Buitenrit bij manege in het buitenland, waar let je op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarjolijnB

Buitenrit bij manege in het buitenland, waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 00:03

Als ik op vakantie ben in het buitenland vind ik het altijd leuk om in een mooi gebied een buitenrit te maken. Via internet is meestal wel een manege te vinden, maar ik ben benieuwd waar jullie nou opletten bij het kiezen van een manege. En wat jullie ervaringen hiermee zijn.

Zelf heb ik inmiddels verschillende ritten gemaakt, allemaal echt totaal verschillend. Het meest extreme geval was een strandit in Denemarken met een paard wat helemaal gek werd als hij niet voorop liep en een pony die ging rollen zodra hij op het strand kwam. Het resultaat was dat mijn nichtje en ik, twee ervaren ruiters, allebei op een gegeven moment zonder paard op het strand stonden/lagen.
Een ander geval was een oersaaie rit bij het Comomeer in Italie, waar we een uur lang langs een sloot gestapt hebben, om vervolgens om te keren en dezelfde weg terug te stappen.
Daarnaast heb ik ook een aantal hele leuke ritten gemaakt, o.a. in Kroatie (istrie) en in Denemarken (in de buurt van Ebeltoft).

SSDesign

Re: Buitenrit bij manege in het buitenland, waar let je op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 07:48

Ik heb ook vaak paardgereden op vakantie :) En heb net zo'n wisselende verhalen als jij. Van een te gekke rit in volle galop door een riviertje tot zwemmen in de zee tot een spannende rit langs een enorme afgrond. Maar heb ook wel eens gehad dat er alleen werd gestapt, een stukje door het bos heen en hetzelfde stukje terug. Ervaringen met rollende paarden en dergelijke heb ik gelukkig niet.

Wat ik het aller belangrijkste vind is dat de paarden goed verzorgd zijn, anders stap ik sowieso niet op. Verder vind ik het meestal leuk om met een klein groepje te zijn, dus ik vraag altijd met hoeveel we buiten gaan rijden. Als de groep te groot wordt, hoeft dat voor mij ook niet. En ten slotte vraag ik altijd even hoe het zit met verzekeringen. Heb eens een rit meegemaakt dat ik op een hengst zat die niet echt in toom te houden was, die was al aan het bokken en steigeren op de poetsplaats en dat ging ook door tijdens het buiten rijden. Dat paard maakte het erg bont, was dood eng.

Maar over het algemeen heb ik leuke ervaringen met paardrijden op vakantie. De ene rit is wat leuker en uitdagender dan de andere, maar de mensen zijn eigenlijk altijd wel leuk en zeker als je in een klein groepje gaat heb je wel wat inbreng over wat je gaat doen tijdens de rit :)

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 08:02

Ik ga eigenlijk.ook altijd op vakantie een rit maken.
ondanks dat ik een gevorderde ruiter ben vraag ik altijd een rustig paard. Op vakantie wil ik gewoon ontspannen kunnen rijden zonder angst voor blessures die de rest van de vakantie kunnen verpesten.

en inderdaad de ene rit is beter/ mooier dan de andere.
Mijn hoogtepunt van een vreemde rit was die bij een ranch in frankrijk. Anderhalf uur geboekt. Na een klein uurtje weer terug. Dus ik aan de eigenaar vragen hoe dit nou zat. antwoord: de rit duurt in stap anderhalf uur. Wanneer je besluit om te draven en galopperen ben je eerder terug. logisch toch?? of:-P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 09:35

Ik houd van kleine groepen en brave paarden. Ik zeg altijd: als ik spectakel wil, pak ik 'm eigen paard wel! De meesten begrijpen dan wel wat je bedoelt :j
In GB merk je wel dat de wetgeving redelijk streng is. Eigenlijk nooit rare toestanden meegemaakt.

Vorige week in GB nog een leuke veldrit gemaakt met een kleine groep en met paarden die duidelijk nog niet in zomerconditie waren :D Ze begonnen heel enthausiast aan een galopje heuvel-op, maar gaven halverwege de pijp al aan Maarten _O- Mijn grote Irish draft-kruising hield het met z'n lange onderstel nog ietsje langer vol, maar moest toch moeite doen om het einde te halen.

Maar de leukste rit was toch wel in Wales. Een stagiare was erbij om mee te helpen met de zomerkampen in de periode na mijn vakantie. Zij zou dat doen op de ervaren Welsh-Cob van stal. Ik ben meerdermalen zowat van mijn paard gestort van het lachen om de maffe capriolen van dat beest. Dat paard woonde z'n hele leven al op die toko en kende er dus elke zandkorrel, maar wist daarmee ook alle punten om een onzekere ruiter het leven zuur te maken. Hij schrok van alles waar maar enigzins van te schrikken was en dan met zo'n kop van: kijk mij eens lol hebben! Hij was echt niet gevaarlijk, alleen heel Welsh-Cob-stout.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 12:14

Ik zou vooral letten op de verzorging van de paarden en het tuig...

