paard schrik overal van op buitenrit tips ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

silkeireja

paard schrik overal van op buitenrit tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 08:55

Hoi hoi
Mijn pony schrikt overal van op buitenrit.
Wat kan ik daar aan doen ? Heeft iemand tips? Hij is wel braaf met andere paarden maar niet alleen. Hij draait zich om en komt omhoog. Hoe kan ik dit het beste aanpakken ?

Alvast bedankt

troi

Re: paard schrik overal van op buitenrit tips ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 08:58

Begeleiding zoeken. Het komt vaak door meer factoren zoals ruiter wordt onzeker, paard voelt geen leiderschap (en dat begint al op de grond en op eigen terrein), en paard wordt niet genoeg bezig gehouden. Dit kun je in je uppie vaak niet goed aanpakken. Mail eens een aantal grondwerk lesgevers die hebben hier vaak wel kaas van gegeten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:02

Hoe is hij aan de hand alleen buiten?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:04

bezig houden op buitenrit. ga gewoon met hem dressuren buiten zodat hij geen tijd heeft om overal van te schrikken.
Of probeer met andere paarden samen te gaan

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:09

Draven. Paard aan het werk zetten. Zolang als hij in beweging is kan hij niet omhoog komen.
Bij veel paarden is het over als ze ver genoeg van stal/wei weg zijn.
Veel doen en volhouden.
Eventueel eerst iemand te voet of met de fiets mee.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:19

Hoe oud ben je ??

Ik zou vaker met iemand naar buiten gaan Met ervaring en een braaf paard en dan proberen jou pony zoveel mogelijk voorop te laten rijden ( Andere ruiter erachter niet ernaast) Dan kan die persoon jou hier mee begeleiden Als dit goed gaat kun je weer eens alleen gaan proberen

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 09:42

dresjoepie schreef:
Hoe oud ben je ??

Ik zou vaker met iemand naar buiten gaan Met ervaring en een braaf paard en dan proberen jou pony zoveel mogelijk voorop te laten rijden ( Andere ruiter erachter niet ernaast) Dan kan die persoon jou hier mee begeleiden Als dit goed gaat kun je weer eens alleen gaan proberen

Ik ben 13 en ik ga nooit helemaal alleen op buitenrit. Maar met me vader die mee gaat lopend of op de fiets. Als ik met andere paarden ga kruipt hij de andere paarden in de kont en als ik voorop ga gaat hij er vandoor of komt omhoog. Ik ben zelf totaal niet bang maarr kan niet even een ontspannen ritje maken. Ik ben al een half jaar bezig om hem een beetje rustig te krijgen

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:58

Overal waar hij van schrikt, hem er nog een keer langs sturen. En nog een keer, en nog een keer, en nog een keer. Net zo vaak tot hij er ontspannen langs kan lopen.
Dat kost vooral in het begin erg veel tijd, maar een paard leert wel als het ware 'na te denken'. Hij ervaart dat iets toch niet eng is, krijgt daardoor wat meer zelfvertrouwen. Uiteindelijk zal dat maken dat hij minder snel van elk blaadje wegspringt.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:03

Drm lijkt het mij een goed idee om het samen met een ander paard te oefenen Begin dan eerst met korte stukjes voorop lopen bv eerst naast elkaar dat dat andere paard steeds beetje inhoud zodat jij eigenlijk voorop loopt Wanneer je paard weer stopt/schrikt laat je dat andere paard er weer snel naast en lopen jullie weer samen verder en dit steeds langer maken En dan weer opnieuw proberen wat voorop te rijden Steeds forceren om voorop ergens langs te lopen kan ook zorgen voor spanningen Terwijl een bosrit juist ontspannen hoort te zijn Op deze manier heeft het paard eig niet eens door dat deze voorop loopt

silkeireja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 13:05

dresjoepie schreef:
Drm lijkt het mij een goed idee om het samen met een ander paard te oefenen Begin dan eerst met korte stukjes voorop lopen bv eerst naast elkaar dat dat andere paard steeds beetje inhoud zodat jij eigenlijk voorop loopt Wanneer je paard weer stopt/schrikt laat je dat andere paard er weer snel naast en lopen jullie weer samen verder en dit steeds langer maken En dan weer opnieuw proberen wat voorop te rijden Steeds forceren om voorop ergens langs te lopen kan ook zorgen voor spanningen Terwijl een bosrit juist ontspannen hoort te zijn Op deze manier heeft het paard eig niet eens door
dat deze voorop loopt

Oke Bedankt ik ga het proberen

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:33

maar als je het paard steeds als het schrikt er weer langs laat lopen en nog eens enz dan geef je er toch veel te veel aandacht aan

