Buitenrit.. Wel of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Buitenrit.. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:13

Hoi!

Ik rij een heel leuk en lief paard genaamd Kaya. Kaya is een merrie van 7 jaar maar niet mijn eigen paard.
Ik zou zo graag een keer met haar op buitenrit willen, de eigenaar is er niet voor maar ook niet tegen.
Ze zegt dat ik nou op een leeftijd ben dat ik zelf kan en wil beslissen wat ik wil.
Nou wat is het probleem dan?
Ze is een aanstellerig schrik dier := Althans, dat was ze.
Ze kijkt nog wel eens van dingen op, maar neemt echt zelden een ''sprintje'' van iets.
Kaya is toen ze 4 was een paar keer op buitenrit geweest, alleen toen heeft ze de eigenaar er bokkend af gooit.
Natuurlijk wil ik dat niet, maar aan de andere kant. Toen was ze nog heel jong en onzeker.. Ze is nou ouder, trotser en zit lekkerder in haar vel..
Ik zou het zo graag een keer gewoon willen proberen. Niet alleen maar wel met iemand er bij.
Ze is 3 jaar niet buiten terrein geweest, er zal tuurlijk wel spanning wezen maar ik betwijfel of ze er bokkend van door gaat.. Wat zouden jullie doen? Just give it a try?

Hoor graag :)

Ilona_Mambo

Re: Buitenrit.. Wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:18

Ik zou iemand meenemen die haar aan een halstertouw houd. Eerst een klein rondje buiten, als dat goed gaat de volgende keer een grotere ronde. Als je het aandurft een keer los, maar de eerste keer(en) zou ik sowieso met iemand gaan die haar vast kan houden. :)

Sammiemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:22

Ik zou het een kans geven! Een paard ontwikkelt zich in zijn jonge jaren heel snel, en wordt vaak ook een stuk zekerder. Doe het wel in kleine stapjes inderdaad, niet gelijk een paar uur naar het bos langs enge dingen :')

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:24

Heen en weer langs de weg zal ik al prima vinden :') En ookal doen we dat 10x, ik rij met haar alleen maar in de bak en merk dat ze dat gewoon zo langzamerhand saai gaat vinden.

Er is alleen 1 probleem, welke kant ik ook op ga, ik MOET langs een blaffende herdershond..

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:26

Is ze bang voor honden?
En je kan (lijkt mij) niet voorkomen dat ze ooit in haar leven eens een hond gaat zien. Je kan er ook eerst gewoon een keer heen wandelen, dus zonder dat er iemand op zit. ;)

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:27

Dat weet ik niet, langs de bak kijk ze er nooit van op ( buitenbak ).Maar die blaffen niet :)

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:29

Gewoon eens proberen :D

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:37

Ja misschien moet ik ook gewoon niet zo twijfelen :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:42

Ik weet niet hoe oud je bent (zo te lezen aan de opmerking over zelf kunnen beslissen rond de 18) en hoe lang je het paardje al rijdt? Als je het beestje best goed kent zou ik eens beginnen met haar aan de hand meenemen buiten, dan kan je een beetje inschatten wat de schrikmomenten zouden kunnen zijn. En daarna zoals hier al eerder gezegd, gewoon steeds een stukje uitbreiden als iets goed gaat.

Die blaffende herdershond zou geen probleem hoeven zijn als jij er zelf ook niet erg op let en gewoon droogjes zegt: "Ja hoor, ik heb 'm ook gehoord" en gewoon doorloopt.

De belangrijkste raad die ik ooit kreeg is: "Je krijgt wat je verwacht", en dat is ook zo.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:45

Ik rij Kaya nou zo'n 4 jaar, ik ken haar best goed, ik ken haar truckjes, haar geintjes. Eigenlijk alles wel.
Ik weet hoe ze is als ze hengstig is. We hebben een rustig pad langs de bak lopen, ik ga het eerst daar op proberen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:51

Heb je al eens met haar gewandeld? Grondwerk met haar gedaan? Misschien eens een schriktraining doen in de bak? Is ook leuk omdat met stalgenoten samen te doen.

Maar jeetje 3 jaar geen buitenrit... Ondanks dat ik buitenritten vaak spannend vind en het ook niet altijd goed gaat ( ben er ook wel vanaf gevallen) blijf ik toch gaan... Zou me dood vervelen alleen maar in de bak en het paard zou er ook niet blij mee zijn.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 22:52

Heb 1 keer met haar gewandeld, ging aardig. Stal genoten zijn er niet, particulier ;)
Tja.. Ik kan er ook niks aan doen dat ze zo lang niet op buitenrit is geweest, ik snap wel dat de eigenaar er geen schik aan heeft als ze er telkens zo af werd gegooid ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 22:59

Eerst wat vaker stukjes wandelen. En liefst in het beging in het bijzijn van een ander rustig paard waar op ze kan steunen indien ze toch erg spannend vindt.
En als dat goed gaat paar keer alleen en daarna keer klein ritje samen met ander rustig paard.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:23

Ik zou de eerste keer samen met iemand met een fiets of een andere ruiter gaan. Heb je geen vriendinnen met paard die je op kunnen halen of die met de fiets ernaast kunnen rijden?
En als dat goed gaat dan alleen. Wel de cap op en mobieltje mee:-)

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:27

Na het rijden in de bak gewoon langzaam aan opbouwen en een stukje buiten afstappen.
Je kunt haar natuurlijk ook eerst aan de hand meenemen langs de blaffende honden en goed kijken hoe ze reageert.
En evt de terugweg erop stappen en langzaam aan terug naar stal rijden.
Succes, komt vast wel goed.