In Bali vroegen we van te voren altijd naar de ervaring van de gasten, en de meer ervaren gasten kregen natuurlijk een minder braaf (niet gevaarlijk stout ofzo, maar wat jonger, minder ervaring etc) mee.
Ik heb daarvan geleerd dat als ik ergens zou gaan rijden, ik gewoon aangeef dat ik kan stappen, draven en galoperen, niks meer (en ik rijd inmiddels zo'n 4 jaar professioneel 4/5 paarden per dag, en trainde met Olympische ruiters :+, maar dat vertel ik er niet bij).
Ik wil gewoon ontspannen rijden, zonder dat ik daarbij een paard moet opvoeden :p.

Ook is het leuk om te weten waar je heen gaat. het langs een slootje rijden is ook maar niks :P.

Oh, en of de group gemixt is met verschillende nivo's

MarjolijnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 06:58

Krijg metteen zin in vakantie van jullie verhalen! :) bedankt voor de tips

S_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:12

Ik heb vele keren in het buitenland paardgereden met mijn vriend samen. Het is ons altijd goed bevallen. Vaak vroegen we bij de camping of het hotel of zij goede maneges weten. Gingen op internet kijken of typte manege in de tomtom in. Wij gaan wel altijd eerst kijken voor we ook daadwerkelijk gingen rijden. Even kijken of we het iets vonden en hoe de paarden eruit zien. Je kan dan ook nog altijd dingen vragen. Wat het kost? Hoe lang het is? En waar je heen gaat? Wij zeiden er ook altijd bij dat wij kunnen paardrijden. Zo kom je meestal niet op een trage en oud manegepaard terecht.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:19

In Frankrijk twee jaar terug hadden we een hele leuke manege gevonden. Achja, manege...Schuurtje waar mensen in woonden en een heleboel paarden in de weilanden :P
Die deden ook buitenritten, langs het strand en over van die leuke steile paadjes naast de weg.

Vorig jaar heb ik twee maneges getest, de eerste was wel een echte manege en de tweede weer gewoon een verzameling stallen. Bij de eerste kreeg ik een enorm dikke merrie die ik zo strak aan de slofteugel moest houden dat ik dacht dat mijn vingers zouden breken. Halverwege werd ze zo gek dat we bijna de sloot in gingen in galop. Ik had haar te los werd mij verteld. Nou, daar hoefde ik nooit meer te rijden!
Daarna nog een leuke buitenrit gehad door de duinen, heide en strand bij de andere manege.

Ik moet wel zeggen dat sommige maneges wel eens een schuurplek van de singel of iets over het hoofd willen zien, zodat het paard wel kan lopen. Maarja, die moeten in de zomer een boel geld binnen halen want anders halen ze het in de winter niet. Ze bedoelen het goed, maar soms..

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:36

Ik heb 2 jaar geleden in frankrijk een strandrit gemaakt. Eerst een stukje door het bos (waren op sommige stukken geen paden dus moesten we kriskras door de bushbush, was best leuk :D ), op sommige duidelijke paden wat gedraafd en een galopje gedaan (eerst ging een soort hulpbegeleider, en dan telkens achter elkaar met een ruime afstand ertussen omdat het pad nogal stofte). Daarna hop over de duinen naar het strand, lekker rond gestapt, gedraafd en daarna gegaloppeerd (op dezelfde manier als in t bos). Bij het eerste galopje op het strand moest ik als laatste, werd trouwens op een random manier gedaan om het zo maar even te zeggen, en het paard waar ik op reed wilde nogal graag gaan. Ik stond daar dus naast die begeleider terwijl Finaliste (paard waar ik op zat) een beetje zenuwachtig huppelde. Hij in t engels uitleggen dat ik moest proberen rustig te vertrekken en niet te diep door het water want dat is natuurlijk heel zwaar. Ik raakt hem nauwelijks met mijn benen aan en hoppa ging ie toch lekker hard haha :D Dit hebben we een paar keer gedaan, daarna mocht je in groepjes (een vader met dochter, 2 vriendinnen en mijn zus en ik). Mijn zus en ik mochten als laatste zegmaar, zei hij zo in t engels. Willen jullie een race doen? Ik wil wel eens weten wie t snelst is :)) Was zo gaaf! Ik had gewonnen :D Daarna nog even langs het water gereden en toen weer terug :) Sorry voor t lange verhaal xd. Het leuke is dat ik er dit jaar weer heen ga, dus dan nog een x daar rijden! :D

