Kaarthouders

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kaarthouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:55

De topics erover zijn er maar weinig en niet echt recent. Zelf vind ik het wel een interessant onderwerp.
Zijn er mensen die met een kaarthouder werken (vast wel, TREC ed ;) ). Welke heb je en wat zijn de voor/nadelen? Welke mogelijkheden zijn er?

Ik heb bij Goedhard gekeken (was het eerste waar ik aan dacht om eens te kijken) en zij hebben een kaarthouder. Deze is voor gewoon om je nek als ik het goed zie? Dus dat deze op je borst/buik hangt? Is dat de standaard manier? Of zijn er bv. ook kaarthouders voor aan een zadel? Of werkt dat niet praktisch?

Zelf zie ik de voordelen wel van een kaarthouder aan het zadel, maar geen idee of dat wel iets is wat bestaat. Vandaar de vraag naar de gangbare manier en hoe dat bevalt :Y) Eventuele foto's om er een beeld bij te vormen zijn ook fijn.

Dus kortom: wat voor kaarthouder gebruik jij, waarom, en hoe ziet het eruit? 8-)

Dabo

Re: Kaarthouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 13:45

Kaartenmapje, die OP je zadeltas vast kan... ;-) Ik maak ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:08

Heb even op je website gekeken, ziet er leuk uit :)
Heb je ook foto's waarbij je dat in gebruik op een paard ziet? Vraag me wel af hoe ik me dat moet voorstellen ;)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:34

haha wel een oude foto van mijn eigen tasje met kaart erop:
Afbeelding

Moet wel heel eerlijk zeggen dat ik hem zelf niet meer gebruik. De afstand tussen mijn ogen en de kaart op de tas is te groot, en omdat paard lief niet wil stilstaan blijft het wiebelen he haha.
Ik rij nu zelf met een app op mijn telefoon, maar als ik op vreemd terrein zou gaan rijden, zou ik toch wel die kaartenhoes weer meenemen, maar hem dan wel met klittenband op de tas, of IN de tas, en niet aan het jassenlusje, zoals ik ze momenteel ook verkoop. (maar met klittenband is dus ook mogelijk) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:44

Dank je :) Vind het er wel goed uit zien :) Was ook net je galerij eens aan het doorbladeren en daar was ik er ook al een aantal tegengekomen :) Vraag me eigenlijk wel af of dat allemaal niet hindert (met lichtrijden ofzo bv. of rare bewegingen van je paard), of je paard hindert als er zo'n tas op zijn nek ligt .. Zal vast niet, als er zoveel mensen gebruik van maken, maar vraag het me wel af.

Ik ga even verder op de website rondkijken :Y)

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:57

Inderdaad, ik heb nog geen feedback gehad van paarden die het hinderlijk vinden, zo'n tas. :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:10

ik hou met de TREC altijd de kaart in mijn hand vast en hou mijn duim bij de plaats waar ik ben.
Anders kost het je telkens heel veel tijd en energie om je route terug te vinden.
Ik heb wel een koortje aan mijn zadel vast voor als ik hem per ongeluk een keer los zou laten maar op mijn zadel vind ik echt onmogelijk met rijden.
denk maar aan licht rijden dan je kaart lezen, dat werkt niet en de afstand is idd te groot om het goed te kunnen zien.
Ik gebruik zelf Ortlieb of Silva kaarten hoezen.
Die zijn goed flexibel op te vouwen in je hand en 100% waterdicht ook na intensief gebruik over meerdere jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:00

Dank je :)
Ik gebruik geen vaste kaarten, gewoon routes/knooppunten uitprinten, verder geraak ik voorlopig nog niet ;) :+ Had nu bij wijze van test gewoon een A4 in zo'n plastiekje en dat met een musketon aan mijn zadel vastgemaakt .. Ging eigenlijk best goed :') (wel gewoon stappen, geen idee wat dat doet als je actiever gaat rijden). Maar vroeg me wel af hoe mensen dat deden met echt dag/trektochten etc. (ook naar vreemde plaatsen toe), vandaar :)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:05

Ik print de kaart van een endurance-wedstrijd uit, dor hem in een insteekhoesje en plak die dicht. De kaart gaat aan een ring achterop mijn zadel met zo'n skipashouder. Daar zit een oprolbaar elastiek in dus je kan de kaart makkelijk naar te toe trekken. Anders hangt 'ie tegen de flank van je paard. Mijn merrie geeft daar niet om :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:12

Dat is ook wel een mooie :) Beetje zelfde principe als ik had, alleen had ik geen ruimte (maar was ook niet nodig, kende de weg wel, was gewoon om te proberen) en is achterop misschien toch wel wat handiger dan vooraan ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:13

