Ruiterbewijs verplicht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MalouR

Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 11:33

Hallo Bokkers,
Ik was laatst aan het buitenrijden met de paarden van iemand anders (mijn oma). Dit deed ik vroeger ook vaak en daarbij gingen we ook wel eens een klein stuk bos in tijdens de rit. Een paar dagen geleden wilden wij dit dus weer gaan doen. Op een gegeven moment kwamen we bij het bos aan alleen toen kwamen we een boswachter tegen. Hij vertelde ons dat het bos geen ruiterpad was en wij daar niet in mochten omdat het een wandelgebied was o.i.d. , hier kon ik mij wel gewoon in vinden. Wij wisten dit toen nog niet omdat we al een flink aantal jaren daar niet meer geweest waren.

Alleen daarna vertelde deze man ons dat wij zonder ruiterbewijs ons eigenlijk op geen enkele openbare weg mochten begeven. Daarna vertelde hij wel vaag dat de berm nog onbekend terrein was en dat we dus maar via de berm het stuk terug moesten rijden. Anders zouden we nog een boete kunnen krijgen ook -O- .

Maar nu heb ik een beetje op internet rond zitten kijken, en alles wat ik vind over het ruiterbewijs is dat het in sommige bepaalde gebieden verplicht is. Maar wij reden niet eens ergens in de buurt van deze gebieden!
Heeft iemand een idee hoe dit zit met dat ruiterbewijs? Want anders heeft die boswachter dingen zitten vertellen die helemaal niet waar waren :/.

xxCYNNxx

Re: Ruiterbewijs verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:40

Nou ik weet zeker dat het niet wettelijk verplicht is. Er zijn idd wel natuurgebieden die dit in hun eigen regels verplicht hebben gesteld.
En paardenverhuur die dit eisen als je zonder gids op pad wilt (ook niet allemaal overigens).

Maar op een gewone openbare weg heb je geen ruiterbewijs nodig en ook niet voor gebieden die dat niet expliciet in hun eigen huisregels hebben staan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:42

Die boswachter mag ook zich wel bijscholen.... Dikke onzin. Alleen in Hilversum en op sommige plekken op de Veluwe is het verplicht.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:43

Nee, maar volgens mij is het slechts in sommige natuurgebieden verplicht.

123diezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 11:55

Op de openbare weg is een ruiterbewijs niet verplicht, alleen in sommige natuurgebieden, maar dat zijn er maar heel weinig. Ik vind die ruiterbewijzen sowieso een beetje een rare regeling, ik heb geen ruiterbewijs maar rijd wel Z dressuur en springen, maar dan zou ik nog niet in die natuurgebieden mogen rijden... dat vind ik eerlijkgezegd een beetje onzin. Maarja regels zijn regels.

InMu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:37

Ruiterbewijs is op de openbare weg idd niet verplicht, in sommige natuurgebieden wel. Het heeft niet alleen met de controle van je paard te maken, maar ook met het kennen en toepassen van de verkeersregels.