Trektocht met eigen pony - bestemmingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Trektocht met eigen pony - bestemmingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 00:02

Ik heb dit idee al altijd gehad, dus ik zou het graag met jullie willen delen.

Het lijkt me echt enorm leuk om een soort trektocht te maken in de buurt naar een bestemming (bv. Scherpenheuvel, maar dat is maar 30 km :+ )
Ik zou graag enkele weken onderweg zijn, maar op mijn gemak.
Ik zat te denken om ofwel richting Ardennen te gaan ofwel richting Nederland.
Het liefst een soort spirituele plek zoals Lourdes of iets anders bijzonder.

Het is waarschijnlijk nog niet voor dit jaar omdat ponylief nog moet herstellen.
Maar ik vind het leuk om alvast ideeën op te doen en eens te kijken of er nog bokkers zijn met zo'n (gek) idee :D

Murthul

Re: Trektocht met eigen pony - bestemmingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 01:20

BEU >> BRT

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 01:24

Spiritueel? Dan denk ik meteen aan santiago de compostella..

Als je dat met je paard wil doen, dan wens ik je veeeeel succes..
In theorie mag t geloof ik wel.. Als ik het goed heb, mag je alleen geen gemotoriseerd vervoer hebben..

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 11:03

Ja dat hoeft niet, het leek me gewoon leuk, een soort van bedevaart (voor de gezondheid van mijn pony). Ik dacht daar ook aan, maar dat is echt veels te ver :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:05

TS, wij hebben in de ruime buurt van Scherpenheuvel al een soort trektocht gedaan (last minute zonder overnachting voor ons, wij gingen met de auto telkens naar huis) [RIJ-ITP] Rij mee op onze vijfdaagse trektocht!

Er zitten zeker mooie en lange routes daar in de buurt! (check bv via wandelknooppunten).

In Limburg kan je ook mooie trektochten doen en is er ook veel eet en overnachtmogelijkheid voor ruiter en paard.

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:04

Misschien een tocht naar Hakendover en daar met Pasen zijn.
Op paasmaandag is daar de zegening met paarden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:07

Ik lees even mee! Het lijkt mij ook gaaf om eens van camping naar camping te trekken, daar een 1/2 nachten te blijven en verder te trekken! En je gewoon redden met de spullen die je mee hebt.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 14:11

ijssnuiver schreef:
Ik lees even mee! Het lijkt mij ook gaaf om eens van camping naar camping te trekken, daar een 1/2 nachten te blijven en verder te trekken! En je gewoon redden met de spullen die je mee hebt.

Zoiets bedoel ik inderdaad, een spirituele bestemming is eerder optioneel :)

@Solleke_Noah: Ziet er erg leuk uit! Ik ga dan misschien toch eens kijken voor Scherpenheuvel, en daar wat rond een route uitstippelen. Hoe zijn jullie aan een overnachtingsplek voor de paarden geraakt?
Want als ik het goed begrijp zijn jullie zelf altijd terug naar huis gereden maar zonder paarden toch?

@Gilbey: Bedankt, ik heb eens gegoogled. Is inderdaad nog wel te doen qua afstand, zeker ook een leuk idee als bestemming! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:12

Als je goed zoekt op Bokt en op het web kun je heel veel praktische info vinden. Vele personen zijn je voor geweest maar dit vergt wel degelijk voorbereiding (en een sterke mindset!)... :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:20

Oliiviia schreef:
ijssnuiver schreef:

Zoiets bedoel ik inderdaad, een spirituele bestemming is eerder optioneel :)

@Solleke_Noah: Ziet er erg leuk uit! Ik ga dan misschien toch eens kijken voor Scherpenheuvel, en daar wat rond een route uitstippelen. Hoe zijn jullie aan een overnachtingsplek voor de paarden geraakt?
Want als ik het goed begrijp zijn jullie zelf altijd terug naar huis gereden maar zonder paarden toch?

