Onzeker paard.. Tips nodig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anniek22

Onzeker paard.. Tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 09:40

Hoi iedereen...

Ik heb een heel erg leuke IJslander, waar ik in April ook wedstrijden mee ga rijden.
Helaas was hij 2,5 week geleden opeens er le rg alteraal en hij zat echt vast achterin z'n kont. Hij kon niet meer met een viertakt lopen, er was achteraan altijd een huppeltje. Dat is normaal gesproken nooit..!

De osteopaat is langsgeweest en heeft alles losgemaakt. Het duurde een week voordat ze kwam, dus hij stond eerst een week helemaal stil in de wei, en na het bezoekje van de osteopaat iedere dag ongeveer 35 min lopen, in stap. Na 5 dagen wat gedraafd. Hij hield zijn rug snel vast, wat hij Normaal gesproken ook NOOIT doet..!

Maandag voor het eerst weer op gezeten, alleen gestapt. Hoofd op z'n plaats houden, beetje wijken, 'in'- en uitschuiven, zulke dingen. Gisteren voor het eerst ongeveer 400 meter gedraafd met een pauze in stap ertussen. Richting huis ging het wrl, maar hij was nog steeds niet de oude. Van huis af was hij echt erg onzeker. Hij draafde wel goed, maar het was alsof ik zijn rug amper voelde, en hij is echt heeeeel soepel in zijn rug!!

Mijn vraag is: waarom draaft hij zo? Is hij bang, of onzeker? Tot nu toe alleen maar alleen en in het donker s'avonds gereden. Hij loopt wél heel vrolijk met zijn oortjes naar voren. Ik spreek vanmiddag de eigenaresse wel even maar ik wil wel graag weten wat er aan de hand is....?

Alle tips zijn welkom, maar geen onzin hé ;-)

troi

Re: Onzeker paard.. Tips nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:07

Waarom denk je dat dit geestelijk is? Zoals je het beschrijft klinkt het als een lichamelijk probleem namelijk.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 11:03

Nou zoals hij beweegt beschrijven mensen hem als onzeker, alsof hij niet durft zgmaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:04

Dat kan toch ook een gevolg zijn van fysiek ongemak?

troi

Maar dat kan ook door pijn komen natuurlijk..

Ir111

troi schreef:
Waarom denk je dat dit geestelijk is? Zoals je het beschrijft klinkt het als een lichamelijk probleem namelijk.

Kan heel goed zijn dat het paard moet wennen aan zijn 'nieuwe' lichaam en wat hij er mee kan en dat hij daardoor voorzichtig of anders beweegt en daardoor onzeker in zijn bewegingen overkomt.

Uiteraard kan dat ook door pijn komen.

Ik zou met de eigenaar en osteopaat overleggen.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 12:52

Ik ga vanmiddag overleggen. Maar wennen aan z'n nieuwe lichaam, is dat een mogelijk idee? Of ga ik te snel van start?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:59

Anniek22 schreef:
Ik ga vanmiddag overleggen. Maar wennen aan z'n nieuwe lichaam, is dat een mogelijk idee? Of ga ik te snel van start?

Het kan, maar ik zou zeker willen weten dat het echt geen pijn is voor ik met een paard ging rijden. Dus eerst da erbij voor een check!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 13:10

Anniek22 schreef:

Dat zijn vragen die ik bij de osteopaat zou neerleggen. Die weet wat er precies was en hoe de behandeling geweest is. Die kan dus als het goed is ook beoordelen wat je erna kunt verwachten en of wat je voelt past bij zijn of haar beeld.

Overigens is het bij het wennen aan een nieuw lichaam net zo goed van belang om je training daarop aan te passen en goed te luisteren naar wat je paard zegt. Dus niet zo maar door blijven rijden. De insteek van je training is alleen anders dan wanneer je paard pijn heeft.

Succes.