strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 08:53

Gister ochtend een heerlijke strandrit gemaakt, op een gegeven moment werden we kwaad aangesproken door een gefrustreerde strandwandelaar.

Hij begon over paardenmest op het strand en dat het asociaal was dat we dit niet opruimde.

Ten eerste was er niet met zekerheid te zeggen of de mest van onze paarden waren of van een ander. Maar dat ter zijde..

Hoe zit het eigenlijk als je paard mest op het strand? Is het een regel om dit op te ruimen en zo ja, waar kan ik deze regel teruglezen?

Ik kan mij overigens wel voorstellen dat het niet fijn is om mest tegen te komen, maar zie mij niet met schep en zakken een rit te maken. Laat staan een zak met mest mee te moeten nemen.

Utixo

Re: strand en paardenmest.. Hoe ermee omgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:54

Op een fietspad kan ik het me prima voorstellen dat mensen pissig worden. Op het strand niet. Je kuny er ruim omheen en iedere dag word het weggespoeld.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 08:58

Bekend probleem. Mijn paard mest meestal in het water...dat spoelt dus vanzelf weg.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:08

Wij hebben hier geen strand in de buurt, maar als zou ik wel het fatsoen hebben om het op te ruimen, hondenstront MOET zelfs op veel plekken worden opgeruimd. Wat is dan het probleem om een pedaalemmer zak mee te nemen de stront erin te doen en deze desnoods in de zee weer te legen?

Vind ik niet meer dan netjes en zal het dan ook altijd doen. Samen op het strand, samen ervoor zorgen dat het geen puinhoop wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:08

Op heel veel stranden mag je in de zomer met je paard ook niet komen. Dus op de stukken waar het wel mag, denk ik dat de wandelaars daar wat clementie mee kunnen hebben.
Sowieso denk ik niet dat er veel mest in het rulle zand terecht komt, meestal rijdt men toch op de wat stevigere stukken. De eerstvolgende vloed neemt het dan gewoon weer mee.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:18

tja naderhand opriumen is een optie en de pedaal emmer zak ook maar meestal verdwijnt het in de vloed ...dus zit er niet te veel mee

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:19

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:21

Aan de ene kant snap ik het uiteraard wel, een hoop paardenmest is niet leuk. Maar aan de andere kant, als ik dan bedenk wat voor afval er allemaal in zee gestort wordt en dus ook over het strand heenspoelt, lijkt het zo gek om te klagen over een hoopje paardenmest.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:27

KimD schreef:
Wij hebben hier geen strand in de buurt, maar als zou ik wel het fatsoen hebben om het op te ruimen, hondenstront MOET zelfs op veel plekken worden opgeruimd. Wat is dan het probleem om een pedaalemmer zak mee te nemen de stront erin te doen en deze desnoods in de zee weer te legen?

Vind ik niet meer dan netjes en zal het dan ook altijd doen. Samen op het strand, samen ervoor zorgen dat het geen puinhoop wordt.

Hoe zie je dat voor je dan?
Mijn paard is meestal wel wat jolig op het strand.
Afstappen, paard aan de teugels vast houden, drollen in een vuilniszak scheppen om vervolgens weer met een stront zak op m'n rug verder te rijden? Hihi

Nee, ik rij met mij paard vooral op het wat hardere zand, daar spoelt het wel weer weg de zee in.
Ik ga geen risico lopen dat m'n paard los loopt op het strand.

Hoogseizoen is wat anders, maar dan ga ik nooit naar een publiekelijk strand.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:54

Dan moet je je paard leren onder controle houden, simple as that. ;) Als mijn paard ergens in een woonwijk schijt kan hij op zijn kop gaan staan maar dat ruim ik dan netjes op. Die zak kun je aan het zadel hangen tot de eerste beste mogelijkheid om het weg te doen, meestal zitten er hengels aan namelijk. Ik vind het geen excuus om niet op te ruimen dat je paard jollig is...

Als het ligt waar het wegspoelt hoor je mij niks zeggen, maar als het ergens ligt waar het niet wegspoelt vind ik het niet meer dan netjes om het op te ruimen.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:08

Heb heel wat uren doorgebracht op het strand maar heb er toch heel weinig hopen paardenpoep zien liggen. Je rijdt toch langs de vloedlijn waar de poep vanzelf wordt weggespoeld en niet door het mulle zand.

Afstappen ga ik echt niet doen op het strand. De paarden die ik op het strand reed waren stuk voor stuk super braaf maar no way dat ik met een plastic zak en schep in de weer kan gaan. Mijn concentratie moet gewoon bij mijn paard blijven, de wandelaars, loslopende honden enz.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:30

Zeg ik dat de volgende keer ook als ik met de hond onderweg ben. "Ja sorry meneer de strandwacht, mijn concentratie moet erbij blijven. Begrijpt u wel? Wandelaars, loslopende honden, ruiters enz?"

Asociaal als je het mij vraagt, je dier schijt, neem dan ook je verantwoordelijkheid. En een schep heb je niet nodig. ;)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:37

Beetje vreemde vergelijking, heb nog nooit van een losgebroken hond die voor duizenden euro's aan schade heeft veroorzaakt gehoord.

