Buitenrijden omg. Prinsenbeek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VeerenAshley

Buitenrijden omg. Prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 11:46

Beste Bokkers,

Kan iemand mij wat vertellen over de mogelijkheden om buiten te rijden in de omgeving van Prinsenbeek?

Zijn de wegen in de polder rustig? Hoe zijn de bermen? Is er inmiddels al een ruiterroute gerealiseerd (hier is men al vanaf 2010 mee bezig, voor zover ik weet)? Kun je rijden over/langs fietspaden zoals de Haagse Dijk?

Hoe veilig is het om van het Liebos onder de A58 door te komen richting Rijsbergen? Op basis van Google Streetview lijkt het mij vrij gevaarlijk, of valt dit mee?

Hoe zijn de paden en wegen tussen Etten-Leur, Rijsbergen en Effen? Mag je daar de bossen in met je paard?

Kun je vanuit Prinsenbeek tochten van meerdere uren maken zonder al te veel verharde, drukken wegen langs/over te moeten, of is het handig om een trailer te hebben?

Alvast bedankt!

moonie

Re: Buitenrijden omg. Prinsenbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:28

weet niet welke kant van de beek je woon maar langst de markt af?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:08

Ik woon niet in Prinsenbeek en ben er ook (nog) niet bekend, maar het "vertrekpunt" zou ergens aan de westkant van Prinsenbeek zijn, zeg de Vianandreef.

Alivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:14

Onder de A58 door zijn meer ruiters die ik het wel heb zien doen. Als je paard bomproof en verkeersmak is zou het geen probleem zijn.
Echter rijd daar veel (groot) verkeer langs wat echt niet zachtjes rijd!

Wat betreft paden en wegen tussen Etten-Leur, Rijsbergen en Effen zijn er wel maar ik weet niet precies of alles toegestaan is voor paarden. Ik neem aan van wel!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 13:20

Alivy schreef:
Onder de A58 door zijn meer ruiters die ik het wel heb zien doen. Als je paard bomproof en verkeersmak is zou het geen probleem zijn.
Echter rijd daar veel (groot) verkeer langs wat echt niet zachtjes rijd!

Wat betreft paden en wegen tussen Etten-Leur, Rijsbergen en Effen zijn er wel maar ik weet niet precies of alles toegestaan is voor paarden. Ik neem aan van wel!

Daar was ik al een beetje bang voor! Die tunnels zien eruit of je daar flink kunt scheuren met je auto.

Ik had juist begrepen dat er in Brabant veel stukjes bos zijn waar je niet mag rijden met je paard.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 13:39

Ik heb jarenlang met mijn paard in Prinsenbeek gestaan. Mijn ervaring is dat je hier met buitenrijden heel veel verkeer tegenkomt. Vanaf de Vianendreef gezien moet je om in het Liesbos te komen ook het spoor over.
Tevens wordt Prinsenbeek ook veel gebruikt als sluiproute om van Etten-leur naar Breda te komen. Tijdens de spits kan het er echt druk zijn en veel van de forenzen houden absoluut geen rekening met paarden.
En die doorsteek onder de A58, brr :brr:, ik zou het niet durven met mijn paard, maar dat verschilt natuurlijk heel erg per persoon / paard.

De bermen zijn prima te doen, dat is geen probleem. Zover ik weet, staan er altijd koeien op de Haagse dijk en beginnen de fietspaden daar met wildroosters. Met je paard kan je daar dus niet opkomen.
Er ligt een fietspad met een brede grasstrook langs de Mark(begint bij de Nieuwveerweg), dit is wel een heel leuke plek om te rijden. Maar goed, dit wordt dan wel elke keer hetzelfde rondje (deed ik ook) :o .

Mijn paard is een paar maanden geleden verhuisd naar het oosten van Breda, qua uitrijmogelijkheden is het daar veel mooier en rustiger (Cadettenkamp / Surae ).

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:29

Dank je wel voor alle info, SuzieQ!

Weet er iemand misschien of je met je paard door het fietstunneltje vanuit het Liesbos onder de A58 door kan, zodat je uitkomt aan de Liesstraat?

Barte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 17:35

Ik woon in Zevenbergen goed 10 a 15 km van Prinsenbeek af en helaas om deze redenen sta ik dus inTeteringen met mijn paard ..idd nabij Cadettenkamp /Surea ...Gewoon omdat er bijna geen goede en veilige wegen zijn om met je paard te rijden .sluipverkeer door de polders en ook door de Beek zelf ..Ik hoop dat je toch nog wat gunstige tips krijgt ...Ik weet hoe moeilijk het daar is ...suc6 in elk geval

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-14 17:46

Iedereen bedankt voor de bruikbare (maar helaas weinig bemoedigende) informatie!

