Hand paard loopt achter inpl van naast

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Hand paard loopt achter inpl van naast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:26

Ik ben nu aan het oefenen met mijn Shetlander om van haar een hand paard te maken. Dus ik rij op mijn IJslander en mijn shet loopt er dan 'naast' ( wat dus eigenlijk achter is ) gisteren ben ik voor het eerst met beide naar buiten geweest. Ging allemaal super goed de IJslander doet braaf wat haar gevraagd word. De Shet doet ook alles wel, gaan we draven draaft zij mooi mee. Maar toch merk ik dat de shetlander liever achter mijn ijslander loopt dan naast en dat is wel zeer vervelend omdat ik dan niet goed op haar kan letten. Ook loopt de shet een stukje trager dan de ijslander. Is natuurlijk te verwachten met de verschil tussen de beenlengtes. Maar als ik langzamer ga lopen/draven gaat de shet ook langzamer. Steeds weer staat het touw strak en heb ik het idee dat ik de shetlander moet mee slepen inplaats van dat ze zelf mee loopt. Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:39

Ik kan je er niet bij helprn enige zou zijn misschien touw in korten zodat ze ernaast moet,of eerst aan de fiets oefenen.ik liet vroeger mijn shet los in veld en bos en deze bleef bij het paard in de buurt

Gydja

Re: Hand paard loopt achter inpl van naast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:43

Als ik het touw dus korter doe heb ik nog meer het idee dat ik de shet mee sleep. Naast de fiets blijft ze wel mooi naast me draven. Stem commando's doet ze wel goed dus als ik dan klik met mijn tong en commando geef om te draven komt ze een paar passen naast me lopen daarna zakt ze weer terug.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:45

Zweepje mee en tik bij zodra hij achter dreigt te raken, zo vertelde iemand me die veulen mee nam als handpaard, net als dat ik doe, en ja, het werkt! Wat ik met een volwassen paard deed is zo nu en dan snoepje uit mn zak toveren, toen bleef ze daar wel in de buurt, hahaha

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 13:50

Caily schreef:
Zweepje mee en tik bij zodra hij achter dreigt te raken, zo vertelde iemand me die veulen mee nam als handpaard, net als dat ik doe, en ja, het werkt! Wat ik met een volwassen paard deed is zo nu en dan snoepje uit mn zak toveren, toen bleef ze daar wel in de buurt, hahaha

Bedankt voor de tip :D Ik had een zweepje mee nou ja... ik heb hem uiteindelijk aan mijn vriend gegeven omdat ik mijn handen vol had. Dus 1 hand de leadrope vast waar de shet aan vast zat en de andere hand aan de teugels. Moet ik nu een 3e arm er aan laten maken? :') Ik moet nog even uitzoeken hoe ik dat ga doen met het zweepje. Verder heeft ze shet ook niet zo veel respect voor een zweepje. Op een gegeven moment negeert ze dat ding gewoon als ze er genoeg van heeft. Snoepjes kan ik ook wel gaan proberen. Of een wortel aan een stok maken :+

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:21

Is jouw Ijslander de baas over jouw Shetlander?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:29

Ga eerst eens met beide aan de hand wandelen en zorgen dat shet naast (neus op schouderhoogte ijs) leert lopen. Eventueel zelfs met commando er aan. Met zweep voorwaarts houden is erg lastig, want je komt niet ver genoeg naar achteren om die druk te zetten. Je zal de shet eerder blokkeren dan voorwaarts krijgen.

Vriend shet laten bijtikken zou kunnen, maar dan kan je nog niet zonder hulp op pad.

Met de warmte van nu kan het best dat je shet snel te warm wordt. Als je dit nu dus wil blijven doen is het uitscheren van de borst te overwegen, zeker als shet goed bezweet terug komt van je ritjes nu.

Melodyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:34

Staat de IJslander hoger in rang dan de Shetlander?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:05

Probeer te achterhalen wat de oorzaak van het gedrag is en pas daar de oplossing op aan :) Met een zweep laten bijtikken door iemand anders is leuk en kan werken maar is symptoombestrijding pur sang :)

Ik denk zelf dat de oorzaak van het feit dat je shet deze positie kiest, ligt in de sociale verhouding tussen je beide paarden. Straalt je IJs wellicht een energie uit die de shet tegenhoudt om ernaast te komen? Staat de IJs hoger in rang? Is de shet wel gewend om voorop te lopen? Nemen je IJs en jij samen een sterke leidende positie in die maakt dat shet liever volgt? :)

Kortom: wat maakt dat je shet liever achter loopt, denk je?
Laatst bijgewerkt door Corelli op 03-08-14 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:05

is je IJslander een merrie?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:09

Melodyyy schreef:

Rijden met handpaarden is hier standaard, en paarden wordt het meestal al aangeleerd vóór ze onder het zadel komen.
We vragen ze niet naar hun status in de kudde...Ze hebben te gehoorzamen waar ze op getraind zijn.

Tamary´s tip is goed, wat je daarbij zou kunnen overwegen is de shet aan de ijslander te binden, wij gebruiken daar zulke riemen voor: http://www.lifland.is/vefverslun/hestar ... ingargjord (geen idee hoe die dingen in het nederlands heten). Worden hier óók gebruikt als je twee handpaarden mee wil nemen. De D ring bevindt zich ongeveer achter de schouder van het paard.

IK denk dat jij niet de mogelijkheid hebt TS maar zo wordt het hier dus ook beleerd; gehoorzaam handpaard mee, en de "leerling" daar aan hangen.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 03-08-14 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:10

Heeft mijn ijslander en pre ook last van, ijslander die ga steeds slomer lopen en idd trekken, die beloon ik nu als die naast me loopt,
die pre neem oo echt de leiding

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 15:46

Bedankt voor alle tips! Hier komt nog een lap tekst, probeer op iedereen antwoord te geven.

De paarden zijn beide merries en de IJslander is de baas. Ik zou niet weten wat de oorzaak is waarom ze graag achter loopt. Misschien wil ze haar vriendin niet uit het oog verliezen ( als we alleen rijden is het ook geen punt ) of ze is misschien onzeker? In het weiland hapt mijn IJs naar de shet als zein de weg loopt. Tijdens het longeren loopt de shet meestal half voor mijn ijslander ( als ik ze tegelijk longeer ). Pas als mijn IJslander bijna over mijn shet heen struikelt hapt ze eens naar haar van 'ga nou eens aan de kant'.

We zijn er druk mee aan het oefenen. Aan de hand lopen ze wel naast elkaar en als ik rij en een ander met de shetlander en de sulky gaat gaat het naast elkaar lopen de laatste tijd ook goed. Voorheen wou ze er toen ook telkens achter blijven lopen maar dat is nu al een stuk verbeterd.

Over dat scheren; Ik heb het eindelijk zo ver van mijn ouders dat mij paarden geschoren mogen worden, maar nu moet ik nog iemand vinden die mijn paard wil scheren of waar ik een scheer apparaat van mag lenen. De shetlander heeft zomereczeem dus het kan zijn dat mijn ouders opeens weer zeggen dat het niet mag. Ze wisselen nog al vaak van gedachten.

Kuggur, Dat ziet er wel handig uit. Ik zat er gisteren nog aan te denken of zo iets zou bestaan, blijkbaar wel dus :D Maar hoe maak je het paard vast dan?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:48

Gydja schreef:
De paarden zijn beide merries en de IJslander is de baas. Ik zou niet weten wat de oorzaak is waarom ze graag achter loopt.

Dat is dus de oorzaak.
Uit respect voor de Ijslander blijft ze er liever achter lopen dan ernaast.
Dat heeft met de rangorde te maken.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 15:50

LBLGypsyCobs schreef:
Gydja schreef:
De paarden zijn beide merries en de IJslander is de baas. Ik zou niet weten wat de oorzaak is waarom ze graag achter loopt.

