Strandrit met drukke pony, How to?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BrendaRoosje

Strandrit met drukke pony, How to?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 22:43

Mijn vriendin had mij gevraagd voor een groepsstrandrit, en het lijkt me ook wel leuk enz, maar mijn pony is best druk. Longeren voor het rijden enz.. Maar de laatste keer op strand (1 jaar geleden alweer) ben ik eraf gevallen.Er waren toen geen andere paarden bij. Ik had mijn pony toen ook nog maar 2 maanden en nu alweer meer dan een jaar. Ik snap best dat zij gaat rengaloperen net zoals de rest van de groep, maar de vorige keer ben ik eraf gevallen vw bokken en steigeren etc. Ik ben erg benieuwd hoe ze het in een groep gaat doen. Ze wil de rest altijd bijhouden en gaat dus altijd op het hardst. Ik kan opzich wel tegenbeen rengalopje, alleen met steigeren/bokken ben ik niet zo'n ster :+ Dus, heeft iemand tips voor een strandrit, als ze gaat bokken en/of steigeren en wat kan ik het beste doen? Groetjesss

Klokjes

Re: Strandrit met drukke pony, How to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:59

Ga eerst eens met 2 of 3 rustige paarden naar het strand die daar ook ervaring in hebben en ga dan vooral NIET galopperen, maar gewoon lekker relaxt en rustig rijden. Niet te lang ook, een kwartiertje ofzo en dan weer de duinen in. Ga je paard zeker niet dwingen in zee of dicht bij zee te gaan, veel paarden vinden dat toch wel spannend. Doe zelf een bodyprotector aan, al is het maar voor het veilige gevoel. Je zou dan 2 weken later nog eens heen kunnen gaan en een rustig galopje proberen. Overleg dit ook met de anderen, niet dat hun ineens vet hard gaan, blijf bij elkaar.
Door het rustig op te bouwen kun je je paard laten wennen aan de ruimte van het strand en ook dat het niet altijd racen betekend. Zonder een fijne en relaxte strandervaring met je paard zou ik niet met een grote groep heen gaan die gaat galopperen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:39

Mijn paarden mogen onder het zadel geen rengalop. als ik met een groep ga rijden maak ik daar ook altijd afspraken over. Er zijn altijd mensen die hun paard niet houden en ik ga ervan uit dat het voor iedereen gezellig moet zijn.

Wat jij aangeeft dat je altijd eerst moet longeren voor het rijden dan vraag ik mij af of het wel verstandig is mee te gaan. Je brengt niet alleen jezelf in gevaar maar ook anderen.

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 18:26

@friesiszwart Ik bedoelde dit alleen maar, dat ze dan minder druk voor de rit zou zijn. Normaal longeer ik zelden voor het rijden (tenzij ze een tijdje stil heeft gestaan natuurlijk).

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 18:33

Ik zou het goede advies van Klokjes eerst maar eens volgen. Gewoon een rustig ritje of meer maken, waarbij je je pony leert dat strand niet per definitie hard racen is. Volgens je profiel woon je in Katwijk dus ik denk dat je misschien best regelmatig kunt oefenen met een paar ervaren rustige paarden.

BrendaRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 21:13

Bedankt voor het goede advies, k ga het zeker opvolgen :)

ElisaAppie6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:13

Je kan ook eerst iemand anders eropzetten. Inderdaad is het handig om rustige paarden erbij te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:18

Als je pony elke keer eerst moet longeren voor dat je er rustig op kunt rijden dan zal ik als ik jou was daar eerst aan gaan werken voordat je uberhoud aan het strand denkt.
En zodra dat goed gaat dan eerst wat relaxe stapritten over strand maken zodat de pony leert dat ze ook op het strand zich kan ontspannen in plaats van in de vlucht modus te gaan.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-14 15:32

Ik zou eerst longeren, en het daarna proberen rustig te houden op het strand tot je zelf genoeg vertrouwen hebt, en anders gewoon niet (ren)galopperen. Lijkt mij ook fijner om dan eerst met een wat kleinere groep op pad te gaan.
Als je je pony niet denkt te kunnen houden zou ik helemaal niet gaan, niet alleen gevaarlijk voor jezelf maar ook voor de mensen om je heen op het strand.