Jonge pony durft niet alleen naar buiten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Whisper5

Jonge pony durft niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:12

Ik heb een jonge fjord van 4 jaar. Als ik met andere pony's mee naar buiten ga is er niks aan de hand en loopt ze makkelijk en braaf mee, ook als er een fietser met mij mee gaat loopt ze gewoon achter die fietser aan. Maar als ik het helemaal alleen probeer vind ze alles doodeng en staat ze om de 3 meter stil. Hoe kan ik dit oplossen?

JoycexEnya

Re: Jonge pony durft niet alleen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:17

Veel oefenen en zou je zweepje aan de weg kant hebben zodat ze als ze naar de weg dreigt te gaan dat je een tikje geeft op haar schouder zodat ze opzij gaat en niet de weg opspringt :D
Zag dat gisteren dat je het zweepje aan de huizen kant had

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:18

Bedoel je als je erop zit, of ernaast loopt? Dit verschil is nl heel groot is mijn ervaring.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:18

Wie vind het doodeng? Jij of je pony :P
Vaak op pad gaan met een ander paard. Jouw pony voorop laten lopen, stapje voor stapje vertrouwen winnen. De pony heeft leiding van jou nodig. Dus je moet zelf wel handig en zeker zijn.
Iemand met de fiets mee wil ook wel eens helpen.
Anders misschien een keer een andere - meer ervaren- ruiter laten rijden.

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:25

Marocje schreef:
Bedoel je als je erop zit, of ernaast loopt? Dit verschil is nl heel groot is mijn ervaring.

Ik bedoel als ik erop zit. Als ik er naast loop gaat het wel beter dan loopt ze vaak wel met me mee, tot er iets langs komt wat ze heel eng vind. Groot verkeer bijvoorbeeld. Dan gaat ze helemaal rechtop staan zegmaar en kijkt ernaar en gaat dan over in de vlucht-status en dan houd ik haar dus niet meer. Daarom vind ik het ook eng om haar aan de hand mee te nemen omdat als ze ergens van schrikt ik haar niet meer houd. En als ik erop zit wel.

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:25

JoycexEnya schreef:
Veel oefenen en zou je zweepje aan de weg kant hebben zodat ze als ze naar de weg dreigt te gaan dat je een tikje geeft op haar schouder zodat ze opzij gaat en niet de weg opspringt :D
Zag dat gisteren dat je het zweepje aan de huizen kant had

goeie tip, dankje :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:29

Ik heb dit zelfde ook meegemaakt.

Het is echt een kwestie van oefenen en met name doorzetten. Mijn pony bleef altijd stil staan en zachtje tikjes met mn benen geven hielp niet echt. Soms begon ze achteruit te lopen, steigeren met een halve draai en zette het op een lopen naar huis.

Ik heb 1 x gewoon een flinke mep uitgedeeld en toen liep ze weer naar voren toe. Het is niet de meest paardvriendelijke manier maar uiteindelijk werd het gewoon klooien en was ze niet bang voor iets. Ik heb nog steeds wel eens dat ze stil blijft staan en ergens niet langs wilt maar dan handel ik meteen consequent. Vroeger stapte ik dan altijd af en liep ik een stukje maar dat resulteerde op 7 x per buitenrit afstappen en terug opstappen...

Wat ik ook geleerd heb is je paard voor te zijn in wat die gaat doen. Merk je dat ze wilt vluchten, rij haar dan naar voren toe. Doe van mijn part kleine dressuuroefeningetjes buiten om je paard bij jou te houden en niet bezig te laten zijn met alles om zich heen.

Gewoon heel veel oefenen :) succes!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:32

Mijn paard was ook zo toen ie wat jonger was, mijn truc was van zodra ik voelde dat hij stil wou gaan staan hem in een drafje aanzetten en doorrijden zodat hij geen tijd heeft om naar alles te kijken en stil te staan, erna was het ook zo weer over en nu heb ik een heel fijn paard om mee te gaan buitenrijden :)

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:33

Fijn dat het bij jullie iig ook is goed gekomen! geeft weer hoop haha. Misschien heeft het er ook mee te maken dat ze nog heel jong is. Ik blijf gewoon oefenenen :)

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:35

Wat ook een klein probleem is, is als het dan gelukt is ergens te komen en ik weer op weg naar huis ga. Als ze dan eenmaal door heeft dat ze bijna thuis is, is ze bijna niet meer in stap te houden. En bij haar werkt het zo: hoe harder ik ga trekken, hoe harder zij gaat lopen :P

Maar het is trouwens wel echt een schatje hoor!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:40

Een andere ruiter mee die steeds een stukje meer achterblijft? Of een fietser die steeds wat verder vooruit gaat fietsen, tot die bijvoorbeeld de hoek om is.