Meer tips en info zijn altijd welkom :)

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:01

Fietstunneltje lukt volgens mij niet, ik neem altijd gewoon de weg die onder de A58 loopt. Tot nu toe weinig problemen gehad. Als je op google maps kijkt zie je kleine meren, daar kan je ook rijden. In de vloeiweide heb je ruiterpaden, verschillende zelfs. Dit is hoe wij meestal rijden vanaf stal, alles wat in een bos is zijn ruiterpaden http://www.afstandmeten.nl/index.php?id=1366380

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 23:08

fietstunneltje te paard is niet te doen. Te laag.. En als je gaat nadenken wat een hupje van je paard met je wervelkolom doet als jij dan met je hoofd het dak raakt. *harmonica beeld*

Ik ben met mijn pony wel altijd door de tunnel aan de moerdijkse postbaan heet dat geloof ik gegaan. Nou moet ik bekennen dat die pony ongelooflijk verkeersmak is :))

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 09:50

@Liberty: Jammer genoeg kan ik je route niet zien; ik krijg de melding dat het een privéroute is. Ik neem aan dat je een goed verkeersmak paard hebt, dat je de tunnel aandurft?

@Akshay: Dat is inderdaad geen prettig idee. Maar je kunt natuurlijk naast je paard gaan lopen (en dat zal onder de grote tunnel van de Moerdijkse Postbaan denk ik niet gaan. Die fietsstroken lijken erg smal.

Hoe zijn de paden in het Liesbos eigenlijk? Goed onderhouden?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:07

Fietstunneltje lopend gaat wel. Maar ik heb het nooit prettig gevonden ivm de haakse bochten bij ingang en uitgang. Je kunt er niet dwars Door kijken zegmaar.

Wandelen in die grote tunnel kan wel hoor. Of is dat inmiddels een afgeschermd fietspad geworden ?

Paden in het liesbos vond ik altijd erg prettig. Wel wat plassen maar goed te doe wel veel muggen altijd.. van die smerige grote. Brr

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:20

Volgens Google streetview zijn het fietsstroken, dus niet afgeschermd. Er naast lopen in die tunnel lijkt me lastig, omdat je dan het verkeer flink kunt ophouden aangezien je meer ruimte inneemt. En van eerdere berichten hier heb ik begrepen dat het flink druk is.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:24

dat zijn tegenvallende ervaringen,

ik sta met mn knollie ook in prinsenbeek, en rijd regelmatig onder die a58 door,
rij ook onder t fietstunneltje door, ik kan er rechtop onderdoor, maar uit veiligheids idee hang ik dan voorover.
er ligt tussen de beek en t liesbos idd een spoorweg overgang, maar die kun je over het fietspad nemen.

die drukke sluiproute weg is ook voorzien van redelijke berm met dan een breed genoeg fietspad.

daar hoor je als ruiter niet, maar is wel veilig.

zelf rijd ik ook mn rondjes richting de molen die op de weg naar zevenbergen staat, dan sla ik af naar ettenleur, ook breed fietspad met flinke berm tussen fietspad en de weg.

als je paard verkeersmak is, kun je ook richting de haagse beemden, daar ligt ook een breed fietspad met berm omheen.
mijn rondjes zijn altijd tussen de 10 en 25km.
eigenlijk altijd met flinke berm of fietspad.

als je enorme bos liefhebber bent heb je alleen t liesbos, die ben je in stap in een uurtje rond.

de polder ga ik eigenlijk nooit in, de boeren scheuren er behoorlijk door en de berm stelt er niet veel voor.
ook heb je te weinig veilige uitwegen daar voor als er een groot landbouw voertuig aankomt.

als je nog meer wilt weten, laat maar horen.

hier wat foto's dan krijg je miss een idee..

fietspad naast de zanddreef die naar t liesbos gaat.
Afbeelding

de tunnel onder de a58 door, ligt een fietsstrookje die ik dan gebruik te paard.
Afbeelding

de weg langs het liesbos richting de tunnel.
Afbeelding

fietspad in prinsenbeek.
Afbeelding

fietspad richting zevenbergen.
Afbeelding

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 12:01

@bicci: Leuk, dank je wel!
Rijd jij ook wel eens via het Liesbos naar het Mastbos of de Rucphense bossen? Ik heb nl. een sterke voorkeur voor bos en zandwegen.

Hilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:46

Als je een verkeersmak paardje hebt en wat verder weg ook geen probleem vindt...het viaduct over de a16 nemen en dan haagse beemden polder....hier kun je heerlijk rijden...

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:14

via het liesbos naar t mastbos is 8km.
en dan heb je verharde weg of berm.
is te paard knappe tippel.
ik doe het wel, maar dan meestal aangespannen.
je moet ook nog terug tenslotte.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 10:07

Bicci, ik heb je gisteren zien rijden met je stippel! Toevallig hè?
Er staan ontzettend veel paarden in de omgeving van Prinsenbeek.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:47

ow leuk :)
wil je keer mee anders?
das wss fijn met omgeving leren kennen toch?

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 15:31

@bicci: je hebt een pb'tje.