Kwallen en strandritten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Kwallen en strandritten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:44

Hallo allemaal! :)

Gister was ik met mijn pony naar het strand, en de zee zat helemaal vol met kwallen.
En dan heb ik het niet over die kleine doorzichtige dingetjes, echt kwallen met een diameter van 10 tot 30 cm.
Paars, blauw, rood echt alle kleuren met tentakels. Ook niet een paar, ik denk dat ik er wel 200 heb gezien.

Ik vraag me af of het schadelijk of gevaarlijk kan zijn als je daar met een paard doorheen rijd.
Of als je paard op het strand op die beesten stapt?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:45

Zou het niet doen, volgens mij kunnen ze ook nog vrij lang steken als ze dood zijn, niet te spreken over uitglijgevaar... brrr kwallen

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:47

Op het strand maakt het volgens mij niet uit, die beesten zijn dan in principe toch dood.
In het water weet ik het eigenlijk niet..

Ruud_O

Re: Kwallen en strandritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:51

een dode kwal kan nog steeds steken ;-)

Azzelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:55

Kwallen steken met hun tentakels. De bovenkant kun je gewoon aanraken, zonder dat er iets gebeurt. In principe zijn de kwallen in Nederland niet gevaarlijk, als je gestoken bent, voelt dat net alsof je door de brandnetels hebt gelopen. Als je allergisch bent, moet je - net als met alle allergieën - wel opletten. Vanwege de zachte winter, zijn er nu erg veel kwallen te vinden op het strand. Zou inderdaad eerder uitkijken voor uitglijgevaar!

(vraag me trouwens af of aangespoelde kwallen dood zijn. Ze komen daar te liggen door stroming en windrichting volgens mij (eb en aanlandige wind). Als het vloed wordt, neemt de zee ze weer mee).

Pandameisje

Re: Kwallen en strandritten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:59

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:19

Het gaat denk ik om deze kwallen, ze zien er iig hetzelfde uit: http://www.rtvnh.nl/nieuws/144972/Bijzo ... nd+Egmond+
Maar dan tussen Hargen en Bergen aan Zee. ;)
Staat verder niet bij wat voor kwallen, dus kan niet opzoeken hoe gevaarlijk ze zijn.

Hmm.. Kwallen in het water zijn dus sowieso wel gevaarlijk, of ze steken dan in elk geval sowieso nog wel.
Heb even opgezocht, kwallen bestaal voor 95% uit water. Dus blijven niet lang leven op het strand. Maar de stof in de tentakels, blijft daarna nog wel dagenlang actief!
En inderdaad het uitglijden wat gevaarlijk is... Daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Bedankt voor alle reacties! :)

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:24

Een paard glijdt echt niet zomaar uit over een kwal.
Daar is zo'n paard veel te zwaar voor.

Het lijkt mij ook sterk dat een paard gestoken wordt. Een hoef voelt niet zoveel van dat tentakel-prik-spul.