Fris buiten rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blyth

Fris buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 13:51

Hallo!

Binnenkort gaan wij hoogst waarschijnlijk van stal verhuizen, nu is deze stal midden in de bossen en ben ik van plan om meer buiten te gaan rijden, zeker omdat we allebei heerlijk vinden, maar het nu bijna niet kunnen.

Maar nu heb ik een probleem.. Als ik net buiten rijd is ze gewoon rustig, soms wat sloom zelf dan moet ze overal naar gapen en lekker rond kijken, maar zodra we maar een stukje gedraafd/gegaloppeerd hebben word ze enorm fel en wil ze niks anders meer dan sneller gaan.
Ik heb haar vaak wel gewoon onder controle, maar ik vind het erg vervelend als ze continue blijft dribbelen of als ik maar een beetje been geef dat ze denkt dat ze harder moet..

Ik heb hier geen last van als ik de hele weg blijf stappen of met meerder ben, maar ik vind het soms ook erg fijn als ik alleen kan rijden of soms een stukje lekker kan draven/galopperen, zonder daarna op een enorm heet paard te zitten.
Verder is ze gewoon in de rijbak ook erg rustig en is er ook niks aan de hand, ik heb er alleen last van met buiten rijden.

Zijn er meer mensen met dit probleem?

friesiszwart

Re: Fris buiten rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:53

gelukkig niet, maar voor de veiligheid zou ik dan bij een buitenrit een martingaal gebruiken. Heb je net iets meer te vertellen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 13:55

Ja ik ken dat hoewel het bij mij vaak aan het begin van de rit is. Wat je kunt doen is veel overgangen rijden en als je plaats hebt ook figuren. Rijd maar eens slalom om bomen en als je wat meer ruimte hebt voltes... Of een pasje wijken. Houd hem bezig zodat hij leert wachten op jouw hulpen.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 14:00

Martingaal gebruik is sws altijd! Ik ga nooit buiten zonder dat ding :)

Bedankt! Ik zet haar ook vaak stil (als het kan) als ze heel heet word, meestal laat ik haar dan een tijdje wachten tot ze rustig wil blijven staan, meestal gaat dat een paar stappen goed, maar dan vind ze het weer leuk om haar eigen zin door te drijven haha.
Maar ik denk dat ik er wel wat mee kan! :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:03

Mijn verzorgpaard is inderdaad ook zo, maar ook pas als we een stuk onderweg zijn in combinatie met draf en galop. Hij schrikt dan ook ineens overal van terwijl hij echt nooit ergens van onder de indruk is. Ik lees even mee.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:14

Citaat:
maar dan vind ze het weer leuk om haar eigen zin door te drijven haha.

Dan zet je haar onmiddellijk weer stil. Al doe je dat 100x ze moet leren dat ze haar zin niet mag doordrijven. Dat kan alleen door enorm consequent te zijn.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:16

mijn oude paard was ook zo in het begin. om eerlijk te zijn weet ik niet helemaal zeker hoe ik dit heb afgeleerd, want er waren nog wel wat puntjes, overal van schrikken bijv.

ik zette hem dus gewoon aan het werk als hij "vervelend" was
en zolang hij braaf bleef mocht hij gewoon aan een lang teugeltje, maar als hij ging kloten...hop, aan het werk
na een paar weekjes had hij nergens meer last van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:22

Misschien eerst beginnen met wat rustige stapje ritjes en pas zodra ze door heeft dat ze zich buiten ook kan ontspannen en rustig kan stappen dan pas aan slag gaan met de draf in plaats van martel werktuigen?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 14:32

Fjorj schreef:
Misschien eerst beginnen met wat rustige stapje ritjes en pas zodra ze door heeft dat ze zich buiten ook kan ontspannen en rustig kan stappen dan pas aan slag gaan met de draf in plaats van martel werktuigen?

Wie heeft het hier over martelwerktuigen?
Met een staprit blijft het paard rustig zegt de TS, dus dat kan ze doen om aan de omgeving te wennen, maar niet voor eeuwig.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 14:35

Ineke2 schreef:
Citaat:
maar dan vind ze het weer leuk om haar eigen zin door te drijven haha.

Dan zet je haar onmiddellijk weer stil. Al doe je dat 100x ze moet leren dat ze haar zin niet mag doordrijven. Dat kan alleen door enorm consequent te zijn.

Dit doe ik ook wel, maar ik vind het verschrikkelijk vervelend, aangezien het voor mij onstpanning is en dit niet echt bepaald ontspanning is haha

@Fjorj Wat ik al zei, stap gaat prima, ook als ik een hele weg stap, maar zodra ik ga draven is het over en begint ze te drammen..
Ben btw ook niet van plan om er martel werktuig er aan te gaan hangen hooguit een martingaal, maar dit is gewoon pure veiligheid :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:15

blyth schreef:
Dit doe ik ook wel, maar ik vind het verschrikkelijk vervelend, aangezien het voor mij onstpanning is en dit niet echt bepaald ontspanning is haha

Dat snap ik, maar als je dit een tijd volhoud zul je zien dat het zijn vruchten afgaat werpen.