@Gilbey: Bedankt, ik heb eens gegoogled. Is inderdaad nog wel te doen qua afstand, zeker ook een leuk idee als bestemming! :D

Wij zijn van de omgeving Leuven (Aarschot-Nieuwrode-Rotselaar-Rillaar etc) dus kennen daar ook verschillende mensen. Je kan overnachtingsplekken regelen via kennissen of vrienden :)

Wat bij mij nog op de planning staat is richting mijn grootouders een trektocht maken (Limburg) en dan bij hen op de weide aan huis kamperen en van daaruit in Limburg rondrijden. Voor de overnachtingen onderweg zou ik maneges contacteren. Misschien kan je dat proberen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:24

In Belgisch Limburg ligt een heel mooi knooppunten netwerk (kunnen wij Nederlanders nog wat van leren) Heb daar in juni rondgereden met vriend en onze paarden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 11:52

ijssnuiver schreef:

Kun je er dan langer dan een dag over doen om schiermonnikoog rond te rijden }:)

Maar even los daarvan, het is best een ervaring om de zooi op je paard te knopen en te vertrekken, al is het maar voor drie dagen. Het gaat er namelijk helemaal niet om hoe lang of hoe ver of waarheen, het gaat erom dat je onderweg bent.

Het is best leuk om te kunnen zeggen dat je dwars door Middelburg bent gereden of op het drielandenpunt bent geweest of downtown Ouderkerk aan de Amstel koffie met appelgebak hebt gedaan, danwel, op diezelfde tocht, over de sluizen bij IJmuiden bent gegaan met als reisgezelschap een cruiseschip van 10+ dekken dat zo precies in de sluizen paste dat je zonder loopplank aan boord had kunnen stappen.
Maar dat zijn de leuke verhalen achteraf; de ervaring van het moment is alleen voor degenen die er daadwerkelijk bij waren. Daarom ga je op pad......

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:37

Gelukkig zal mijn startpunt ook niet Schiermonnikoog zijn...

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 11:58

Het lijkt mij ook geweldig om te doen, vooral omdat ik volgend jaar na mijn examen 2,5 maand vrij ben. Zat de tijd dan :) plus mijn pony vindt buitenrijden ge-wel-dig en dat doen we ook bijna alleen maar. Ik lees zeker even mee voor tips e.d.

Mijn plan zelf was -omdat ik langer te tijd heb- max 30 km op een dag te rijden. Ik sta nu in landsmeer en zou het gaaf vinden om bijvoorbeeld op het strand terecht te komen. Ponylief kan de trailer niet in en hoop zo een beetje 'mijn droom' te kunnen waarmaken :) maar ook bos lijkt me geweldig

Ik ben een tijd ziekgeweest en ben nu weer kilometers met pony aan het opbouwen, is dat ook niet iets voor jou? Ik gebruik een app waar de km's, tijd en snelheden zichtbaar zijn, super handig!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:21

ijssnuiver schreef:

:D :D

Ik heb wel ooit geroepen dat ik op elk strand van NL geweest wil zijn, bij voorkeur met eigen paard. Daar hoort Schier ook bij al weet ik nog niet hoe.........

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:36

ikke schreef:
ijssnuiver schreef:

Ik heb wel ooit geroepen dat ik op elk strand van NL geweest wil zijn, bij voorkeur met eigen paard. Daar hoort Schier ook bij al weet ik nog niet hoe.........

Het is mogelijk hoor met eigen paard naar Schier. Maar wel een kostenpost, je zult een ontheffing aan moeten vragen om met je eigen auto+trailer op het eiland te mogen rijden. De bootreis zelf is vrij prijzig.
Vakantiestalling is hier goed mogelijk.
Goed te doen, maar ik zou het om de kosten niet gedaan hebben(als ik hier niet zou wonen ;) ).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:39

Ik zou zeggen ga naar Genk naar het nationaal park, heerlijk rijden daar zelf ook nog. Absoluut de moeite ! :j Wil dat ook wel eens doen met Jack maar aan ene kant alleen is maar zo alleen en als ik dan ergens naartoe rij raak ik niet terug thuis want heb geen familie met een trailer |o .