De omstandigheden daar: zeker geen luxe. Het ligt in een bos, vrij droge grond en de weides zijn niet zo mooi groen als hier in NL (zeg maar gewoon; zand, zand, zand). De stallen zijn beetje oud houtig, maar niet vies. Tuig past en paarden hadden geen singelplekjes ofzo, ze waren niet dun maar zeker niet dik (lijkt me moeilijk om ze dikker te maken met zandweides, waar ze overigens wel de hele tijd stonden ipv lang in de stal). Oja, zowel voor als na het rijden kregen de paarden een lekkere douche omdat het anders nog warmer voor ze was. Er werd met respect voor ze omgegaan, en toen we ons eerder die week gingen aanmelden voor de rit werd naar ons niveau gevraagd (en of we konden springen, wss omdat we tijdens de galop in de verlichte zit moesten). Ze deden geen beginners bij de groep en volgensmij was de groep waar mijn zus en ik dus in zaten ongeveer met 8 personen ofzo.
Zelf poetsen en zadelen hoorde er trouwens ook gewoon bij (uiteraard kon je wel om hulp roepen :P )

Zo hey lang verhaal dit :P

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:39

ik let vooral op hoe de stallen er uit zien dus ruim en schoon, hoe de paarden er uit zien dus niet te dun en schoon en zonder verwondingen

ijspeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:13

Ik heb ook regelmatig in het buitenland gereden alleen en met een vriendin.
Ik kijk ook altijd naar de paarden.
Wil geen grote groepen en massa afwerking.
En vertel ook niet dat ik zelf paarden heb ,wil ook gewoon rustig rijden en van de omgeving genieten.

Zo ben ik een keer in IJsland geweest en 1 dag op een boerderij gereden,
was een soort werkrit,paarden en schapen controleren.

3 dagen later wilde ik ergens anders rijden,kwam net een bus aan met toeristen die ook mee moesten.
Ben weer weggegaan naar de boerderij en heb daar weer heerlijk met de eigenaresse gereden met z'n 2e
Ben in Frankrijk ook eens weggegaan een aantal paarden met open schoften ,dat is echt een no-go voor mij.

Doe nu zelf ritten verzorgen in Duitsland en ook kleinschalig en avontuurlijke ritten door het bos
Met maximaal 3 ruiters.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:19

Enige eis die ik heb is dat de paarden er goed uit moeten zien met frisse stallen.
Heb ook alles wel meegemaakt, in italie een stapritje achter elkaar aan.

In hongarije moest ik eerst proefrijden in een bakje zo groot als een volte op een hopeloos paard, dacht dat ze me nooit mee naar buiten zouden nemen. Dit was overigens een privestal waar de eigenaar van ons huurhuisje reed, dus geen manege en dus ook geen brave sjokpaarden. Uiteindelijk nam hij me mee, wat een ervaring was dat, kan er nog steeds van genieten.
Ik had dat paard netjes gepoetst, zadeltje op, hoofdstelletje. Daar stond ik met mijn rijbroek, laarzen, capje en handschoentjes. Komt er een jongen van een jaar of 18 in zijn korte broek en slippers, doet een hoofdstel in, slippers uit, springt op dat paard (zonder zadel dus) en gebaart me mee te gaan. Damn, die jongen was geboren op een paard volgens mij, wat kon die rijden.
Toen mijn paard niet meer te houden was en ik een brul gaf floot hij naar het paard en dat dier kwam als een mak schaap naar hem toe. Overigens echt een geweldige ervaring, met z'n tweetjes door de natuur, geen woord gesproken maar gewoon midden door het bos gegaan, zonder paden. Echt zo wauw.. <3 <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:24

Kijk altijd of de paarden er goed uit zien en vraag altijd om braaf paard. Zeg nooit dat ik goed kan rijden laat staan dat ik zelf twee paarden heb en elke dag rijd, want wil gewoon rustige rit. Rodeo en knallen durf ik toch niet met vreemde paarden. Tot nu toe altijd moeten ruilen van paard met mensen die zeiden dat ze heel goed konden rijden, maar altijd brave wat gevoelige paarden gehad.
Heel leuke rit gedaan met één begeleider in Costa Rica. Gingen we vogeltjes en andere dieren kijken en hebben we gestapt en gedraafd en stukje gegaloppeerd. Het gaat me vooral om de natuur.
In Schotland erg leuke rit gehad met Hooglander, iets dat ik dolgraag wilde. Gave natuur. Paardjes stonden gewoon altijd buiten en met een groepje van vier mensen gingen we rijden. Een iemand kon helemaal niet rijden (ja, met de mond dus) en daar moesten we ons aan aanpassen. De tweede rit op een andere stal op hooglander was toch iets mooier en leuker qua natuur.
Op een Grieks eiland nog gereden maar dat was heel erg duur en hebben we alleen op de weg gestapt. Ik had super lief paardje die zo graag wilde draven, maar dat mocht dus niet waardoor die wat fris was, maar zo lieverd.
Ook in Tunesië op hengsten in een groep. Was grappig, maar begeleider kon niet echt fijn rijden en paarden waren hard in de mond.
Dit jaar wil ik op Camarque paarden gaan rijden en dan hoef ik alleen nog te tölten op een ijslander en heb ik al mijn paarden rassen wensen vervult. Voor de Camarque heb ik het adres al opgezocht op internet inclusief beoordelingen. Ik ga voor het ras en wil heel graag het natuurpark in. Gaat lukken.