Nieuwe regels voor buitenrijden wellicht betalen voor gebied

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shar_Angel

Nieuwe regels voor buitenrijden wellicht betalen voor gebied

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:05

Het bekende boekje van Paard&Sport is weer binnen,
Tot mijn verbazing staat er nu in dat er betaald moet gaan worden...
maar waarom moeten ruiters gaan betalen voor een gebied waar je al een ruiterbewijs moet hebben ?
Het zal hier gaan over het "dure "onderhoud van de ruiterpaden...
nu denk ik zelf waarom moeten wij betalen en wielrenners, wandelaars, en fietsers niet ? de recreatie gebieden zijn toch van ons allemaal? Wat vinden jullie dus brand los!!

_PatriciaH

Re: Nieuwe regels voor buitenrijden wellicht betalen voor gebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:11

In de Loonse en Drunense duinen moeten we al jaren betalen...je wordt gek van de wielrenners en alle loslopende honden (met poep) en die betalen helemaal niets. Ik vind het maar raar dat ruiters moeten betalen en de rest van de mens die daar is niet.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 15:16

jaa dat snap ik dus ook niet :O

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 15:30

tot op zekere hoogte vind ik het prima dat we er voor moeten gaan betalen, het onderhoud kost geld en we maken er gebruik van, sowieso gaat het vaak maar over een paar tientjes per jaar.
wat ik alleen wel zo eerlijk zou vinden is dat alle andere gebruikers er ook voor gaan betalen en dat er meer boswachters worden aangenomen om dit ook daadwerkelijk te gaan onderhouden en controleren.
en anders ipv meer boswachters zou het ook wel zo eerlijk/fijn zijn als je bijvoorbeeld in ruil voor een dagdeel vrijwilligerswerk in het bos een gratis toegang"ticket" krijgt. Op die manier gaan mensen ook zien hoeveel werk het eigenlijk is.
en als ze het dan toch doen, dan wil ik ook gewoon in alle bossen kunnen rijden dus niet alleen in de loonse en drunense duinen maar ook ergens in een bos in Drenthe.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:25

Paard&Sport heb ik nog niet geopend, maar de boswachter vertelde het al laatst :( Zou volgens hem wel zeker een proces van jaren zijn voordat het echt doorgevoerd wordt, maar ik vind het toch erg jammer.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:39

Ik heb paard en sport doorgebladerd maar niks tegen gekomen over een (definitieve) beslissing over betalen om buiten te mogen rijden. Er is nog steeds niks over bekend..

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 00:50

Hoe gaat dat in zn werk? Krijg je na betaling een pas die je verplicht bij je moet hebben oid?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 01:03

Afbeelding
Wij hebben in de treek een penning die je in t zicht moet dragen.
soesterduinen net zo. Overal hier. Tot aan t gooi heb je boskaarten. Die betaal je en dan ontvang je d3 kaar thuis. En die knoop je aan je hoofdstel

Ja ik heb de penning hier verkeerd om ;) dr staat een nummer op.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:16

Ik vindt dat de natuur van ons alle is.
Vroeger werden er altijd paarden gebruikt ( voor de auto tijd ) en werd de natuur ook door zich zelf in orde gehouden.
Als ze niet alles volbouwen en meer natuur behouden kan de natuur ook wat meer zijn eigen in orde houden.
Oude zieke/dode bomen die ze nu wegkappen om jonge bomen een kans te geven ben ik een voorstander voor maar dit is ook een eigen belang van de mens voor bv kachelhout.
De paden die er liggen en onderhouden moeten worden kunnen ze door bv vrijwilligers laten doen. ( mensen met taakstraffen etc.)

Voor mijn gevoel is het betalen voor gebruik van bossen meer om weer een potje te spekken en zullen wij bosgebruikers er niks van merken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:22

In het Noord Duinreservaat betaalt iedereen voor z'n duin kaart. Ruiters, fietsers en wandelaars horen een toegangsbewijs te hebben en kunnen daarop gecontroleerd worden. Voor ruiters is dat zo'n 35,-- per jaar.

Als je gebruik maakt van een voorziening, mag dat best iets kosten. Het levert je namelijk ook iets op.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 08:36

Ik wil best een bijdrage betalen voor goed onderhouden ruiterpaden, die dan ook alleen voor Ruiters' toegankelijk zijn.
Dus geen MTB-ers, wandelaars, honden etc. Op het ruiterpad.
Het toppunt wat ik hier heb gehad was dat ik in de ankers moest voor een bosbessen plukkend stelletje bejaarden die rustig op een stoeltje op het ruiterpad zaten....

Met mijn honden wil ik ook best betalen voor een veilig losloop bos, vrij van ruiters en fietsers.

Goed beleid en eerlijk verdelen van de beschikbare ruimte. Nu mogen sommige groepen alles en anderen bijna niets. Met name MTB-res veroorzaken flink overlast, rijden je in groepen zo van de sokken en zouden ook baat hebben bij een eigen route.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:17

Tsja in mn auto betaal ik ook wegenbelasting terwijl fietsers, brommers etc niets betalen.
Voor mn honden moest ook belasting worden betaald terwijl alle katten gratis rond lopen..

