Staatsbosbeheer sluiten nu al ruiterpaden!!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Littlejoo

Staatsbosbeheer sluiten nu al ruiterpaden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:12

Ik las op de site van Ruiteren en Mennen.nl het volgende nieuwsbericht.

Lees en huiver:

http://www.ruiterenenmennen.nl/N44-Slui ... esten.html

Staatsbosbeheer gaat dus gewoon ruiterpaden sluiten. Dit terwijl Staatssecretaris Dijksma, in antwoord op aan haar gestelde kamervragen over dit onderwerp, nota bene zelf nog heeft geschreven dat SBB dit zeker niet zou gaan doen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:17

Belachelijk.... Het zijn ruiterpaden daar heb je als wandelaar/fietser/motorcrosser niks te zoeken, de wandelaars hebben het hele bos vaak al. Waarom zouden wij dan niet meerdere paden mogen hebben.
Nog even en wij kunnen als ruiters helemaal het bos niet meer in..... Of we moeten flink betalen om een route te mogen rijden.
Onderhoud is natuurlijk duur, en overlast tja als de ruiters gewoon op hun pad blijven en de rest het zelfde doet is er geen probleem toch?

Ibbel

Re: Staatsbosbeheer sluiten nu al ruiterpaden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:20

Wat is er mis aan over ruiterroutes rijden die niet onderhouden worden? Het hoeft toch geen klinkerstraatje te worden?
En waait er eens een boom om, kun je twee dingen doen: zaterdagochtend met de kettingzaag het bos in, en met de rijvereniging het openhaardhout voor komende winter gaan halen, óf er een sprongetje van maken. Hoezo is er onderhoud nodig? Plassen en kuilen worden paarden ook alleen maar makkelijk en handig van...

8nnemiek

Re: Staatsbosbeheer sluiten nu al ruiterpaden!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:52

In ons bos wordt haast niks onderhouden en daar is prima te rijden. Af en toe buk je voor laaghangende takken of ga je om of over een omgevallen boom heen.. Maar de paden blijven verder prima begaanbaar juist omdat er veel gelopen en gereden wordt :)
Ik zou niet weten wat voor onderhoud er nodig is wat leden van rijverenigingen niet samen een paar keer per jaar zelf kunnen doen.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 00:10

Nog een stukje aanvulling, aangezien beide ruiterpaden vlak bij elkaar liggen.... http://www.grensparkzk.be/news/belangri ... en-vervalt

Beide ruiterpaden gebruik ik vaak.....bij het bosje van kanters snap ik het niet helemaal dat deze niet meer onderhouden zou worden, omdat de helft van dat pad ook een wandelpad is en de andere kant op is een stuk wat langs een weiland loopt. Alles bij elkaar is het dan ong 150m wat aan ruiterpad overblijft. Misschien dat ze dit stuk inc. wandelpad dan maar dicht gaan gooien :? Of het stukje ruiterpad wordt een wandelpad.

De eigenaresse van mijn bijrijd paarden heeft de boswachter in ieder geval een mail gestuurd en al netjes een reactie terug gehad met het volgende (namen even weggelaten)
Citaat:
Geachte mevrouw van O (Beste C),

Bedankt voor u reactie.

Staatsbosbeheer gaat alle ingekomen reacties (aangedragen oplossingen) van de komende maand inventariseren en clusteren. Ook gaan we in overleg met Stichting Ruiter & Mennen in Nederland. Over een maand gaan we dan bekijken hoe we gezamenlijk tot een goede oplossing kunnen komen om de ruiterpaden te onderhouden en eventueel te behouden. Ik verwacht persoonlijk goede initiatieven en hoop dan ook op een gepaste oplossing voor alle partijen.

Overigens heeft de eigenaresse van mijn bijrijd paarden in haar mail ook aangeven dat we best bereid zijn om een handje te helpen. Het zou mooi zijn als meerdere ruiters en eventueel de manege in de buurt dit aan zouden geven en dat we met zijn allen 1/2 keer per jaar de route bijsnoeien e.t.c. Het zou namelijk zonde zijn dat de routes gewoon verdwijnen als er geen gebruikers komen om de paden te onderhouden.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:54