dat iedereen altijd maar van die monster-afstanden af wil leggen??? Waarom al dat gejakker? Waarom moet dat allemaal zo snel??
Als je ergens snel wil zijn, pak je een snelle auto, desnoods een vliegtuig maar geen paard! Kom op zeg!

Waarom denk je dat een endurancewedstrijd maar een dag is? Een trektocht is iets anders dan drie endurancewedstrijden achter elkaar.

.


ik hoop dit jaar een 3x 50 endurance te starten ;)
en in Duitsland was een 10 daagse met iedere dag 70 km.
goed die rij je ook niet zomaar natuurlijk

als je op de juiste manier traint en ook je bepakking aan je manier van rijden aanpast moet het wel te doen zijn lijkt me?