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:30

Persoonlijk zou ik er liever op zitten als ze raar gaat doen, 1 rare beweging en je bent de teugel kwijt, terwijl je die beweging misschien wel uit kunt zitten. Met mijn ex-verzorgpaard zat ik er altijd op, die danste als ze iets engs zag, waardoor het voor degene die haar vast had lastig was om haar vast te houden, terwijl ik zittend op haar totaal geen moeite had om de controle te behouden.
Laatst bijgewerkt door Ohana_91 op 26-11-14 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 23:34

Bedenk een route, ga deze aan de hand wandelen, dan weet je ongeveer wat je kunt verwachten tijdens het rijden qua route en reacties. En als ze braaf is, eens met iemand op de fiets ernaast wellicht als er geen ander paard mee kan. Alleen is ook maar alleen en als het paard al zo lang niet meer buiten is geweest kan ik me voorstellen dat het voor haar prettig is als ze niet alleen is.

Toen mijn merrie nog jong was en er geen ander paard was waarmee ik naar buiten kon, nam ik mijn vriend op de fiets ernaast mee. Als ze ergens niet langs wilde/ durfde, ging de fiets voor (zo handig, die weigeren nooit :')) en hop dan was het veilig en gingen we.

En vooral, blijven ademen en ontspannen. Daar staat of valt het ook mee ;) Succes en vooral heel veel plezier!!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:28

Ik zou eerst korte stukjes met haar aan de hand gaan wandelen langs de weg. Als ze daarbij rustig blijft, dan erop en iemand mee (op een rustig paard of lopend). Als dat goed gaat ga je kijken of je ook voorop kunt lopen, en de ander achter je. Als dat ook goed gaat kun je eens alleen op stap gaan.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 11:32

Sammylover schreef:
Persoonlijk zou ik er liever op zitten als ze raar gaat doen, 1 rare beweging en je bent de teugel kwijt, terwijl je die beweging misschien wel uit kunt zitten. Met mijn ex-verzorgpaard zat ik er altijd op, die danste als ze iets engs zag, waardoor het voor degene die haar vast had lastig was om haar vast te houden, terwijl ik zittend op haar totaal geen moeite had om de controle te behouden.

Hier dus ook, zit er ook liever op dan dat ik er naast loop.. Heb een vrij goeie zit en als ze er van door gaat zal ik dat nog wel uit kunnen zitten.
Maar als ze aan de hand er vandoor gaat is ze veelste sterk voor mij en dan hou ik haar echt niet :=

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:34

Hou er rekening mee dat de eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk blijft.
Als je het niet vertrouwd dus niet gaan want als het mis gaat kan dat een hoop gedoe geven voor de eigenaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:34

SindyKaya schreef:
Sammylover schreef:

Hier dus ook, zit er ook liever op dan dat ik er naast loop.. Heb een vrij goeie zit en als ze er van door gaat zal ik dat nog wel uit kunnen zitten.
Maar als ze aan de hand er vandoor gaat is ze veelste sterk voor mij en dan hou ik haar echt niet :=

Laat dan iemand je paard vasthouden terwijl je er zelf op zit (dus met hoofdstel, teugels enz). Als iemand voor je paard loopt, zal het paard daar steun aan hebben. Als je erop zit, dan is het hoofd van het paard voor jou, en dat maakt het net wat moeilijker voor het paard.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-14 11:38

Dat is waar, ik ga wel gewoon eerst na het uitstappen met haar langs de bak lopen, is wel bekend terrein maar toch van het erg af. Ik kijk gewoon hoe ze daar op reageerd en als dat goed is doe ik dat een paar keer.

Ben niet zo zeer bang dat ze er nu vandoor gaat, maar dat heeft ze eerder wel gedaan en dat blijft wel in mijn achterhoofd zitten

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 11:46

Ik zou eerst in de bak rijden zodat ze de frissigheid kwijt is en dan buiten aan de hand of onder de man met iemand erbij uitstappen. Als je dit elke keer dat je rijdt doet wordt het gewoon en kan je telkens een stukje verder gaan.
Succes ermee

mriek1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:55

Misschien eerst met de eigenaar een stukje naar buiten na het rijden? :) Die kent het paard ook, misschien dat dit al wat meer vertrouwen geeft. En wat hierboven al een paar keer gezegd is, zelf vooral rustig blijven ^^ Succes!