Hilli schreef:
Ik print de kaart van een endurance-wedstrijd uit, dor hem in een insteekhoesje en plak die dicht. De kaart gaat aan een ring achterop mijn zadel met zo'n skipashouder. Daar zit een oprolbaar elastiek in dus je kan de kaart makkelijk naar te toe trekken. Anders hangt 'ie tegen de flank van je paard. Mijn merrie geeft daar niet om :n

Ik doe al jaren precies hetzelfde. Nu ik TREC rijd heb ik 'm aan een ring aan de voorkant van mijn zadel, omdat ik de kaart dan veel vast heb. Maar ik vind de skipashouder iig nog steeds het allerhandigst, ik kan niet rijden met iets wat aan een koord om mijn nek hangt. :D

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:14

Ik heb mijn kaarthoes (Ortlieb) altijd aan een keycord om mijn nek, de kaart hou ik in mijn hand. Ik draai de kaart mee met mijn richting, en ik moet hem dichtbij genoeg kunnen houden, kaart op de tas is echt onmogelijk kaartlezen, vind ik zelf :+

De ortlieb-hoezen zijn echt fijn, kan je heel klein opvouwen zonder echt een prop in je handen te hebben, heel flexibel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 22:15

Ik heb het hele concept dan ook van jou 'gepikt', Karin :)) (maar dat wist je al)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:29

Ben zeer tevreden met m'n Ortlieb-hoes. Heb ik een langer koortje aangemaakt zodat hij diagonaal om m'n lijf kan hangen en ook snel naar voren kan worden gepakt om erop te kijken. Kaart op een zadel zou ik niet doen vanwege afstand (ben geen 20 meer) en wiebeligheid. In de hand kun je hem zelf stabiel houden.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:43

Ik heb zo een kaartentas van Dabo en ben daar nog steeds heel blij mee :D

Bij mij zit de kaartenhouder met klittenband vast aan de tas dus als ik de kaart wil lezen trek ik de kaartenhouder los en kan ik heel gemakkelijk de kaart lezen :)*
De kaart lezen terwijl hij nog vastgeplakt zit aan de tas lukt niet, daarvoor beweegt een stappend paard teveel.

Je moet wel een braaf paard hebben dat mooi blijft verder stappen terwijl jij de kaart bestudeert en geen apekuren gaat uithalen.

Ik maak vaak lange wandelingen en dagtochten en de kaartentas en kaart gaan altijd mee in minder gekend gebied. Onlangs nog met mijn jongste paard een tocht gemaakt in het Zoniënwoud en de tas met kaarthouder kwam weer goed van pas.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:21

Ik maak de ortliebmap vast aan mijn knop (westernzadel) en dan redelijk kort, zodat ie niet echt flappert als ik hem loslaat. Maar eigenlijk gebeurd dat laatste vrij weinig tijdens trec. :+

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:01

Heeft iemand van jullie nog een goed adres waar je die kaartenhoezen kunt kopen?

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 16:05

uuuhhh kijk eens in mijn onderschrift?

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:22

Bedankt Gilbey! Ik zal iets beter opletten de volgende keer :o? haha

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:28

Effe in de webshop geneusd. Mooie artikelen zeg. Ik kom binnenkort een keer langs in Bennekom!

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:32

komone schreef:
Heeft iemand van jullie nog een goed adres waar je die kaartenhoezen kunt kopen?

Bij Dabo zelf.... Daar heb ik hem jaren geleden vandaan gehaald... en ik ben er elke buitenrit nog erg happy mee... ;) Mijn paard maakt er niks van dat er iets voor het zadel ligt en in de tas waar de kaartenhouder aanvast zit past ook altijd genoeg.

Aanrader!

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 22:40

komone schreef:
Effe in de webshop geneusd. Mooie artikelen zeg. Ik kom binnenkort een keer langs in Bennekom!

Ik ben zelf een actieve buiten ruiter en rij endurance en TREC.
En ik organiseer dagtochten en weekendjes weg met eigen paard.
Daardoor gebruik ik de spullen zelf ook en vrij intensief.
Ik kon er zelf ook niet makkelijk aan komen en daardoor ben ik hier mee begonnen.
Alleen door tijdgebrek is de webshop niet up to date helaas.

Door de TREC ben ik over 2 weken wel ander halve week weg.
Ik ga dan naar het EK in Italië om Nederland te vertegenwoordigen.
Dus als je dan met specifieke vragen komt zullen ze je doorverwijen tot ik terug ben

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 21:24

Ik heb een ortlieb tas die om mijn schouder hangt, rijd o.a. puzzeltochten waarbij ik deze toch het handigst vind. Rijd het grootste deel van de tijd dan met de kaart in mijn hand.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:33

Oké bedankt Gilbey. Ik vind het wel gaaf dat je zelf zo'n winkel bent begonnen. Erg handig hoor!