RenskeLap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 13:45

Misschien is schriktraining een idee? Bij mijn paardje zijn het vaak slingers,paraplu's, zeilen, donkere vlekken Oja en vliegers vind hij ook heeeeeeeel leuk... :+ ik ben laatst in de rijbak gaan zitten met een jaszak vol brokjes en een paraplu. Eerst paraplu dicht op de grond gelegd en gewacht tot paardje lief bij me kwam. Toen elke keer een babystapje verder en uit eindelijk begon het te regen.. Paardlief houd niet van een nat hoofdje dus toen ging hij bij mij onder de paraplu staan :+ of beter gezegd, mij proberen onder de paraplu vandaan te krijgen zodat zijn hoofd alle ruimte had :+

Vliegers komen we regelmatig op het strand tegen, probeer dan zo lang mogelijk sprookje tegen hem te vertellen zodat hij zijn aandacht bij mij houd (ja je kan ons ook geregeld tegen komen als ik Sinterklaas of kerstliedjes zing := ) en ik probeer stelling van hem te vragen zodat ik hem geestelijk en lichamelijk bezig hou. Ook probeer ik hem dan zoveel mogelijk op te sluiten met mijn handen en benen (verder geen extreme druk! Lichtjes aansluiten zodat hij jou steun voelt ) en dan maar hopen dat we er rustig voor bij kunnen en niet als een kanonskogel er aan voorbij gaan :o

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:02

Blabla1980 schreef:
maar als je het paard steeds als het schrikt er weer langs laat lopen en nog eens enz dan geef je er toch veel te veel aandacht aan

Desensiliberen gaat alleen als je iets veel herhaalt.
Daardoor zal een paard steeds minder snel schrikken.

Als je op buitenrit telkens langs die enge prullenbak moet die er staat, kan je er beter 100x achter elkaar langsgaan zodat het paard beseft dat het niet eng is en er uiteindelijk niet meer voor weg zal spiringen, dan dat hij elke keer bij elke buitenrit/wandeling als je er langsgaat er voor wegschiet.
Het kost even tijd, maar zie het als een investering. Een ontspannen paard rijdt fijner (en veiliger!) dan een constant gespannen paard dat elk moment ergens voor weg kan springen.

De truc is wel om zelf niet te focussen op hetgeen waar het paard bang van is. Door jouw focus zal het paard zich afvragen waarom jij er zoveel aandacht aan geeft. Daarom moet je er niet direct op af gaan, maar er langs gaan. En zelf zo 'neutraal' mogelijk daarbij blijven. 'Het gaat niet om die enge prullenbak, ik wil hier gewoon even een paar keer heen en weer lopen'
Totdat het paard bij wijze van spreken denkt: Jemig, moeten we hier nu alweer langs? Dat is saai...
Dan bereik je wat je wilt: ontspanning.

Er zijn zelfs paarden die slim genoeg zijn om uiteindelijk te leren: als ik er voor weg ren, moet ik er wéér langs . En weer. En weer... Dat wil ik niet, ik ga gewoon mijn best doen om er zo normaal mogelijk langs te lopen. Dan kunnen we gewoon verder rijden.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:46

oke, klinkt logisch.
Maar geld niet in alle gevallen denk ik. Als je een paard hebt wat selectief schrikt..zo 100x ergens langs afloopt en vervolgens ineens wel schrikt van dat bankje wat er altijd staat ;) tja..maar je hebt ene punt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:28

Mijn ervaring is dat als het paard leert dat allerlei dingen niet eng zijn aan de hand, hij langzaam aan leert dat het ook niet eng is onder de man en ook dat vreemde dingen niet eng hoeven te zijn. Ik heb niet de luxe van een ander paard ter beschikking, of iemand die regelmatig mee kan. En ik heb dus heel veel kilometers aan de hand met mijn paard gelopen. 4 meter lijn minimaal, hoofdstel of dually halster om, En meenemen. Vindt hij iets spannend en denk jij dat hij eraan kan zitten zonder dat het hem schaadt, laat hem er dan aan snuffelen. Raak het zelf aan en overtuig hem steeds een stapje dichterbij te komen totdat hij er aan kan snuffelen. Beloon hem voor goed gedrag! Als hij merkt dat het zo niet eng is, zul je zien dat hij er steeds makkelijker mee om gaat. Doe ook schriktraining in de bak. Paraplu's, vlaggetjes, ballonnen, zeil. Maar houd je eigen veiligheid in de gaten.

Hier heb ik een uitgebreide post geschreven hoe ik het mijn paard heb aangeleerd: Mizora @ [VVDD] Wandelen met Victor, shoppen bij de Lidl.

Hij was zo qua gedrag: https://www.youtube.com/watch?v=YUYLQd8pKKk