Veluwe trail of andere trektocht in je uppie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madelein

Veluwe trail of andere trektocht in je uppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 16:05

Ik heb iets op mijn verlanglijstje staan, en dat is een trektocht maken met mijn paard. Veluwe trail is het dichtstbij, en meest praktisch denk ik, maar misschien zijn er andere tips?

Ik wil deze graag alleen rijden, om redenen die misschien een beetje belachelijk lijken. Het lijkt me heerlijk om een tijd alleen te zijn met mezelf en mijn paard. Ik heb een hoop meegemaakt het afgelopen 2 jaar, en krijg langzaam steeds meer het verlangen om me even terug te trekken. En aangezien mijn paard ( naast mijn man en poes :D ) mijn beste maatje is, kom ik tot de voor mij logische conclusie dat ik er samen met hem op uit wil.

Zijn er meer mensen die dit alleen gedaan hebben? Hoe hebben jullie de praktische zaken als voer/stalling etc geregeld?
Mijn paard is trouwens eraan gewend om alleen met mij buiten te rijden, dus dat zal geen probleem zijn. Ga eigenlijk altijd alleen op pad. Enige waar hij niet aan gewend is is zonder zijn maatjes slapen... Afgelopen weekend zijn we een weekend naar Drenthe geweest, waar hij ook mee naartoe is gegaan. Hij was alleen mee, maar er stonden wel andere paarden vlakbij hem.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:52

Men neme een kaart van NL, zetten daar twee punten op en vervolgens rijdt je van het ene naar het andere punt (van Den Helder naar Maastricht of zo.....)

Alleen reizen is je eigen keuze maar zorg dan wel voor adequate back-up. Goede reis!

HannahFrouk

Re: Veluwe trail of andere trektocht in je uppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 07:58

Ik kan me je idee helemaal voorstellen hoor Marjolein!

Ik denk dat als je je paard een keer een nachts alleen laat staan, het niet direct een probleem zou hoeven zijn. Mijn eigen ervaring daarmee. Ik moest vanwege een verhuizing van stal een keer mijn paard een aantal weken alleen zetten (totaal 3 weken). Op de stal waar ik vertrok hadden een aantal paarden influenza, dus het was bedoeld als een overbrugging, om te zorgen dat hij geen paarden op de nieuwe stal kon besmetten. Hij was er verder heel rustig onder (terwijl hij best een 'giller' kon zijn), maar hij hinnikte zich wel te pletter als ik aan stal kwam en weer weg ging.

In de buurt van andere paarden is wel beter en handiger denk ik, en voor jezelf ook een rustiger gevoel.

Verder heb ik weinig tips voor je.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:15

Geen ervaring helaas, klinkt gaaf.

Je zou natuurlijk altijd kunnen proberen zoveel mogelijk logeerplekjes te vinden waar er wel paarden in de buurt zijn.
Ik weet wel een heel gaaf logeeradresje voor paard in mens in Loenen. Eigen stal/wei maar andere paarden in zicht

Heel veel plezier en ontspanning gewenst samen, kom lekker tot rust
En je mobiele telefoon lijkt mij een prima backup :)

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:20

Ik heb hetzelfde planning een keer madelein! Ik zit redelijk dicht bij de veluwetrail, maar mijn paard moet nog wel wennen aan heel lange stukken alleen. Zodra dat bevestigd is, ga ik!
Volgens mij is het niet moeilijker dan anders, je kunt je spullen van de een naar de andere plaats laten brengen. Je kan van te voren uitzoeken waar te overnachten en vragen of je paard dan in de buurt van andere paarden staat. Idd, zorg voor back-up, dat je altijd iemand kunt bellen als er iets is. Maar dat moet je ook doen als je met z'n tweeën rijdt:)
Neem een gps mee, of een gps app op je telefoon, dan verdwaal je nooit:)
Volgens mij kun je dan beginnen!:)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:20

De Veluwe is een perfecte plek hiervoor,ik heb het ook gedaan. Alleen deed ik niet de trektocht maar ging ik een week alleen naar 1 locatie in Kootwijk en reed daar dagelijks een andere route. Voordeel is dat je bij een iets mindere dag ( spierpijn van jezelf of iets met je paard) gewoon niet of veel korter kunt rijden. Bij de trektocht bespreek je toch locaties....en dat hoeft dan niet.
Ik reed dan de eerste dag een rondje zand van 2.5 uur, de dag erna bv naar de Veluwe Ranch en terug ( 3 uur heen en 3 uur terug via andere route) de dag erna weer een kortere rit ( Langs Assel, 3 uur) en daarna weer een dagrit naar Boshuis 3 in Speuld. en zo voort.... erg leuk en idd heerlijk tot mezelf komen. Na die week kwamen er 20 andere ruiters bij die ik de hele week aan het rondgidsen was, ook leuk maar die week alleen... heerlijk !!!!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 08:56