Soms is t niet helemaal eerlijk :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:24

Wij betalen wegenbelasting omdat het asfalt door de auto's slijt en vernieuwd moet worden om de zoveel jaar. Fietsers en brommers veroorzaken relatief zo weinig slijtage dat het om zulke kleine bedragen zal gaan, dat het niet zoveel zin heeft om dat te incasseren.
Bij een ruiterpad vind ik dat anders, gezien de paarden niet voor veel meer onderhoud zorgen dan mountainbikers bijvoorbeeld.
Maar goed, ik zou het geen problem vinden om een bijdrage te betalen, er moet immers ook werk aan verricht worden, maar in Den Treek vond ik de bijdrage wel erg veel. 100,- voor een jaar.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:25

Ik wil inderdaad best betalen, maar dan ook iets ervan terug zien en gewoon lekker kunnen rijden.

Ik lees hier nu over penningen in een bepaald gebieden per jaar. En wat met mensen (zoals ik) die gewoon geregeld de trailer pakken om hier en daar een keer te gaan rijden? Wordt een duur grapje dan? :$ Misschien bij aanscherping vd regels tijd voor een herziening vh systeem?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:25

PowerReiner schreef:
Wij betalen wegenbelasting omdat het asfalt door de auto's slijt en vernieuwd moet worden om de zoveel jaar. Fietsers en brommers veroorzaken relatief zo weinig slijtage dat het om zulke kleine bedragen zal gaan, dat het niet zoveel zin heeft om dat te incasseren.
Bij een ruiterpad vind ik dat anders, gezien de paarden niet voor veel meer onderhoud zorgen dan mountainbikers bijvoorbeeld.
Maar goed, ik zou het geen problem vinden om een bijdrage te betalen, er moet immers ook werk aan verricht worden, maar in Den Treek vond ik de bijdrage wel erg veel. 100,- voor een jaar.

:wow: Misschien ben je de enige die daar rijdt, en moet je het volledige onderhoud betalen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:28

Hahahahaha

Cathy_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 09:29

Volgens mij was laatst ook op het nieuws dat ze entreegelden willen gaan vragen voor alle gebruikers van een natuurgebied. Dus ook wandelaars en fietsers.
Was erg veel kritiek op

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:00

Citaat:
maar in Den Treek vond ik de bijdrage wel erg veel. 100,- voor een jaar.
dat vind ik ook belachelijj geld. Soestduinen is ook 80 p.j.
en zie je ze ooit wat aan de paden doen?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:08

hier in de omgeving betalen wij 15,00 euro per jaar. (Tot een paar jaar terug 10,00 euro) Vind ik een net bedrag. Met deze penning is het mogelijk ook in andere gebieden te rijden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:08

gewoon over de openbare weg gaan rijden dan begrijpen ze weer waarom er ruiterpaden waren!
misschien kan het dan wel weer!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 10:12

Ik vind het niet zo erg om een paar tientjes voor onderhoud te betalen om in een gebied te mogen rijden. Probleem hier is alleen dat elke 10 km een nieuw gebied is. Dan moet je een hele verzameling penningen en vergunningen hebben en dan wordt t een duur grapje.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 11:29

Een algemene penning voor alle gebieden voor een kleine bijdrage waar je dan overal vrij kan gaan rijden.
Maar dan zouden ze wel ook echt iets moeten gaan doen in de gebieden.
( bij ons heb je bv een stuk waar je langs prikkeldraad moet die laag hangend over de grond heen hangt (geen functie) en alles beter begaanbaar maken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:30

Ik vindt dat maar terug moet worden gedraaid naar de oude situatie; De bossen krijgen weer meer subsidie en iedereen betaalt iets meer belasting. Op die manier is het ook het eerlijkst.

Want om paard rijdend Nederland de nieuwe melk koe te maken is echt belachelijk en de KNHS die er al te graag tussen wilt zitten zodat extra zak centje kunnen verdienen lijkt op die manier wel op de maffia.

Mocht wel gebeuren, dan lijk mij wel goeie actie om met ze alle op de weg te gaan rijden wat kwita al zo voorstelde. Geloof me, je zult ziet hoe snel ze dan opeens weer terug draaien.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:28

Ik vind het prima dat ze een bijdrage willen, maar dan wil ik wel 1 bijdrage die geldig is voor HEEL nederland.... En niet zoals nu alles apart want dat is ontzettend onhandig als je op meerdere plaatsen door NL rijdt..

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:39

Ik vind betalen opzich geen enkel probleem (100 euro per jaar heb ik er in 1 buitenrit uit, als ik het qua tijd omreken naar 1 dressuurproef en de kosten daarvan :D)
Wat ik wél vervelend vind, is dat je in de Treek op de ruiterpaden overhoop wordt gereden door mountainbikers, wandelaars precies de ruiterpaden kiezen en je soms moet slalommen tussen de ouders met kids + kinderfietsjes. Levensgevaarlijk. Om nog maar te zwijgen over de slechte kwaliteit van de paden, mountainbike tochten en hardloopwedstrijden die juist worden uitgezet over de ruiterpaden... Daar kan ik met mijn hoofd echt niet bij en dan is 100 euro veel te veel.