Slechte ruiterpaden Amerongse Berg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Em_

Slechte ruiterpaden Amerongse Berg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 23:32

Het zit me erg dwars.. Elke keer baal ik als ik een lekker bosritje wil maken: extreem veel stenen op de ruiterpaden! En niet wat kleintjes maar veel grote en eigenlijk overal. Draven en galopperen gaat bijna nergens meer en dan overdrijf ik niet. Ik heb het over het Amerongse bos bij Veenendaal, Rhenen, Elst en Amerongen. Het is sowieso een gebied met wat meer stenen maar ik heb het nog nooit zo erg meegemaakt als op dit moment (nu al 2-3 maanden).

Mijn vraag is nu: wat kan ik doen? Bij wie kan ik terecht? En wordt er überhaupt wel actie ondernomen als ik het aangeef aangezien ze nu toch amper iets aan de ruiterpaden doen?

Ik zou heel graag weer eens lekker willen galopperen op de paden maar helaas gaat dat niet.. en riskeren dat m'n paard z'n been breekt/kreupel wordt dat is het uiteraard niet waard..

Kuggur

Re: Slechte ruiterpaden Amerongse Berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 02:31

Je maakt een probleem van stenen op een ruiterpad...?
Is je paard blind?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 02:49

Zelfde als kugger, paard kan dat prima handelen hoor ;) hoe denk je dat ze dat in het wild doen op die rotsige bodems? Je maakt jezelf meer zorgen dan nodig id :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 08:03

Ben ik het niet mee eens.. stalgenootjes paard liep zelfs kreupel vanwege de stenen en staat nu op ijzers. De hoefsmid had gezegd dat hij aan de hoeven kon zien dat mijn paard er last van had. Enige optie is dus op ijzers maar ik heb liever een veilig bos. Is dat te veel gevraagd?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:07

Kan wel met Em mee gaan hoor!

Als jij veel flinke stenen op het ruiterpad hebt liggen dan is dan inderdaad niet prettig.
Ken het terrein natuurlijk niet en weet ook niet wat jij grote stenen vindt natuurlijk.

Hier bij ons in de buurt ligt er bijvoorbeeld zoveel glas op het ruiterpad, ook zo vervelend

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 08:13

Ik zal morgen wel wat foto's maken, dan begrijpen ze het misschien beter. Overigens is het ook een heel heuvelachtig gebied (Utrechtse Heuvelrug) en liggen er dus ook stenen op steile stukken. Vroeger galoppeerde ik omhoog maar nu is dat gewoon gevaarlijk.

Glas is ook maar zeg! Hoe kan dat nou? Van wandelaars?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:21

Je kunt het melden bij staatsbosbeheer, maar je geeft zelf de oorzaak al aan... Ik rij in dezelfde bossen. Doordat het heuvelig is, spoelt het zand van de paden af, en komen de steentjes boven. Ik denk niet dat ze er iets aan kunnen doen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:23

Het is een ruiterpad, mag je verwachten dat het goed te rijden is.... Op een fietspad kun je zo ook zien liggen maar of je daar dan blij van wordt?
Hier in het bos zijn ook van die paden, ooit verhard geweest of aangestort met puin en nu liggen er brokken baksteen. Paard kijkt ook om zich heen en niet voortdurend naar de grond toch?!?!
Zoek uit wie de eigenaar/beheerder is en neem contact op.... lijkt me een goed begin.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:23

Tja zeg het maar, er is daar een visvijver in de buurt en ik denk dat het van die lui komt, wel jammer hoor

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:24

Die stenen zitten in dit gebied gewoon in de grond ;)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:34

Ik ken het probleem, maar dan met boomwortels :(
Het lijkt of bij ons in de buurt dat door alle buien het zand wegspoelt en er steeds meer boomwortels bloot komen te liggen. Kreupel zullen ze daar niet van worden, maar wel regelmatig struikelen omdat paard het veel belangrijker vindt om de omgeving te zien dan waar hij zijn voeten zet.
Overigens zijn stenen ook heel vervelend, vooral als je een ijzerloos paard hebt met gevoelige zolen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:38

Je kunt wel een mail sturen naar staatsbosbeheer, maar deze gaan er helaas toch niets aan doen.
Er is geen geld ervoor.

Ik heb zelf al verschillende pogingen gedaan om de Eese en de woldberg in de gemeente Steenwijkerland Overijssel beter berijdbaar te maken.

Wij hebben namelijk te maken met dichtbegroeide paden, boomwortels die samen met grote gaten van weg gespoeld zand de ruiterpaden onbegaanbaar maken.

Als ruiter en menner is het simpelweg niet veilig meer om de ruiterpaden te gebruiken.

Heb afgelopen vijf jaar al tig mails er na toe gestuurd, maar tot nu toe is er niets gebeurd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 08:42

Ik zou het helemaal niet erg vinden om te betalen voor het onderhoud van de ruiterpaden, net zoiets als een visvergunning. We gaan wel eens naar de Treek, 10 km verderop. Daar heb je vergunning voor nodig, maar de paden liggen er perfect bij.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 08:45

Dat ze er niks mee zouden (en kunnen) doen was ik al bang voor. Maar bedankt voor jullie tips en ervaringen! Een mailtje naar bosbeheer ga ik er in ieder geval aan wagen. Zijn ze sowieso op de hoogte!

