Buitenrit, vanaf wanneer doen jullie het?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeroenschot

Buitenrit, vanaf wanneer doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:36

:wave: :wave:

Zoals de titel al zegt, vanaf wanneer gaan jullie op buitenrit met jullie paard? Ik heb net mijn paard zadelmak gemaakt en vind buitenrijden dan heerlijk, het rijd zoveel makkelijker dan de bak! Ik heb 5x losgereden en ben toen samen gegaan met een stalgenoot. De 1 vind dit veel te vroeg, wat vinden jullie? Wanneer nemen jullie jullie paard mee op buitenrit?

Mungbean

Re: Buitenrit, vanaf wanneer doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:38

Gewoon wanneer het vertrouwd aanvoelt.
Bij de een is dat sneller dan bij de ander.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:38

Lekker KM gaan maken. Heb ik ook altijd gedaan met mijn jonge en of nieuwe paarden. Vinden ze leuk, uitdagend en ze zien veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:39

Gelijk. Kon eerder buiten galopperen dan in de bak.

danique998

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:42

Volgens een oude rot in de paardensport kan je het beste met een jong paard buitenrijden, kan die rechtdoor lopen ofzo.

En worden ze braaf van :o

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:43

Vanaf dat de basis bevestigd is.

Blingh: ik overdrijf misschien ofzo, maar ik vind het erg onverantwoord dat je met een paard naar buiten gaat waar je nog geen controle over hebt in de galop, of eender welke andere gang. Want ik neem aan dat dit nog niet zo was aangezien je zegt dat je buiten met je paard hebt 'leren' galopperen. Je brengt jezelf en vooral ook anderen in gevaar op die manier. Zorg toch op z'n minst dat er een rem op staat.

Buiten rijden is heerlijk voor een jong paard: rechte stukken, heuvels, natuur,... Maar zorg toch dat je het beest de baas bent, anders gebeuren er ongelukken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:45

In een buitengebied is het ook sneller verantwoord als in de randstad als je bijv een stuk langs een proviciale weg moet.
Dan moeten de hulpen een stuk beter geinstalleerd zijn dan op een rustig zandpad.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:47

Alles beleren wij buiten de bak, dus inderdaad, stap, draf, galop, stuur enzovoort. En zonder daarbij onszelf of een ander in gevaar te brengen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:48

Ja, dat is precies wat ik bedoel Sizzle.

VogeltjeM

Ik heb mijn paard ingereden gekocht, maar was nog wel vrij groen. Zeg maar ingereden en nog niet echt doorgereden. Ben vanaf de 2e keer erop al naar buiten gegaan. Het is makkelijker, minder belastend, vrijer, leuker voor ze. Ook onze eerste draf en galop hebben we buiten gedaan. Hij had dat voorheen al wel onder de man gedaan, bij de vorige eigenaren was er een grote bak en bij ons een kleintje, en t paard is grooot dus de bak eigenlijk te klein :') eerst buiten oefenen dus.

Ik denk wel dat het ook afhangt van wat voor paard je hebt. Ik heb een nuchtere koudbloed. Met een rillerige Jazz zou ik voorlopig bijv wel in de bak blijven :=

Heleennn

Michellette schreef:
Alles beleren wij buiten de bak, dus inderdaad, stap, draf, galop, stuur enzovoort. En zonder daarbij onszelf of een ander in gevaar te brengen.

Ja maar wat is buiten de bak voor jullie? Op een veld, in het bos,...?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:49

Ik ga morgen voor het eerst met mijn nieuwe paardje. Heb er nu 7 keer op gezeten, waarvan 2x bij de vorige eigenaar, en 3 x zonder zadel. Ik heb het idee dat we eraan toe zijn.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:52

Heleennn: dat ze eerder buiten galoppeerde dan in de bak, wil toch niet zeggen dat er geen rem op zat? Het is juist fijn om op lange rechte stukken een galopje te doen voor een jong paard, veel fijner dan in de bak :)

Buiten betekent bij ons trouwens langs een heel drukke weg (wat sochtends vroeg rijden betekent :P ) en veel polder en als we verder gaan ook een mooi bos.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:55

Nou polder is inderdaad wel erg handig voor een jong paard!

