Ruiterbewijs verlengen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Britt1

Ruiterbewijs verlengen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:18

Ik heb al ruim twintig jaar mijn ruiterbewijs, maar 't de laatste tien jaar niet verlengd, omdat ik het niet meer nodig had. Ik heb nu geinformeerd wat het kost om het alsnog weer te verlengen en activeren, dat kost ongeveer 110,00 nu en dan na een jaar 41 euro voor twee jaar.
Ik twijfel of ik mijn ruiterbewijs weer zal verlengen. Ik heb het nu eigenlijk niet nodig in het gebied waar ik rijd, maar wellicht is het wel handig zo'n bewijs op zak te hebben voor het geval ik in ander gebied ga rijden waar het verplicht is ofzo?

Hoe zit het bij jullie? Hebben jullie een ruiterbewijs en waarom?
Wat zouden jullie mij adviseren?

Chouchou

Re: Ruiterbewijs verlengen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:23

Ik heb er geen en heb er ook nooit één nodig. Het zijn maar weinig gebieden waar je een ruiterbewijs nodig hebt om er te mogen rijden, als je een kwartiertje verder rijdt met de auto ben je vaak al in een gebied waar je wel vrij kan rijden :) Mocht mijn eigen uitrijgebied wel een ruiterbewijs eisen, zou ik hem wel halen. Maar alleen voor het geval dat je ooit een keertje misschien ergens wil rijden waar een ruiterbewijs verplicht is, zou ik niet zoveel geld neerleggen! Ik zou niet weten welk ander nut er is van een ruiterbewijs.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:47

Ik heb de mijne net opgezegd omdat het hier niet nodig is en ik het dus geldverspilling vind.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:48

Ik heb hem jaaaaaaaaren geleden ooit laten verlopen en hem nog nooit gemist :)

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:49

Ik verleng hem netjes elke zoveel jaar

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:50

Ja dat is het dus ook in mijn geval: ik had het niet meer nodig en heb het nooit meer verlengd... Door de steeds meer veranderende regels e.d. rondom het ruiterbewijs twijfel ik dus of ik het toch weer verleng. Want stel dat het in veel gebieden ineens weer verplicht wordt? Dan heb ik echt geen zin om mijn hele ruiterbewijs opnieuw te halen ofzo. :/

j1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:50

Ik heb hem op mijn 12e gehaald omdat mijn vader het toendertijd handig vond als ik regels en dergelijke wist. Braaf elke 2 jaar verlengd, maar of het zinvol is, nee.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:52

Heb hem ook, verleng braaf elke 2 jaar maar heb hem hier ook niet nodig. Is het dus wel zo dat als je hem 10 jaar niet verlengd hebt je hem kan 're-activeren' dan?? Want dan verleng ik hem ook niet meer.. mocht ik ooit verhuizen naar een gebied waar hij WEL nodig is, kan ik hem weer re-activeren dus!? :D

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:53

Dat weet ik dus niet zeker welke termijn daar aan hangt...

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:59

Ik dacht ook dat het ruiterbewijs een aanvulling was op je WA-verzekering ? Of heb ik dat ooit horen vertellen en is dat helemaal niet waar ?
EDIT: stukje gekopieerd van de site van het ruiterbewijs:
"Bij het RB is ook inbegrepen een volledige 2-jarige WA-verzekering.
Deze is veelal beter, uitgebreider, als de"eigen" WA verzekering. Hierdoor zijn overheden en landeigenaren er zeker van zijn dat een goede verzekering is gekoppeld aan de ruiter."

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:04

Dandy schreef:
Ik dacht ook dat het ruiterbewijs een aanvulling was op je WA-verzekering ? Of heb ik dat ooit horen vertellen en is dat helemaal niet waar ?
EDIT: stukje gekopieerd van de site van het ruiterbewijs:
"Bij het RB is ook inbegrepen een volledige 2-jarige WA-verzekering.
Deze is veelal beter, uitgebreider, als de"eigen" WA verzekering. Hierdoor zijn overheden en landeigenaren er zeker van zijn dat een goede verzekering is gekoppeld aan de ruiter."

