Mobiel bellen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardje1983

Mobiel bellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 23:28

Hoi bokkers,
Heb een vraagje. Was vanmiddag een paard aan het uitstappen op de openbare weg, en werd plotseling gebeld. 200m verderop kwam ik een agent tegen en die hield me aan. Mijn vraag is, ben ik strafbaar als ik op een paard aan het bellen ben. De agent wist het niet en weet het ook niet. Heb hierbij alleen een waarschuwing gekregen. Weet iemand hoe dat zit. Weet wel dat je op en fiets gewoon mag bellen.

fleurtjeuh

Re: Mobiel bellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 23:34

Op een paard ben je officieel bestuurder, dus volgens mij is het strafbaar.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 10:23

Ik was toch ook wel nieuwsgierig, op de fiets ben je immers ook een 'bestuurder'....
Maar op de fiets mag je wel bellen, en te paard ook. Dit kwam ik tegen op een ander forum:

Citaat:
Artikel 61a van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 bepaalt:

Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets of gehandicaptenvoertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.

Een paard valt niet onder de definitie van motorvoertuig. Er is dus geen sprake van overtreding van dit artikel, en dus is er (op basis van dit artikel) geen strafbaar feit gepleegd.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:13

je bent een bestuurder dus volgens mij had je gewoon een boete kunnen krijgen.

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:15

Mobiel bellen op de fiets is verboden.. Als jij 2 oortjes in hebt, kun je ook gewoon een boete krijgen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:16

Amigo_stan schreef:
Mobiel bellen op de fiets is verboden.. Als jij 2 oortjes in hebt, kun je ook gewoon een boete krijgen.

Waar staat dat? Heb ee nog nooit over gehoord.. Twee oortjes is niet slim maar niet strafbaar, immers handsfree :j

Amigo_stan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:17

Celiien schreef:
Amigo_stan schreef:

Waar staat dat? Heb ee nog nooit over gehoord.. Twee oortjes is niet slim maar niet strafbaar, immers handsfree :j

Je bent strafbaar omdat je niks kunt horen was het verhaal, Bellen op de fiets is gewoon verboden, zelfs smsen zoek maar op.. is sinds een aantal jaar zo

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:21

Kom jij uit belgie? Want dat is anmelijk helemaal niet zo :') laatst nog een artikel over geweest met minister verkeer en nogiets, dat bellen alleen strafbaar is als je een gevaar op de weg vormt op de fiets, maar fietsen met oortjes en bellen ermee in principe gewoon mag ;)

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... fiets.html

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:26

toelichting RVV art 61A schreef:
Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig of
bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe
gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg
opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een
fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een
strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip
degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en
buschauffeurs en motorrijders.

bellen op je fiets mag gewoon en op je paard dus ook.
Als er een gevaarlijke situatie of hinder door ontstaat of kan ontstaan slingeren ze je gewoon op de bon voor art. 5

bron: http://www.veron.nl/actueel/download/To ... kel61a.pdf

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:29

Volgens de 1001 regeltjes van Nederland := ben je idd strafbaar.
Als je op of zelfs naast je paard loopt ben je bestuurder en dus mag je niet met zo'n ding in je handen lopen en bellen.Handsfree is geen probleem.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 14:42

funnyhorses schreef:
Als je op of zelfs naast je paard loopt ben je bestuurder en dus mag je niet met zo'n ding in je handen lopen en bellen.Handsfree is geen probleem.

Niet dus, zie mijn post boven jou

Patricia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:10

Amigo_stan schreef:

Dit is ook nieuw voor mij :P Ik kreeg een boete omdat ik muziek luisterde op de fiets... een goed verhaal voor op een verjaardag :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:07

Polly schreef:
funnyhorses schreef:

Polly volgens mij zijn die regels nu aangepast en is het weldegelijk strafbaar.
Daarbij is het gewoon niet handig als je midden door het verkeer gaat om dat te bellen op je paard vind ik.
Dus gewoon NIET doen,scheelt een hoop gedoe! :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:10

Zie mijn bericht vanaf de site van de Rijksoverheid, het mag. Gemotoriseerde voertuigen echter niet!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:18

Even voor de duidelijkheid...mobiel bellen op de fiets wordt strafbaar! Staat al in de boekjes van de politieagenten, maar is op dit moment nog NIET strafbaar!