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 15:21

Okay, iig erg bedankt voor de tips! Ga ze zeker gebruiken de volgende keer dat ik naar buiten ga! :)

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:26

Aan het werk zetten, veel voltes, slalommen, overgangen, stilstaan, achterwaarts, ga zo maar door.
Weet niet of het werkt maar misschien voor het rijden even in de bak rijden of longeren zodat ze haar ergste energie kwijt is of op buitenrit gewoon heel lang blijven galopperen tot ze moe is? Weet niet of dit nou een handige oplossing is, maar misschien is dat gewoon nodig?

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:30

dit komt me bekent voor.
het is een kwestie van duidelijk maken waneer hij mag en waneer niet.
om het paard duidelijk te maken dat er iets gaat gebeuren kun je 'Let op' zeggen dat is dan een teken dat hij moet opletten welke teken hij krijgt wat er gaat gebeuren. zoals terug gaan naar de stap vanuit de draf als dat goed gaat en blijft rustig zeg je 'goed zo' geen 'braaf' dit verward een paard met draf de klanken klinken het zelfde.
wat ook een goede voor je zou zijn is op stem gaan rijden als je het goed doet heeft hij het binnen no time door en zit alles er in. als een comando wilt geven zeg je 'Let op! Draf!' en zal het paard gauw door hebben waar hij aan toe is en meer duidlijkheid heeft.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:34

Ik denk het kwestie is van heel vaak doen en nee is nee. Want zij raakt er ook gefrustreerd door, want ze kan zichzelf dan niet uiten. Laat haar vooral niet haar gang gaan.

Mijn eigen paard had eerst een handje van om echt hard te gaan galopperen, maar als terug nemen naar handgalop niet werkte gingen we stappen, constant herhalen. Of als het goed ging haar laten gaan maar aansporen om NOG harder te gaan (als het verantwoord was). Wilde ze terug; nee HARDER. Je wilt hard? Dan gaan we HARD.

Nu kan ik perfect schakelen in de galop.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:38

Mijn paard vind een hele weg stappen ook geen probleem, totdat we een draf hebben ingezet. Dan wordt ze bloedjefanatiek en wil ze alleen nog maar hard. Inderdaad een kwestie van: Ho is Ho. Lukt steeds beter bij mijn paard, ene keer ook beter dan de andere keer. Mijn paard vind in het bos rijden geweldig en wordt super enthousiast. Dat kan ik ook wel weer waarderen, maar een pas versnellen zonder dat ik dit aan heb gegeven gaat gewoon niet gebeuren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:38

Is het niet ook een kwestie van kilometers maken?
Als je bij wijze van spreke dagelijks naar buiten gaat, en dat consequent dressuurmatig corrigeert, dit gedrag vanzelf minder zal worden.

Vooral omdat je nu aangeeft niet zo heel vaak naar buiten gaat?

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:48

Ik ken het probleem, mijn bijrijdpony is altijd heerlijk fris (lees: niet te stoppen) als ze eenmaal een galoppad heeft gezien.

Wat heeft geholpen bij mij is zelf enorm ontspannen erop zitten; een tijdje alleen buitenrijden, zonder andere paarden die haar konden opfokken; loslaten ipv vasthouden.

Ze blijft fris, maar dat is hoe zij is. Ik houd er rekening mee door niet te galopperen als er een bang iemand of jong paard mee is. En de terugweg lekker lange teugel, zodra ze gaat draven terugnemen. Na een paar keer 'snapt' ze het weer en blijft stappen, wel op een hoger tempo, maar dat neem ik op de koop dan toe.

Stil zetten heeft voor mij geen nut gehad, ze gooide dan gewoon haar voorhand naar voren, hoofd naar beneden en ging rennen :+ Voor mij hield ontspannenheid en geduld van mijn kant dus.

En probeer uit! Als iets niet na 1 keer niet werkt, probeer het nog een paar keer, maar let op jouw eigen veiligheid en die van je paard.

Succes in ieder geval :)

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 15:55

Heel erg bedankt! :D

@Loveyourself: Moe maken heeft vaak ook geen nut, soms in de zomer na het rijden ga ik ook wel eens een rondje maken in de bossen, maar dan blijft ze vaak net zo fris.

@Lolotjeh: Commando's reageert zo vaak ook goed op! Ik gebruik bijvoorbeeld 'Ja toe maar!' als ze mag galopperen en 'hohoooo' als ze langzamer moet (heb overigens wel meer commando's)
Alleen dit werkt vaak in de bak (en tijdens het longeren) beter dan in de bossen, in de bossen werkt vooral de 'toe maar' heel goed en de rest heeft een beetje storing :+

@bralindy: Dat is misschien wel een erg goede tip voor in de nieuwe bossen, dit hielp vroeger ook met longeren! Daar wilde ze vaak ook mee doordrammen, toen heb ik een paar keer gezegd van je wilt hard dan ga je maar hard ook al ben je moe, toen had ze het wel al snel bekeken haha

@LiVetime: Haha ja daar heeft mijn paard ook heel veel 'last' van, ze vind het zo geweldig, dat gewoon iets te fanatiek word! Maar bedankt! :)

@Marije_jiplove: Dit zou idd ook best kunnen, dat ze zo blij word als ze weer een keer naar buiten mag, zeker omdat ze het zo leuk vind! Dan weet ik wat er te doen staat op de nieuwe stal, veel naar buiten gaan en kijken of het scheelt! :)