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:16

Bedankt voor alle tips!! Super!
Ook leuk om te lezen dat er meerdere mensen zijn die dit alleen willen doen.
Goede back up is inderdaad wel noodzaak. Verder zit ik nog een beetje te dubben over mijn tuig. Ik rijd hem buiten op een touwhalstertje, dat moet prima gaan, maar heb verder alleen een spring en dressuur zadel. Nu is mijn dressuurzadel super zacht voor hem ( is een Wow zadel) dus denk dat dit wel moet kunnen, wat denken jullie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:23

madelein schreef:
Bedankt voor alle tips!! Super!
Ook leuk om te lezen dat er meerdere mensen zijn die dit alleen willen doen.
Goede back up is inderdaad wel noodzaak. Verder zit ik nog een beetje te dubben over mijn tuig. Ik rijd hem buiten op een touwhalstertje, dat moet prima gaan, maar heb verder alleen een spring en dressuur zadel. Nu is mijn dressuurzadel super zacht voor hem ( is een Wow zadel) dus denk dat dit wel moet kunnen, wat denken jullie?

Het punt is meer: op welke wijze denk jij de bagage te gaan bevestigen?
Die bekende zadeltasjes over de rug gaan alvast niet werken; bespaar je de moeite van kopen en testen, is reeds voor je gedaan.
Bagage bevestig je aan het zadel. Als jouw zadels die mogelijkheid bieden, is het goed. Dat een zadel goed moet passen, lijkt me buiten elke discussie staan.

Wat je om het paardenhoofd knoopt is volstrekt onbelangrijk, zolang jij ook in penibele situaties maar controle hebt.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:29

Prima idee toch!
Ik heb een keer een trektocht over de Utrechtse Heuvelrug naar de Veluwe zelf gedaan. En regelmatig op vakantie geweest op de Veluwe - dus niet met bagage, vast adresje of na paar dagen verkassen naar ander adres met de trailer.
De Veluwe lijkt me hier ideaal voor. Zou me alleen niet blindstaren op de Veluwe Trail routes, je kan er stukken van meepakken maar kijk op www.ruiterenenmennen.nl voor meer paden waarmee van overnachtingsadres A naar B komt.
Daar zou ik mee beginnen, adressen zoeken waarbij jij en je paard zich prettig voelen binnen het aantal km's die je wilt afleggen op een dag, en dan de route daartussen uitzoeken.

www.paardenbed.nl is ook een handige site.
Ik ga as week (als het weer goed blijft) naar Elspeet, 1 nachtje dus 2 dagen rijden in mn eentje, heerlijk!

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:56

[quote="ikke"
Het punt is meer: op welke wijze denk jij de bagage te gaan bevestigen?
Die bekende zadeltasjes over de rug gaan alvast niet werken; bespaar je de moeite van kopen en testen, is reeds voor je gedaan.
Bagage bevestig je aan het zadel. Als jouw zadels die mogelijkheid bieden, is het goed. Dat een zadel goed moet passen, lijkt me buiten elke discussie staan.

Wat je om het paardenhoofd knoopt is volstrekt onbelangrijk, zolang jij ook in penibele situaties maar controle hebt.[/quote]
Nee die tasjes is prut idd. Heb ik er nu ook 1 van voor buitenritten maar wat een k.. dingen..
Er zitten 2 ringen aan mijn zadel voor een bokriempje etc. Daar zou lichte bagage aan kunnen denk ik? Verder zie ik een aantal opties mbt bagage na brengen. Denk dat ik dit even goed uit ga zoeken. Heb trouwens ook een aantal familie leden in de buurt van Apeldoorn wonen, misschien kan ik hen inschakelen :). Zijn wel nog dingen om goed over na te denken idd.

@smotz: bedankt voor de tips! Ik ga het weekend even speuren.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:01

Alvast veel plezier met uitzoeken :D Is altijd meer werk als je denkt, maar net zo leuk en zeker belangrijk.

Als ik ergens met paard overnacht heb ik wat eisen omdat ik weet wat bij mijn paard werkt en wat niet, zijn die er niet of twijfel ik dan zoek ik verder. Zet die eisen voor jezelf op een rijtje vtv en vraag goed door bij rondbellen van adresjes. Paard heb ik bijvoorbeeld wel alleen in de wei of paddock, maar met andere paarden ernaast en altijd binnen het zicht dus ook tegelijkertijd naar buiten en binnen. Dan vind ze het prima om alleen op pad te zijn en slaapt en eet ze goed om zo weer op pad te kunnen.

Verder heb ik routes altijd mee op kaart (en dus vtv uitgezocht) en een volle telefoon mee met sportstracker (werkt op alleen gps) en digitaal kompas (met daarnaast een echt kompas, die had ik al voordat ik de digitale had en nu als back-up) met daarnaast zo nu en dan Googlemaps als ik er niet uitkom.
Misschien kan je ook eens op een adres 2 nachten blijven, en zo een mooie dagtocht maken naar bijv het Nationaal Park Hoge Veluwe (niet overslaan!) of een korte rit maken en dan een dagdeel rust houden voor jezelf en paard.
Ik rij met een westernzadel, dus bepakken rondom geen probleem. Ik heb een Stowaway tas voor achterop waar ik dingen op/aan bind, maar als het maar in balans is en stevig vast zit. Als je een adres kan vinden waar je geen beddenspul mee hoeft te nemen, dan moet je het zeker redden met je bepakking.