Dus hou de agenten in de gaten. :')

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:21

gekvanfleur schreef:
Even voor de duidelijkheid...mobiel bellen op de fiets wordt strafbaar! Staat al in de boekjes van de politieagenten, maar is op dit moment nog NIET strafbaar!

*vraagt het hier thuis*

Hier weten ze nergens vanaf :')

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:26

Celiien schreef:
gekvanfleur schreef:

*vraagt het hier thuis*

Hier weten ze nergens vanaf :')

Het staat al genoemd en ook het bedrag is al bekend. (en het is weer niet goedkoop -O- ), maar tot op heden dus nog niet ingevoerd.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:29

funnyhorses schreef:
Polly schreef:

Polly volgens mij zijn die regels nu aangepast en is het weldegelijk strafbaar.
Daarbij is het gewoon niet handig als je midden door het verkeer gaat om dat te bellen op je paard vind ik.
Dus gewoon NIET doen,scheelt een hoop gedoe! :D

En ik weet heel zeker van niet. ;-)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 19:56

Ik dacht dat mobiel bellen op een fiets verboden is, maar dat is het dus niet (zie www.rijksoverheid.nl). Wel is het strafbaar om gevaarlijke situaties te veroorzaken (artikel 5), dus dat maakt 'gevaarlijk bellen' gelukkig dan toch strafbaar. Als ik zie hoe vaak ik een slingerende facebookende fietser voor mijn auto heb (losse handen, beide duimen aan zijn of haar gsm geplakt en totaal niet op het verkeer letten) dan hoop ik van harte dat ze dat artikel er in houden.

Waarschijnlijk geldt hetzelfde voor te paard, maar daar geeft de website geen uitsluitsel over.

Petra8591

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:31

Bellen op de openbare weg als bestuurder is strafbaar

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:30

Petra8591 schreef:
Bellen op de openbare weg als bestuurder is strafbaar

Bestuurder van een MOTORVOERTUIG, GEHANDICAPTENVOERTUIG OF BROMFIETS

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 11:50

Heb het even nagevraagd aan een kennis van mij, die is politieagent en die zei, dat je alleen in oventreding bent als je met je paard een gevaarlijke situatie veroorzaakt met name artikel 5 in de verkeerswet.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:00

Polly schreef:
toelichting RVV art 61A schreef:
Artikel 61a van het RVV 1990 richt zich tot degene die een motorvoertuig, gehandicaptenvoertuig of
bromfiets bestuurt. Het verbod strekt zich niet mede uit tot fietsen omdat deze, gelet op hun geringe
gewicht en de beperkte snelheid die ermee kan worden bereikt, aanzienlijk minder gevaar op de weg
opleveren. Overigens blijft artikel 5 WVW 1994 hier ook van toepassing. Dat betekent dat indien een
fietser door het gebruik van een mobiele telefoon gevaar of hinder op de weg veroorzaakt, hij een
strafbaar feit pleegt en daarvoor kan worden veroordeeld. Bestuurders die vallen onder het begrip
degene die een motorvoertuig bestuurt, zijn bijvoorbeeld automobilisten, vrachtwagen- en
buschauffeurs en motorrijders.

bellen op je fiets mag gewoon en op je paard dus ook.
Als er een gevaarlijke situatie of hinder door ontstaat of kan ontstaan slingeren ze je gewoon op de bon voor art. 5

bron: http://www.veron.nl/actueel/download/To ... kel61a.pdf

Dat zeg ik...

lucille18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:23