Belangrijk is in ieder geval dat je zelf niet gespannen bent. Dus ook alleen net zo vrolijk en relaxed als met een groep.

Oh, en over dat trekken: niet trekken. Gewoon steeds opnieuw een kleine ophouding maken. Dat mag best een keer wat strenger, maar als je echt gaat trekken, bereik je niets meer. Als ze echt te hard loopt, zet je haar een keertje stil of draai je haar om, ga je ergens links- of rechtsaf. Ze moet leren dat ze niet naar huis mag crossen.

Whisper5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 11:43

Tink89, bedankt voor de tips :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:45

Als je het ernaast dus ook hebt en ze dan eerder niet te houden is, dan zou ik zeggen dat ze je nog niet genoeg vertrouwd. Werk daar eerst aan: als jij zegt dat iets niet eng is, moet zij dat vertrouwen erin hebben dat dit dus niet eng is. Een beetje kijken is natuurlijk niet erg, maar verder moet ze alert op jou zijn.

Wandel gewoon eerst vaak buiten, desnoods na het bakwerk buiten aan de hand uitstappen. Dan is ze toch al een stuk rustiger. En dan met hoofdstel en longe eraan.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 20:45

Begin met kleine stukjes, voor je paardje is het een hele belevenis om alleen op pad te moeten. De eerste keer is het al genoeg als je net van het erf af bent, als je voelt dat ze zenuwachtig wordt draai je zelf al terug voor je op het punt bent dat zij gaat stilstaan. Elke keer ga je een beetje verder, en op de duur kan je het zo uitbouwen tot je een leuk ritje alleen kan doen buiten. Zo heb ik het bij mijn paardje opgebouwd, de eerste week kwam ik amper 100m van stal weg, maar na nog eens twee weken kon ik een uurtje of wat gaan buitenrijden zonder stress.
Ook een optie als je paard niet meer verder wil en terugdraait, is dan maar achteruit de richting uitgaan die je zelf op wil. Af en toe gebeurt het dat mijn paard spoken ziet, ineens gaat stilstaan en wil terugdraaien. Als ik hem dan probeer terug in de juiste richting te draaien resulteert dat in zwaar protest. Als hij omgedraaid is, en ik vraag hem dan gewoon rustig achteruit, doet hij dat braaf. Na een aantal passen probeer ik hem dan nog eens om te draaien en weer gewoon vooruit te lopen, doet hij het nog niet gaan we gewoon weer achteruit verder. Soms moet ik dat wel een paar keer herhalen, maar uiteindelijk gaat hij altijd weer braaf verder.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:25

Haha cowgirl! Zo doe ik dat ook!!!
Als mijn paardjes stress opbouwt buiten, dan helpt het vragen van wat dresuurmatige oefeningen vaak om haar wat af te leiden. Helpt dat niet meer, dan kan ik de stress nog af laten vloeien door een spelletje 'touch it' (wat ze eng vindt, met de neus aanraken, dan krijgt ze een snoepje. Werkt goed, ze weet nu vaak al dat ze iets aan moet raken als ze het eng vindt, dus ze loopt zelf al naar enge dingen toe:)) werkt dat nog niet bij mn stresskipje, dan helpt het om een klein stukje naast haar te lopen, dan kan ze even steunen op mij als leider. Is de stress nóg niet weg, dan helpt een beetje gras eten. Kaakbeweging zorgt voor ontspanning, worden ze weer helemaal relaxt van.
Wel zaak natuurlijk om goed onderscheid te maken tussen oprechte stress en 'niet zo'n zin hebben'. Bij het laatste is het gewoon achteruit er langs;)
Oh en veel praten tegen je paard helpt, en zorgen dat je zelf geen spanning opbouwt natuurlijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 09:32

Heel veel doen.
Ben je al eens op pad geweest met een fietser, waarbij de fieter achter je pony fietst? Of er juist ver voor? Een fietser is juist flexibel en kan overal rijden. Hierdoor kun je hem laten wennen aan alleen lopen, door de fietser te vragen af en toe even een goed stuk voor of achter je pony te laten fietsen en als ze het dan te spannend gaat vinden, weer ernaast te fietsen. Je zal zien dat de stukken alleen steeds langer worden als je dit vaak genoeg doet.

Eveliien22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 23:01

Heel veel oefenen! Tegen der blijven praten en der geruststellen.
Het is logisch dat een jong paard het eng vind om alleen op pad te gaan.
Vertrouw in der en twijfel zelf niet, dat voelt ze aan waardoor ze nog onzekerder word.
Je kan proberen eerst met een fietser er naast te gaan en dan het laatste stukje zonder de fietser af te maken en verleng dit stukje dan steeds.
Vaak vinden ze de terugweg al een stuk minder eng omdat ze de weg terug dan herkennen ipv van op de heenweg van stal weg te rijden.

Veel succes! :)