Op de openbare weg ruim ik altijd de mest op, geen probleem. Maar op het strand niet. Ik reed trouwens altijd in de gemeente Veere op het strand en daar komt de vloed hoog en in de zomer wordt het hele strand 's ochtends schoongemaakt dus misschien beïnvloed dat mijn gevoel hoor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:43

Als jij je paard onder controle hebt dan kun jij gewoon de poep even opruimen. Vind het altijd vreemd als een ruiter niet kan afstappen in verband met de reactie van het paard. In mijn ogen is dat gewoon luiheid van de ruiter.

Vreemde vergelijking nee, mijn hond moet ik ook onder controle houden als ik de stront opruim. Die stront moet ik ook meeslepen en ook die stront hindert mensen.

Kan er echt met mijn gedachte niet bij dat er zo laks over gedacht wordt. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:49

KimD schreef:
Als jij je paard onder controle hebt dan kun jij gewoon de poep even opruimen. Vind het altijd vreemd als een ruiter niet kan afstappen in verband met de reactie van het paard. In mijn ogen is dat gewoon luiheid van de ruiter.

Vreemde vergelijking nee, mijn hond moet ik ook onder controle houden als ik de stront opruim. Die stront moet ik ook meeslepen en ook die stront hindert mensen.

Hoe neem jij te paard een schep mee als ik vragen mag?,

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:50

Ik werd op het strand (Scheveningen) juist heel raar aangekeken toen m'n hond gepoept had en ik keurig met m'n zakje aan kwam ;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:51

WiancaR schreef:
KimD schreef:

Hoe neem jij te paard een schep mee als ik vragen mag?,

Quote jij eens even waar ik het over een schep heb? :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:53

Hoe ga je het dan opruimen en in een zak krijgen? En als je het niet in een zak stopt, waar laat je het dan?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:54

WiancaR schreef:
Hoe ga je het dan opruimen en in een zak krijgen? En als je het niet in een zak stopt, waar laat je het dan?

Zak binnenste buiten en oprapen, het is allemaal niet zo moeilijk hoor. :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:55

KimD schreef:

Ben je óóit op het strand geweest met je paard? Want hierboven zeg je dat je bij jou geen strand in de buurt hebt. Er is een gigantisch verschil tussen op het strand rijden en in het bos of gewoon op de openbare weg.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:59

Meer dan één keer, en ook meer dan één keer vol gas gegeven en dus opgejutte paarden bij ons gehad. En nog altijd netjes opgeruimd. ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:02

Tja, dan kun je ook zeggen dat jij andere mensen in gevaar bracht. Want je hebt opgejutte/drukkere paarden bij, maar jij gaat dan tóch afstappen? Terwijl als jouw paard er op dat moment vandoor gaat er géén ruiter meer is die het paard nog enigszins onder controle kan houden. Persoonlijk vind ik dat gevaarlijk om die reden. Denk ik dat je beter de mest kan laten liggen dan andere mensen in gevaar te brengen. óp je paard heb je meer controle dan ernaast en mocht hij er dan vandoor schieten kan je er op tenminste nog iets doen.

Zoals verder al gezegd is, in principe rijd je bij de vloedlijn en zal de drol binnen no time weggespoeld worden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:06

Hoe kom je erbij dat ik mijn paard niet meer onder controle heb als ik ernaast sta, die heeft zich gewoon te gedragen als ik ernaast sta, dat vind ik echt de meest slappe smoes ooit. :n Val echt van de ene in de andere verbazing. Waarom zou een paard ervandoor gaan als ik ernaast sta? Ik heb hem gewoon nog vast dan, en nogmaals hij heeft zich te gedragen. Dat heb je een paard te leren, wat een belachelijke redenatie, je gaat er gewoon al vanuit dat je paard ervandoor gaat als je ernaast staat. Echt.. ik heb er niet eens woorden voor.

In de vloedlijn hoor je mij nogmaals niks over zeggen. ;) Maar waar die vloedlijn niet komt vind ik het ronduit asociaal.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:09

Daarnaast is het ene paard het andere niet. Als mijn haflinger over de flos ging, had ik gaar juist eerder rustig als ik eraf ging dan als ik erop bleef

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:09

Ik vraag me af hoeveel paarden van de moraalridders die hier menen dat je gerust een zak mee kunt nemen om de drol in mee te nemen, het goed vinden als je met een plasticzak in je handen weer opstapt.
Of nemen jullie dan zadeltassen mee waar je die drol in de platiczak gaat instoppen? Hebben jullie eigenlijk wel zadeltassen? Rijden jullie weleens op het strand?

Dit even als opmerking naast alle hierboven opgenoemde situaties: dat een paard waar je op het strand niet meer zo makkelijk op kunt komen om wat voor reden ook, dus ook als jezelf niet zo lenig bent of ronduit te klein om er makkelijk op te komen en normaal een opstapje gebruikt, niet echt handig is.