De Treek is inderdaad een prachtig gebied. Geen enkele steen gezien! Ben er 1x dit jaar geweest en wil zeker nog terug. Echt het betalen waard. Maar is toch wat meer gedoe met de trailer ;)

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 16:45

Die kiezels en stenen zitten daar van nature in de grond. Vooral bij regen komen ze omhoog, is vooral erg bij paden die steiler lopen. Daar valt niet tegen op te boxen door SBB al zouden ze het budget hebben.
Hier bij Zeist, richting Leusderheide, zijn er enkele paden die dat ook hebben. Maar bij Amerongen is het wel een stuk erger.
Wat je wellicht wel kan doen is SBB Utrechtse Heuvelrug (Janneke is de boswachter) even mailen dat het bekend is dat bepaalde paden veel stenen hebben, maar dat het je opvalt dat het nu extreem is en slechter begaanbaar. Dat is ze idg op de hoogte ervan en wie weet!

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 16:56

Thanks! Even in je profiel gekeken en super handig die info!! :D

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 17:43

Graag gedaan. Als je zonder vergunning wilt rijden kan je ook bij de white socks parkeren met de trailer. Janneke zit paar dagen in de week op kantoor bij leersumse veld, bij de fietstunnel. Succes!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:24

myk_en_shant schreef:
Je kunt wel een mail sturen naar staatsbosbeheer, maar deze gaan er helaas toch niets aan doen.
Er is geen geld ervoor.

Ik heb zelf al verschillende pogingen gedaan om de Eese en de woldberg in de gemeente Steenwijkerland Overijssel beter berijdbaar te maken.

Wij hebben namelijk te maken met dichtbegroeide paden, boomwortels die samen met grote gaten van weg gespoeld zand de ruiterpaden onbegaanbaar maken.

Als ruiter en menner is het simpelweg niet veilig meer om de ruiterpaden te gebruiken.

Heb afgelopen vijf jaar al tig mails er na toe gestuurd, maar tot nu toe is er niets gebeurd.

Vreemd hè dat ze daar niks aan doen......

Als je beter opgelet had bij aardrijkskunde had je geweten dat die gebieden, net als de Utrechtse heuvelrug, stuwwallen zijn uit de (laatste) ijstijd en dat dergelijke gebieden vol stenig puin zitten.
Je gaat het dus simpelweg nooit redden om die gebieden steenvrij te krijgen. Dat weet staatsbosbeheer donders goed, dus die besparen zich dit zinloze werk.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:12

Ikke waarom doe je zo aanvallend, heb ik over stenen.
Neeeeeeeee, ik heb het over achterstallig onderhoud.
En ik heb zeker opgelet bij aardrijkskunde en geschiedenis, daarom weet ik ook dat alle stenen die vroeger in heel het bos lagen, groots gedeelte zijn gebruikt in de stadswallen en de straten en dusss niet meer in de woldberg en de Eese liggen.

bruja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:18

Jeetje, ikke, rustig aan...

Te veel stenen rijdt idd waardeloos, mijn ritjes hier worden ook een stuk langer en langzamer door al het gestap... Paard wil er niet eens draven, kijkt alleen maar naar de grond en probeert als t ff kan helemaal in de berm of zelfs naast t pad te lopen waar het zachter is voor haar edele voetjes:D

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 07:22

Ik weet precies wat je bedoeld!
Het is echt abnormaal momenteel in Amerongen e.o momenteel.
Nog nooit zo erg geweest.
Het is altijd al stenig, maar dit.
En dan ben ik ook nog eens aan het revalideren met mijn paard. Ik rij momenteel vnl aan de kant van Leersum, daar zijn minder stenen, maar wel wel weer heel veel blubber...

meina123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:42

Staats bos beheer? Bos-wachter? stuur een brief :PB

Stenen kunnen idd kreupelheid veroorzaken 8)7

hopelijk heb je hier wat aan :)

meina123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:43

mazzeltje schreef:
Ik weet precies wat je bedoeld!
Het is echt abnormaal momenteel in Amerongen e.o momenteel.
Nog nooit zo erg geweest.
Het is altijd al stenig, maar dit.
En dan ben ik ook nog eens aan het revalideren met mijn paard. Ik rij momenteel vnl aan de kant van Leersum, daar zijn minder stenen, maar wel wel weer heel veel blubber...

bij Leersum rijd ik ook heel vaak /3 /3

de eerste 3 keer elke keer 1/2 hertjes gezien <3

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:18

13 Jaar geleden was er al achterstallig onderhoud op de paden in en rondom het Amerongse bos. Op een gegeven moment weet je, wanneer je er vaak rijd, waar de stenen en boomwortels liggen!

mazzeltje

Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:26

Nou.....
Het is nu wel ff wat anders hoor.
Halve paden zijn weg geslagen en zijn nu steenpaden.
Paden waren juist redelijk afgelopen jaren.