Let wel op dat dit nog maar tijdelijk is:

Citaat:
Let op: de WA-verzekering vervalt per eerstvolgende verlengdatum van je bewijs (uiterlijk 31-9-2016)

Examenkandidaten die na 1 oktober 2014 examen doen, zijn niet meer WA-verzekerd via het Ruiter- of Koetsiersbewijs.

Vanaf 1 oktober 2014 is er een ongevallenverzekering toegevoegd aan het Ruiter- of Koetsiersbewijs. Voor meer informatie kun je kijken op www.knhs.meeus.com

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:05

Dat is jammer, bedacht me net dat ik dan misschien mijn gewone WA wel op zou kunnen zeggen, al die jaren dubbel betaald ;-)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:07

Haha ik zou eerder het ruiterbewijs opzeggen dan, die vergoed alleen als er op buitenrit iets mis gaat, de rest van de dag helaas niet.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:08

Heb het nooit doorgelezen, maar omdat ik zag staan "volledige WA verzekering", haha.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:41

Het verzekering behorende bij het ruiterbewijs keert alleen uit als dit niet onder de normale WA vergoed wordt, naar mijn idee dus nooit.

Pure geldverspilling maar toch verleng ik hem toch ook weer om het jaar.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:44

Ik heb hem ook niet meer verlengd. Als het moet haal ik hem wel weer opnieuw (op mijn slofjes) voor een veel lager bedrag dan jaren van verlengen. Maar ik geloof er niet in dat ik hem ooit echt nodig ga hebben.
Laatst bijgewerkt door Yucca op 05-11-14 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:44

Ik heb zowel koetsiers als ruiterbewijs en denk er ook over om beide gewoon niet meer te verlengen. Ik heb in de idd 20 jaar dat ik hem heb nog nooit gebruikt, en ga het idd nu ook als geldverspilling zien. Kan voor die bedragen leukere dingen doen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:47

Afgelopen weekend is er bij ons examen afgenomen. Georganiseerd door mijn eigen vereniging. De kosten van de hele bende, theorielessen, praktijklessen en examen kwamen niet boven jouw eerstgenoemde 110 euro uit. Waarom zou je em dan heractiveren en niet gewoon opnieuw examen doen als dat ooit nodig is? Dat is dan dus goedkoper...

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:18

Ik zou echt niet opnieuw de rompslomp van het opnieuw examen willen doen. Maar denk dat het ook niet nodig is. Lijkt me sterk dat het ruiterbewijs overal weer ingevoerd wordt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:20

Ik ga ook niet nog een keer examen doen als dit gevraagd zou worden. De kosten voor het opnieuw instellen vind ik echter belachelijk hoog.
Ik heb nav dit topic zonet koetsiers- en ruiterbewijs opgezegd, kon gewoon per mail.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:23

Nou dat is raar ik kon m niet verlengen toen het verlopen was hoor. Moest opnieuw examen doen, dat heb ik dus niet gedaan. En dat alles door administratieve fout van hun

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:25

Op de website staat dat het ruiterbewijs niet langer dan 2 jaar verlopen mag zijn. Dus dat ze na 10 jaar ineens dat bedrag vragen? Misschien zijn dat de kosten die het zou kosten om examen te doen, maar dat je dan geen examen hoeft af te leggen? Snel cashen?

Britt1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 13:26

Ja zoiets kan het zijn inderdaad, geen idee.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:53

Gewoon stopzetten. :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 15:56

Ik heb 'm ook alweer jaren, maar echt nog nooit nodig gehad. Heb 'm ook echt nooit bij me.
Heb nu nieteens een paard meer, maar heb 'm pas met mn stomme kop wel betaald. FIjn die automatische piloot :'). Achja, dan over 2 jaar maar laten verlopen.

Maar ik begrijp nu dat het dus wel gewoon altijd geregistreerd blijft staan? Dus als ik over 30 jaar ooit weer een paar zou willen, hoef ik maar 110 euro te betalen en dan heb ik 'm weer?
Bij mij was examen wel wat duurder: huur paard van stal (toen nog geen eigen paard) en die 2 examens...