Dat is dus de oorzaak.
Uit respect voor de Ijslander blijft ze er liever achter lopen dan ernaast.
Dat heeft met de rangorde te maken.

Aan de hand wandelen is het geen probleem en als ik ze beide tegelijk longeer loopt de shet meestal voor. Dus zal het echt zo zijn?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:55

Als je longeert sta jij in het midden in drijvende positie, eigenlijk samen met de Ijslander die ook nog eens achter haar is. In die positie kiest ze er voor om voor jullie allebei uit te gaan.

Tijdens het rijden zit je ook nog eens op de Ijslander, dus 2 hogere in rang bij elkaar. Dan hebben jullie de leidende positie.

Loop je wel eens met beiden tegelijk aan de hand?
Loop jij dan in het midden?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 16:04

Ah op die manier, zo heb ik er dus nog niet naar gekeken. Ik loop wel met beiden tegelijk en in de meeste gevallen loop ik inderdaad in het midden omdat dat makkelijker het touw vasthouden is.

Als het inderdaad rangorde is wat kan ik dan doen om er voor te zorgen dat ze er toch naast wil lopen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:06

Op zich zijn de tips die hier gegeven zijn wel goed, met een zweepje duidelijk maken waar je ze wil hebben.
Uiteraard wel op een vriendelijke manier, ze doet het niet om je te pesten, maar omdat het voor haar niet gewoon is in die positie te lopen.

Melodyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:16

Kuggur schreef:
Melodyyy schreef:

Rijden met handpaarden is hier standaard, en paarden wordt het meestal al aangeleerd vóór ze onder het zadel komen.
We vragen ze niet naar hun status in de kudde...Ze hebben te gehoorzamen waar ze op getraind zijn.

Tamary´s tip is goed, wat je daarbij zou kunnen overwegen is de shet aan de ijslander te binden, wij gebruiken daar zulke riemen voor: http://www.lifland.is/vefverslun/hestar ... ingargjord (geen idee hoe die dingen in het nederlands heten). Worden hier óók gebruikt als je twee handpaarden mee wil nemen. De D ring bevindt zich ongeveer achter de schouder van het paard.

IK denk dat jij niet de mogelijkheid hebt TS maar zo wordt het hier dus ook beleerd; gehoorzaam handpaard mee, en de "leerling" daar aan hangen.

De Shetlander van de TS begrijpt dit blijkbaar nog niet en dan is het toch logisch dat ze achter de IJslander blijft lopen uit respect, omdat de IJslander hoger in rang is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:42

Melodyyy schreef:
De Shetlander van de TS begrijpt dit blijkbaar nog niet en dan is het toch logisch dat ze achter de IJslander blijft lopen uit respect, omdat de IJslander hoger in rang is.

Mens hoort hoogst in "rang" te zijn tijdens rijden. Beide dienen naar mens te luisteren. Dat shet ijs belangrijker vindt dan mens is al slecht teken en erg lastig in dit soort gevallen. Alleen al omdat shet bij enge dingen makkelijk achterlangs naar de andere kant kan schieten en dan heb je als ruiter echt een probleem.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:21

probeer eens de shet aan de andere kant kant te laten lopen? en verder gewoon drijven en doen. ik laat de ene gewoon achter me lopen. als ik op de andere zit lopen ze wel naast elkaar... als ik de baas als handpaard heb. of als ik de andere aan de andere kant laat lopen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:39

De shet heeft zeker respect voor mij en ik weet zeker dat ze mij ook hoger in rang ziet staan dan de ijslander. Maar zo als iemand al eerder zei dat het 2 hoge rangen bij elkaar zijn dat het een probleem kan geven en dat geloof ik wel. Ook heb ik ook een beetje het idee dat ze een beetje onzeker van zich zelf is.

Aan de andere kant lopen was het naar achteren lopen nog erger dan aan de rechter kant.