Ben daar in mei zelf geweest maar toen wel een vaste uitvalsbasis genomen met de groep en zo iedere dag een rit gaan maken van daar uit :) .
Laatst bijgewerkt door Lori op 15-12-14 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:42

Ik zou niet meteen weken plannen, denk dat een paar dagen voor een eerste keer al gek genoeg is ;) Heb zelf ook die plannen, maar weet nog niet wanneer :+

Dat gezegd zijnde, zoals hier al vermeld wordt: Limburg, zeker de moeite!
Zit zelf middenin het netwerk dus als je wil kan ik je wel helpen plannen. Voordeel hier is dat je veel paardvriendelijke (eet)café's en overnachtingsplekken hebt. Is toch wel fijner dan bij een willekeurig huis of manège moeten gaan aankloppen en hopen dat het lukt. Zeker voor je eerste tocht ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 12:47

Wat ik heb gedacht al te doen is doorrijden naar Limburg daar doe ik ongeveer 1 week over. Daar een week blijven en daarna 1 week terug rijden. Enkel zou ik liever gezelschap hebben daarvoor :') .

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:05

Dit is ook helemaal wat ik van plan ben in de zomer, als "viering" wanneer ik afstudeer dit jaar. Let er wel op dat je niet alleen bent die eerste keren! Er moest maar iets voorvallen. Ik ben zelf samen met mijn paard van bertem, en ik en mijn nicht zijn van plan om eerst een paar oefentochten te maken tijdens de vakanties tussendoor. Voor de grote tocht zijn we van plan toch ong. vijf dagen of meer weg te zijn.

Het belangrijkste voor ons is vooral de conditie van de paarden. Het is daarmee dat we ook veel kilometers gaan doen en het willen opbouwen tegen de zomer. Dat gaat nog een heel avontuur worden, en ik ben er zeker van dat dat evengoed bij jou zal lukken.

Denk er ook aan waar je heengaat, vermits er een andere taal wordt gesproken.Bij ons is dit het geval omdat we richting wallonië gaan. Dat wordt frans bijschroeven...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 13:44

ijssnuiver schreef:
ikke schreef:

Het is mogelijk hoor met eigen paard naar Schier. Maar wel een kostenpost, je zult een ontheffing aan moeten vragen om met je eigen auto+trailer op het eiland te mogen rijden. De bootreis zelf is vrij prijzig.
Goed te doen, maar ik zou het om de kosten niet gedaan hebben(als ik hier niet zou wonen ;) ).

Ach, ik ben ook meerdermalen op Terschelling geweest; ben wel iets gewend wat dat betreft.
Ik snap best dat ze op schier daar paal en perk aan willen stellen.
Dat is soort van hetzelfde als dat ze op Terschelling terughoudend zijn met vergunningen om op het strand te rijden met je 4x4, maar als je de juiste (club)contacten hebt, kom je zonder veel moeite aan een vergunning.
Kwestie van op tijd aanvragen en netjes uitleggen wat de bedoeling is, dat zal niet het grootste probleem zijn.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 15:43

Limburg is wel een leuke tip, maar daar óók heuvels en venijnige weggetjes qua hoeven (asfalt met steentjes). Beide hoeven geen probleem te zijn maar is wel iets om rekening mee te houden. Verder is daar idd prachtig... (Zuid-zuid limburg :+ ieg, dat ken ik)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 01:19

ikke schreef:
ijssnuiver schreef:

Ach, ik ben ook meerdermalen op Terschelling geweest; ben wel iets gewend wat dat betreft.
Ik snap best dat ze op schier daar paal en perk aan willen stellen.
Dat is soort van hetzelfde als dat ze op Terschelling terughoudend zijn met vergunningen om op het strand te rijden met je 4x4, maar als je de juiste (club)contacten hebt, kom je zonder veel moeite aan een vergunning.
Kwestie van op tijd aanvragen en netjes uitleggen wat de bedoeling is, dat zal niet het grootste probleem zijn.

De vergunning krijg je hier vrij eenvoudig. Helemaal als je uitlegt dat je met paard en dus een trailer komt. Je mag dan van de boot dan je overnachtingsadres rijden en moet verder gewoon de auto laten staan. Schier is tenslotte op die fiets/lopend/te paard ook heel goed te doen.
En als je terschelling gehad hebt, is Schier qua boottijd een eitje.