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 22:55

Hier is het inderdaad een stukje langs de weg en dan gewoon een bosje. Dit is ons kleine rondje buiten van drie kwartier, andere kant op kunnen we zo de veluwe op, maar moeten we een stuk langs een 80 weg (best smal) dus dat durven we nog niet aan. Ik had wel alles er al op, stap draf galop maar ben wel benieuwd wat de rest doet haha. Vind het zelf ook prettiger, die rechte lijnen en lekker balans op doen!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:56

Hier moet eerst alle gangen zijn bevestigd. En vooral de rem.
Ik moet een best drukke weg in een s bocht oversteken.
En ik wil dus ook eerst een schrik training doen voor we gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 22:59

Heleennn schreef:
Nou polder is inderdaad wel erg handig voor een jong paard!

Is dat sarcastisch? :')

Zijn mooie polders bij ons hoor, brede bermen en veel zandpaden en lekker rustig ook. Moeten alleen wel door een stuk drukte om er te komen. Geeft niet, worden ze wijs van en het is een kwestie van op rustige tijden gaan in het begin.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:02

Nee, dat is niet sarcastisch :') Je hebt er alle ruimte om ze terug te laten komen als ze wat enthousiast worden :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:03

Ik ga meteen met een jong paard dat net zadelmak is naar buiten.heb er wel een beetje een stuur en rem op en heb ze van te voren aan de hand al redelijk verkeersmak gemaakt.recht uit en kilometers maken is voor jong paard goed en op eigen benen laten lopen

Qimm

Als de rem en het stuur bevestigd is en er vertrouwen is

Michellette

Heleennn schreef:
Michellette schreef:

Ja maar wat is buiten de bak voor jullie? Op een veld, in het bos,...?

Provincie Groningen: bos is er niet, mooie zandpaden helaas ook niet, dus gewoon langs de weg, over bruggen, door het dorp, tussen de vrachtwagen, tractoren, wielrenners en alles wat je buiten kunt tegen komen. Dit doen we onder het zadel maar ook aangespannen, al jaren en al veel paarden en pony's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:05

Ik ben vroeger wel wat te vaak in levensgevaarlijke situaties geweest met jonge paarden langs een 80 km weg. Ook op momenten dat ik het niet verwacht had.
Daar ben ik dus wat huiverig voor geworden.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:09

De eigenaar van mijn VP helpt anderen met het beleren voor de kar, dan is het de eerste paad keer er voor eerst in de bak, en zodra er rem en stuur op zit lekker naar het bos, kilometers maken en kracht opbouwen

daan_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 23:11

Ik heb het heel snel gedaan.
ik had mijn paard een paar weken en toen gingen we op kampeer weekend met de ponyclub.
ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik mee gegaan ben.
het lijkt wel of dat je dan je band met je paard sterker maakt!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 03:04

Bij mijn merrie heb ik het toendertijd eigenlijk gelijk gedaan, de eerste keer los rijden was in het bos. Maar die stond aan een doodlopende weg het bos in. En rem en stuur had ik wel door lange lijnen werk (alleen niet zo'n goed gaspedaal). Met mijn moeder erlangs op de fiets.....

Maar goed dat was een super brave.

Ik heb nu een 10 jarige draak die nog niet is doorgereden, heb ik nu 2x op gezeten maar dit is geen hele brave, hij komt omhoog als je been geeft of weg stuurt van andere paarden, karaktervol zullen we maar zeggen XD. Komt wel goed hoor, het gaat al steeds beter, als hij gewoon luisterd en normaal reageerd op been denk ik dat ik vrij snel naar buiten ga. Voordeel is dat hij wel al verkeersmak is (voor de wagen).